Styrstam

Styrstam
Det finns kortare styrstammar på marknaden. Du borde testa en 40mm alt 50mm dito. Är man osäker på sin cykelställning, (som är så oerhört viktig), finns ingen annan lösning att prova sig fram. Dessutom är det numera lätt att byta "styrstam", då ingenting på styret behöver demonteras!

Styrstam
Det finns kortare styrstammar på marknaden. Du borde testa en 40mm alt 50mm dito. Är man osäker på sin cykelställning, (som är så oerhört viktig), finns ingen annan lösning att prova sig fram. Dessutom är det numera lätt att byta "styrstam", då ingenting på styret behöver demonteras!
Men så korta stammar ger en ganska nervös cykel. Jag skulle inte gå under 80 mm på en racer.

Styrstam
Men så korta stammar ger en ganska nervös cykel. Jag skulle inte gå under 80 mm på en racer.
Folk köper för stor cykel, byter till för kort stam, tycker cykeln är nervös byter till bredare styre.

FAIL

Köp aldrig en för stor cykel - för små cyklar går att justera upp, för stora cyklar (eller för långa) är körda att få en bra setup på.

#racer
#notMTB

Styrstam
Folk köper för stor cykel, byter till för kort stam, tycker cykeln är nervös byter till bredare styre.

FAIL

Köp aldrig en för stor cykel - för små cyklar går att justera upp, för stora cyklar (eller för långa) är körda att få en bra setup på.

#racer
#notMTB
+1 (som @HåkanC skulle ha sagt)

Styrstam

FAIL

#racer
#notMTB
Helt rätt.
Fast somliga av oss är antagligen felkonstruerade från början, ett näraliggande exempel är mina ben som slutar strax under hårfästet och att hitta en ram (möjligen med undantag för en byggd för mina mått men där kommer vissa ekonomiska aspekter in i bilden) som passar utan justeringar i längdled har inte visat sig vara möjligt.
Alternativt tar ramkonstruktörerna inte ytterligheterna in i sina beräkningar och utgår ifrån nån sorts standardmänniska.
Men jag är rätt nöjd med mina 80-90 mm styrstammar ändå.

Styrstam
TS frågar dock om en 70 mm stam, eller? Jag tycker inte att 70 mm blir för nervöst.

Jag trodde också att 60 mm skulle blir för nervöst, men många gruscyklar med modern geometri har nuförtiden 60 mm stam på alla storlekar. De har 2-3 grad flackare gaffelrörsvinkel och bredare däck så lite stabilare, men jag undrar om det verkligen blir för nervöst med 60 mm.

Styrstam
TS frågar dock om en 70 mm stam, eller? Jag tycker inte att 70 mm blir för nervöst.

Jag trodde också att 60 mm skulle blir för nervöst, men många gruscyklar med modern geometri har nuförtiden 60 mm stam på alla storlekar. De har 2-3 grad flackare gaffelrörsvinkel och bredare däck så lite stabilare, men jag undrar om det verkligen blir för nervöst med 60 mm.
Men nu talade ju @Koltrasten om ännu kortare stammar, eller hur?

Styrstam

Det beror på hur mycket styret bygger framåt och lite på hur gaffeln ser ut och även styrhuvudets vinkel.

Jag har en cykel med 60mm stam på, men det är för att fungera med tempobågar. Den kombon blir bra, men är på gränsen. Utan tempobågarna körde jag med 80mm stam

Tillbaka
Topp