Svensk halv-blod Titan!

Dr.Spoke-Home

Ny medlem
Svensk halv-blod Titan!
äntligen byggd upp TiArrow MTB...Roligt att test geometri forra vi gör om till SS!

Bilagor

• Titan.jpg
    Titan.jpg
    72.1 KB · Besök: 24
Svensk halv-blod Titan!
Nån som varit i kontakt med Tiarrow som kan ge mer information, än den usla som finns på deras icke-hemsida?

Svensk halv-blod Titan!
Jag ska testa geometri, och känslan...Om nöjd, sen vi ska göra mera ramar. Den kanske kommer i två modeller - en för XC, och en trailbike. Om interesse finns kommer ett SS modell med sliding-dropouts.
Ramen är byggd i Kina med alla design, prototyping, material spec. ( och sourcing!) och finishing i sverige.
Kommer standard geometri och full-custom. Priser är inte spikade än - lite dyrare än det var - ca. 10000:- för standard och ca. 11500:- för custom ( ca. 20 dagars lev. tider).
Svets är inte precis Moots i utseende, men helt upp med alla andra jag har sett. Generellt ser det bättre ut än det flesta budget titan ramar jag har klämde på. Bra finish på huvudrööret och vevlager. Extremt bra tolerance på hur rakt ram är - drop-outs är mer rakt än det flesta ramar jag har kollade på.

Vi också testa titan skivor och sadelstolpe; bara 30mil på skiva än så länge...Behöver minst 30 till forra den är godkände

Svensk halv-blod Titan!
Dr.Spoke-Home skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag ska testa geometri, och känslan...Om nöjd,
> sen vi ska göra mera ramar. Den kanske kommer i
> två modeller - en för XC, och en trailbike. Om
> interesse finns kommer ett SS modell med
> sliding-dropouts.
> Ramen är byggd i Kina med alla design,
> prototyping, material spec. ( och sourcing!) och
> finishing i sverige.
> Kommer standard geometri och full-custom. Priser
> är inte spikade än - lite dyrare än det var -
> ca. 10000:- för standard och ca. 11500:- för
> custom ( ca. 20 dagars lev. tider).
> Svets är inte precis Moots i utseende, men helt
> upp med alla andra jag har sett. Generellt ser det
> bättre ut än det flesta budget titan ramar jag
> har klämde på. Bra finish på huvudrööret och
> vevlager. Extremt bra tolerance på hur rakt ram
> är - drop-outs är mer rakt än det flesta ramar
> jag har kollade på.
>
> Vi också testa titan skivor och sadelstolpe; bara
> 30mil på skiva än så länge...Behöver minst 30
> till forra den är godkände

Verkligen intressant, mer info om projektet!

Svensk halv-blod Titan!
Kan bli riktigt intressant.
Speciellt när några fösökspersoner har kört i ett års tid, så vågar jag nog mig på att beställa:-)

bra jobbat
Jan

Svensk halv-blod Titan!
En längre testrunda med lite stigcykling måste nog bokas in vid tillfälle. En kort sväng runt kvarteret i eftermiddags gav mersmak. Lätt, bra geometri, snygg fininsh.

Väcker ett visst habegär, tur att den inte alls är den typen av cykel som jag skulle vilja ha som nästa hoj :-)))

Svensk halv-blod Titan!
Patrik: Ge grabben en klunk vin så somnar han snart skall du se ;-)

Kid: 1,4kg sa Phil

Senast redigerad av en moderator:
Svensk halv-blod Titan!
Bra vikt på en sådan ram.

Kanske kanske blir ett köp inom snar framtid då min samling inte är komplett förrän en Xizang eller en Ti ram innehas.

Svensk halv-blod Titan!
Markus F skrev:
> Det är Phils stänka, han har pendlat på cykeln
> några dagar. Jag orkade inte ta bort den.

ojdå, om en stänkskärm är mer än du mäktar med hoppas jag att du är piggare imorgon när du ska ut och cykla :)

Svensk halv-blod Titan!
Markus F skrev:
> Eftersom soffan är ockuperad så introducerar jag
> bildkategorin "Snygg cykel på sunkig balkong"

Ingår askkoppen?:-)

ha det
Jan

Svensk halv-blod Titan!
Jag förstår.

Dr.Spoke-Home skrev:
> Jag ska testa geometri, och känslan...Om nöjd,
> sen vi ska göra mera ramar. Den kanske kommer i
> två modeller - en för XC, och en trailbike.

Svensk halv-blod Titan!
Jerry skrev:
> Läckert.
>
> Är det trail eller XC som är på bilden?

För mig och Phil: Liten trail
För dig och Markus: Stor XC

Allt är relativt :-)

Svensk halv-blod Titan!
Markus F skrev:
> Eftersom soffan är ockuperad så introducerar jag
> bildkategorin "Snygg cykel på sunkig balkong"

Naj, den ville jag inte alls se!.......

Fy på dig Markus, Du får inte stoppa köttbullar i näsan Markus Du får inte...... (någonting som jag har hört från ungarnas CD)

Svensk halv-blod Titan!
ryktet går att de höjt priset till runt 11 tusen... Varför ska jag köpa en Tiarrow när jag bland annat kan få en Van Nicholas eller en Snakebike för samma pris, om inte t.o.m. lite lägre.

Svensk halv-blod Titan!
Sam skrev:
> ryktet går att de höjt priset till runt 11
> tusen... Varför ska jag köpa en Tiarrow när jag
> bland annat kan få en Van Nicholas eller en
> Snakebike för samma pris, om inte t.o.m. lite
> lägre.

varför köper man XT när LX duger? Man skulle kanske köper den för att stöder svenkst tillverkare som gör ett skit bra jobb eller för att man kan snacka lite custom geometry har man tur? Jag vet inte.

Istället för att grina över rykte, våra det inte bättre att vänta på fakta?

Svensk halv-blod Titan!
Jensen: allt som står på forum är inte sanning.. ellerhur?

Ianthewelshman: Jag gnällde inte i mitt föregående inlägg. Jag kommer däremot att göra det i detta. Först och främst är även Snakebike ett svenskt företag. De är kanske t.o.m. mer "svenska" än Tiarrow.

Vad gäller Tiarrow; är det för mycket begärt att ett företag som vill verka seriöst har en ordentlig hemsida? Deras nuvarande är ett skämt och ger inte mig mycket förtroende. Om det inte varit för detta happy-test hade jag nog aldrig brytt mig om företaget. Huruvida det är en förlust för min del låter jag vara osagt.

Bara för att jag frågade varför jag bör köpa en Tiarrow över de andra är för att deras hemsida inte besvarar denna fråga. Frågan jag ställde var inte menat att låta kaxigt.

Svensk halv-blod Titan!
Det här är inget Happytest. Inget om hur den här prototypramen beter sig kommer att publiceras på det här forumet. Phil har byggt upp en cykel och jag har ombetts att ta några rundor, det är allt. Den här cykeln återfinns inte i TiArrows sortiment ännu, det är ett provex. Att publicera ett test på den här ramen vore oetiskt och ligger långt från Happys policy vad gäller tester.

Angående Ti Arrow´s hemsida: Om du tittar så kan du läsa följande:
-Hemsidan är under uppbygnad och byggs på kontinuerligt.
-Du hittar ingen info om företaget för tillfället då vi prioriterar våra produkter och kunder.
http://www.tiarrow.se/stor.htm
Jag tycker väl att det är ganska tydligt, eller hur?

Sen är det ju så att både Phil och jag tycker det här är väldigt roligt, och är entusisastiska. Någon som är entusiastisk över Snakebike är ju välkommen att starta en tråd om det, på samma vis som alla får göra trådar om nya cykelbyggen.

Edit: Förresten, den där bromsskivan är också ett test. Nåt finländskt som låg i butiken.

Senast redigerad av en moderator:
Svensk halv-blod Titan!
Markus F skrev:
> Sen är det ju så att både Phil och jag tycker
> det här är väldigt roligt, och är
> entusisastiska.

Superhärligt!!! Satan va skoj det är när man hittar saker eller upplevelser som får en att må så. Jag hoppas på en fortsättning från era personliga upplevelser från detta lilla projekt.

Svensk halv-blod Titan!
Jag tycker också att det är underbart även om hojen inte passar min gren. Det behövs inte fler ramar överhuvudtaget i cykelvärlden men de håller på att framkallar något nytt bara för att det är roligt.

Framskivan är finländstål, bakskivan - if I told you, I'd have to kill you ;)

Svensk halv-blod Titan!
Sam skrev:
> Jensen: allt som står på forum är inte
> sanning.. ellerhur?
>

nää, visserligen, men jag personligen litar rätt bra på dr.spoke. Phil är ju ändå handlare o kanske ska börja sälja dem, så han bör ju veta tycker man

Svensk halv-blod Titan!
Rikard, jag gör allt du vill. Ursäkta smutsen, jag var tvungen att spola av cykeln efter all lera som den fick på sig i skogen men polera gör jag inte!

DrivlinabakifrÃn.JPG ht=544

Drivlinan bakifrån.

Drivlina.JPG ht=544

Från sidan.

Finskmetal.JPG ht=544

En bromsskiva som ser ut att vara gjord av finska orcher.

(och förresten är bromshandtagen Deore)

Tillbaka
Topp