Testa nya forumet på Happyride

n3wton

Aktiv medlem
Med nya forumet så går det att dölja allt som OT-taggas om man vill, då slipper man se det.

Inte det som har OT i rubriken alltså men det som har fått taggen OT, antingen av trådskaparen eller av någon moderator.

Själv tror jag tvärt mot GurraG att det är den ganska avslappnade inställningen till OT som gör att forumet är så aktivt, tillsammans med avsaknaden av kategorier.
+1

Det där med anti-OT och att styra upp kategorier har ju avhandlats så många gånger och fått så många likartade svar att i princip hela världen känner till båda sidors argument.

En nackdel med de nya notiserna man får är att det är så enkelt att "kolla happy" genom att man bara kollar om man fått några nya notiser och om man inte fått det så gör man något annat. Förr scrollade man igenom hela förstasidan för att se om något intressant dök upp, varpå man råkade ramla in i något man inte hade en aning om att man letade efter. Det är sjuka mängder kunskap jag fått den vägen från happy genom åren!

Om man bara fick svara på "vilken cykel ska jag köpa?" eller "varför fungerar inte mina bromsar?" så hade åtminstone inte jag varit en aktiv (nåja) användare.

h.g.j

Aktiv medlem
Är det bara jag som har mycket problem med "trasiga" bilder? Som i Yonnas trådar som i många fall är bildtunga så kan hälften av bilderna visas med filnamn och ikon med trasig bild. Går jag däremot in på bilden så funkar den... Är det någon cachning som inte hänger med? Android & Chrome

fhloston

Aktiv medlem
Är det bara jag som har mycket problem med "trasiga" bilder? Som i Yonnas trådar som i många fall är bildtunga så kan hälften av bilderna visas med filnamn och ikon med trasig bild. Går jag däremot in på bilden så funkar den... Är det någon cachning som inte hänger med? Android & Chrome
Samma här. Om jag laddar om sidan dyker bilderna upp.

Yonna

Aktiv medlem
Jag tycker att ett cykelforum ska innehålla cykel-frågor/-information/-etc. Inte politiskt "snack", inga personlig påhopp och debatter, inga OT-trådar, inget tjafs.
Är inte speciellt aktiv på Happy numera, det har sin orsak.
Härliga OT-trådar, vad ska Happy vara utan dem? Tråkigt, tom och död!
Jag är inte heller mycket aktiv, skicka bara ibland massor bilder i OT-trådar. Och pratar konstigt svenska som ingen förstår haha.

Oj, vad läser jag nu. "Yonnas trådar är bildtunga". Just ja. Förlåt (hihi), ska försöka posta mindre bilder men får först posta några i en visa-din-bladibla-tråd. 🤪

Har själv en gammal iphone och har inga problem. Jo, det går långsamt att ladda bildtunga sidor, t.om när det finns wifi, men det går mycket bättre nu i den nya Happy. Framförallt att skicka bilder går mycket snabbare. 😎

Yonna

Aktiv medlem
Men vad är det nu?? Jag kan bara skicka 10 bilder i ett inlägg! Är det speciellt mot yonnas? Det är ju inte snällt! ;)

h.g.j

Aktiv medlem
Härliga OT-trådar, vad ska Happy vara utan dem? Tråkigt, tom och död!
Jag är inte heller mycket aktiv, skicka bara ibland massor bilder i OT-trådar. Och pratar konstigt svenska som ingen förstår haha.

Oj, vad läser jag nu. "Yonnas trådar är bildtunga". Just ja. Förlåt (hihi), ska försöka posta mindre bilder men får först posta några i en visa-din-bladibla-tråd. 🤪

Har själv en gammal iphone och har inga problem. Jo, det går långsamt att ladda bildtunga sidor, t.om när det finns wifi, men det går mycket bättre nu i den nya Happy. Framförallt att skicka bilder går mycket snabbare. 😎
Jag har inga problem med att det är mycket bilder, tvärtom, problemet är att jag inte ser dom... 😀

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Tvärtom för mig angående bilder (iPhone XR, senaste iOS): jag ser tumnaglarna men när jag klickar upp ”stora” bilden så ser jag ibland halva.

Och när jag med samma telefon laddar upp bilder hamnar de ibland 90 grader roterade (gissar på portrait-format) trots att de är tagna i samma format, alltså inte roterade, och visas korrekt i Photos-appen i tlf.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag har också råkat ut för att bilder inte laddas i en del trådar.

Att de visas oroterade ibland bör bero på webläsaren, telefonerna brukar inte rotera bilden "fysiskt" utan sparar bara information om rotationen i metadata. Sen är det upp till programmet som visar bilden att ta hänsyn till det.

kais01

Aktiv medlem
jag har ett relaterat problem iom att stående bilder som ligger korrekt i telefonen vrids till liggande när de publiceras på happy.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Jag har också råkat ut för att bilder inte laddas i en del trådar.

Att de visas oroterade ibland bör bero på webläsaren, telefonerna brukar inte rotera bilden "fysiskt" utan sparar bara information om rotationen i metadata. Sen är det upp till programmet som visar bilden att ta hänsyn till det.
Högst osannolikt att en bild som är tagen på iPhone, ej är roterad, uppladdad via Safari och visas på Safari visas fel. Den svaga länken i den kedjan är forummjukvaran, inte apples saker.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Min gissning är att forummjukvaran skalar om bilderna, typ mha imagemagick för att saker ska se fint ut, och att den konfigurationen är felaktig på något sätt.

Rattnalle

Aktiv medlem
Min gissning är att forummjukvaran skalar om bilderna, typ mha imagemagick för att saker ska se fint ut, och att den konfigurationen är felaktig på något sätt.
Ja de skalas om. Resultat av det är sedan rättvänt på androidtelefoner iaf. Hur är det för er om ni kör Chrome på frukttelefonen?

Oavsett förmodligen något som är skevt någonstans. Det här problemet fanns på gamla forumet också i någon omgång.

qma

Aktiv medlem
Jag får fortfarande fel när jag försöker infoga/bifoga bildfrån mobilen. Uppladdnings-progress går som förväntat sakta upp till 100%, följt av en semi-popup ruta där det står "Hoppsan! Vi stötte på några problem."

Firefox 68.6 (senaste play store ville ge i förrgår) på Android 11, på en Xiaomi MI 9.

Har stängt av AdBlock på happyride.se och freeride.se och det funkar fint på desktop-Firefox...

fhloston

Aktiv medlem
Hur tar man bort ett påbörjat svar? Jag började skriva, men raderade, med backspace, men varje gång jag går in i tråden ligger det kvar.

jonte987

Aktiv medlem
Hur tar man bort ett påbörjat svar? Jag började skriva, men raderade, med backspace, men varje gång jag går in i tråden ligger det kvar.
Jag gör fel hela tiden. Kommer tillbaka och citerar ett inlägg och så står tramset jag hade vett att inte posta innan kvar där jag inte ser det.
Vore bra att på nåt sätt fråga om man vill ha kvar det...Eller lägga det dolt och en knapp för att få tillbaka det

ooms

Aktiv medlem
Jag gör fel hela tiden. Kommer tillbaka och citerar ett inlägg och så står tramset jag hade vett att inte posta innan kvar där jag inte ser det.
Vore bra att på nåt sätt fråga om man vill ha kvar det...Eller lägga det dolt och en knapp för att få tillbaka det
Ja, det där är nåt jag också stör mig på. Verkar ju omöjligt att få bort texten.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Jag har ett trick: Man backar markören dvs raderar först, sen klickar på Förhandsvisning när det är tomt, och klickar sen bara bort felmeddelandet som kommer upp. Sen är det sparat som raderat så att säga.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
För mig funkar det att radera texten i inläggsrutan och vänta någon sekund tills Undo-knappen i menyn tänds. Då verkar det tomma utkastet ha sparats. Testade just för n:te gången och det fungerade även nu.

jonte987

Aktiv medlem
Kikki
Kjjj
För mig funkar det att radera texten i inläggsrutan och vänta någon sekund tills Undo-knappen i menyn tänds. Då verkar det tomma utkastet ha sparats. Testade just för n:te gången och det fungerade även nu.
Får det inte att funka o knappen tänds inte varje gång

jonte987

Aktiv medlem
fast slår man av spara utkast på pc så är den av framåt även på android. Inte riktigt vad jag sökte men möjligen bättre än as-is om man tvunget ska skriva en massa skit som inte ska postas

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer