"Jag köper inte några universalcyklar, i den här prisklassen ska man kunna få en cykel speceficerad endamålsenligt."
"Den här prisklassen", du får nog sluta vara så naiv och räkna med att kliva upp mot 50.000 kr innan jag tycker det är läge att tala om ändamålsenliga specifikationer, runt 25.000 kr så talar vi väl ändå fortfarande om ungefär övre steget av instegscyklar när vi börjar räkna på variabeln kolfiberram...
Det är inga top-of-the-line modeller, det är för folk som vill ha en kolfibercykel nu på en gång men inte har 50.000 kr på fickan att köpa absolut top-of-the-line, eller lust att köpa en cykel i lösa delar och vara utan hoj i ett halvår medans man sparar ihop slantar och bygger hojen, och kan därför tänka sig kompromissen att uppgradera vartefter, därav är även komponenter som växlar/hjul/bromsar rätt mediokra prylar i denna prisklass...
Visst håller jag med dig om att sätta ett par Shimano XT v-bromsar om man hade XT skivbromsar tidigare är ett totalt nedköp. Men du inser väl att det finns en anledning att t.ex Sram och Shimano fortfarande tillverkar v-bromsar i samma prisklass som skivbromsarna, som nog inte ska ses som ett nedköp jämte skivbromsar utan snarare som en annan väg att gå bara...
...och om du sedan tittar på marknaden av mindre tillverkare som FRM, Paul, Mrazek, Steinbach, ExtraLite, KCNC och liknade v-bromsar så inser du väl rätt fort att det inte är någonting tänkt att sättas på billiga första-cyklar utan målgruppen är främst de lite ädlare ramarna och för folk som vill förgylla tillvaron med bara det bästa...
Lär dig och leva med att det du har köpt, är en som du kallar det "universalcykel" och ligger prismässigt i den kategorin med, du kunde ha valt en av dem andra 80% av marknadens kolfiberramar om denna nu inte passade din smak? ...men att med det som skäl totalt sluta tillverka cyklar med v-bromsar i denna kategori - det låter väl lite att ta i, kanske?
Det är lite som att jag köper ett multiverktyg, låt oss säga för 350 kr, och får med en 1.5mm insexnyckel... det är YTTERST få cyklar som har någon användning av detta verktyg, men dem finns... Borde jag då, A: Ha valt ett annat multiverktyg utan denna insexa, om det inte passar mig... eller B: Kräva att alla multiverktyg slutar säljas med 1.5mm insex och dom som behöver det kan specialbeställa sina verktyg eller betala dubbla priset för att få den funktionen...
Mindre skala, men exakt samma dilemma!