Styrketräning

Styrketräning
Dr_Rydell sa:
Konkret sa:
Dr_Rydell sa:
Låga greppet. Så hur tar du dig ur detta nu då?

Ser bra ut. Men vill man att det skall ta mer på framsidan bör man gå ner ytterligare längre ner.

Det är det jag ifrågasätter. Att hexstången skulle vara bättre än skivstången. Det är väl inte jättekonstigt att det blir annorlunda när greppet är annorlunda men lyfter du med rätt teknik så får du ett lika bra lyft på en riktig skivstång som du kan använda till iaf 40 övningar till. Hur många gör man i hexstången?

Men är du kär i hexstången så kör på, men att rekommendera den som en bättre stång är felaktigt.
Har jag sagt att en hexbar är bättre än en vanlig skivstång? Snäpp upp nivån på diskussionen nu om du ska posta mer, du framställer dig inte som den skarpaste kniven i lådan som du håller på nu.

Jag har sagt att min uppfattning av vad jag sett genom åren och själv upplever så är marklyft med en hexagonal bar säkrare för ryggen samt tar mer på benen. Vetenskapen säger också att den tar mer på framsida lår och mindre på ryggen jmf vanlig mark (som tar mer på baksida lår och rygg). Perfekt för en cyklist enligt mig. Sen att du inte tror på vetenskapen, ja jag får hänvisa till andra meningen i stycket 1 gällande det.

Jaja!

Edit. Alltid lika härligt när du själv inte läser och kommenterar hela mitt inlägg utan istället kallar mig för " inte den skarpaste kniven i lådan "

Härligt!

Happyride, Sveriges trevligaste cykelforum!

Senast ändrad:
Styrketräning
RockyM sa:
Finns det fler studier på hexstången?

https://www.t-nation.com/training/trap-bar-deadlift
"Not only was the trap bar deadlift a safer exercise than the straight bar version, it was also a more effective exercise for building maximum power.

According to the authors, significantly greater levels of peak force, velocity, and power were produced with the trap bar compared to the straight bar across a range of submaximal loads. Since power is a measure of an object's force times its velocity, this means the hex deadlift allows you to lift more weight, over a greater distance, faster.

The authors go on to explain that the peak power values measured with the trap bar deadlift were on par with those captured in other studies that looked at Olympic weightlifting exercises like the power clean. This, of course, is a critical piece of information for coaches looking for a high-benefit, low-cost (in both time and potential for injury) exercise for increasing maximum power."

Styrketräning
En annan övning som jag verkligen gillar är enbens-hopp från sittandes.
Krävs rätt mycket benstyrka för att hoppa så högt som killarna i videon men man kan börja med riktigt låg höjd.

Enkelt att köra hemma också.

Senast ändrad:
Styrketräning
Konkret sa:
Edit. Alltid lika härligt när du själv inte läser och kommenterar hela mitt inlägg utan istället kallar mig för " inte den skarpaste kniven i lådan "
Vad är det du menar jag inte läst? Jag har klippt ihop lite av vad du skrivit i stycket nedan.
Konkret sa:
Det är det jag ifrågasätter. Att hexstången skulle vara bättre än skivstången. Hur många gör man i hexstången?
Men är du kär i hexstången så kör på, men att rekommendera den som en bättre stång är felaktigt. riktig skivstång som du kan använda till iaf 40 övningar till
Ingenting av detta har du något täck för alls i den här tråden. Bara dina egna antaganden och hittepå. Tyvärr tror jag du har huvudet så långt upp arselet att du inte kan se de och göra en pudel(och det är där jag menar att du framställer dig dummare än vad du förhoppningsvis är).

Konkret sa:
Det är väl inte jättekonstigt att det blir annorlunda när greppet är annorlunda men lyfter du med rätt teknik så får du ett lika bra lyft
Så greppet är alltså din teori...Du tänker att man inte har pronerat grepp och istället har semipronerat? Med "ett lika bra lyft", menar du att EMG-bilden skulle vara identisk?

Du tror alltså inte det handlar om ändrade biomekaniska förhållanden där vikten hamnar längre fram på en vanlig skivstång som gör att det blir skillnad i EMG-bilden? Detta är en JA/NEJ-fråga du måste svara på och inte kan ducka för.

EDIT: Sluta påstå saker jag inte har sagt så blir tonen trevligare.

Senast ändrad:
Styrketräning
Dr_Rydell sa:
Konkret sa:
Vad är det du menar jag inte läst? Jag har klippt ihop lite av vad du skrivit i stycket nedan.
Konkret sa:
Det är det jag ifrågasätter. Att hexstången skulle vara bättre än skivstången. Hur många gör man i hexstången?
Men är du kär i hexstången så kör på, men att rekommendera den som en bättre stång är felaktigt. riktig skivstång som du kan använda till iaf 40 övningar till
Ingenting av detta har du något täck för alls i den här tråden. Bara dina egna antaganden och hittepå. Tyvärr tror jag du har huvudet så långt upp arselet att du inte kan se de och göra en pudel(och det är där jag menar att du framställer dig dummare än vad du förhoppningsvis är).

Konkret sa:
Det är väl inte jättekonstigt att det blir annorlunda när greppet är annorlunda men lyfter du med rätt teknik så får du ett lika bra lyft
Så greppet är alltså din teori...Du tänker att man inte har pronerat grepp och istället har semipronerat? Med "ett lika bra lyft", menar du att EMG-bilden skulle vara identisk?

Du tror alltså inte det handlar om ändrade biomekaniska förhållanden där vikten hamnar längre fram på en vanlig skivstång som gör att det blir skillnad i EMG-bilden? Detta är en JA/NEJ-fråga du måste svara på och inte kan ducka för.

EDIT: Sluta påstå saker jag inte har sagt så blir tonen trevligare.

Eftersom klockan börjar bli sent.
Jag inte är den vassaste kniven i lådan och dessutom har huvudet långt upp i arslet avstår jag ifrån att svara.

Du verkar vara en riktigt trevlig person. Alltid lika härligt att diskutera med någon som måste nedvärdera den andra sidan.

Styrketräning
Jimel sa:
Tips på några få övningar för att bli lite bättre som cyklist? Räcker plankan, knäböj och marklyft eller "måste" man ha fler övningar?
Gillar inte styrketräning så vill bara ha några få övningar som jag kan koncentrera mig på.

Testa kettlebell träning. Det går att få till ett bra pass som tränar hela kroppen på 20 minuter, då får du lite flåsträning på köpet :)
Det går inte att jämföra med riktiga marklyft och knäböj men om man tycker att det är tråkigt så är det bättre än inget.

Styrketräning
Grejen för mig när det gäller att motivera mig och tycka att det är kul att träna är att ha små delmål med träningen. Allmänt välbefinnande samt en fysik som jag själv trivs med är övergripande målet men när jag är på gymmet och träna behöver mer konkreta mål. De varierar lite över tid men just nu fokuserar jag på:
* Öka max bänkpress
* Öka max knäböj
* Göra en muscleup
* Högre jämfotahopp
* Bygga större axlar och armar (OK lite luddigt mål men har märkt att isolerade övningar får armarna att växa som ogräs så det är rätt kul just nu i alla fall tycker jag att köra lite "byggarträning" med höga reps och skön pump).

Sen om jag lessnar på något (tex om jag inte får nån progression) så släpper jag det målet och fokuserar på nåt annat ett tag (men kanske tar upp det igen om jag får ny lust och motivation).

Styrketräning
"As others have pointed out, the biggest drawback of both the straight bar deadlift and the barbell back squat is the amount of harmful stress it puts on the lumbar spine. Both exercises require the weight to be some distance away from the axis of rotation where the work is being performed (i.e., the hip), thus relying on the back to act like a crowbar to move the weight."

