Styrrörsexpander för kolfibergaffel som funkar

Denna expansionsplugg från Deda Elementi är exempelvis specad för styrrör med innerdiameter från 23,5 till 25,5 mm.

1639986047113.png

Förstår inte vas du menar med "fjädrar". Min Tune Xpanda gled uppåt.
Skulle jag gissa vad felet med Tune Xpanda är att det är dåligt grepp, en kombination av den nästan släta ytan på expandern med kanske extra hård/blank epoxy i styrröret. Jag tror mer på sån där rutig greppyta som exempelvis i Deda Elementi-pluggen ovan

Tune Xpanda är dessutom så kort att om man har en styrstam som har en klämma uppe och en nere så ryms den typ mellan klämmorna. För allt ska sitta bra så ska det klämma utifrån på samma ställe som det trycker inifrån.

Om det inte framgår menar jag att något i @Berk s stack av crownrace - lagerkopp - lager - lager - lagerkopp - spacers - styrstam kanske inte är ordentligt komprimerat och därmed sakta kryper ihop vid användning, varpå styrlagret blir glappt. Om inte styrstammen är dålig och inte klarar att sitta fast, som andra syftat till. Oavsett vilket är det mekaniska förbandet inte tänkt att hållas fast av topcap och expander.

När man får en stor smäll mot framhjulet slås gaffeln uppåt och in i ramen, givet att du samtidigt belastar pedalerna. Står du inte på pedalerna utan tar hela smällen med armarna blir kraften på styrstammen nedåt. Inget av dessa två scenarion ger naturligt en kraft som får stammen att vilja glida av uppåt. Att rycka i styret skulle däremot ha en kraft åt "rätt" håll, men det har ju ingen betydelse att cykeln är helstel eller ej i det fallet.

Om en lagerkopp eller ett crownrace inte sitter helt kloss an mot sitt säte kommer det vid cykling förmodligen sakta krypa "rätt", vilket resulterar i att den ställda lagerspänningen tappas sakta men säkert. Allt eftersom lager slits in (i brist på bättre uttryck) tappas också en del lagerspänning skulle jag tro.

Exakt hur märker du att stammen faktiskt kryper uppåt?

Det var väl @Makten som hade problem med att spacers av kolfiber komprimerades om jag inte minns fel, vilket också skulle kunna få samma effekt som jag syftar på här ovan. Jag kan inte mycket om kolfiber så jag har ingen aning om det faktiskt är så eller ej.

Ska jag själv peka ut nån favorit så tror jag det får bli denna Pro expander. Även om det kan vara lite besvärligt med denna typ som saknar en kant överst så man kan tappa ner dem i styrröret så tycker jag det är mer flexibla då man kan sätta dem på vilken höjd man vill, så om man har en massa styrrör ovanför styrstammen för man inte velat såga det kort så kan man ändå sänka ner pluggen till rätt höjd. En annan lösning är förstås att ha så väldigt lång styrplugg att det inte spelar någon roll, och en variant på det är Deda Elementi:s 70 mm långa.

Jag vill helst ha en styrplugg som är så lång att den täcker både styrstam, för att hålla emot klämkrafter från styrstammen vilket är vad de är designade för, men även att den når ned till övre styrlager för att ge styrröret lite stöd där, just för att jag är lite paranoid för att styrrör kanske har en del voids från tillverkningen. Det ska dock inte krävas.
1639986588236.png

Kanske inte bara vikten som gör att man väljer kolfiber
Ironiserade mest över att många verkar ha svårt att få sina fina grejer att fungera på ett rimligt sätt. Men jag ska kanske inte döma ut de dyra kolfibergrejerna utan istället döma ut mekkunskaperna hos personerna i fråga. Det är antingen eller.

Skulle jag gissa vad felet med Tune Xpanda är att det är dåligt grepp, en kombination av den nästan släta ytan på expandern med kanske extra hård/blank epoxy i styrröret. Jag tror mer på sån där rutig greppyta som exempelvis i Deda Elementi-pluggen ovan

Det är klart felet. Den risken visste jag om innan jag köpte den, men trodde att klemmkraften av stammen på tjocka röret skulle räcka.

Tune Xpanda är dessutom så kort att om man har en styrstam som har en klämma uppe och en nere så ryms den typ mellan klämmorna. För allt ska sitta bra så ska det klämma utifrån på samma ställe som det trycker inifrån.

