Sundsvalls-tråden

..::Larzzza::..

Aktiv medlem
Sundsvalls-tråden
Detta är en tråd som handlar om cykling i Sundsvall och i trakterna däromkring. Har du varit på en tur så lägg gärna upp bilder och skriv lite om hur det var.

Andra kan få fina tips om var man kan cykla och ännu viktigare, vart man inte ska cykla! En liten inspirationskälla eller lite intressant läsning :)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Cykeltur mot Södra Berget 070425

Ja då var det dags att slänga upp lite bilder efter eftermiddagens cykeltur. Det hade torkat upp fint, solen lyste och det var lagomt varmt, synd att jag hade en tid att passa annars hade jag varit ute längre.

Det blev inte så mkt stigar utan mestadels eljuspår, tog det lite lungt i början av säsongen och nötte in cykeln lite efter "pimpningen".

Here we go:
Med mig hade jag Sebbe_svall eller vad han nu heter här på happy... skit samma... Sebastian
cykeltur_070425_002.2.JPG ht=544

Min
cykeltur_070425003.2.JPG ht=544

En till
cykeltur_070425006.jpg ht=544

Fungerar kanske bättre med skidor
cykeltur_070425010.jpg ht=725

Gav det här en 50-50 chans att jag skulle skada mig allvarligt
cykeltur_070425015.jpg ht=544

cykeltur_070425016.jpg ht=544

Men vi kom hem helskinnade (nästan) och det var en tur som gav mersmak :)

Senast redigerad av en moderator:
Sundsvalls-tråden
Snyggt, släng gärna ut en tråd innan ni drar ut om ni vill ha med fler...

Den bästa stigen i Sundsvalls trakten är troligen upp till Klisstugan och ner mot Nacksta, i alla fall om jag får säga vad jag tycker.

mk04 numera Stockholm testar sin nya Preston ned för klisstigen.
IMG_3461.jpg ht=452

Sundsvalls-tråden
[RR]?? förklara lite närmre

erik_f den vägen är bra, rätt så teknisk också, mkt sten på sina ställen. Har bara cyklat den en gång och då fick jag punka och fick gå hem :( Men det var kul så länge det varade. Får göra ett nytt försök framöver

Sundsvalls-tråden
Har bara en bild...än, men jag håller mig till Dh grabbarna, kan vara nice att följa den här tråden och kanske vara aktiv för att visa att man nödvändigtvis inte behöver trampa uppför södra eller norra. ;)

Bästa spåret, södra bergets DH-spår. Stökigt och jag har inte lärt mig det riktigt bra än, för få åktimmar där. Men de känns som att de går fortare för varje gång.

Bästa "one hit and get off", stora busbacken, drop. Knappt något inrun och cirkus 4 meter högt, än så länge det högsta fullt åkbara jag har hittat i dropväg, lär dock spana en hel del mer i sommar. Kanske även bygga något större och "trevligare" på södra.

Har även en del småspår uppe i Granloholm som jag använder för att slipa lite trampteknik och sånt på. Lär bli lite byggt uppe på södra i år också om allt går enligt planerna.

Hittade dock en bild på stora busbacken, kass kvalitie, dåligt fotat osv, men ja, bättre än inget i alla fall.
pbpic1161506.jpg

// Fischer

Sundsvalls-tråden
..::Larzzza::.. skrev:
-------------------------------------------------------
> Stora busbacken, finns väl bara en busbacke,
> eller???

Finns långa, lilla och stora, namnen kom väl till i sommras vad jag vet. De är i alla fall vad jag kör för namn på dom. Stora som är på bilden är ju elhuset en bit förbi komunhuset upp mot haga, de andra och de vanligaste är ju på något gammalt sletet hus mellan tivolivägen och brantavägen...eller vad dom nu heter.
Vilket som så är dom namngivna efter lilla busbacken (2 meter, med fint inrun), långa vid samma tak som lilla men som sagt lite längre och sämre inrun, sedan stora (4 meter) i form av elhuset då. Det är dom namnen jag och dom jag rullar med kör i alla fall. :) Alla inom samma område nästan, skönt ställe att börja turerna på.

// Fischer

Sundsvalls-tråden
fischer89: Vi får ta och fixa en bättre bild på det där droppet. Ska du köra det igen så tar jag med både systemkameran och videokameran...