=)) Lite gulligt med folk som inte har förstått men ända vill förmedla att de vet..

https://www.sisuidrottsbocker.se/MAQ--Funktionell-grundtraning-dvd-1257.aspx
Kan rekommendera Pierre Johanssons Muscle Action Qualite

http://www.kbss.nu/docs/425/9632/MAQ-kompendium.pdf

Styrketräning
Jag älskar att köra hex bar för marklyft, känns mycket bättre rent biomekaniskt.

Har inga problem att lyfta 2x kroppsvikt med vanlig skivstång utan krämpor, men ändå är den subjektiva känslan att det är mer skonsamt för axelleden med neutralt grepp och annan placering av tyngdpunkten

Styrketräning
RockyM sa:
"annan placering av tyngdpunkten"
Vad betyder det?

Gissar att han menar att i knäböj och framförallt marklyft så hamnar tyngdpunkten långt fram vilket belastar korsryggen mer än ett lyft med hex-bar där tyngdpunkten ligger mer i linje med ryggraden. Sen om det är en nackdel eller inte att belasta/träna ryggen är ju en annan fråga som är svårt att svara generellt på.

Senast ändrad:
Styrketräning
Gällande hex-bar eller rak stång så kan vi väl iallafall konstatera att en rak stång är sjukt mkt mer användbar till alla andra övningar. Rätt enkelt val tycker jag om man inte vill köpa för mkt grejer.

Styrketräning
Vad som är knas. Personen gör ju övningarna helt fel.

Läs MAQ boken, använd pinnar för att förstå linjer i rörelsen.
När du gör en knäböj med pinnen på raka armar (förlängning av ryggen).
Skulle då rygg / arm linjen inte vara parallell med underbenslinjen så gör man fel.

Styrketräning går förhoppningsvis ut på att "lära" CNS att slå på så många motoriska-enheter som möjligt för att göra en optimal rörelse (enkelt uttryckt ;)

Om man väljer ett redskap eller övning som gör man orkar mer vikt / fler reps, så tränar man sitt ego inte CNS.
(typ chins med handflatorna mot ansiktet).
Om det är fel att träna sitt ego? NEJ! men du skulle kunnat lagt tiden på att optimera din träning ist

Styrketräning
Jag skulle vilja ha en stång med "bågar" som jag kan ha över axlarna och hålla emot framtill. Jag har en extremt utstickande ryggrad och kan inte ha en oskyddad stång på ryggen utan att den vilar direkt på ryggraden (och det kan ni förstå själva hur jävla ont det gör). Med en skumrulle kan jag använda stång, men över en viss vikt blir det för tungt att hålla emot med armarna eftersom stången vill rulla ner lättare med rullen på. En hexbar ser jag som en alternativ lösning, men jag har inte testat det än. Tyvärr har jag katastrofalt dålig greppstyrka, så greppet fallerar innan benen gör det.

Styrketräning
geologen sa:
Jag skulle vilja ha en stång med "bågar" som jag kan ha över axlarna och hålla emot framtill. Jag har en extremt utstickande ryggrad och kan inte ha en oskyddad stång på ryggen utan att den vilar direkt på ryggraden (och det kan ni förstå själva hur jävla ont det gör). Med en skumrulle kan jag använda stång, men över en viss vikt blir det för tungt att hålla emot med armarna eftersom stången vill rulla ner lättare med rullen på. En hexbar ser jag som en alternativ lösning, men jag har inte testat det än. Tyvärr har jag katastrofalt dålig greppstyrka, så greppet fallerar innan benen gör det.
Dragremmar går att använda. Kör dock utan så långt upp i vikterna du kan så du tränar upp greppstyrkan. Lite samma andas barn när det gäller handlederna och skydd vid pressövningar. Jag tycker ändå du ska ha som mål på sikt att inte behöva använda det alls. Köp ett par montagehandskar på Byggmax så sliter du inte på handflatorna så mycket. Kostar en tjuga eller nåt och håller månader till år.

Styrketräning
Mmm, men handskarna måste vara tunna. Jag kollade lite på lyftarhandskar, och de var så tjockt vadderade att jag inte kände att de skulle förbättra greppet, utan snarare tvärt om. Remmar har jag, men pga ett uppehåll i träningen har jag inte använt dem än (uppehållet började när jag hade köpt dem). Greppet börjar ta slut ungefär vid 70 kg på stången. Då vill fingrarna öppna sig.

Styrketräning
geologen sa:

Finns ju här å var även om det inte är så vanligt. Safety bar, brukar det kallas.

Styrketräning
geologen sa:

Nu vet jag inte hur utstickande ryggrad du har, men har någon erfaren lyftare/PT tittat på dig när du försöker böja med stången direkt på ryggen? Om jag drar bak armbågarna, ihop med skulderbladen och spänner bröstryggen så har jag god marginal till ryggraden.

Andra alternativ är ju low bar och frontböj, men båda kräver rätt mycket tillvänjning och de flesta brukar inte klara lika mycket i frontböj som low/high bar.

Styrketräning
geologen sa:
Mmm, men handskarna måste vara tunna. Jag kollade lite på lyftarhandskar, och de var så tjockt vadderade att jag inte kände att de skulle förbättra greppet, utan snarare tvärt om. Remmar har jag, men pga ett uppehåll i träningen har jag inte använt dem än (uppehållet började när jag hade köpt dem). Greppet börjar ta slut ungefär vid 70 kg på stången. Då vill fingrarna öppna sig.

Köp en captain crush alt kör fingerhävningar med skivstången bakom ryggen eller på bänk.

Styrketräning
Konvalj sa:
geologen sa:

Nu vet jag inte hur utstickande ryggrad du har, men har någon erfaren lyftare/PT tittat på dig när du försöker böja med stången direkt på ryggen? Om jag drar bak armbågarna, ihop med skulderbladen och spänner bröstryggen så har jag god marginal till ryggraden.

Andra alternativ är ju low bar och frontböj, men båda kräver rätt mycket tillvänjning och de flesta brukar inte klara lika mycket i frontböj som low/high bar.

Håller med, om du kör nåt som liknar low bar ska du va bra märkligt skapt för att det inte skulle funka. Är som sagt inte helt lätt med stångplaceringen alla gånger, men är helt övertygad om att du kan få det att funka med lite kompetent hjälp.

Senast ändrad:
Styrketräning
Supertramp sa:
RockyM sa:
"annan placering av tyngdpunkten"
Vad betyder det?

Gissar att han menar att i knäböj och framförallt marklyft så hamnar tyngdpunkten långt fram vilket belastar korsryggen mer än ett lyft med hex-bar där tyngdpunkten ligger mer i linje med ryggraden. Sen om det är en nackdel eller inte att belasta/träna ryggen är ju en annan fråga som är svårt att svara generellt på.

Precis vad jag menade :)

Styrketräning
Styrketräning
geologen sa:
De är nästan så tunna som ett par engångs gummihandskar de jag menar. Kan fota dem när jag är ute igaraget nästa gång om du vill. När jag kör tunga chins öppnar mina fingrar sig jämt, om du med det menar att Mcp-leden börjar sträckas (har ej något bra svenskt ord på detta, knoglederna kanske går förstå ). Men det går ändå på sätt att dra sig upp. Så du kanske underskattar din greppstyrka?

Styrketräning
Remmar ska man inte använda om man inte har som mål att lyfta extremt tungt.
Att behöva remmar redan vid 70kg behöver åtgärdas för en sund muskulär balans.För massor av år sedan gick jag själv i fällan att börja använda remmar redan vid ca 120 kg i marklyft, och det var bara rent ego, vilket jag har fått jobba hårt med i flera år för att åtgärda, nu kör jag aldrig med remmar längre och ytterst sällan med mixat grepp som också är ett otyg i egots tecken som ger mer skador än hälsa och riktig styrka.

