Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bra råd! :-)Konkret sa:Jag använder aldrig klämmer på marklyft, knäböj, bänkpress (? Bruka allvar!).
Kör man maxlyft är det tillåtet men på träning är det onödigt. Tekniken < klämmer.
Konkret sa:Sluta slänga stången i backen när du kör reps.
Det är ingen av dom starkare i Sverige som lyckas med det du gör.
Bruka allvar.
Ja man kan nog inte tömma sig så bra som på benpressen. Går inte köra en 20 på en vikt du orkar 12 på utan att pausa i ex. böj utan att riskera tappa svanken. Men det tär på återhämtningen. Kör man "skiten" ur quadsen är det ju godnatt att prestera bra på cykeln ett antal dagar.Supertramp sa:Jag gillar också att hexbaren. Tar riktigt bra på framsida lår, speciellt när man kör den djupa varianten. Bortprioroterad just nu dock, kör vanliga marklyft och knäböj + ibland benpress.
Om man verkligen vill "köra skiten ur" quadsen finns inget bättre än benpressmaskin tycker jag. Men jag skulle inte rekommendera benpress utan att också köra knäböj som är en mycket mer komplett övning som stärker och stabiliserar på ett helt annat sätt.
Konkret sa:Klämmor använder jag vid, ryck, stöt och frivändning.
Hm, med samma resonemang borde man väl skippa klämmor även vid ryck, stöt och frivändning?MatteXC sa:Konkret sa:Klämmor använder jag vid, ryck, stöt och frivändning.
Exakt så är ok.
Klämmor för marklyft, bänkpress, knäböj signalerar bristande teknik och/eller för tunga vikter.
konscious sa:Har kört marklyftet 1ggr/v sen årsskiftet, vad är rimligt att ta om man väger 90kg.
Jag orkar bara ett lyft på 140kg men läser om betydligt tunnare gubbar (cyklister) som kör 5or dessa vikter.
Ska man köra explosivt på lägre vikter eller kontrollerat och långsamt på tyngre.
konscious sa:Har kört marklyftet 1ggr/v sen årsskiftet, vad är rimligt att ta om man väger 90kg.
Jag orkar bara ett lyft på 140kg men läser om betydligt tunnare gubbar (cyklister) som kör 5or dessa vikter.
Ska man köra explosivt på lägre vikter eller kontrollerat och långsamt på tyngre.
Dubbla kroppsvikten är inga problem om man brukar allvar.konscious sa:Har kört marklyftet 1ggr/v sen årsskiftet, vad är rimligt att ta om man väger 90kg.
Konvalj sa:konscious sa:Har kört marklyftet 1ggr/v sen årsskiftet, vad är rimligt att ta om man väger 90kg.
Hur många arbetsset kör du på det passet? Jag tror ditt huvudsakliga hinder från att ta dig vidare är att 1 gång/vecka är för låg volym. Testa dubbla den i några veckor och se om du inte kan göra framsteg då.
Vad gäller hur mycket man ska eller inte ska klara så är det ju väldigt avhängigt vilken kroppssammansättning man har. Bellasodas riktlinjer ovan är bra men gäller främst folk som har fettprocent på ca 12-18%, ligger man över det så hjälper det ju knappast att väga 90kg om man ska marka 180kg för att klara de där riktlinjerna.
konscious sa:Ska man köra explosivt på lägre vikter eller kontrollerat och långsamt på tyngre.
JariT sa:Ni som aldrig testat lyftet kan ju prova med bara stången. 210kg... en imponerande vikt i marklyft men i snatch/ryck är det utomjordiskt.
konscious sa:Dubbla kroppsvikten, då får jag banta ?
Nej men i början klarade jag 100 prick nu 140, ser andra motionärer som pressat 5 set 4 repetitioner på samma vikter.
Min eminenta garminvåg scale säger att jag har 18,8% fett fast, kanska ska gå ner 1%??
Det är väl bara att träna mera men frågan om explosivitet är bättre att träna än ren styrka
Ska som mål att marka 160 pannor innan nästa år och deffa lite mer.
konscious sa:Dubbla kroppsvikten, då får jag banta ?
Nej men i början klarade jag 100 prick nu 140, ser andra motionärer som pressat 5 set 4 repetitioner på samma vikter.
Min eminenta garminvåg scale säger att jag har 18,8% fett fast, kanska ska gå ner 1%??
Det är väl bara att träna mera men frågan om explosivitet är bättre att träna än ren styrka
JariT sa:Hejsan,
Nu skrivs det ju inte så mycket om olympiska lyft här men var det någon mer än jag som kollade på EM i tyngdlyftning och då mer specifikt Georgiern som tog 210 kg i snatch/ryck)? Nu var det ju en stabil kille på 162 kg men helt otroligt. Ni som aldrig testat lyftet kan ju prova med bara stången. 210kg... en imponerande vikt i marklyft men i snatch/ryck är det utomjordiskt.
/Jari
bellasoda sa:Om du vill träna för att bli jämnstark så brukar man säga att proportionerna mellan övningarna bänk, knäböj & marklyft är 100, 150, 200.
bomauritz sa:JariT sa:Hejsan,
Nu skrivs det ju inte så mycket om olympiska lyft här men var det någon mer än jag som kollade på EM i tyngdlyftning och då mer specifikt Georgiern som tog 210 kg i snatch/ryck)? Nu var det ju en stabil kille på 162 kg men helt otroligt. Ni som aldrig testat lyftet kan ju prova med bara stången. 210kg... en imponerande vikt i marklyft men i snatch/ryck är det utomjordiskt.
/Jari
Eller vad sägs om 200 kg i pausat ryck med en kroppsvikt strax över 100 kg. Så sjukt.
Fick förklarat lite högre upp i tråden att dom är dopade. Har inget att göra med oändliga mängder tekniknötande som jag lite naivt trodde.
/Jari
JariT sa:Fick förklarat lite högre upp i tråden att dom är dopade. Har inget att göra med oändliga mängder tekniknötande som jag lite naivt trodde.
Konvalj sa:konscious sa:Dubbla kroppsvikten, då får jag banta ?
Jag menade inte 18% som någon absolut siffra, utan bara att om man ligger över ungefär 20% så har man rätt mycket barlast som inte hjälper dig att lyfta mer. Trivs du med din kroppssammansättning nu men bara vill bli starkare så tycker jag inte du ska bry dig om garminvågens siffra utan bara använda spegeln.
Som jag skrev tidigare så tror jag att du har för låg volym. Jag föreslår följande upplägg för att gå vidare:
140kg är ditt nuvarande 1RM. Försök få in 2 pass i veckan med marklyft.
Pass 1: Gå ner till 80% (ca 110kg) och kör 5x5. Klarar du inte så går du ner lite till i vikt.
Pass 2: 5x5 på minst vad du klarade pass 1, men öka gärna 2,5-5kg.
Pass 3: Om du ökade förra passet och det gick bra så ökar du igen, 2,5-5kg. 3x5, 3x3 eller 5x5 - välj det du klarar av.
Pass 4: 5x5 på vad du klarade pass 3.
Repetera därefter pass 2-4. När du är uppe på 140kg igen så tror jag att du kommer klara minst 3x3.
konscious sa:Konvalj sa:konscious sa:Dubbla kroppsvikten, då får jag banta ?
Jag menade inte 18% som någon absolut siffra, utan bara att om man ligger över ungefär 20% så har man rätt mycket barlast som inte hjälper dig att lyfta mer. Trivs du med din kroppssammansättning nu men bara vill bli starkare så tycker jag inte du ska bry dig om garminvågens siffra utan bara använda spegeln.
Som jag skrev tidigare så tror jag att du har för låg volym. Jag föreslår följande upplägg för att gå vidare:
Pass 1: Gå ner till 80% (ca 110kg) och kör 5x5. Klarar du inte så går du ner lite till i vikt.
Pass 3: Om du ökade förra passet och det gick bra så ökar du igen, 2,5-5kg. 3x5, 3x3 eller 5x5 - välj det du klarar av.
Repetera därefter pass 2-4. När du är uppe på 140kg igen så tror jag att du kommer klara minst 3x3.
Sannolikt för låg volym, ska öka volymen till nästa säsong.
Det känns som att ryggen är det som begränsar inte benen men även mentalt att maxa märker jag.
Lite som ditt upplägg tänker med att öka progressivt, men ska nog sitta still i båten nu och inte bygga så mycket men sikta på bibehålla maximalstyrka.
geologen sa:Det är rätt fascinerande att se folk som kan lyfta tungt leva med, och sprida, vanföreställningen att alla kan nå samma nivå. Lite som att ha FTP på 400 W och tycka att vem som helst kan nå den nivån med nåt års träning.
geologen sa:150 procent tror jag att en knapp majoritet kan nå med flera år av optimal träning. 200 procent - ytterst få.
För referens: 150 procent är ca 105 kg för medelsvensken. 200 procent är ca 140 kg.
geologen sa:150 procent tror jag att en knapp majoritet kan nå med flera år av optimal träning. 200 procent - ytterst få.
För referens: 150 procent är ca 105 kg för medelsvensken. 200 procent är ca 140 kg.
Konvalj sa:konscious sa:Konvalj sa:konscious sa:Dubbla kroppsvikten, då får jag banta ?
Sannolikt för låg volym, ska öka volymen till nästa säsong.
Det känns som att ryggen är det som begränsar inte benen men även mentalt att maxa märker jag.
Lite som ditt upplägg tänker med att öka progressivt, men ska nog sitta still i båten nu och inte bygga så mycket men sikta på bibehålla maximalstyrka.
Varför sitta still nu? Kör på bara! Om det blir för tungt för ryggen så....
geologen sa:Det är rätt fascinerande att se folk som kan lyfta tungt leva med, och sprida, vanföreställningen att alla kan nå samma nivå. Lite som att ha FTP på 400 W och tycka att vem som helst kan nå den nivån med nåt års träning.