Testa nya forumet på Happyride

sih

Aktiv medlem
Jag gissar: om du hade flera notiser, klickar på klockan och går in i en tråd och så kommer du inte notifieras om de andra trådarna innan du besöker dem. Även om det kommer nya inlägg.
Skulle det inte vara bättre om notisen släcktes när man går in i tråden, inte när man ser notisen? Fast om man inte vill läsa tråden blir det kanske irriterande, men då borde man kanske inte ha den på bevakning.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
En sak jag funderat på, smileys är ju väldans bra :)
Men, det hade underlättat om sådana text-baserade smileys som ovan översätts till grafiska (de som finns i verktygsfältet) 🙂
(räcker ju långt med de vanliga :) :( ;) :D osv...)

art001

Aktiv medlem
Angående Köp&Sälj; vad är syftet med att köpes-annonserna är anonyma vad gäller forum-nick och medlemstid men inte säljes-annonserna?
Mvh Thomas

thomaslundstrom

Aktiv medlem
En sak jag funderat på, smileys är ju väldans bra :)
Men, det hade underlättat om sådana text-baserade smileys som ovan översätts till grafiska (de som finns i verktygsfältet) 🙂
(räcker ju långt med de vanliga :) :( ;) :D osv...)
Det är för att happyutvecklarna har stängt av den funktionen. Den featuren fanns när de körde igång nya mjukvaran men folk klagade.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
För att förtydliga: Ett av de vanligaste bedrägerierna tidigare var att svara på köpes-annonser. För att undvika att bedragare rundar bankid-verifieringen och kontaktar direkt via PM ser det ut som det gör nu.

GoranS

Aktiv medlem
Vet inte om det varit uppe tidigare. Har inte orkat plöja de 24 sidorna, så med risk för upprepning:

I några RR:ar jag skrivit har (alla?) bilder i stående format hamnat som liggande. Blir inte riktigt klok på om det finns någon logik i det hela. I RR:en där detta inlägg finns ser man problemet: https://happyride.se/forum/threads/rr-dolomiterna.1926064/#post-1934331

Å andra sidan är det inte generellt för i denna RR är bilderna rättvända. https://happyride.se/forum/threads/...av-en-man-men-avslutades-av-en-gubbe.1988579/

Problemet bör inte ha med kameran att göra då det är samma kamera som användes för bilderna i båda nämnda RR:ar.

Verkar inte heller vara datumrelaterat (att problemet skulle finnas för tillräckligt gamla inlägg) för det finns trådar som andra skapat tidigare än båda ovan nämnda och som har bilderna rättvända.

Någon idé om vad orsaken kan vara och om det går att rätta till automatiskt?

ooms

Aktiv medlem
Det jag märkt med min iPhone är att om jag vid uppladdning väljer att komprimera bilden kan den hamna fel, dvs liggande när den egentligen är stående eller vice versa. Om jag däremot laddar upp den i originalformatet/upplösningen den fotades i blir det rätt. Vet inte om det var svar, men åtminstone en ledtråd.

GoranS

Aktiv medlem
Är visserligen åtta-nio år sedan inläggen skrevs så jag kan förstås minnas fel men jag är tämligen säker på att mina bilder i båda nämnda trådar manuellt komprimerades med samma program innan de laddades upp. Och uppladdningen skedde från (samma) dator, inte från telefon.

Och de låg garanterat rätt när jag postade inläggen. Såpass mkt kontroll av mina inlägg i RRar har jag.

ooms

Aktiv medlem
Är visserligen åtta-nio år sedan inläggen skrevs så jag kan förstås minnas fel men jag är tämligen säker på att mina bilder i båda nämnda trådar manuellt komprimerades med samma program innan de laddades upp. Och uppladdningen skedde från (samma) dator, inte från telefon.

Och de låg garanterat rätt när jag postade inläggen. Såpass mkt kontroll av mina inlägg i RRar har jag.
Min teori/gissning utifrån min erfarenhet ovan är att om bilden någon gång komprimerats (mer än vad kameran själv gör), så kan den nya forumprogramvaran ha problem att lägga dem rätt. Men som sagt, bara en teori/gissning. Med gamla forumet tror jag aldrig det var nåt problem med detta, såvitt jag minns.

GoranS

Aktiv medlem
Min teori/gissning utifrån min erfarenhet ovan är att om bilden någon gång komprimerats (mer än vad kameran själv gör), så kan den nya forumprogramvaran ha problem att lägga dem rätt. Men som sagt, bara en teori/gissning. Med gamla forumet tror jag aldrig det var nåt problem med detta, såvitt jag minns.
Nej, jag kan inte påminna mig att jag heller hade ngt problem på gamla forumet. Å andra sidan brukar det funka fint på nya forumet för mig också. Min fundering är om ngt kan ha skett själva övergången/bytet.

Senast ändrad:

JohanA

Administrator
Nej, jag kan inte påminna mig att jag heller hade ngt problem på gamla forumet. Å andra sidan brukar det funka fint på nya forumet för mig också. Min fundering är om ngt kan ha skett själva övergången/bytet.
Ja det låter som felet med dina bilder uppstått vid konverteringen till det nya forumet. Känns tyvärr inte helt lätt att fixa till i efterhand med automatik med rimlig tidsåtgång eftersom det inte gäller alla bilder. Har du något exempel där du laddat upp en bild i nya forumet där den inte roterat rätt?

GoranS

Aktiv medlem
Ja det låter som felet med dina bilder uppstått vid konverteringen till det nya forumet. Känns tyvärr inte helt lätt att fixa till i efterhand med automatik med rimlig tidsåtgång eftersom det inte gäller alla bilder. Har du något exempel där du laddat upp en bild i nya forumet där den inte roterat rätt?
Nej, jag kan inte påminna mig att jag haft något problem med att den felroterat bilder vid uppladdning i nya forumet.

Har tyvärr inget uppslag kring vilken information den skulle kunnat gå på för information då den felroterat bilderna då det inte gäller generellt för alla bilder jag postade på gamla forumet utan bara för en del. Om jag hade tagit felroterade bilder med en kamera och rättroterade med en annan eller om jag hade använt olika tillvägagångssätt vid uppladdning hade det kunnat vara något att gå på men jag vet att jag hade samma kamera mellan 2009 och 2018 och jag är tämligen säker på att jag gjort på samma sätt då jag laddat upp bilderna med manuell komprimering innan uppladdning.

GoranS

Aktiv medlem
När man lägger till ett evenmang så kan man inkludera en länk. För evenemang där det krävs anmälan skulle det vara smidigt att kunna bifoga två länkar, en till själva anmälningssidan och en till en sida med mer information om evenemanget. Riktigt snyggt vore om man kunde få välja titel för varje länk så att man istället för
Skärmklipp.JPG

med ett anonymt "Länk:" kunde välja titlarna "Anmälan" och "Info om loppet" och få något i stil med

Anmälan http://stockholm.randonneurs.se/wp/anmalan/
Info om loppet http://stockholm.randonneurs.se/wp/startplats-uppsala/#Uppsala-Järvsö

som ersättning för den rödpilsmarkerade raden.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Det är för att happyutvecklarna har stängt av den funktionen. Den featuren fanns när de körde igång nya mjukvaran men folk klagade.
En kollega upptäckte en grej i Windows 🐱🏍

Man kan trycka:
1605274059536.png
+ . (Win + punkt)

Så kommer denna ruta upp:
1605274098363.png

Tada!!! Fungerar ju scheissesmidigt! Det fungerar mest överallt där man kan skriva, dvs, även på sidor/forum/ställen som inte har stöd för smileys. För det här är ett "tillägg" till teckensnittet!

