Svenska cykeldagarna sucks

mickescott

Aktiv medlem
60 mil för en eländesmässa

Vad fick jag med mig hem utom några kataloger? inget.
Vettiga svar hos någon av de få närvarande utställarna om lev.tider,priser och dyl. lyste med sin frånvaro.

Är det någon försäljning på mässan eller? Bor inte så långt därifrån och försöker desperat få
tag på en scott scale 40 XL -10 nu i helgen :)

Tyckte personligen att det var en ganska trevlig tillställning med trevligt folk och shopping för den som önskade, men jag hade iofs. inte åkt längre än 7 kilometer. Såg ingen Scale 40 till salu, dock!

Stellan skrev:
-------------------------------------------------------
> Har jag missat något?

Om man ska tro trådskaparen så blir svaret; nej.

Stellan skrev:
> Har jag missat något?

Inte mycket, branschen ligger illa till om detta
var en kraftsamling. Sveriges största cykelföretag
såg inget värde att marknadsföra sig till dom närmast
sörjande och jag förstår dom

Jag tyckte mässan var ok dock sämre än förra året. Det berodde främst på två saker.

1. Det var fler utsällare som sålde produkter förra året. Bla Team Sportia som även sålde lite cyklar.

2. Det var två st tävlingar förra året. Öster Cykel crossen på lördagen och MTB stafett på söndagen.

Bortsett från detta så tyckte jag mässan var bra. Som sagt tidigare. Många trevliga människor och dyra prylar att sukta efter.

Branschen/förbundet bör noga tänka igenom hur man skall
ta emot det ökande cykelintresset, annars kommer det
gå som med golfen många konkurser! Mässan var inte
exempel på noga genomtänkta strategier.
Att spänna musklerna med 100.000kr cyklar kommer inte
att hålla då kundkretsen är trådsmal.

Synd att man missade Galan igår kväll. Har hört mkt positivt om den nu på morgonen via Facebook.

Kul att Vista Mountain vann priset för årets MTB tävling. 20:e upplagan utan avbrot är riktigt bra. Lägg därtil en fantastiskt kul bana!

Visst, mässan är lite sent och man vet redan om det mesta nytt men ändå kul att få känna på lite kul grejjer och se hur de är i verkligheten. Tyvärr var Focus sega med att skicka ut nya Raven till Cykeldistribution så den fanns inte i montern och Tufo lite sega på att tillverka sina nya hjul och däck och få ut men. Roligt att höra om hur bra det kan gå för Merida med nu, verkar bli riktigt bra med den nya distributören.

Galan var trevligt, riktigt mycket bättre än för 2 år sedan och även om jag kanske inte gillar Martin Stenmarck så mycket eller tycker årets manliga lvgcyklist är det bästa priset så var det lyckat. Martin Stenmarck var helt klart bra på scenen med.

MTBiker: Var inte pristagaren jag klagade på, men att det var det största priset. Lövkvist tycker jag är värd priset, bäst av allt var att han var där, vilket varken Gustav Larsson eller Fredrik Kessiakoff var vad ja vet.

Jag tycker man ska satsa fullt ut på en upplevelsemässa. Dessa montrar med massa försäljare och föredettingar är rena sömnpillret. En mässa ska va tillför oss konsumenter och inte en klubb för inbördes beundran som det ofta blir.

4st bilder från vad jag tyckte var mässans snyggaste:
http://mobilcrosscar.blogspot.com/2009/11/cykelmassans-snyggaste.html

Sedan fick jag faktiskt med mig en skaljacka från mässan, helt gratis. Klart bästa freebee för min del. Det var http://aimchallenge.com/ som var frikostiga. De bjöd även på vin, men jag sket i galan detta året så det blev tyvärr inget vin då jag skulle köra bilen hem.

Mässan var kul, men jag saknade variation montrarna. Det var för mycket dyra räcercyklar. Hade gärna sett mer blandat i samtliga montrar. Som tur var fanns det en ganska stor variation på utställarna så det blandades lite på det sättet i alla fall.

cerro skrev:
> MTBiker: Var inte pristagaren jag klagade på, men
> att det var det största priset. Lövkvist tycker
> jag är värd priset, bäst av allt var att han
> var där, vilket varken Gustav Larsson eller
> Fredrik Kessiakoff var vad ja vet.

Ok, då hajar jag din åsikt. Visst Thomas har gjort en bra säsong där han bla körde i rosa. Men en silvermedalj på VM slår högre tycker jag. Samtidigt så har Fredrik gjort en sjukt bra första säsong med 102 starter. Svårt pris.

Öijer skrev:
> Cerro, vilket pris borde vara det största då?

Årets Prestation? Men var inte det som var det viktiga. Det viktiga är att jag med flera tycker Vacchi gjorde fel som la upp programmet med en massa priser i mitten inkl. bästa lvgdam och sen lite Martin Stenmarck/Andreas Danielsson och sen bästa lvgherre.

Hade de lagt båda bästa kvinnliga och manliga lvgcyklist i slutet hade jag kunnat godta det men att tycka herrcykling är bättre än damcykling indirekt är dåligt.

Jag tyckte att det var en ok tillställning. Trevligt att gå runt och hälsa på folk och titta på kända och mindre kända produkter.

Bäste tyckte jag var att jag äntligen fick lämna över mina hjul-komponenter till GurraG så han kan använda sin magi för att skapa universums snabbaste MTB-hjul. :-)

/Jerka

Crosscar skrev:
> Nu har jag skrivit om hela mitt intryck om Svenska
> Cykeldagarna, vilket blev lite mycket så jag ger
> er en snabblänk istället:
> http://mobilcrosscar.blogspot.com/2009/11/rykten-o
> ch-prylar-infor-2010.html

Schysst rapport. Verkar dock bara vara jag som blev som galen när jag såg Cube Lightening. Inte en helt ny cykel men galet snygg!

captain8track skrev:
> alla handlar från tyskland, och gnäller sen på
> att de svenska leverantörerna inte lägger pengar
> på en mässa...

Svenska leverantörerna märker knappt av att folk handlar från Tyskland. Åtminstone fick jag höra det när jag var och hälsade på hos Shimano Nordic i våras. Så jag vetefan...

captain8track skrev:
> alla handlar från tyskland, och gnäller sen på
> att de svenska leverantörerna inte lägger pengar
> på en mässa...

Ett annat sätt att se på det är att svenska leverantörer förlorar kunder. Kommer en snikmässa att vinna tillbaka någon kund?

Jag tycker det var en ok mässa. Liten men naggande god. Jag vet inte riktigt vad folk förväntar sig ?
Träffade lite folk man känner. Folk ”som känner mig” och en massa trevliga och entusiastiska cykelmänniskor.
Dessutom hade jag sällskap av två trevliga prickar i en trevlig bil. 

-Skogling med ett tillfredsställt broschyrbehov…

Senast redigerad av en moderator:
Crossmax skrev:
> captain8track skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > alla handlar från tyskland, och gnäller sen
> på
> > att de svenska leverantörerna inte lägger
> pengar
> > på en mässa...
>
>
> Ett annat sätt att se på det är att svenska
> leverantörer förlorar kunder. Kommer en
> snikmässa att vinna tillbaka någon kund?

samtidigt, så är det ju inte så många som åker till en cykelmässa i Sverige. Känns mest som en brasch grejj. Kan tänka mig att elmia tar rätt bra med pröjs för en monter dessutom så det kanske är svårt för de små att ens ha råd med att vara representerade.

Jag saknade Cannondale. Fikade med Arne från Öster Cykel som säljer Cannondale. Tyvärr verkar inte Cannnondale bry sig det minsta om mässor av detta slag, tråkigt tycker jag.

MTBiker skrev:
> Jag saknade Cannondale. Fikade med Arne från
> Öster Cykel som säljer Cannondale. Tyvärr
> verkar inte Cannnondale bry sig det minsta om
> mässor av detta slag, tråkigt tycker jag.

Om det inte boostar deras försäljning blir ju mässan endast en kostnad. Det finns ju inte ett företag som inte står på mässor för att det är kul att ta den kostnaden. Det ska ju ge merförsäljning annars kan det ju vara.
Tror att många företag resonerar så. Om jag ändå tycker att Cannondale är tuffast av alla kommer ju inte jag dissa dom till förmån för någon annan om dom inte visar upp sig på en mässa.

Sen kan jag hålla med om att det är trist.

Rekordmässa stod det i dagens tidning så var mer folk än innan. Kul med Sram montern med riktigt kunnigt folk, uppskattades istället för folk som inte kan sina produkter

Miss Lycka skrev:
> Är inte Ekstam praktikant hos Stenberg?

Nix, har inte något alls att göra med Stenberg längre. Dock så har jag varit med och jobbat på olika uppgifter på Cykeldagarna ända sedan det startade. Först som Barchef och sedan som säljare/mässansvarig. Men i år var jag alltså en helt vanlig besökare.

Tillbaka
Topp