The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
.Nu har jag riktat in mig på Pillar-ekrar och de som säljer de i Europa (https://protens.de/) har minsta order €100 numera så måste nästan välja aero-ekrar för att nå minimum-ordervärdet för ekrar + nipplar för ett hjulpar.
det finns gott utbud av pillar-ekrar i fyrpack till vettiga priser på tyska ebay.

byggde 2016 mtb-hjul med deras röda trippelreducerade, och de har stått emot finfint.

The Gravel tråd
Precis som att du naturligtvis skall köpa precis det du vill, av precis den anledning du vill
skall du naturligtvis tro på precis det du vill, och förstås även det av precis den anledning du vill
Men Håkan, den här typen av svar är ju inte så bra, eller hur? ?

Det är ju bara kodord för att du anser att jag har fel och att du sitter inne med information som visar det, men du tänker inte dela med dig för ut utgår från att jag inte kommer ta till mig det. Jag har mycket stor respekt för bra argumentation och har ändrat mig flera gånger förr. Jag är som sagt inte intresserad av att "få rätt" utan att helt enkelt dela med mig av det jag kan och lära mig av andra så jag utökar min kunskap.

Men det testet du länkar till är dåligt beskrivet, men de skriver åtminstone att det är gjort i en utomhusvelodrom en blåsig dag!
I texten står det inte så mycket, men det är en video till också. Testet är oerhört enkelt så det behövs inte beskrivas så mycket i detalj. De kör 200 watt och 300 watt runt runt på en velodrom i 10 minuter och ser hur långt man kommer med olika hjulset med samma däck på samma ram med samma cyklist i samma position. Eftersom det är utomhus och inte helt vindstilla så påverkar vinden ja, men man cyklar också runt runt ett flertal varv, så normalt bör det jämna ut sig. Att det blåser medvind på ena sidan velodromen för just aerohjulen och motvind för boxhjulen är förstås möjligt även om det inte är så sannolikt.

Aerohjul har ju en del segeleffekter i vissa vindriktningar och sånt där så kanske de haft mer effekt här än i vanliga fall. Jag tror det är ett flertal gynsamma effekter som bidragit till att man fått ett resultat i övre registret av vad man kan förvänta sig.

För den som inte redan vet de så är det så att andra som publicerar aerotester har gått ifrån cykling i inomhusvelodrom,
via lösa delar i vindtunnel (typ hjul utan gaffel/ram) till ett sådant här upplägg
8_872d9e6d0b.jpeg

(Även om det inte är helt invändningsfritt, förstås.)

Jag antar att du kikat en massa på såna tester. Baserat på dem, hur stor tror du effekten är för att uppgradera från ett smalt box section aluminiumhjul till ett bra aerohjul 50 mm djupt, när man trycker ut 200 watt och därmed kör drygt 30 km/h på landsväg? Uppenbart betydligt mindre än 2 km/h. Mindre än 1? Mindre än 0,5?

The Gravel tråd
Inte ordmärkning, men är det verkligen dämpning i en Lauf?
Jag trodde det endast var fjädring.
intressant artikel i ämnet här.

laufgaffeln tar iom sin korta odämpade fjädringsväg hand om ungefär det som feta däck kan göra.

en tänkvärd aspekt är att laufs egen gravelhoj tydligen är tänkt att användas utan deras välkända fjädrande gaffel.

kvarstår vid ståndpunkten att ska det till fjädring på en gravelhoj fundera på att sätta den bak.?

The Gravel tråd
Har ingen dämpad gaffel på min Diverge men för mig så gör de där 20mm jag har i fjädring (inte dämpning då jag har future shock 1.0) rätt mycket när det kommer till bekvämligheten.. Men kör med bredare däck då säger typ alla, men det är jag inte intresserad av. Vill inte addera en massa roterande vikt för att få det lite bekvämare..
Men jag har dupuytrens kontraktur i mina händer, vilket nog gör att jag uppskattar fjädringen mer än andra. Dock skulle jag nog ändå vilja ha den där funktionen. Sen tycker jag att en dämpad gaffel på en hoj som inte är en MTB ser apfult ut, men det är ju högst subjektivt.

Håller med om att det är fult med dämpad gaffel på bockstyrehoj, men fult kan vara coolt :-), tycker det är lite fränt med frankenstein-byggen, skönhet är nog inte det man strävar efter där.

Hursomhelst, jag har fått känslan av att såna här 20mm enklare fjädring spelar väldigt bra tillsammans med smala däck upp till typ 40-45 mm. Börjar man fläska på med riktiga ballongdäck kanske det är overkill för däcken i sig kan äta upp det dämpningen gör. Men då har man riktigt fläskiga däck som är onödiga för 90% av körningen. Fördelen med futureshock m fl är att de gör det mer rimligt att köra med 40 mm där det annars blir väl så stötigt, så det blir liknande som att köra med riktigt feta däck, utan att man behöver ha feta däck.

De sägs reducera vibrationer en del också, och de kanske de gör, men jag kan inte säga att jag märkt det så mycket själv. Det är ungefär samma effekt som att minska trafikbuller med 6 dB, man hör ju bullret fortfarande och man har nästan direkt glömt hur det var innan. Det jag verkligen märker är när den jobbar för fult när jag kör där det är stökigt, vid vanlig körning tänker jag inte på den alls och det är väl egentligen en bra sak.

The Gravel tråd
angående aerohjuldiskussionen tycker jag dessa visar sin fördel mest vid motvindsåkning. och då bör man tänka på att sned motvind är också motvind?

The Gravel tråd
angående aerohjuldiskussionen tycker jag dessa visar sin fördel mest vid motvindsåkning. och då bör man tänka på att sned motvind är också motvind?
Ja det är bra poäng, jag har tänkt samma sak när jag legat och pressat i den satans motvinden. Det är ju vindhastighet mot hjulen och blåser det mot så kommer det en effekt även om man inte kör så fort.

Mest ger det förstås att ducka för vinden, men det ena utesluter inte det andra...

The Gravel tråd
Jag körde igår en runda på lerig mjuk grusväg, 10 m/s i motvind (medelvind) och jag cyklade i 15 km/h, upprätt körställning med bylsig jacka, inget aero precis. Enligt kalkylatorn skulle effekten legat på minst 600W, inte så illa :)

Det bör kanske sägas att jag inte är ens i närheten av sådana watt när jag kör max på trainern som jag tror visar någorlunda, utan det var en illustration på hur svårt det är att beräkna effekten som behövs.

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Här ett exempel på sånt (som jag tycker) coolt frankensteinbygge:

(öppen endast för prenumeranter tyvärr tror jag, snott bild nedan)

1640947911370.png

Ett annat exempel är Lael Wilcox cykel, hon som vann Unbound Gravel XL 2021. Tror den är byggd på en Specialized XC MTB-ram.

1640948259240.png

Om dessa är lämpliga eller ej beror som sagt på vad gruscykling innebär för en själv. Unbound Gravel har mycket värre grus än vi brukar se här i Sverige på våra grusvägar. Men söker man ruffiga förhållanden så hittar man även här.

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Vindhastigheten brukar mätas på öppen plats 10m över mark. Vid marknivå är den mycket lägre och väldigt beroende av hur platt och öppen omgivningen är. Tyvärr var det nog inte 600w då.

The Gravel tråd
Hursomhelst, jag har fått känslan av att såna här 20mm enklare fjädring spelar väldigt bra tillsammans med smala däck upp till typ 40-45 mm. Börjar man fläska på med riktiga ballongdäck kanske det är overkill för däcken i sig kan äta upp det dämpningen gör. Men då har man riktigt fläskiga däck som är onödiga för 90% av körningen. Fördelen med futureshock m fl är att de gör det mer rimligt att köra med 40 mm där det annars blir väl så stötigt, så det blir liknande som att köra med riktigt feta däck, utan att man behöver ha feta däck.
Jag tycker ämnet är intressant, för ett tiotal år sedan gjordes det väl försök att lansera dämpade framgafflar men man gick ifrån det igen och sen kom bredare däck istället?

The Gravel tråd
Vindhastigheten brukar mätas på öppen plats 10m över mark. Vid marknivå är den mycket lägre och väldigt beroende av hur platt och öppen omgivningen är. Tyvärr var det nog inte 600w då.
Jag bor på slätten där det är väldigt platt och dessutom vid kusten så skillnaden i vindhastighet är inte lika stor som på andra ställen men det är såklart en del av förklaringen, min egen uppskattning är nog runt 250 W om jag jämför med trainern.

The Gravel tråd
Där går båten för alla som fortfarande växlar med vajer!
Idag i byn så spelar det ingen större roll om man kör elektriskt eller mekaniskt, om man har aerohjul eller inte. Turisterna går som yra hönor utan trafikvett. Bra chans att öva slalom i alla fall.
Förvånansvärt bra grepp i mina Pirelli Gravel H med tanke på det var plusgrader under flera timmar igår.

6B6665A2-F8C3-4930-BDC1-32BF76F54E0E.jpeg

The Gravel tråd
Jag bor på slätten där det är väldigt platt och dessutom vid kusten så skillnaden i vindhastighet är inte lika stor som på andra ställen men det är såklart en del av förklaringen, min egen uppskattning är nog runt 250 W om jag jämför med trainern.

Absolut. Jag cyklar mest i sydvästra Skåne och just stora platta fält gör att vindhastigheten är mycket närmre (men ändå långt ifrån) den angivna än vid lite mer normal terräng. Om man kör flera varv rimligt vindstilla dagar och utifrån dessa uppskattar cdA mm så kan kalkylatorn sen ganska väl uppskatta vilken effekt som behövs för en viss hastighet.

The Gravel tråd
Jag tycker ämnet är intressant, för ett tiotal år sedan gjordes det väl försök att lansera dämpade framgafflar men man gick ifrån det igen och sen kom bredare däck istället?
Ja så är det nog, om du menar dämpade styrstammar, dämpade framgafflar har man väl i högsta grad fortfarande. Jag var inte med då och har aldrig provat en sån gammal så jag vet inte hur de funkade. Men jag har läst recensioner av de som provat både de gamla systemen och de nya och de är imponerade av de nya medan de sade att de gamla var kassa. Om du får möjlighet att prova någon gång så rekommenderar jag i alla fall att prova. I utbyte lovar jag prova elväxel vid tillfälle.

Det handlar ju också en del om hur däck, cyklar och ställen man cyklar på ser ut idag. Gruscykling var inte en grej som det är idag för ett tiotal år sen väl?

Det som gör att futureshock och redshift shockstop funkar så bra tycker jag är att de knappt märks när de inte behövs, och det är låg vikt, och de kompletterar smala däck upp till 40 - 45 mm däck väldigt bra. Inte så jag tycker det är ett måste, men på det sätt jag cyklar grus så är det en betydligt bättre lösning än bredare däck.

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Växelvajer och lågprofilhjul. Bitvis oplogat så fick öva på mina usla cyclocross-skills. En ofrivillig fotisättning, men ingen vurpa.

Men visst är det fler än jag och weldion som vintercyklar? Folk kommer ju ledsna på våra cyklar om det inte blandas upp med fler bilder.

signal-2021-12-31-133644_001.jpeg

The Gravel tråd
Ja så är det nog, om du menar dämpade styrstammar, dämpade framgafflar har man väl i högsta grad fortfarande. Jag var inte med då och har aldrig provat en sån gammal så jag vet inte hur de funkade. Men jag har läst recensioner av de som provat både de gamla systemen och de nya och de är imponerade av de nya. Om du får möjlighet att prova någon gång så rekommenderar jag i alla fall att prova.

Det handlar ju också en del om hur däck, cyklar och ställen man cyklar på ser ut idag. Gruscykling var inte en grej som det är idag för ett tiotal år sen väl?
Jag tänkte på tävlingar som Paris-Roubaix men det var längre tillbaka när jag nu kollade som de körde med dämpat, vet inte riktigt varför de gick ifrån det för vad jag läste var det framgångsrikt.

Absolut hade det varit kul att prova en dämpad gruscykel, jag är mest inne på bredare däck men det finns både nackdelar och fördelar med det.

The Gravel tråd
Växelvajer och lågprofilhjul. Bitvis oplogat så fick öva på mina usla cyclocross-skills. En ofrivillig fotisättning, men ingen vurpa.

Men visst är det fler än jag och weldion som vintercyklar? Folk kommer ju ledsna på våra cyklar om det inte blandas upp med fler bilder.

Visa bilaga 530801
Du gav mig precis ett argument för att bygga en till cykel. ”Annars kanske folk tröttnar på mina cykelbilder!”

The Gravel tråd
Här ett exempel på ett avsnitt 231 sekunder in i en cykelvideo jag gjort där jag märker stor skillnad med en sån styrstam. Bara för det så hade jag vid tiden för videon stel styrstam så det är inte nåt som krävs, men det underlättar vid såna här passager.

(Tycker man bildkvaliteten är kass så stämmer det, är man inte influencer med 1 miljon subscribers så blir kvaliten låg för uppladdade videor, men det finns ett trick: tvinga youtube välja högsta upplösning 1440p HD istället för default 720p då blir det mycket bättre)

Videon visar för övrigt hur mina "gruspass" ser ut ungefär hälften av gångerna, dvs det är mest lek runtom i stan. Då är det tur att det inte är många som håller på annars skulle det bli gorm och skrik på cykelvägarna.

The Gravel tråd
Absolut. Jag cyklar mest i sydvästra Skåne och just stora platta fält gör att vindhastigheten är mycket närmre (men ändå långt ifrån) den angivna än vid lite mer normal terräng. Om man kör flera varv rimligt vindstilla dagar och utifrån dessa uppskattar cdA mm så kan kalkylatorn sen ganska väl uppskatta vilken effekt som behövs för en viss hastighet.
Mycket bra poäng du gjorde, det fanns en SMHI-station (nu nedlagd) precis här där jag bor och vindmätaren på den satt lägre, tror det var 2,5 eller 3 m men den vindhastighet SMHI anger i sina prognoser är medel- och byvind på 10 meters höjd. På cykelhöjd bör vindhastigheten vara betydligt lägre i de allra flesta fall.

The Gravel tråd

Visa bilaga 530801

Jo jag brukar vintercykla. Eller vad man nu ska kalla det här i sydvästra Skåne.
Men är tyvärr indisponerat, i värsta fall januari ut, i bästa ett par veckr till pga

235031F0-04C2-42E6-9ADC-E7976D0A341D.jpeg

☹️

Men här ett från början av december. Då var det iaf så kallt att vattenhålen frös igen ?

1B19455E-ED79-4DBD-AD66-E9A1F2F73A24.jpeg

The Gravel tråd
En rad olika fjädringslösningar för landsvägscyklar har kommit och gått genom åren. Specialized kör futureshock på sina roubaix idag, så det är inte dött. Men en landsvägscykel med speciallösningar för just ett specifikt lopp kan nog vara lite knepigt för många tillverkare att motivera, särskilt när däckvolymen börjat gå upp av andra anledningar. Vet inte vad man körde för däckbredd på Paris-Roubaix för 20 år sen men inte var det 28 mm i alla fall.

Tror också att fjädringslösningar på gruscykel kommer fortsatt vara en nischgrej. Inte för att de är dåliga, men för att långt ifrån alla känner att de behöver det och det och det är inte så många tillverkare som kan erbjuda det på fabriksbyggda cyklar. Tror också att det är lite svårsålt, jag hade också förutfattade meningen att det är en gimmick, och göra cykeln något fulare för att lägga på en gimmick är ju inget man tycker om.

The Gravel tråd
Kan ni inte ta er högprofil hjulet vara el icke i pm, el kanske i en specifik högprofilhjul tråd.....men men

Fick monterat på nya däcken igår kväll (tracer pro 47-622) känns riktigt trevliga.
Körde en go runda i ösregnet det bara öste ner i 3.5tim ? men fan så gött . Gott nytt år på er.
IMG_20211231_115408_552.jpg
IMG_20211231_143028_537.jpg

The Gravel tråd
Kan ni inte ta er högprofil hjulet vara el icke i pm, el kanske i en specifik högprofilhjul tråd.....men men
Ha! Skyll er själva ?, det var ju helt dött med faktiska grusdiskussioner och för stunden magert med cykelbilder så jag var tvungen lyfta frågan om aerohjul i grus är en grej eller ej. Hade emellertid inte räknat med att det skulle övergå till att om ens landsvägsaerohjul är en grej ?. Men diskussionen känns stagnerad nu, får vänta på fler tester börjar dyka upp... ska i alla fall inte bygga några grusaerohjul i år. Billig ultralättvikt känns för stunden som ett roligare bygge.

The Gravel tråd
Vet inte vad man körde för däckbredd på Paris-Roubaix för 20 år sen men inte var det 28 mm i alla fall.
+1
För 17 år sedan, dvs när Bäckstedt vann använde hans stall 24mm däck.
Åtminstone enl vad hans stallkamrat, Scott Sunderland, som skrev här:
"We'll be riding on 24mm Vittoria CG tubulars with the green strip, so we need a bit more clearance."
http://www.cyclingnews.com/riders/2004/diaries/scott/?id=scott0414

Det har hänt en del på 17 år, som tur är...

The Gravel tråd

Fick monterat på nya däcken igår kväll (tracer pro 47-622) känns riktigt trevliga.
Körde en go runda i ösregnet det bara öste ner i 3.5tim ? men fan så gött . Gott nytt år på er. Visa bilaga 530815Visa bilaga 530816

Imponerande med så pass mycket blötcykling. Kan nästan känna grusknastret i tänderna. Well done!

The Gravel tråd
+1
För 17 år sedan, dvs när Bäckstedt vann använde hans stall 24mm däck.
Åtminstone enl vad hans stallkamrat, Scott Sunderland, som skrev här:
"We'll be riding on 24mm Vittoria CG tubulars with the green strip, so we need a bit more clearance."
http://www.cyclingnews.com/riders/2004/diaries/scott/?id=scott0414

Det har hänt en del på 17 år, som tur är...
Har tyvärr inga referenser just nu men är väldigt säker på att Bäckstedt körde på 27mm 2004 och blev utskälld av lagets mekaniker för det. Han är rätt bra på att snacka om tekniska detaljer och verkar, åtminstone såhär i efterhand, ha haft bra koll och förståelse för sånt under karriären. Annat han har snackat om initierat är fördelarna med högprofilhjul (obs på landsväg) och att inte ha för styva hjul på P-R.

Om jag skulle kolla igenom repriserna på alla belgiska klassiker och början av cx-säsongen där han kommenterat kanske jag återkommer med bättre referenser :)

The Gravel tråd

Nu har man dock närmat sig gränsen av däckbredden man kan köra på något man kan kalla för gravelbike. Då kan man lansera dämpade gaffel igen!

The Gravel tråd
Viktigt blir ju att se till att ens bakväxel inte sitter med nån gammal release av Log4J-biblioteket, typ 2.14, så att innan man hunnit roota drivlinan och fixat en rysk communitybranchpaketering av OSet så att man själv sen kan patcha till 2.17 eftersom SRAM inte ännu släppt OTA-uppdateringen trots kritisk exploit öppen i tre veckor, ja eller så håller man sin bakväxel borta från alla WLAN och bluetooth-tethers tills vidare.

Ser i övrigt inga problem med detta. Sålänge batteriet är fullt.

The Gravel tråd
Jag antar att du kikat en massa på såna tester. Baserat på dem, hur stor tror du effekten är för att uppgradera från ett smalt box section aluminiumhjul till ett bra aerohjul 50 mm djupt, när man trycker ut 200 watt och därmed kör drygt 30 km/h på landsväg? Uppenbart betydligt mindre än 2 km/h. Mindre än 1? Mindre än 0,5?
Hjultillverkaren Swissside har en del info på sin hemsida. De skriver att för en person som snittar 35 km/h och 180 watt så ger ett byte från "standard road wheel set" till deras Hadron Ultimate 485 (48,5 mm höjd) en besparing på 5,6 watt. Det motsvarar 50 sekunder över 40 km.

Bilagor

• swisside.png
    swisside.png
    18.7 KB · Besök: 57
The Gravel tråd
Hjultillverkaren Swissside har en del info på sin hemsida. De skriver att för en person som snittar 35 km/h och 180 watt så ger ett byte från "standard road wheel set" till deras Hadron Ultimate 485 (48,5 mm höjd) en besparing på 5,6 watt. Det motsvarar 50 sekunder över 40 km.
Jag har hunnit kika på en del sånt här och var jag också och det verkar vara nånstans där det ligger. Det motsvarar med andra ord ungefär 0,5 - 0,6 km/h fartökning vid 200 watt output, således väldigt mycket mindre än upp till 2 km/h som var min tidigare uppfatting. Gissar att det är lite samma effekt som det att man sneglar på hastighetsmätaren mest bara när det går fort, utförskörning eller vid en kortare hårdare insats. Ju fortare det går desto större skillnad, och det är när det går fort man kikar på mätaren. Övrig ökning i snittfart jag upplevt i samband med bytet kan vara att jag omedvetet bytt till mer aerodynamisk sittposition, vilket är lätt hänt när man är ute och kör med sina nya snabba hjul.

Så jag omvärderar min vy till att säga vid låga farter ger det inte särskilt mycket (cruisar man i drygt 30 km/h ger det ~0,5 km/h fartökning), vid höga farter är det mer märkbart. Och som alltid, har man möjlighet att optimera position på cykeln och klädsel så har det i regel betydligt större potential.

Översätter man det till grusvärlden så kan man säga att med en grushoj är det betydligt svårare att komma upp i de riktigt höga farterna särskilt när man faktiskt kör på grus, och därför blir det aero-hjul ännu mer nischat, och det finns ingenting i den genren som är billigt, i alla fall om man vill ha aeroprofiler som är 40 mm breda externt. På landsvägssidan finns det ju idag ett flertal budgetalterantiv på aerohjul runt 10 kkr, de är inte lika svindyra som de en gång varit, särskilt om man ställer det gentemot vad cyklar kostar idag i övrigt.

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Typ som att ta bort flaskställen. Dvs. om man inte tävlar och det handlar om marginaler är vinsten försumbar / inte märkbar annat än att man kan känna sig snabbare av vetskapen att man finlirat :) Och på grus är farterna dessutom avsevärt lägre, 180 watt ger dig inga 35 km/h direkt :)

The Gravel tråd
Typ som att ta bort flaskställen. Dvs. om man inte tävlar och det handlar om marginaler är vinsten försumbar / inte märkbar annat än att man kan känna sig snabbare av vetskapen att man finlirat :) Och på grus är farterna dessutom avsevärt lägre, 180 watt ger dig inga 35 km/h direkt :)
Att ta bort runda flaskor är enligt aerocoach 2,1 watt för downtube och 1,6 watt för seat tube vid 30 km/h, så lite mindre men tar man bort båda är man inte jättelångt efter. Har man en modern aero-ram så är det nog mer komplicerat då de numera gjorts breda för att funka bättre med runda flaskor som regelverket kräver. Hursomhelst man ser ju att proffsen kastar flaskorna innan upploppen.

Hjul är dock en rätt bekväm uppgradering som har effekt oavsett om man väljer att ha vatten med sig eller ej, så det är väl mer en pris/prestanda-ekvation och om man kanske föredrar satsa på lättvikt istället. Men känns som sagt svårsålt på en grushoj, och inte bara pga lägre snittfarter... för att göra aeroprofiler som funkar med breda däck måste de vara riktigt feta och då får man ganska stor viktökning, vilket man inte får i samma utsträckning på landsväg med smalare fälgar, aerohjul kan vara ganska lätta samtidigt och de är inte utsatta för elaka förhållanden på samma sätt som vid gruskörning heller.

The Gravel tråd
Att ta bort runda flaskor är enligt aerocoach 2,1 watt för downtube och 1,6 watt för seat tube vid 30 km/h, så lite mindre men tar man bort båda är man inte jättelångt efter. Har man en modern aero-ram så är det nog mer komplicerat då de numera gjorts breda för att funka bättre med runda flaskor som regelverket kräver. Hursomhelst man ser ju att proffsen kastar flaskorna innan upploppen.

Hjul är dock en rätt bekväm uppgradering som har effekt oavsett om man väljer att ha vatten med sig eller ej, så det är väl mer en pris/prestanda-ekvation och om man kanske föredrar satsa på lättvikt istället. Men känns som sagt svårsålt på en grushoj, och inte bara pga lägre snittfarter... för att göra aeroprofiler som funkar med breda däck måste de vara riktigt feta och då får man ganska stor viktökning, vilket man inte får i samma utsträckning på landsväg med smalare fälgar, aerohjul kan vara ganska lätta samtidigt och de är inte utsatta för elaka förhållanden på samma sätt som vid gruskörning heller.
Fast då är det med 500 ml flaska. Med större flaska blir vinsten större ;-)
Kontentan är att det är marginaler som kan vara avgörande vid tävling om man är topp tio men annars rätt försumbart.

Flocycling blogginlägget kändes rätt töntigt - känns föga troligt att alla toppåkare utom en som valde högprofil skulle ha "bommat" möjligheten till gratis watt med högprofilare. Vissa hade tempopinnar, vissa hade tempodräkt och tempostrumpor osv. så utrustningen varje åkare valt var knappast slumpmässig. Att första dam vann med en sån ledning kanske mest också berodde på att hon var starkast på dagen. Är ju generellt också större tidsskillnader på damsidan.
Hur som helst, högprofilare är snyggt om inte annat vilket kan vara skäl nog för köp :)

The Gravel tråd
Hur som helst, högprofilare är snyggt om inte annat vilket kan vara skäl nog för köp :)
Jajamän, men jag har än inte bestämt mig om jag tycker det är snyggt på gruscyklar... kanske på vissa, men som regel tycker jag nog lågprofil är snyggare på dem, precis som på äldre stålracers med tunna rör i ramen.

Även om detta exempel kanske kan klassas in som wierd but wonderful:
1641062751920.png

Och så en grushoj, det är ju ändå gravel-tråden:
1641062927639.png

Tillbaka
Topp