🤓💥 ... ⚙⛓🚲

/edit: Tillägg: Win+Space för att ändra tangentbordslayout är också helgrymt om man håller på och ändrar sånt ibland som en Dvorak-anhängare ⌨

thomaslundstrom

Aktiv medlem
En kollega upptäckte en grej i Windows 🐱🏍

Man kan trycka: Visa bilaga 453045 + . (Win + punkt)

Så kommer denna ruta upp:
Visa bilaga 453046

Tada!!! Fungerar ju scheissesmidigt! Det fungerar mest överallt där man kan skriva, dvs, även på sidor/forum/ställen som inte har stöd för smileys. För det här är ett "tillägg" till teckensnittet!

🤓💥 ... ⚙⛓🚲

/edit: Tillägg: Win+Space för att ändra tangentbordslayout är också helgrymt om man håller på och ändrar sånt ibland som en Dvorak-anhängare ⌨
Sitter man på Mac så är det Ctrl-Command-Space tror jag (har det mest i muskelminnet 😺).

clnr

Aktiv medlem
Spotify verkar ha ändrat sina delningslänkar (åtminstone i iOS) så det funkar inte att använda mediataggarna längre. Verkar vara någon slags URL-förkortare. Går det att uppdatera detta stöd i forumkoden?
https://link.tospotify.com/9dZUvLd2nbb istället för https://open.spotify.com/album/6ieK2rr1yYl1l7H9O3uH4I?si=BQziTo6DTg2sixiqG-TEpg

kais01

Aktiv medlem
det händer ju hela tiden, och med nya bilder. kör själv ios och det tycks vara vanligare om man komprimerar bildfilen.

ett systematiskt fel som behöver åtgärdas.

Mårten

Aktiv medlem
Det har något att göra med hur iOS bearbetar bilderna, och problemet verkar öka om iOS får minska bilden i för uppladdning. Rotationsinfo ligger i exif och bilden är inte alltid rätt roterad ”i sig själv”.

Verkar vara ett vanligt problem eftersom frågan diskuteras överallt och det finns gott om exempel på script för att lösa det hela.
3EF26DF2-27C0-4A51-B23E-7B2757E252BC.jpeg

Bilden ovan är som den ska. Där funkar allt.

869E87A4-734D-4196-9A98-C744EC6747FF.jpeg

Här har jag skapat problemet. Den nedre bilden är alltså roterad 90 grader i samband med uppladdning. Den är tagen i stående format.

Edit:
Bara för att göra det lite roligare. Här är en precis likadan bild där felet inte uppstår.
8005422C-6413-49E1-93FA-BEAC3D0CA9E5.jpeg

skillnaden? Jag laddade upp den i fullformat, inte förminskad.

Senast ändrad:

nisseson

Aktiv medlem
Jag har fortfarande den här knasiga zoomfunktionen, skulle gärna se det fixat så man kan zooma efter eget huvud! :-)
Ping, fortfarande samma problem. Jag antar att det är en feature (jag får det oavsett browser på Android 6, 8, 9 och 10 som snurrar på olika enheter här hemma). Men det är en jäkla dålig feature. :-)

H.

Aktiv medlem
Ping, fortfarande samma problem. Jag antar att det är en feature (jag får det oavsett browser på Android 6, 8, 9 och 10 som snurrar på olika enheter här hemma). Men det är en jäkla dålig feature. :-)
Jag har samma problem.

Jag har även upplevt en bugg när man klickar "markera forum som läst". Den lilla popupen som kommer upp där man ska bekräfta rensning hoppar till när man ska klicka med följden att man klickar "fel". Lösningen är att göra longpress tills den hoppat klart och sen trycka på riktigt. Lite störigt.

JohanA

Administrator
De har fixat till lightboxen i den senaste versionen av forumet. Jag har bara inte hunnit lägga in den versionen med det är på g.

desmo

Aktiv medlem
En grej som blivit lite dum med nya forumet är detta med att "gilla" ett inlägg. En tråd kan få massa "gilla" men blir inte bumpad likt gamla "+1" lösningen. Kan man inte lägga in något typ vid 5 reaktioner i tråden flyttas den överst i listan? Trådarna blir nämligen lite mer passiva nu när det går att "gilla".