Jag tycker att av "fat gripz" är mycket bättre för att träna upp muskelbalansen än att köra med grippers, även om jag själv äger säkert 10 olika varianter av grippers, t.ex. "CoC numrerade".

En mycket bra övning är att träna på att öppna handen genom att använda lämplig gummisnodd som motstånd, googla runt lite så får ni bra tips.

Styrketräning
Jag har ganska påtaglig kyfos, så tyvärr, det är inget jag kan göra nåt åt. Mina axlar och skuldror är framåtroterade och ryggraden buktar ut.

Att flytta stången lägre går inte, för mina armar är för långa så vinklarna i axlarna smärtar oerhört.

Jag har accepterat att jag inte kan köra knäböj på samma sätt som de flesta, men det finns ju andra övningar.

Styrketräning
Nä, jag behöver inte remmar vid 70 kg, men redan vid den vikten börjar jag få problem med greppet. Enstaka rep kan jag köra högre än så, men när jag är på tresiffrig vikt är stången nästan ur händerna innan jag lyft klart.

Styrketräning
Ett trick för att kunna lyfta tyngre utan rem är antingen tumlås (kräver rätt genetik) eller att bara greppa stången lite mindre djupt i handen (innan ni greppar, positionera stången där fingrarna börjar istället för att positionera stången djupt i handflatan)

Styrketräning
geologen sa:
Jag har ganska påtaglig kyfos, så tyvärr, det är inget jag kan göra nåt åt. Mina axlar och skuldror är framåtroterade och ryggraden buktar ut.

Att flytta stången lägre går inte, för mina armar är för långa så vinklarna i axlarna smärtar oerhört.

Jag har accepterat att jag inte kan köra knäböj på samma sätt som de flesta, men det finns ju andra övningar.
Får också ont i axlarna av benböj. Ockdå långa armar. Mark går bättre, men ännu bättre hexbar som känns säkrare för min dåliga rygg. Satsa på ryggträning och se om du kan träna boet framåtrotationen något. 3 mark/sumo-mark/hexbar-mark, 3 set chins, 3 set roddövning(trx, hexbar, vanlig stång eller maskin, det du trivs bäst med). Kör var 3-5 dag beroende på hur mkt du cyklar. Dokumentera noga och korrigera vid behov.

Styrketräning
Som någon annan nämnde är det riktigt effektiv greppträning att bara hänga med sin kroppsvikt i en stång. Blir man stark och inte vill hänga hela dagen är det bara att tjocka på stången med antingen fat gripz (lyx) eller att vira en handduk runt.

Styrketräning
Sen undrar jag hur mycket tid du (Geo) gett för att klara av att ha en stång på ryggen när du böjer. Min grabb 15 år fick ont av tom stång när han började träna för ca ett år sedan. Men han körde med både sån där cylinderkudde + handduk. Sen vet jag inte vad som hände men några månader senare hade han inga problem alls längre. Böjer idag 130kg (och han väger 67kg på 184cm så han är inte överdrivet köttig över ryggen).

Senast ändrad:
Styrketräning
Framåtrotationen är skeletal, så den är nog inte lätt att träna bort. Kanske hade det gått att korrigera i tidiga tonåren, innan jag hade växt färdigt. :/

På gymmet där jag är finns det en hexbar, men oftast är den "borta", dvs nån har burit iväg med den nånstans i lokalen (stort gym med tre våningar) och inte plockat tillbaks den. Så jag kan inte pålitligt träna med den regelbundet.

Försöker köra mer marklyft i stället när jag återupptar styrketräningen (hade tänkt göra det i morgon men är fortfarande för sjuk).

Styrketräning
26er sa:
Linnex sa:
Förra året var mitt andra år på cykel.
300 ute mil i fjol. Drygt 71 h på trainen under vintern och lite löpning och simning.

Skall väl bli dubbla i år i alla fall.

De här siffrorna kommer man väl upp i genom å cykla till affären... :/
Ett bevis på att vi måste jobba hårdare för att landsbygden ska leva. Du har mitt stöd 26er

Senast ändrad:
Styrketräning
Vill bara flika in att jag började med styrketräning vid årsskiftet.
Har alltid tyckt styrketräning varit urtråkigt, men nu längtar jag till nästa gymbesök.
Skivstång var det som fick mig att ändra mig.
Jädrigt kul med progression också.
Jag är ju på inget sätt något styrkemonster, men på 2,5 månader har jag gått från att aldrig gjort ett marklyft eller viktad knäböj (kunde inte ens komma i närheten av parallellt med marken) till att göra 6 reps med drygt 1,5x kroppsvikt i mark och 6 reps med drygt kroppsvikt i böj.
Vad jag maxar vet jag inte, vågar inte förrän jag är mer säker på tekniken.
Finns nog en hel del att hämta i mark. ökar varje pass. Men i böj så går det lite långsammare.
Kom på hur jag skulle stå för att kunna fimpa viktskivorna under hälarna. Ser kanske inte så snyggt ut, men det blev ju helt klart stabilare vid samma vikt.

Styrketräning
geologen sa:

Okej. Har du gått något hos en fysioterapeut? Jag har scolios och har fått mycket hjälp av fysioterapeut. Innan jag började med det så fick jag ständiga besvär med ryggen när jag försökte träna tungt, och jag trodde att det var så det var för mig helt enkelt. Efter en axelskada som tvingade mig dit så fick jag fortsatt hjälp med scoliosen, och det har som sagt hjälpt mycket. Jag tror knappast jag har förutsättningarna att kunna tävla i styrka, men jag kan i alla fall träna (nästan) obehindrat.

Knäböj är en för rolig övning för att strunta i den. Har du testat frontböj? Eller goblet? Goblet är ju lite bökig att träna tungt med, men jag tycker det funkar ganska bra med en curlstång (sån där krokig) som ligger i armvecken.

Styrketräning
Frontböj anser jag vara för farlig och jag har dessutom kassa axlar, så den tänker jag inte göra.

Nä, jag kommer att köra "lätta" knäböj upp till den vikt jag kan klara med skumrulle, och sen kör jag marklyft, kanske lite med hexbar om den råkar vara på plats, och sen mer isolerande benövningar som komplement.

Styrketräning
geologen sa:
Frontböj anser jag vara för farlig och jag har dessutom kassa axlar, så den tänker jag inte göra.

Nä, jag kommer att köra "lätta" knäböj upp till den vikt jag kan klara med skumrulle, och sen kör jag marklyft, kanske lite med hexbar om den råkar vara på plats, och sen mer isolerande benövningar som komplement.

Frontböj kräver ju en del rörlighet i axlarna, men när den väl sitter så tycker jag att den mesta vikten ligger under axlarna. För mig tog det kanske ett år innan jag tyckte frontböj kändes naturlig, och då var det mest rörligheten som var problemet tror jag.

Hur som helst, goblets med curlstång. Testa det, axlarna jobbar bara i ett helt låst läge och om du gör den i en bur/ställning med skyddsräcken kan du bara sätta dig ned vid fail eller problem. Du kan ju såklart också köra goblets med kettlebell, men när de blir tunga (40kg+) börjar de bli rätt otympliga.

Styrketräning
Frontböj = farlig? Que???
Nu är frontböj en övning som jag nästan aldrig kör för jag tycker den är så j-a obekväm. Stramar i handlederna och jobbigt med andningen tycker jag. Men antar att det är för att jag kört den för lite. Det är nog en jättebra övning och det är dags nu att ta tag i det och börja köra den ordentligt. Men att den skulle vara "farlig" på någe sätt har jag aldrig ens funderat över.

Tillbaka
Topp