The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Gyroeffekten tog jag inte hänsyn till och den finns ju. Men hur stor är den egentligen? Hur många gram skillnad behöver det bli innan man märker skillnad. Och spelar det någon roll? En stabil cykel är väl en bra cykel?
Lite retoriska frågor såklart.

Mitt val av däck (43 mm) är mer baserat på att jag vill ha det hyfsat bekvämt och kunna köra grus och lättare stig också när jag för lust. Men att "veta" att jag ändå inte blir långsammare på asfalten för det beslutet lättare då jag trots allt kör rätt mycket asfalt (pendling m.m.).
Som sagt - köp det bredaste du kan få tag på och får in i cykeln, givet samma konstruktion/kvalité. Du har i praktiken inga nackdelar (för cykling som inte är tävling eller tävlingslik träning) och får mycket komfort, kontroll och kapacitet som belöning.

The Gravel tråd
Nopes - givet samma konstruktion/kvalité på däcket har du i praktiken samma rullmotstånd oavsett bredd
Det tycker jag är att överdriva
gp4000s2_test-jpg.408004

Vid 100PSI har 28mm däcket lägre rullmotstånd än vad både 23 och 25mm vid 120 PSI.
Här är andra mätningar som visar samma sak
85409-largest_1_4000S_Crr_chart.png

Från: http://www.slowtwitch.com/Products/Things_that_Roll/Tires/Choosing_your_tire_width_4026.html
Detaljerna i mätningarna skiljer, tex är skillnaden mellan 23 och 25mm däcken större i det andra testet medan skillnaden mellan 25mm och 28mm är mindre. Exakt varför är svårt att veta: olika testmaskiner? Eller toleransskillnad mellan de enskilda däcken?
Men slutsatsen är den samma:
Om den enda skillnaden mellan däcken är bredden rullar det något bredare däcket lättare även med något lägre tryck.
Med rätt anpassat tryck kan alltså bredare däck vara både bekvämare och snabbare.
Men Bicyclerollingresistance liksom många andra, testar på ett onaturligt sätt, en rund trumma med endast 77cm diameter, och inte minst viktigt, en rund trumma med ett onaturligt underlag
mavic-yksion-pro-ust-2018-1-xs.jpg

https://www.bicyclerollingresistance.com/the-test
Tester på vanlig asfalt blir ofta annorlunda jämfört med tester på onaturligt underlag tex så minskar inte rullmotståndet asymptotiskt med ökande tryck
graph2.jpg

Från: http://www.trstriathlon.com/talking-tires-with-joshua-poertner/

köp det bredaste du kan få tag på och får in i cykeln, givet samma konstruktion/kvalité. Du har i praktiken inga nackdelar (för cykling som inte är tävling eller tävlingslik träning) och får mycket komfort, kontroll och kapacitet som belöning.
+MASSOR!

The Gravel tråd
Det tycker jag är att överdriva

Vid 100PSI har 28mm däcket lägre rullmotstånd än vad både 23 och 25mm vid 120 PSI.
Här är andra mätningar som visar samma sak

Från: http://www.slowtwitch.com/Products/Things_that_Roll/Tires/Choosing_your_tire_width_4026.html
Detaljerna i mätningarna skiljer, tex är skillnaden mellan 23 och 25mm däcken större i det andra testet medan skillnaden mellan 25mm och 28mm är mindre. Exakt varför är svårt att veta: olika testmaskiner? Eller toleransskillnad mellan de enskilda däcken?
Men slutsatsen är den samma:
Om den enda skillnaden mellan däcken är bredden rullar det något bredare däcket lättare även med något lägre tryck.
Med rätt anpassat tryck kan alltså bredare däck vara både bekvämare och snabbare.
Men Bicyclerollingresistance liksom många andra, testar på ett onaturligt sätt, en rund trumma med endast 77cm diameter, och inte minst viktigt, en rund trumma med ett onaturligt underlag

https://www.bicyclerollingresistance.com/the-test
Tester på vanlig asfalt blir ofta annorlunda jämfört med tester på onaturligt underlag tex så minskar inte rullmotståndet asymptotiskt med ökande tryck

Från: http://www.trstriathlon.com/talking-tires-with-joshua-poertner/

+MASSOR!
Nu är vi inne på att tolka grafer (och där blir man salig på sin egen tro), men jag tycker de två första diagrammen ganska väl stöder idén om att olika breda däck har samma(ish) rullmotstånd. Plottar jag in "mina" tryck för respektive däckbredd får jag i båda fallen praktiskt taget horisontella linjer. Nu var det ju länge sedan jag åkte ett par 20mm, men...

Angående mätmetoder är det rätt stor konsensus mellan branschens förståsigpåare (Poertner, Anhalt, Disley och så vidare) att de mätningar som exempelvis Bierman gör på en trumma kan ifrågasättas gällande de absoluta talen, men att de relativa värdena (mao hur de olika däcken hamnar i rangordningen) är sanningsenliga.

Den enda jag kan dra mig till minnes som inte tycker det är en tysk i Amerika, vars däck inte rankas tillräckligt bra...

The Gravel tråd
Vad är mest happykorrekt när det kommer till vätska på längre grävelrundor? LVG = flaskor och camelbak i skogen, men vad gäller på grus? Flaskor i ryggsäck eller påse på ramen?

The Gravel tråd
Någon som har koll på hur den tidigare pansarisen på flera av grusvägarna har smält / inte smält runt Erstavik / Nackareservatet?

The Gravel tråd
Hur tänker folk kring fälgbredd (intern såklart) och bredd på däck? Närmare vilken innerdiameter som är lämplig för ett däck, exempelvis gravelking, i storleken 38-42? Från vad jag kan utläsa så är 21-22mm en sweetspot för hjul som du vill kunna köra både rejsiga 28or och grusiga 40 på.

The Gravel tråd
Hur tänker folk kring fälgbredd (intern såklart) och bredd på däck? Närmare vilken innerdiameter som är lämplig för ett däck, exempelvis gravelking, i storleken 38-42? Från vad jag kan utläsa så är 21-22mm en sweetspot för hjul som du vill kunna köra både rejsiga 28or och grusiga 40 på.
Det är ingen exakt vetenskap, nån millimeter hit eller dit utgör ingen avgörande skillnad. 22mm är utmärkt val för både racerdäck såväl som gravel däck. När det kommer till lite fetare graveldäck samt mtb däck så är generell rekommendation att intern fälgbredd bör vara runt 60% av däckets bredd. Då får man utmärkt grepp och stabilitet men fälgen är ändå skyddad av däcksidorna från repor av terrängen.

The Gravel tråd
:sneaky:Hur tänker folk kring fälgbredd (intern såklart) och bredd på däck? Närmare vilken innerdiameter som är lämplig för ett däck, exempelvis gravelking, i storleken 38-42? Från vad jag kan utläsa så är 21-22mm en sweetspot för hjul som du vill kunna köra både rejsiga 28or och grusiga 40 på.
Bästa uppdatering jag gjort var att byta mina smala kolhjul och istället discha om mina Traverse SL till Graveln.

Testat 42,45,47,50 och samtliga sitter som en fläskläpp på dessa hjulen med 30mm innermått.
Hyfsat lätta och borde vara tåliga nog för grusvägarna även om det råkar ligga Sten på dem. :LOL:

Och det bästa med att det är det bästa jag kan tänka mig, det är just att jag skall använda dem och ingen annan. ??

The Gravel tråd
Bästa uppdatering jag gjort var att byta mina smala kolhjul och istället discha om mina Traverse SL till Graveln.

Testat 42,45,47,50 och samtliga sitter som en fläskläpp på dessa hjulen med 30mm innermått.
Hyfsat lätta och borde vara tåliga nog för grusvägarna även om det råkar ligga Sten på dem. :LOL:

Och det bästa med att det är det bästa jag kan tänka mig, det är just att jag skall använda dem och ingen annan. ??
Låter ju som en dröm och jag tror att hjul man tycker är roliga är de bästa hjulen. Sitter i sitsen att antingen vänta 2 månader på ett par 21mm 1440g (förmodligen inte helt ändamålsenliga när det kommer till grus och annat än landsväg). Eller ta ett par med 25mm och vikt på 1770g. Gillar verkligen utseendet på bägge hjulen, undrar dock om det är värt 350g extra för 4mm.

The Gravel tråd
undrar dock om det är värt 350g extra för 4mm.
Var ngnstans i hjulen sitter de extra 350g?
Och var kommer de ifrån?

För åtminstone jag + flera andra tycker att skillnad i roterande vikt märks mer än samma (eller tom mindre) vikt i naven (jmf med tex 3,5 dl mer i vattenflaskan).

För att krångla till det ännu mer så tycker många att ett hjul med högre lateral styvhet känns snabbare, kvickare och roligare även om både total och roterande vikt är (något) högre. Detta är förstås svårt att veta utan att prova själv, eller mäta.
Men en bredare fälg brukar ge högre lateral styvhet, liksom fler ekrar liksom navens flänsplacering. Läs mer själv här.

Vad allt den här texten betyder:
Jag vet inte, men det är inte självklart sämre. Det beror på.
Bra svar?

The Gravel tråd
Var ngnstans i hjulen sitter de extra 350g?
Och var kommer de ifrån?

För åtminstone jag + flera andra tycker att skillnad i roterande vikt märks mer än samma (eller tom mindre) vikt i naven (jmf med tex 3,5 dl mer i vattenflaskan).

För att krångla till det ännu mer så tycker många att ett hjul med högre lateral styvhet känns snabbare, kvickare och roligare även om både total och roterande vikt är (något) högre. Detta är förstås svårt att veta utan att prova själv, eller mäta.
Men en bredare fälg brukar ge högre lateral styvhet, liksom fler ekrar liksom navens flänsplacering. Läs mer själv här.

Vad allt den här texten betyder:
Jag vet inte, men det är inte självklart sämre. Det beror på.
Bra svar?
Det är Scribe race wide https://scribecycling.eu/products/wide-plus-raced?locale=en och gravel wide https://scribecycling.eu/products/gravel-wide-plus-plus-700c-alloy-wheelset?locale=en
Som jag velar mellan. Tycker deras nav verkar intressant och gillar utseendet på hjulen. Dock är jag novis och det finns kanske bättre alternativ där ute.

När det gäller vikten så utgår jag från att det främst är fälgen och de extra ekrarna som gör det tyngre, då navet verkar vara samma.

Vill ju helst inte ha ett lätt men ”rangligt” och känsligt hjul när cykeln de ska sitta på ska vara gjorda för grus och äventyr :)

Tycker ditt svar var bra, även om det med lateral styvhet går lite över mitt huvud. Om jag inte drar fel slutsats så borde, generellt sett och allt annat lika, det hjul med bredare fälg och fler ekrar vara styvare. Och då kännas kvickare och roligare?

The Gravel tråd
Om jag inte drar fel slutsats så borde, generellt sett och allt annat lika, det hjul med bredare fälg och fler ekrar vara styvare. Och då kännas kvickare och roligare?
Kanske
Det är det enda svaret jag kan ge. Det är åtminstone så att det är mer än bara (total-)vikt och fälgbredd som skiljer. Men för att veta vilken skillnad du märker måste du prova själv. Tyvärr.

Seriös fråga; vad skulle man kunna använda för synonym till lateral?
Killgissar: "sidledes"
+1

Till skillnad från radikal styvhet.
Kommer i nästa reklamtext: Hjul med radikal styvhet! :sneaky:

The Gravel tråd
Kanske
Det är det enda svaret jag kan ge. Det är åtminstone så att det är mer än bara (total-)vikt och fälgbredd som skiljer. Men för att veta vilken skillnad du märker måste du prova själv. Tyvärr.
Så är det nog. Jag är lite av en velare så vi får se hur det här slutar men jag är tacksamt för inputen Håkan :)

Från de som kan så mottar jag gärna tips på "lätta" grusvänliga hjul i prisklassen ca 4k.

The Gravel tråd
Kolla in the vegan cyclist på youtube. Han körde nyligen ett gravelrace med en racer, tror han hade 33:or på…
Det är inga större konstigheter på många lopp med goda förhållanden (sist jag tävlade på grus gick gentlemannen innan mig i mål varvet runt på ett par GP4k i 28mm, han hade bevisligen koll på banan och underlaget) - men det är också det som är lurig med grusspektrat, det går hela vägen från betonghårt sportgrus till sprängsten med samma namn.

Från runt 30mm kan man köra mer eller mindre allt (som är vägar) utan att behöva knussla alldeles för mycket.

The Gravel tråd
Jag körde några säsonger med 33:or då jag köpte en cyclocross för när jag började fanns inte grushojar, men nu har jag tryckt in 40 i den (som på fälgen är 38 och är det största som ryms i ramen). Trenden internationellt och bland flesta tillverkarna är ju att gå allt mer mot MTB-spektrat, men jag tycker fortfarande att för svenska förhållanden är 40 mm optimalt, och får man inte in mer än 33 - 35 går det leva med det. Nu har jag inte cyklat över hela Sverige förstås, men jag känner att här i norr är detta med supergrov sprängsten väldigt ovanligt underlag.

Jag hade inga större problem ta mig fram med 33:or, men jag vågade inte köra lika fort utför på sönderspolade grovgrusvägar, med smala däck oroar jag mig mer för att köra omkull på stökigt underlag än att få punktering.

Kör ganska mycket grus med 25 mm däck också för att knyta ihop i huvudsak asfalts-rundor och det är okej om sträckorna inte är så långa och det är finare grusväg.

Det finns dock en brasklapp -- nysladdade grusvägar, som kan vara grovt vasst grus på stenhårt packat underlag, då är det inte så roligt ens med 40 mm. Man tar sig fram, men kul är det inte.

Lite smygreklam: öppnade precis anmälan för Storuman Gravel 2022 som vi kör 7:e augusti, och förra året fick vi faktiskt kommentaren att "det hade varit kul med lite grövre underlag". Till vårt försvar kan jag säga att på vår längsta bana har vi några avsnitt som är ganska risiga (buckliga och jordiga snarare än sprängsten dock) och han hade inte kört den banan. I övrigt så håller grusvägarna ganska god kvalitet, det är så grusvägarna ser ut häromkring. Skogsbolagen vill ju kunna frakta virke med lastbil där. De riktigt snabba verkar välja 35 - 40 mm däck på vår bana, men många kör ju MTB också och det har visat sig kunna gå rätt fort även det.

The Gravel tråd
Finns det några vettiga 32 ekrade systemhjul? Gärna lite roliga men egentligen inget krav.
Njäe. Inte om du med systemhjul menar hjul byggt med för slutprodukten speciellt in- och anpassade komponenter - men det finns säkert från företag som bygger färdigspecade hjul av standardkomponenter (ex Hunt). De kan du dock lika gärna bygga själv eller låta en sympatisk hjulbyggare göra åt dig.

Inte ens 29"-DH-systemhjul är 32-ekrade längre.

(men har jag fel ser jag fram emot att bli rättad)

The Gravel tråd
Njäe. Inte om du med systemhjul menar hjul byggt med för slutprodukten speciellt in- och anpassade komponenter - men det finns säkert från företag som bygger färdigspecade hjul av standardkomponenter (ex Hunt). De kan du dock lika gärna bygga själv eller låta en sympatisk hjulbyggare göra åt dig.

Inte ens 29"-DH-systemhjul är 32-ekrade längre.

(men har jag fel ser jag fram emot att bli rättad)

Med systemhjul menar jag färdiga DT Swiss eller Mavic t ex så jag slipper bygga själv eller nån sympatisk hjulbyggare.

Du har nog inte fel, hittar knappt 28-ekrat.

Men jag åker väl på att bygga själv ?.

The Gravel tråd
Hej alla. Sitter och velar lite över Zipp 303s hjulen. Är det någon här som rullar på ett par och vill dela med sig av lite erfarenhet kring hjulen ?
Jag har ett par. Körde dom förra sommaren (nu sitter de dock på min racer mest av estetiska skäl). Jag är nöjd med dem, känns solida. Hållit sig spikraka osv. Högprofil på grus är väl egentligen rätt meningslöst men jag tycker det är snyggt och de var snygga på hojen. Kanske att de är lite stötigare än de 30mm höga Hunt jag har nu. Har kört med Tubolitoslangar så vet ej hur smidig tubelessfunktionaliteten är.

The Gravel tråd
Jag har ett par. Körde dom förra sommaren (nu sitter de dock på min racer mest av estetiska skäl). Jag är nöjd med dem, känns solida. Hållit sig spikraka osv. Högprofil på grus är väl egentligen rätt meningslöst men jag tycker det är snyggt och de var snygga på hojen. Kanske att de är lite stötigare än de 30mm höga Hunt jag har nu. Har kört med Tubolitoslangar så vet ej hur smidig tubelessfunktionaliteten är.
Grymt.
Håller med om att högprofil på grus verkar lite menlöst. Tanken är att byta till en mer allsidig ram längre fram.
Aha, det går att köra med slang alltså. Vilka däck kör du med då? Zipp’s lista med kompatibla däck är rätt kort

The Gravel tråd
Grymt.
Håller med om att högprofil på grus verkar lite menlöst. Tanken är att byta till en mer allsidig ram längre fram.
Aha, det går att köra med slang alltså. Vilka däck kör du med då? Zipp’s lista med kompatibla däck är rätt kort
Det tror jag inte du behöver bekymra dig över om du ska ha grusdäck. Det är nog bara så att däcken inte får vara för smala. Jag har ett par 303s och använder däck som inte ens finns med i listan. Har dock inte testat dem eftersom ishelvetet inte vill ge med sig.

The Gravel tråd
Det tror jag inte du behöver bekymra dig över om du ska ha grusdäck. Det är nog bara så att däcken inte får vara för smala. Jag har ett par 303s och använder däck som inte ens finns med i listan. Har dock inte testat dem eftersom ishelvetet inte vill ge med sig.
Du kan skriva igen när isen har försvunnit, tills dess vågar jag inte lita på dig. Haha

The Gravel tråd
Jag har kört Panaracer Gravelking SK (TLC dvs tubelessvarianten). Inga andra grusdäck. Nu kör jag Pirelli tubelessredo lvg-däck (men med slang). Funkar bra med slang men däcken måste ändå vara redo för tubeless (så har iaf jag uppfattat saken. Edit, står såhär
  • Zipp hookless rims are designed for tubeless or tubeless-ready tires only. Inner tubes are ok, but the tire must have tubeless beads for safe retention.

The Gravel tråd
Jag har kört Panaracer Gravelking SK (TLC dvs tubelessvarianten). Inga andra grusdäck. Nu kör jag Pirelli tubelessredo lvg-däck (men med slang). Funkar bra med slang men däcken måste ändå vara redo för tubeless (så har iaf jag uppfattat saken. Edit, står såhär
  • Zipp hookless rims are designed for tubeless or tubeless-ready tires only. Inner tubes are ok, but the tire must have tubeless beads for safe retention.
Okejokej. Tack för hjälpen! Ringde även cykel city och pratade lite med dom under eftermiddagen. Lutar åt att köpa ett par.

Tillbaka
Topp