xyz-saft

Aktiv medlem
Rätt ofta hamnar jag på första inlägget i trådar med nya inlägg trots att jag redan läst hela tråden och det bara tillkommit något eller några inlägg. Klickar jag väl där på "gå till nytt" så hamnar jag på rätt inlägg, så informationen verkar finnas.

nisseson

Aktiv medlem
En grej som blivit lite dum med nya forumet är detta med att "gilla" ett inlägg. En tråd kan få massa "gilla" men blir inte bumpad likt gamla "+1" lösningen. Kan man inte lägga in något typ vid 5 reaktioner i tråden flyttas den överst i listan? Trådarna blir nämligen lite mer passiva nu när det går att "gilla".
Jag ser det nya som en fördel, nu kan användare visa uppskattning på ett inlägg utan att spamma tråden så den hamnar längre upp utan egentligt nytt innehåll.

Oskar

Aktiv medlem
+1

ooms

Aktiv medlem
Jag ser det nya som en fördel, nu kan användare visa uppskattning på ett inlägg utan att spamma tråden så den hamnar längre upp utan egentligt nytt innehåll.
+1😁
Håller med, det är nog också en större tröskel att plusetta än att trycka ”gilla”, så det skulle innebära att fler trådar skulle lyftas bara av den anledningen, något iaf jag tycker vore onödigt. Jag är intresserad av ny information, och skulle nog mest bli irriterad av att klicka in i en tråd bara för att konstatera att där finns inget nytt.

s

Aktiv medlem
+1😁
Håller med, det är nog också en större tröskel att plusetta än att trycka ”gilla”, så det skulle innebära att fler trådar skulle lyftas bara av den anledningen, något iaf jag tycker vore onödigt. Jag är intresserad av ny information, och skulle nog mest bli irriterad av att klicka in i en tråd bara för att konstatera att där finns inget nytt.
+1

desmo

Aktiv medlem
Okej, jag förstår invändningarna mot att lyfta trådar utan nytt innehåll.
Jag tänkte specifikt på Yonnas https://happyride.se/forum/threads/rr-resan-jag-aldrig-gloemmer.3685881/
Hennes inlägg där har nästan 70 gilla, dvs det är ett riktigt bra inlägg. Men risken är att många medlemmar missar det då tråden inte bumpas (inte så ofta iaf).
Men jag håller med om att det har blivit enklare att ge tummen upp än att skriva +1. Det är bra.

jansson99

Moderator
Forumvärd
Rätt ofta hamnar jag på första inlägget i trådar med nya inlägg trots att jag redan läst hela tråden och det bara tillkommit något eller några inlägg. Klickar jag väl där på "gå till nytt" så hamnar jag på rätt inlägg, så informationen verkar finnas.
@JohanA Då borde det här vara möjligt att lösa. Jag har sett samma problem.

jonte987

Aktiv medlem
Okej, jag förstår invändningarna mot att lyfta trådar utan nytt innehåll.
Jag tänkte specifikt på Yonnas https://happyride.se/forum/threads/rr-resan-jag-aldrig-gloemmer.3685881/
Hennes inlägg där har nästan 70 gilla, dvs det är ett riktigt bra inlägg. Men risken är att många medlemmar missar det då tråden inte bumpas (inte så ofta iaf).
Men jag håller med om att det har blivit enklare att ge tummen upp än att skriva +1. Det är bra.
Tekniskt kunde man ha en lista för "heta" trådar eller vad det ska kallas, men man vill kanske hålla det clean.
Jag tycker själv det är bra som det är.

Däremot har jag inte vant mig vid premium annonser högst upp i listan under trådlistan. Det var rätt mycket bättre att bara se nya annonser där.

jonte987

Aktiv medlem
En snygg grej vore om man i K&S kunde lagt in en lookup mot the vanligaste shopparna.
Då hade vi blandat annat sett detta idag och det är inte så ovanligt. (billigare nytt)

Det kanske är för lätt att det blir fel men det hade varit snyggt om det funkade

mzi

Aktiv medlem
Finns det en tidsgräns för hur länge man får notifieringar på trådar man skrivit i? Jag tycker att de snabbt försvinner.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer