Tankar om denna elcykel?

Tankar om denna elcykel?
mmmrrrr sa:
SocialGimp sa:
Finns det inga cyklar med en 250 watts bensinmotor så man slipper räckviddsångesten? Varför ska allt gå på el hela tiden?

En variant som jag har sett att någon använt är att cykla med en liten dieselgenerator i en cykelvagn för att kunna ladda reservbatteriet under färd! Om man får köra el-mtb i terräng borde väl den varianten gå bra det med. Så slipper Vättlebökaren åka hem och ladda mellan rundorna.

Kan man inte bygga nåt så att man tar kraft får pedalerna? Det blir ju lite jobbigare, men du slipper ladda och tänk så vältränad man skulle bli och som det skulle spara miljön!

Tankar om denna elcykel?
jonte987 sa:
mmmrrrr sa:
SocialGimp sa:
Finns det inga cyklar med en 250 watts bensinmotor så man slipper räckviddsångesten? Varför ska allt gå på el hela tiden?

En variant som jag har sett att någon använt är att cykla med en liten dieselgenerator i en cykelvagn för att kunna ladda reservbatteriet under färd! Om man får köra el-mtb i terräng borde väl den varianten gå bra det med. Så slipper Vättlebökaren åka hem och ladda mellan rundorna.

Kan man inte bygga nåt så att man tar kraft får pedalerna? Det blir ju lite jobbigare, men du slipper ladda och tänk så vältränad man skulle bli och som det skulle spara miljön!
Kraft från pedalerna, ha ha ha. Du är inte klok! Det kommer aldrig att gå. Typiskt att försöka förstöra en seriös tråd med sådant tramsande.

Tankar om denna elcykel?
GoranS sa:
jonte987 sa:
mmmrrrr sa:
SocialGimp sa:

Kraft från pedalerna, ha ha ha. Du är inte klok! Det kommer aldrig att gå. Typiskt att försöka förstöra en seriös tråd med sådant tramsande.
Det känns lite grand som att man äter kakan, och sen är den borta. Looser!

Tankar om denna elcykel?
Men ååå då är ju inte felet elcykeln, då är de ju de som har elmopeder det är synd om som inte är klassade som elcyklar!

Undra när elcyklister blir klassade som folkgrupp.

Tankar om denna elcykel?
Tankar om denna elcykel?
Tankar om denna elcykel?
Hasse#7 sa:
Valhalla_ sa:
Fältprästen sa:
Valhalla_ sa:
En moped drivs av en motor och människan får hjälp av en motor.
En elcykel drivs av en motor och motorn får hjälp av människan.

Ja okej, I get the point.
Man får ligga i båda fallen, men mopeden är prostituerad och elcykeln är en snygg nunna.

Kärlekskrank munk skulle jag säga.

Ja det kan det nog kanske vara. De är ju ofta ganska fula. Men det är fortfarande lättare att få ligga med en prostituerad än en munk..

Tankar om denna elcykel?
Ja, då kör vi igen. :-)
Det finns ingen lag mot att elcykla i terräng utan markägares tillstånd:
Att elcykel 250W inte omfattas av TKL borde vara rätt så klart vid det här laget. (Inte ens NVV själva hävdar det)
För att det ska vara olagligt att elcykla i terräng utan markägarens tillstånd, måste det förstås finnas en lag mot det.
Den enda lag som, enligt NVV:s fantasi, kan komma ifråga angående att elcykla i terräng är, enligt NVV själva, brottsbalken 12 kap. 4 §:
"Den som olovligen och på annat än väg färdas över tomt eller plantering, eller över någon annan mark som kan skadas av detta, döms för tagande av olovlig väg till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (2017:442)."
Denna lag gäller förstås (även detta enligt NVV) även om man cyklar på "vanlig" cykel, eller till och med om man går. (Vilket ju även är i samklang med vad allemansrätten föreskriver) För att dömas så måste dock åklagaren kunna visa att marken riskerar att skadas, så länge det inte rör sig om tomt eller plantering. (Även detta enligt NVV) Förmodligen finns lagen för att bönder inte ska kunna köra sin traktor eller skördetröska över grannens mark eller liknande.
NVV menar att det visserligen inte finns någon lag som förbjuder elcykling i terräng utan markägarens tillstånd. Men heller inte att det tydligt är tillåtet. Hur vet jag nu allt detta? Enkelt, jag mailade och frågade. Det tog nästan två månader att få ett ordentligt svar, med regelbudna löften om att de jobbade med frågan. Därför är jag numera säker på min sak, och det finns tecken på att min påstridighet har fått dem att vackla även i sina officiella uttalanden.
Så, eftersom det inte är tydligt tillåtet i lagen att gilla jazz eller hävda att elcyklar inte får cyklas på i skogen utan markägarens tillstånd så... Ja, ni fattar.

Vad tycker jag då? Lagstiftarna har ju varit tydliga med att elcykel ska räknas som cykel och inte som moped. Det är rimligt att en "vanlig" elcykel ska få framföras på stigar där det anses ok att cykla, till exempel på en cykelstig ner till en badstrand. Samtidigt borde alla (e)MTB-åkare tänka på brottsbalken 12 kap. 4 § lite oftare.

Tankar om denna elcykel?
Matte_rookie sa:
Lite som när vissa droger inte hunnit bli narkotikaklassade, man följer uppmaning om att inte ta det men det är inte ett brott om du gör det.
Faktiskt en bra liknelse! De flesta normala människor avhåller sig ändå, sedan finns det istället vissa som jublar över att lagstiftaren inte hunnit med eller begått ett misstag och knarkar på så mycket de kan under devisen "haha, de kan inte ta mig, de kan inte ta mig"!

Jag får precis samma känsla i emtb-diskussionen här på happy; alla vet att motor i naturen är tabu och de flesta inser att det aldrig varit nån avsikt att motorisera allemansrätten. Sedan finns det de som jublar i triumf över att ha hittat ett kryphål som de tycker ger dem rätt att leva ut sina våta drömmar om att köra motorcykel/moped i skogen, "haha, de kan inte ta mig, de kan inte ta mig, för det är en cykel enl vägtrafikdefinitionen"...

Senast ändrad:
Tankar om denna elcykel?
När skrevs lagen och när började emtb säljas på bred front?
Undersökte de allseende lagstiftarna emtb i Sverige eller damtrallor i Holland?

Tankar om denna elcykel?
Elhojtok sa:
Ja, då kör vi igen. :-)
Det finns ingen lag mot att elcykla i terräng utan markägares tillstånd:
Att elcykel 250W inte omfattas av TKL borde vara rätt så klart vid det här laget. (Inte ens NVV själva hävdar det)
För att det ska vara olagligt att elcykla i terräng utan markägarens tillstånd, måste det förstås finnas en lag mot det.
Den enda lag som, enligt NVV:s fantasi, kan komma ifråga angående att elcykla i terräng är, enligt NVV själva, brottsbalken 12 kap. 4 §:
"Den som olovligen och på annat än väg färdas över tomt eller plantering, eller över någon annan mark som kan skadas av detta, döms för tagande av olovlig väg till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (2017:442)."
Denna lag gäller förstås (även detta enligt NVV) även om man cyklar på "vanlig" cykel, eller till och med om man går. (Vilket ju även är i samklang med vad allemansrätten föreskriver) För att dömas så måste dock åklagaren kunna visa att marken riskerar att skadas, så länge det inte rör sig om tomt eller plantering. (Även detta enligt NVV) Förmodligen finns lagen för att bönder inte ska kunna köra sin traktor eller skördetröska över grannens mark eller liknande.
NVV menar att det visserligen inte finns någon lag som förbjuder elcykling i terräng utan markägarens tillstånd. Men heller inte att det tydligt är tillåtet. Hur vet jag nu allt detta? Enkelt, jag mailade och frågade. Det tog nästan två månader att få ett ordentligt svar, med regelbudna löften om att de jobbade med frågan. Därför är jag numera säker på min sak, och det finns tecken på att min påstridighet har fått dem att vackla även i sina officiella uttalanden.
Så, eftersom det inte är tydligt tillåtet i lagen att gilla jazz eller hävda att elcyklar inte får cyklas på i skogen utan markägarens tillstånd så... Ja, ni fattar.