Min Xpanda hamnade precis på höjden av överste klämmdelen av stammen. Så perfekt inom begränsningen som korta expander ger.

Den ser väldigt kort och halkig ut den där. Kompressionspluggen är dock bara en del i systemet. Är det bra grepp inne i röret och bra tryck från styrstammen utifrån så kan det funka bra ändå.
Man har ju inte bra tryck från styrstammen när man ställer lagerspänningen - då man vill att expandern ska sitta fast. Vet vi verkligen hur man monterar ihop en cykel..?

Om det nu är så att jag har missförstått hur ett lagrat system med gaffelrör och styrstam fungerar och att funktionen numer är helt avhängig på att expandern sitter som berget även när styrstammen är fastskruvad så är jag ganska missnöjd med att vi har fått både farligare, krångligare och sämre cyklar.

Ironiserade mest över att många verkar ha svårt att få sina fina grejer att fungera på ett rimligt sätt. Men jag ska kanske inte döma ut de dyra kolfibergrejerna utan istället döma ut mekkunskaperna hos personerna i fråga. Det är antingen eller.

Trevligt att du pekar ut folk som äntligen köper "för dyra" saker eller inte kan meka, enligt dig.

Tror att problemet här är stora krafter som uppstår när man kör hård på en helstel MTB i riktigt stökig terräng. Det in kombination med gaffelrör i kolfiber som ger mycket mindre friktion än en i alu. Min gaffel var inte särskilt dyra. Och den är mycket lättare än en gaffel i alu eller stål. Klart nagot jag vill har, om stammen inte flyttar sig.

Man har ju inte bra tryck från styrstammen när man ställer lagerspänningen - då man vill att expandern ska sitta fast. Vet vi verkligen hur man monterar ihop en cykel..?

Om det nu är så att jag har missförstått hur ett lagrat system med gaffelrör och styrstam fungerar och att funktionen numer är helt avhängig på att expandern sitter som berget även när styrstammen är fastskruvad så är jag ganska missnöjd med att vi har fått både farligare, krångligare och sämre cyklar.

Den behöver ju inte sitta särskilt hårt när man gör förladdningen av styrlagret, det är inte särskilt stor kraft man drar där. Problem när den börjar vandra är över tid när man är ute och hoppar och kör.

Den behöver ju inte sitta särskilt hårt när man gör förladdningen av styrlagret, det är inte särskilt stor kraft man drar där. Problem när den börjar vandra är över tid när man är ute och hoppar och kör.

Precis. Kanske finns det lite utrymme de första gång man monterar allt. Men efter man här kört några tur måste man drar åt och då är allt utrymme bort, eller efter en gång till. Jag har justerat minst tio gånger för att stammen flyttade uppåt.

Det var väl @Makten som hade problem med att spacers av kolfiber komprimerades om jag inte minns fel, vilket också skulle kunna få samma effekt som jag syftar på här ovan. Jag kan inte mycket om kolfiber så jag har ingen aning om det faktiskt är så eller ej.
Japp, men det var på MTB med gaffelrör i alu. Bytte till aluminiumdistanser och problemet försvann, utan att jag ändrat nåt annat. Plast och kolfiberkompositer är inget vidare på att ta upp tryckspänningar, så jag antar att de helt enkelt "flöt" lite över tid och det började glappa.

Sen blir det förstås inte bättre av att anliggningsytorna mellan övre lagerbana (eller kona), distanser och stam ofta är rätt jäkla kass och distanserna dessutom brukar sitta tokglappt mot gaffelröret. Jag brukar centrera dem med eltejp mellan distans och gaffelrör.

Om röret sviktar blir det väl dåligt om expandern hjälper endast upptill och man drar åt lika mycket upptill som nedtill.

Jag tror dock att en kraftigare stam hade löst problemet.

Japp, men det var på MTB med gaffelrör i alu. Bytte till aluminiumdistanser och problemet försvann, utan att jag ändrat nåt annat. Plast och kolfiberkompositer är inget vidare på att ta upp tryckspänningar, så jag antar att de helt enkelt "flöt" lite över tid och det började glappa.

I mitt fall är det dock millimeter det handlar om, tror inte att det har med distanser att göra.

Sen blir det förstås inte bättre av att anliggningsytorna mellan övre lagerbana (eller kona), distanser och stam ofta är rätt jäkla kass och distanserna dessutom brukar sitta tokglappt mot gaffelröret. Jag brukar centrera dem med eltejp mellan distans och gaffelrör.

Ja, förstår inte varför det finns så mycket utrymme mellan (kol)distanser och gaffelröret. Tror dock att plana ytor på dustcappen och stammen är tillräckligt stora för att det inte skulle leda till problem. Jag har sett störa glapp en jag har med mina Tune distanser, men kanske är det bra att använda lite eltejp, som du säger.

Jag är ganska säker på att du har fel i din teori och att något annat i ditt system är bristfälligt.

Precis. Kanske finns det lite utrymme de första gång man monterar allt. Men efter man här kört några tur måste man drar åt och då är allt utrymme bort, eller efter en gång till. Jag har justerat minst tio gånger för att stammen flyttade uppåt.

Så är det ju absolut - med nymonterad cykel har jag också varit med om att få ställa om lagerspänningen flera gånger innan allt sitter trots "korrekt" (enligt mig) montering. Men om nu styrstammen faktiskt flyttar sig uppåt (som jag fortfarande undrar hur du vet faktiskt är fallet) så är inte den omedelbara åtgärden att byta expander och sen hänga upp ditt system på att den klarar av att hålla lagerspänningen (vilket den inte är avsedd att göra). Om du backar bort från bekymret och tittar lite mer övergripande är en annan lösning att till exempel prova köra med en annan styrstam. Träden är i vägen för att du ska se skogen tror jag.

Alltså, lagerspänningen ska inte dras så det kommer knäck ur öronen. Gör man det blir lagren inte långlivade. Man ska bara dra tills det inte går att känna något glapp/spel, inte mer. För det behöver expandern inte sitta som gjuten i malm.

Om röret sviktar blir det väl dåligt om expandern hjälper endast upptill och man drar åt lika mycket upptill som nedtill.

Jag tror dock att en kraftigare stam hade löst problemet.

Tror också inte att deformation av röret är problemet.

Som jag skrev ser jag dock inte att en kraftigare stam skulle hjälpa. En stam utan hål ger större yta för friktion, men kraften på ytan blir lägre. Också klämmer en stam kraftigare på höjdarna där skruvarna finns. Enda jag kan tänka på är att de stam med hål kan deformera lite mellan undre och övre delen och på så sätt vandra upp. Men jag tror att den "enklelt" glider.

Alltså, lagerspänningen ska inte dras så det kommer knäck ur öronen. Gör man det blir lagren inte långlivade. Man ska bara dra tills det inte går att känna något glapp/spel, inte mer. För det behöver expandern inte sitta som gjuten i malm.
Helt enig med dig. Precis som jag förmodar att du är enig med mig att expandern inte behöver sitta som gjuten i malm om styrstammen håller fast gaffelröret på ett vettigt sätt?

Helt enig med dig. Precis som jag förmodar att du är enig med mig att expandern inte behöver sitta som gjuten i malm om styrstammen håller fast gaffelröret på ett vettigt sätt?
Ja, inte att jag rekommenderar det, men väl monterat så kan man om man vill ta bort topplocket som man använder när man förladdar styrlagret, det behövs inte längre när styrstammen är fastskruvad.

Grejerna ska inte glida om de är skruvade till specat moment. Men det tycks finnas kombinationer av styrstammar, styrrör och kompressionspluggar som inte funkar så bra ihop. Köper man olika delar från tredjeparter så är det inte säkert de testats ihop.

Jag misstänker styrstammen och/eller gaffelröret snarare än expandern.
  • Är passningen mellan stam och gaffelrör dålig? Kontrollmät gaffelrörets diameter.
  • Är skruvarna som håller fast stammen på gaffelröret lösa eller lossnar de?
Monteringspasta för kolfiber mellan stam och gaffelrör?
Gänglåsning på styrstammens skruvar?

@Kung Stalle: Provat att testa med annan styrstam?

Med andra ord, om det är topplocket förankrad i kompressionspluggen som håller fast styrstammen så sitter inte styrstammen som den ska. Så visst, i teorin borde kompressionpluggen kunna vara nästan hur halkig som helst för det ska inte bli några dragkrafter i den. Det är bara det att jag gillar overkill i framänden på cykeln...

Trevligt att du pekar ut folk som äntligen köper "för dyra" saker eller inte kan meka, enligt dig.

Tror att problemet här är stora krafter som uppstår när man kör hård på en helstel MTB i riktigt stökig terräng. Det in kombination med gaffelrör i kolfiber som ger mycket mindre friktion än en i alu. Min gaffel var inte särskilt dyra. Och den är mycket lättare än en gaffel i alu eller stål. Klart nagot jag vill har, om stammen inte flyttar sig.
Men det finns ju en miljard exempel på att vissa har problem med mekaniska saker som andra inte har problem med. Framväxlar är helt omöjliga att meka med enligt vissa, bakväxeln fungerar bara på ena halvan av kassetten även om växelörat "ser rakt ut" osv.

Är det helt otänkbart att du kan ha någon del i ditt system som helt enkelt fungerar dåligt? Om nu styrstammen faktiskt skulle visa sig vara dålig, så är det dåligt mekande att hänga upp systemet på en expander som inte är tänkt att hålla fast styrstammen, när det bra mekandet hade varit att byta till en bra styrstam. Sen kanske man kan leva med vissa saker till följd av att man inte vill lägga pengar på en ny stam eller orkar lägga tiden på att fortsätta felsöka.

Ja, inte att jag rekommenderar det, men väl monterat så kan man om man vill ta bort topplocket som man använder när man förladdar styrlagret, det behövs inte längre när styrstammen är fastskruvad.

Grejerna ska inte glida om de är skruvade till specat moment. Men det tycks finnas kombinationer av styrstammar, styrrör och kompressionspluggar som inte funkar så bra ihop. Köper man olika delar från tredjeparter så är det inte säkert de testats ihop.
Så är det ju. Men ska man verkligen sikta in sig på expandern först och främst i det scenariot?

bla bla bla.
Jag bytte till Specialized expander. Renthal stam. Och aluspacers. Funkar bra sen dess. Så jag gjorde ju många saker på en gång.

Så är det ju. Men ska man verkligen sikta in sig på expandern först och främst i det scenariot?

Snacket jag haft ovan om glidiga pluggar var nog lite missvisande för just detta specifika problem som Berk har, tar nog gärna igen det. Men jag föredrar ändå pluggar som har bra grepp, lite enklare att använda för man kan dra dem fjeslöst och de sitter ändå.

Hursomhelst om expandern är så kort att den bara ger stöd för ena klämman i styrstammen så kommer greppen på den andra bli mycket sämre för styrröret komprimeras där.

Alltså problemet som Berk har verkar vara att styrstammen rör på sig, trots att han enligt uppgift dragit den med rätt moment, till och med något över. Men pluggen verkar också vara för kort för att ge stöd åt båda klämmorna, så det är i princip bara en klämma som är fullt effektiv. I detta fallet skulle jag prova med en längre plugg som räcker över båda klämmorna. Om den har bra grepp eller ej spelar ingen roll, för man vill som sagt inte ha en situation då kompressionspluggen fungerar som ankare för en styrstam som glider.

Om det inte finns några fibrer i laminatet som håller emot för kompressionskrafter så tror jag inte 3,5 mm epoxy räcket till för att hålla emot tillräckligt för att ge styrstamsklämman bra grepp.

Jag misstänker styrstammen och/eller gaffelröret snarare än expandern.
  • Är passningen mellan stam och gaffelrör dålig? Kontrollmät gaffelrörets diameter.
  • Är skruvarna som håller fast stammen på gaffelröret lösa eller lossnar de?
Monteringspasta för kolfiber mellan stam och gaffelrör?
Gänglåsning på styrstammens skruvar?

@Kung Stalle: Provat att testa med annan styrstam?

Jag har koll på allt du har skrivit. Enda jag inte har provat, och som är troligtvis det viktigaste att testa, är en annan stam. Men jag har ingen liggande och har ingen lust att flytta runt stammen från min andra MTB.

Enda sätt expandern skulle kunna bidra, på rätt sätt, är att gamla expandern är (för) kort och inte stödjer gaffelröret vid nedre hälften av stammen. Sätt att testa det är att köra utan topcap och ser om stammen star kvar (som jag skrev tidigare).

bla bla bla.
Jag bytte till Specialized expander. Renthal stam. Och aluspacers. Funkar bra sen dess. Så jag gjorde ju många saker på en gång.

Det räckade med bara Specialized expander i mitt fall. Men vi har ännu inte förstod om det är expandern som håller sakerna på plats genom topcappen, eller om det är längden av expandern som hjälper på något sätt.

En Renthal stam har dock ungefär lika stora hål som min RF Turbine R, så klämmytan verkar inte vara problemet.

Vet inte om det är ett relevant svar.

Men ibland är stammen så tight att det är svårt att dra ihop styrlagret. Hände mig senast igår. Tydligen... (Alurör).

Om expandern rör sig är ju en annan femma.

Cervélo hade en bra lösning när det begav sig.

Bilagor

• FKI-CER-1125-100__55084.1563124663.jpg
    FKI-CER-1125-100__55084.1563124663.jpg
    211 KB · Besök: 44
Har du inte läst tråden?

Tune Xpanda funkar inte. Specialized expander funkar.

Måste verkligen prova några rundor utan top cap för att ser om det är top cappen som håller saker ihop.

Har läst tråden, men jag orkar inte scrolla igenom tre sidor för att hitta vilken modell som fungerade vs inte fungerade.

Vill ni ha något anekdotiskt så var det hemskt trendigt bland bmx-folk att köra utan topcap för ett par år sen. Det fungerade och jag skulle gissa på att dem cyklarna generellt körs lite hårdare. Tillsammans med demonstrationen av styrrörsdeformation i inlägg #72 så skulle jag snegla mer åt det hållet.

Vill ni ha något anekdotiskt så var det hemskt trendigt bland bmx-folk att köra utan topcap för ett par år sen. Det fungerade och jag skulle gissa på att dem cyklarna generellt körs lite hårdare. Tillsammans med demonstrationen av styrrörsdeformation i inlägg #72 så skulle jag snegla mer åt det hållet.

Om allt är rätt måste man kunna köra utan topcap. Jag vill prova för att ser om det är topcappen som håller sakerna ihop eller det är längden av expandern.

Vet inte om det är deformation av styrröret som bidrar. Men det är friktionen mellan stammen och gaffelröret som ska vara tillräckligt högt för att hålla.

Dragit av en bult av vad?

Jag har läst och funderat om problem om expander inte går helt genom längden av klämmytan av stammen. Kan ser att det skulle behövas på en tunn gaffelrör av kolfiber på en lvggaffel. Men jag kör en MTB gaffel som är speccat för hopp upp till 1 meter. Godset är 3,5 mm tjock. Känner ingen flex alls i ett tunn bit som jag har sågat av. Så ser inte att det skulle behöva extra stöd från expandern.

Både expander som jag har provat har ett utstickande rand som ligger ovanpå styrröret, så man har ingen var av positionen av monteringen.

En Hope head doctor som inte satt långt ner nog i röret (stål) så bulten (stål) bottnade (grövre ovan gängorna). Bulten drog av sig själv. Inte helt ovanligt då reservbultar finns på hyllan hos LBS…

Jag har koll på allt du har skrivit.

Alla mina 4218 inlägg?! :LOL:

Har också sett inlägg #72 och är nog inne på att byta ut expanderna på två av tre cyklar i mitt "stall" för att eliminera en felmod (den tredje är en Specialized med just den expanderpluggen), men man ska ändå inte behöva dra den så jämra hårt. Den ska hålla emot lite lätt när man justerar lagerspänningen och sedan ge stöd åt gaffelröret när man drar åt styrstammen (typ 4-5 Nm).

Om styrstammen är orund eller har för stor diameter så kommer den ändå att punktklämma på gaffelröret. Samma om gaffelröret är orunt.

Alla mina 4218 inlägg?! :LOL:

Har också sett inlägg #72 och är nog inne på att byta ut expanderna på två av tre cyklar i mitt "stall" för att eliminera en felmod (den tredje är en Specialized med just den expanderpluggen).

Jag ska byta ut mina cannondale-expanders.

Får väl bli en lång deda eller campa

Har läst tråden, men jag orkar inte scrolla igenom tre sidor för att hitta vilken modell som fungerade vs inte fungerade.

Snackar vi street så har de styrrör av stål. Så det är inte ens intressant att jämföra. De kan dra åt hur jävla mycket som helst.

Att ta bort skruv och topplock är även weight weenie-gimmick som man ibland kan se på hill climb-byggen, så det går alldeles utmärkt även med kolfibergafflar. Men, det är inte så bra idé förstås, dels regnar det in vatten gegg och svett, dels blir rörkanten oskyddat för slag och så är det inte så roligt att sakna möjlighet att justera styrlagret ute i fält om det nu skulle behövas vid något tillfälle.

Tillbaka
Topp