Sundsvalls-tråden
TigerMale skrev:
> ..::Larzzza::.. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ?? förklara lite närmre
> >
> RR=Ride report

Aha ja för fan det var så det var tänkt... bara att mata på :)

Man behöver ju inte slänga in sida upp och sida ner på en gång kanske, kvalitet framför kvantitet. Lite fingertoppskänsla på det så blir kanske det här en riktigt bra tråd, särskilt nu under sommaren :)

Ser fram emot att få lite inspiration som man sedan har avståndet till att själv prova på!!!!

Sundsvalls-tråden
erik_f skrev:
> fischer89: Vi får ta och fixa en bättre bild på
> det där droppet. Ska du köra det igen så tar
> jag med både systemkameran och videokameran...

Jepp, jag lär köra det igen ganska tidigt på säsongen för att vänja mig med nya hojen, lite bättre anpassad för min åkstil nu! Så nu i helgen/valborg lär jag nog hitta ut på en sväng och även titta förbi stora busbacken. Kanske inte kör det men vill kolla hur det ser ut, sedan i sommar vill jag bygga mig något större upp emot 5-6 meter, vill ju inte stanna i utvecklingen. :)

Får se när turen blir av, tänkte köra Demo 8:an min ganska hårt då. Kan slänga upp något här innan då om någon ska med.

// Fischer

Sundsvalls-tråden
TigerMale skrev:
> va onödigt mycke snö de va kvar på södra
> ändå:( men inte länge till kan ja tro;)

De beror ju på vart man kör, enligt mina källor så ska hela DH-spåret vara mer eller mindre åkbart. Skulle dock vara trevligt att få en rapport om hur det ser ut inne i skogen. Skulle va kul att köra lite på södra under valborg och verkligen kicka igång säsongen riktigt rejält istället för allt "fisåkande" som det blir nu. Så, någon som sitter med en snörapport just vid småstigar och sånt som kan va kul att glida på?

// Fischer

Sundsvalls-tråden
Skulle tro att de flesta stigarna är rena och körbara. Jag var och körde en vända åt Södra hållet i början av veckan och då fanns det knappt något spår av snön... förutom i backen då.

Sundsvalls-tråden
erik_f skrev:
> Skulle tro att de flesta stigarna är rena och
> körbara. Jag var och körde en vända åt Södra
> hållet i början av veckan och då fanns det
> knappt något spår av snön... förutom i backen
> då.

Låter ju underbart, får kanske bli en tur till helgen då! Hoppas på att jag hinner suga på nya bromsarna bara, annars så tvingas man köra med bara bakbroms som fungerar precis som den inte ska ungefär. Dock så få man stopp med den men de är frågan om den inte ger upp totalt snart. Nåja, någon form av tur lär det bli, kanske lördag förmiddag eller något sånt. Ska se om jag kan få med mig en kamera då av något slag så langar jag upp lite bilder.

// Fischer

Sundsvalls-tråden
Jo, det börjar bli fint i skogen nu. Men det är många vindfällen i år! Vissa områden är inte åkbara än på ett bra tag, kanske på hela säsongen.

Finns det några "svetton" i området då?

Sundsvalls-tråden
kentkreitler skrev:
>
> Finns det några "svetton" i området då?

Erik.f och jag lekte svetton idag, fler bilder kommer
men dessa visar lite av va vi gick igenom i jakten på skoj

när det var min tur blev det coiler-tvätt:D
IMG_0076.JPG ht=544

Snabb och snygg kurvtagning av Erik
IMG_0077.JPG ht=544

vi lessnade på omöjlig terräng och beslöt oss för att ta landsvägen tillbaka till startpunkten
korsade järnväg,taggtråd o annat skoj på vägen
IMG_0075.JPG ht=544

erik får fylla på med bilder, tjolahopp!

Bilagor

• IMG_0067.JPG
    IMG_0067.JPG
    134.3 KB · Besök: 43
Sundsvalls-tråden
kentkreitler skrev:
> Finns det några "svetton" i området då?

Det är väl rickard (dr_rave) som kör mest svetto i området annars så händer det väl att jag plockar fram HTn och kör något svetto pass men jag har en bit kvar innan jag kan matcha dig=)

Sundsvalls-tråden
Här kommer några fler bilder från dagens tur.
Det blev några fina stigar blandat med diken, traktorspår
och kalhyggen men det är priset man får betala för nyfikenheten.

IMG_3997.jpg ht=600

IMG_3998.jpg ht=600

IMG_3999.jpg ht=400

IMG_4005.jpg ht=300

IMG_4008.jpg ht=600

IMG_4010.jpg ht=300

IMG_4011.jpg ht=400

Sundsvalls-tråden
fischer89 skrev:
>
> Får se när turen blir av, tänkte köra Demo
> 8:an min ganska hårt då. Kan slänga upp något
> här innan då om någon ska med.
>
> // Fischer

Låter som en bra idee, jag är sugen på att hänga med i alla fall...

Sundsvalls-tråden
erik_f skrev:
> fischer89 skrev:
> >
> > Får se när turen blir av, tänkte köra Demo
> > 8:an min ganska hårt då. Kan slänga upp
> något
> > här innan då om någon ska med.
> >
> > // Fischer
>
>
> Låter som en bra idee, jag är sugen på att
> hänga med i alla fall...

Dock hade mor andra planer för lördagen, så de kanske blir söndag eller något sånt iställe...får se helt enkelt!

// Fischer

Sundsvalls-tråden
Ja du Sebbe, klipper man bort huvudena så ser det rätt ok ut, får ta sådana bilder nästa tur :) Alternativt redigera dem i något fint program, lägga in David Hasselhoffs huvud i stället kanske

Sundsvalls-tråden
TigerMale skrev:
> oj vilken skum färg det blev på coilern på 3
> bilden.
> o aldrig att ja klär mig sådär igen för en
> ride:S

Med tanke på temperaturen så såg ju det där väldigt varmt ut

Sundsvalls-tråden
Hård terräng i Solna, se bilden bara. Jag kommer minst en vecka i sommar och kör de klassiska stigarna i Sundsvall :D.

Bilagor

• ratsafari.jpg
    ratsafari.jpg
    100.5 KB · Besök: 36
Sundsvalls-tråden
mk04 skrev:
> Hård terräng i Solna, se bilden bara. Jag kommer
> minst en vecka i sommar och kör de klassiska
> stigarna i Sundsvall :D.

Fy fan, hemma i köket eller? Sånt där har vi inte här, de har frusit ihjäl

Sundsvalls-tråden
> Så här cyklar man i Sthlm:
>
>

Nix, här i Stockholm har vi ingen terräng värd namnet. Bara trottoarkanter och släta asfaltsvägar.

Sundsvalls-tråden
> TigerMale skrev:
> --------------------------------------------------
>
> > o aldrig att ja klär mig sådär igen för en
> > ride:S
>
> ..::Larzzza::.. skrev:

> Med tanke på temperaturen så såg ju det där
> väldigt varmt ut

NÄmen du skojar:D sist jag svettades sådär var när jag "svettbantade" på cykel med galonkläder närmast kroppen och bomull utanpå i 25 grader. för övrigt är ju kammotröjan aaaaaaaanigens för stor ser ja nu på bild:D, men den kostade i o f sig bara en femma typ, i thailand.

Sundsvalls-tråden
mk04 skrev:
> Hård terräng i Solna, se bilden bara. Jag kommer
> minst en vecka i sommar och kör de klassiska
> stigarna i Sundsvall :D.

Fått nya grannar? Jobbigt när en massa AIK:are ska flytta in och ska ha fest inför varje match. :)

Du får slå en signal när du kommer till stan, förhoppningsvis har vi lite nya spår att visa dig på södra!

// Fischer

Sundsvalls-tråden
Kände att nu fick det vara nog med att cykeln bara vilade hemma i lgh, så stack iväg själv på en liten tur upp mot Kliss. Hade inte en aning om vart jag skulle utan frågade en vänlig herre som visade mig rätt väg(va drygt 10 år sedan jag va upp dit). Kan även tillägas att det knäpptes med en sunkig mobil så klaga inte för mycket

Vandrar/cyklar på i gemytlig takt när detta dyker upp på ett ödsligt kalhygge
pbpic1295113.jpg

Hade för mig att det skulle va stenigt å så men inte att det skulle vara så mycket =)
pbpic1295114.jpg

Efter ett tag så uppenbarade sig en härlig nedförsbacke som skulle avnjutas lite senare
pbpic1295115.jpg

Cyklade/traskade vidare utan nått mål när jag började fundera på om jag verkligen va på rätt spår,kände inte för att hamna fel så vände tbx.
pbpic1295116.jpg

Så då blev det full fart nedför vilket inte gav så många bilder dock men en bild mitt i allt då jag pausade med lite vatten.
pbpic1295117.jpg

Ja det var väl allt för mig,inte så många bilder dock men desto mer cykling

Mvh

Sundsvalls-tråden
Ja det är bra stenigt till klissberget, bara cyklat dit en gång och då fick jag gå hem efter en punka. Kul med lite bilder därifrån!!!

Kanske blir dit nästa gång då, såvida det är torrt, blöta hala stenar är inte super att cykla på, särskilt inte uppåt.

Sundsvalls-tråden
::::::::::::::Cykeltur Fågelbergsstugan 070428:::::::::::::

Blev en tur på ca 3h till fågelbergsstugan

Efter vi cyklat till sidsjön tog vi upp till vänster innan bron, inte vägen till vänster utan öppningen längst till vänster vid första synliga lyktstolpe.
cykeltur_0704280002.JPG ht=544

En liten paus på vägen
cykeltur_0704280005.JPG ht=725

Höll vänster hela tiden tills denna korsning kom, då tog vi höger. Nästa korsning finns det skyltat fågelbergsstugan åt 2 olika håll och efter bittra erfarenheter så tog vi den rätta denna gång dvs den som går uppåt.
cykeltur_0704280007.JPG ht=544

Terrängsmakprov, hade inte torkat upp helt efter snön än :/
cykeltur_0704280008.JPG ht=544

cykeltur_0704280009.JPG ht=544

Här tog man första doppet, lite väl trixigt att cykla över visade sig
cykeltur_0704280011.JPG ht=544

Asphyddan låg på vägen
cykeltur_0704280013.JPG ht=544

cykeltur_0704280014.JPG ht=544

cykeltur_0704280015.JPG ht=544

Sebbe har precis tagit en flygtur över styret och landade på ett vis som ledde till endel "asspain"
cykeltur_0704280020.JPG ht=544

En myr paserade vi i vilken jag, på ett mycket klåpigt vis, lyckades välta... blött som fan!!!
cykeltur_0704280022.JPG ht=544

Framme vid Fågelbergsstugan
fgelbergsstuga.JPG ht=544

Ett fint ställe på vägen hem, Södra Berget-masten syns svagt uppe till höger
cykeltur_0704280028.JPG ht=544

Rent och fint igen
cykeltur_0704280031.JPG ht=544

Sundsvalls-tråden
Såg riktigt fint ut båda turerna...
Det skulle vara kul att träffa lite fler av er som kör i Sundsvall,
vad tror ni om att köra en större "happyride" om ett tag?

Sundsvalls-tråden
Skulle man kunna tänka sig. Någon dag med schysst väder då. Förslag på vart den turen skulle kunna gå? Klissberget? Norra?

Vet att TigerMale hade samma tanke så fler än 2 borde det kunna bli ;)

Sundsvalls-tråden
> Skulle man kunna tänka sig. Någon dag med
> schysst väder då. Förslag på vart den turen
> skulle kunna gå? Klissberget? Norra?
>
> Vet att TigerMale hade samma tanke så fler än 2
> borde det kunna bli ;)

I'm down for whareva:D

Sundsvalls-tråden
Vi (Sundsvallscyklisterna) tänkte börja med gemensamma träningar på ev onsdagar. Isf blir det vid mtb-banan på LV5. Den behöver för övrigt lite kärlek så något av passen får väl gå till grottning och nyskapning av forna stigar... Vi ska även försöka annordna en XC-tävling i den anrika Västernorrlandsserien under våren. Nåå är ni sugna? Alla är välkomna!

Sundsvalls-tråden
MTB-banan på LV5 hmmm vilken menas då???
Inte den som jämnades med marken uppe vid skjutfältet hoppas jag, de kanske mer var en BMX bana iof.

Planerade träningar lät seriöst, dock bra med lite initiativ så det händer lite saker i trakterna men personligen tar jag det lite piano. När du vet vilka dagar och tider som gäller kentkreitler så gör gärna ett inlägg om detta ändå, utifall man skulle ändra sig. Lite bilder vore också nice :)

Tillbaka
Topp