Vad tycker jag då? Lagstiftarna har ju varit tydliga med att elcykel ska räknas som cykel och inte som moped. Det är rimligt att en "vanlig" elcykel ska få framföras på stigar där det anses ok att cykla, till exempel på en cykelstig ner till en badstrand. Samtidigt borde alla (e)MTB-åkare tänka på brottsbalken 12 kap. 4 § lite oftare.

But will it blend?

Tankar om denna elcykel?
ooms sa:
Matte_rookie sa:
Lite som när vissa droger inte hunnit bli narkotikaklassade, man följer uppmaning om att inte ta det men det är inte ett brott om du gör det.
Faktiskt en bra liknelse! De flesta normala människor avhåller sig ändå, sedan finns det istället vissa som jublar över att lagstiftaren inte hunnit med eller begått ett misstag och knarkar på så mycket de kan under devisen "haha, de kan inte ta mig, de kan inte ta mig"!

Jag får precis samma känsla i emtb-diskussionen här på happy; alla vet att motor i naturen är tabu och de flesta inser att det aldrig varit nån avsikt att motorisera allemansrätten. Sedan finns det de som jublar i triumf över att ha hittat ett kryphål som de tycker ger dem rätt att leva ut sina våta drömmar om att köra motorcykel/moped i skogen, "haha, de kan inte ta mig, de kan inte ta mig, för det är en cykel enl vägtrafikdefinitionen"...
+2 Två bra sammanfattande inlägg.

Tankar om denna elcykel?
Diskusionen i det här ämnet är så pajasaktig och håller sån låg nivå så man blir nästan mållös. Som vanlig mtb-åkare undrar man varför vissa har sådan fobi mot elcyklar? Ni som är sådana motsåndare kan ni förklara kort varför?

Tankar om denna elcykel?
Skogssnigeln sa:
Diskusionen i det här ämnet är så pajasaktig och håller sån låg nivå så man blir nästan mållös. Som vanlig mtb-åkare undrar man varför vissa har sådan fobi mot elcyklar? Ni som är sådana motsåndare kan ni förklara kort varför?

Om du läser tråden får du svaret att det inte gillas var elcyklarna framförs, inte själva elcykeln i sig.

Tankar om denna elcykel?
Elcykel är lagligt i skog sålänge man följer stigar. Offroad är en helt annan sak.

Att förbjuda elcykel i skog är samma som att förbjuda kolfibercyklar eller att vara vältränad.

Tankar om denna elcykel?
Matte_rookie sa:
Skogssnigeln sa:

Det är fusk!

Nej men om man ska försöka svara lite seriöst.
Handlar kanske inte om motståndare eller ej, riktigt så svartvitt behöver det inte vara.
Det som allt handlar om är väl mer Hur man ska tolka olika delar av lagtexten. Vissa hävdar att iom att elcykeln är klassad som cykel så är det helt ok att köra över allt där man får köra cykel medans vissa tycker att då den är driven av motor så får den inte brukas i skogen där motordrivna fordon är otillåtna, med vissa undantag.
Själv tycker jag att den kanske används lite felaktigt, typ jag orkar inte cykla egentligen så jag köper en elcykel som jag kan använda som moppe och på så sätt undkomma de lagar och regler som gäller för moped.

Tankar om denna elcykel?
Matte_rookie sa:
Matte_rookie sa:
Skogssnigeln sa:

Det är fusk!

Handlar kanske inte om motståndare eller ej, riktigt så svartvitt behöver det inte vara.
Det som allt handlar om är väl mer Hur man ska tolka olika delar av lagtexten. Vissa hävdar att iom att elcykeln är klassad som cykel så är det helt ok att köra över allt där man får köra cykel medans vissa tycker att då den är driven av motor så får den inte brukas i skogen där motordrivna fordon är otillåtna, med vissa undantag.
Själv tycker jag att den kanske används lite felaktigt, typ jag orkar inte cykla egentligen så jag köper en elcykel som jag kan använda som moppe och på så sätt undkomma de lagar och regler som gäller för moped.
Orsaken till att vara en "hatet" kan också skilja.

Jag skiter egentligen fullständigt i om någon är för lat för att trampa. Däremot tror jag att det riskerar att bli början till slutet för att få cykla inom allemansrätten över huvud taget. Jag hoppas iofs att jag har fel men vågar inte lita på det.

Tankar om denna elcykel?
Skogssnigeln sa:
Helt kort, utan de nyanser som faktiskt existerar:

Elcyklingen i skogen riskerar skogscyklingen som helhet. Vi sitter redan i en taskig sits iom den explosionsartade ökningen av utövare de sista 10-15 åren. Slitaget har ökat, konflikterna likaså (folk stör sig av olika anledningar). Det här skiljer sig förstås beroende på var vi bor. Det är inte elcyklarnas fel. Men ska vi nu lägga till ett gäng gubbar som kör fortare än vad de egentligen klarar och är ute längre än de egentligen orkar, ja då tror jag allt kan eskalera ytterligare. Jag förstår att detta är svårt att förstå om man som Forrester kör på ställen där det inte är någon konkurrens om stigarna, men i naturreservaten kring Sthlm och Gbg är det förstås mycket känsligare.

Allmänhetens dom över de som ställer sig över lagen riskerar också att färga av sig på oss vanliga cyklister.

Hade el-Mtb dykt upp för 20 år sedan hade det gått bättre rent praktiskt, även om det inte hade varit mer ok moraliskt.

Tankar om denna elcykel?
Rattnalle sa:
Matte_rookie sa:
Matte_rookie sa:
Skogssnigeln sa:

Det är fusk!

Orsaken till att vara en "hatet" kan också skilja.

Jag skiter egentligen fullständigt i om någon är för lat för att trampa. Däremot tror jag att det riskerar att bli början till slutet för att få cykla inom allemansrätten över huvud taget. Jag hoppas iofs att jag har fel men vågar inte lita på det.

Håller med, och problemet där är väl kanske inte att just elcyklar som faller inom ramen för det som är tillåtet för att klassas som elcykel utgör någon fara för det. Snarare så att väldigt många köper en elcykel, ovetandes eller vetandes om att den har för mycket effekt och således är ett oregistrerat fordon. Kräver för mycket resurser för att hålla koll på det och då väljer de istället genvägen genom att införa förbud mot cyklar oavsett om de är elassisterade eller inte att nyttja allemansrätten.

Används en laglig elcykel på de ställen den är avsedd för så finns det väl inget att klaga på. Sen de som blir kränkta av att en elcykel kör ifrån er får nog bara träna hårdare. Har dock svårt att se en elcykel med begränsning till 25 km/h köra ifrån någon cyklist som är någorlunda erfaren, undantag kanske om det bara cyklas uppför.

Sen e ju hets lite roligt, uppenbarligen väcker det ju någon form av debatt som kanske kan leda till att något bra händer. Att frågan tas upp över huvudtaget och man kommer fram till något konstruktivt.

Så fortsätt hetsa varandra och ska diskussion i ämnet!

Tankar om denna elcykel?
Skogssnigeln sa:
Jag tycker argument som att det riskerar att förstöra mer än annan cykel, ge ökad konflikt med andra intressegrupper, kan gå ut över allemansrätten etc är rimliga. Men jag tror att oron oftast är överdriven.
Det som jag tycker är så trist i alla dessa elcykeldiskussioner är att det landar i pajkastning och samma diskussion om huruvida NVV har rätt eller inte och alltså om man FÅR elcykla i skogen eller inte (jag har varit delaktig i detta själv).
Jag finner det lite konstigt eftersom varenda person som i hela Sverige som tränar cykling på trafikerade vägar med största sannolikhet begår ett antal, odiskutabla, lagbrott varje gång. Dessa lagbrott väljer man att begå (ibland låtsas man inte om dem ens för sig själv) men de riskerar också att spä på dåligt rykte för cyklister, begränsa allemansrätt etc. (exempel: cyklar man i klunga har man med största sannolikhet för litet avstånd till framförvarande, man glömmer säkerligen bort att ge tecken ibland när man ska svänga, man har kanske en cykel utan ringklocka, man kanske rullar över en stopplinje, man kanske kör i bredd (diskussionsfråga om olaglighet iofs...) etc.
Att då ett eventuellt lagbrott genom att cykla på elcykel i skogen är så oerhört mycket värre kan jag inte förstå. Jag tycker ofta det verkar handla om ren moralism (dubbelmoralism?). Diskussionen borde handla om hur man som cyklist (el eller inte) beter sig snarare. Där finns mycket att ändra på.

(Jag är för övrigt övertygad om att jag sliter mer på stigarna med min enduro (mtb alltså) än en försiktig elcyklist och jag är ännu mer övertygad om att jag när jag träningscyklar i grupp många gånger är delaktig i att irritera bilister genom olämpligt beteende (rödljuskörning, rondellkörning på olämpligt sätt, fula omkörningar av bilar vid rödljus etc).

Tankar om denna elcykel?
Rattnalle sa:

Ja, detta är också min enda synpunkt. (Förutom subventionerna men det är ett annat ämne)

Tankar om denna elcykel?
Som så många andra är inne på så är det ju allemansrättens (eller den "fria" mtb-cyklingens) framtid det handlar om. Många verkar tro att den är av Gud given, och förstår inte att den funkar bara så länge nyttjandet hålls på en rimlig nivå.

Terrängkörningslagen kom till på 70-talet(?) just för att allt för många tyckte det var kul att köra motorcykel och bil i skogen med markskador som följd. När nån enstaka gjorde det var det inget problem, men när det blev mer populärt kom problemen och begränsningar blev nödvändiga. Så idag är det bara på särskilt iordningsställda banor man får köra ex.vis motocross. Jag ser egentligen inget hinder till att cykling skulle kunna gå samma väg, det är väl så det funkar i t.ex. England.

Sedan verkar ju den här "rätten" att cykla elcykel i skogen, som vissa tycker att vägtrafikdefinitionen ger dem, vara väldigt viktig för dem och därför blir det ju lite roligt att driva med dem också :-)

Tankar om denna elcykel?
Lejon sa:
Skogssnigeln sa:
Jag tycker argument som att det riskerar att förstöra mer än annan cykel, ge ökad konflikt med andra intressegrupper, kan gå ut över allemansrätten etc är rimliga. Men jag tror att oron oftast är överdriven.
Det som jag tycker är så trist i alla dessa elcykeldiskussioner är att det landar i pajkastning och samma diskussion om huruvida NVV har rätt eller inte och alltså om man FÅR elcykla i skogen eller inte (jag har varit delaktig i detta själv).
Jag finner det lite konstigt eftersom varenda person som i hela Sverige som tränar cykling på trafikerade vägar med största sannolikhet begår ett antal, odiskutabla, lagbrott varje gång. Dessa lagbrott väljer man att begå (ibland låtsas man inte om dem ens för sig själv) men de riskerar också att spä på dåligt rykte för cyklister, begränsa allemansrätt etc. (exempel: cyklar man i klunga har man med största sannolikhet för litet avstånd till framförvarande, man glömmer säkerligen bort att ge tecken ibland när man ska svänga, man har kanske en cykel utan ringklocka, man kanske rullar över en stopplinje, man kanske kör i bredd (diskussionsfråga om olaglighet iofs...) etc.
Att då ett eventuellt lagbrott genom att cykla på elcykel i skogen är så oerhört mycket värre kan jag inte förstå. Jag tycker ofta det verkar handla om ren moralism (dubbelmoralism?). Diskussionen borde handla om hur man som cyklist (el eller inte) beter sig snarare. Där finns mycket att ändra på.

(Jag är för övrigt övertygad om att jag sliter mer på stigarna med min enduro (mtb alltså) än en försiktig elcyklist och jag är ännu mer övertygad om att jag när jag träningscyklar i grupp många gånger är delaktig i att irritera bilister genom olämpligt beteende (rödljuskörning, rondellkörning på olämpligt sätt, fula omkörningar av bilar vid rödljus etc).
Cykel utan ringklocka och undanlåtenhet att stanna för stopptecken blev lagbrotten idag. Ge tecken vid sväng är jag noga med.

Tankar om denna elcykel?
Som nämns ovan så tror jag att mycket av det negativa tyckandet om elcyklar grundar sig i en rädsla att förlora möjligheten att cykla i skogen. Tror de som kör laglig elcykel också är rädd om att förlora den möjligheten. I min värld är det stora problemet att en var väljer att tolka innebörden av det som står i exempelvis nyttjandet av allemansrätten på sitt sätt pga att det inte finns tillräcklig klarhet i det. Cyklar är cyklar, men det behöver inte vara det för att olika typer av fordon med hjul kan samlas under samma benämning. Liksom att motordrivna fordon är förbjudna att köra i skogen. Men en elcykel kallas ju cykel....

Tankar om denna elcykel?
Jag tror att det kan vara nyttigt att förstå skillnaden mellan att av praktiska skäl inom en avgränsad tillämpning anse att något är något, och att någonting är något.

De flesta av oss vet att π inte är 3,14. Men för vissa beräkningar kan det vara tillräcklig noggrannhet.

Liksom att, i alla fall jag, anser att segways och elcyklar inte är cyklar, samtidigt som jag förstår att det är praktiskt för lagstiftare att hantera dem som cyklar. Sedan finns det folk som anser att allt som lagstiftare kallar för cykel är en cykel. Själv är jag inte så brydd kring skogskörningen med elcykel, jag är dock förfasad över den språkliga förslappning som elcyklingens förespråkare närmast backanaliskt hänger sig åt.

Tankar om denna elcykel?
För att sammanfatta så här långt; vi har lite personliga åsikter som att
#1 Inte lika jobbigt som med vanlig cykel
#2 Elcyklar för oväsen
#3 Vill inte cykla tillsammans med elcyklar
#4 Allmänt nättrollande

Lagliga
#5 Olagligt eftersom Naturvårdsverket har tolkat elcykel som motorfordon i lagen om allemansrätten

Naturbevarande
#6 Ökat slitage på naturen

Hoppar över att kommentera 1-4. Personligen anser jag att andemeningen med elcykel är väldigt klar, att den i lagen ska tolkas precis som en vanlig cykel. Transportstyrelsen framhäver det tydligt. Det finns andra klassificeringar som L1e-A och L1e-B för effektstarkare eldrivna cyklar som jämnställs med mopeder och inte faller inom ramen för cyklar.

Den stora boven är att vi MTBare tror att vi kan cykla hur som helst i naturen med vanlig cykel. Det finns ingen lag som ger oss rätt till det. Lagen säger att man får cykla om man gör det skonsamt och inte skadar marken i onödan. Det går lika lätt att vara skonsam mot naturen med en elcykel som med en vanlig cykel. Skulle gissa att det finns betydligt fler vanliga cyklister än elcyklister som bryter mot allemansrätten och orsakar slitage på naturen.

Tillbaka
Topp