Tidningen Kadens

Tidningen Kadens
Mitt exemplar låg på hallmattan när jag kom hem i dag. Och jag väntade inte ens på den, för jag hade trott att prenumerationen upphörde i december! :D

Senast redigerad av en moderator:
Tidningen Kadens
Måste säga att jag blev jäkligt imponerad av Emma Johanssons knäböjsprestanda. Visserligen får man inte veta ett dugg om hur djupt ner hon går, men ändå!

Tidningen Kadens
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Måste säga att jag blev jäkligt imponerad av
> Emma Johanssons knäböjsprestanda. Visserligen
> får man inte veta ett dugg om hur djupt ner hon
> går, men ändå!
Antar att det är benspark i maskin dom syftar på i artikeln -då är 100kg ganska myckat även om det bara är 10 repetetioner ? Då är det högst troligen 90 graders böj det handlar om, å andra sidan hade det varit 90 grader vid benpress också och då är inte 100kg särskilt mycket :-) T

Tidningen Kadens
Little Stereo skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Måste säga att jag blev jäkligt imponerad av
> > Emma Johanssons knäböjsprestanda. Visserligen
> > får man inte veta ett dugg om hur djupt ner
> hon
> > går, men ändå!
> Antar att det är benspark i maskin dom syftar på
> i artikeln -då är 100kg ganska myckat även om
> det bara är 10 repetetioner ? Då är det högst
> troligen 90 graders böj det handlar om, å andra
> sidan hade det varit 90 grader vid benpress också
> och då är inte 100kg särskilt mycket :-) T

Benspark? Nä, det tror jag inte. Benböj brukar väl vara en alternativ benämning på knäböj?
100 kg i benspark är nog inte så hälsosamt för smalbenen.

Nej, 100 kg i benpress är inte så imponerande. Där skulle jag nog utan vidare kunna riva av 10 på 100 kg i mitt nuvarande, ytterst otränade tillstånd.

Knäböj vet jag inte om jag skulle fixa bara en rep till 90 grader på 100 kg ens. Men mest pga svag rygg. Benen pallar nog.

Tidningen Kadens
kaipartai skrev:
> Blev förvånad då jag hämtade posten idag: ny
> Kadens! Nu var de snabba!

Tänkte du var ironisk och du fick det förra numret nu....
Men det låg ju ett nytt nummer til mig också!

Tidningen Kadens
kaipartai skrev:
> Blev förvånad då jag hämtade posten idag: ny
> Kadens! Nu var de snabba!

Redan i dag, då hoppas jag att jag har en i lådan i morgon!

Risigt förresten att det inte finns någon utgivningsplan på Kadens hemsida, eller är det jag som är blind? Google hittade i alla fall en pdf-fil med kommande datum, och i år ges Kadens ut 17/2, 24/3, 21/4, 9/6, 11/8, 6/10 och 1/12.

Tidningen Kadens
Den var med i förra numret, "cykelguiden 2009". Eller guide och guide... En lista över alla svenska lopp var med iaf.

Senast redigerad av en moderator:
Tidningen Kadens
att ni ens läser den. läs cyclesport istället. planerar att köpa alla nr av de sedan 2002 och de jag inte har. ca 50 st. kostar ca 3500 kr.
cyclesport skriver mer om proffscykling och taktiker, samt näranalyserar alla stora lopp. de har mkt intervjuer och är mkt erfarna journalister. kadens´ kunskaper kan inte ens jömföras

Tidningen Kadens
Jonka. Kadens är ju inte ett magasin som skriver speciellt mycket om cykelsport. Vill man ha det finns så många bra på nätet att ett magasin känns helt onödigt. Cykelnytt, feltet och cyclingnews så behövs inget mer. Procycling om man nu vill ha ett magasin är väl desutom bättre.

Tidningen Kadens
nä, cycle sport är bättre. de är bättre på att analysera lopp och även cyklister, samt att de har bättre och närmare samarbete med t ex Jonathan Vaughters, David Millar, de brittiska proffscyklisterna samt ingående intervjuer med cyklister som är aktuella inför året.

det behövs faktiskt mycket mer än cyclingnews och de andra sidorna om man vill veta mer om cykling.

Tidningen Kadens
Frugan är snäll hon, köpte hem en cykeltidning som avrundning på min hårda arbetsvecka... Tyvärr bor man inte i Stockholm så Kadens var det enda som fanns till hands... Bättre än inget...

Nästan...

Har spytt galla i den här tråden förr över blaskan, men nu slår dom nya rekord...

För i BÖVELEN!

Språkbruket är lika poetiskt och välartikulerat som en nyvaken femåring... Vi tar artikeln om kolfiberns bruk i ramar som ett bra exempel, texten går på repeat ungefär såhär:

Kolfiber består av en blandning av kolfiber och epoxy, som är en matris. Matrisen epoxy binder ihop kolfibern. Epoxy är en matris som används till kolfiber. Kolfiber blandas med matr... Fan jag orkade inte läsa långt men på ett par-tre stycken utgör orden matris, kolfiber och epoxy åtminstone 80% av vokabuläret och upprepandet är som att höra ett fyllo rabbla glosor på tunnelbanan en sen fredagkväll...

Och artikeln med testet av de 11 sub30tkr kolfibercyklarna, varannan mening är gnäll om att två av ramarna besitter v-bromsfästen följt av frågeställning vem som nu byter skivbromsar mot v-bromsar i dagens läge? ...Svaret, för den kunnige, är givetvis cyklister som jagar låg vikt och därav köper en kolfiber-ram men fina v-bromsar ryms knappast i budgeten på en sub30tkr cykel - men det är väl då ändå klokt av tillverkarna att lämna den möjligheten till viktbesparing öppen för eventuella konsumenter?

Fan, obildade, okunniga, illiterära cykel"journalister" som spyr ur sig dynga med fokus på medelsvensson som aldrig sett en riktig cykel förr, men tar betalt i priser som ingen utöver en entusiast skulle betala för...

Jag är ledsen. Jag köpte inte tidningen själv (även om jag misstänker att det drabbar mitt cykelkonto av lönen i slutet på månaden...) Men jag blir bara så arg. Det är en så fruktansvärt dålig tidning. Den är verkligen bara genomusel. Jag menar, vafan försöker redaktionen inte ens?!

Tidningen Kadens
Citerar delar av Nikos inlägg:
Och artikeln med testet av de 11 sub30tkr kolfibercyklarna, varannan mening är gnäll om att två av ramarna besitter v-bromsfästen följt av frågeställning vem som nu byter skivbromsar mot v-bromsar i dagens läge? ...Svaret, för den kunnige, är givetvis cyklister som jagar låg vikt och därav köper en kolfiber-ram men fina v-bromsar ryms knappast i budgeten på en sub30tkr cykel - men det är väl då ändå klokt av tillverkarna att lämna den möjligheten till viktbesparing öppen för eventuella konsumenter?

Nu handlade väl artikeln om färdigmonterade cyklar och inte lösa ramar, just därför är det konstigt när ramtillverkaren bygger cykeln med skivbromsar och endå använder v-bromsfästen på ramen. 1 Det är fult. 2 Det väger säkert mer också. 3 Ännu värre blir det när det dessutom sitter v-bromspinnar på gaffeln med skivbroms !
Visst tycker jag det drara ner helhetsintrycket :-/ T

Tidningen Kadens
Little Stereo, att största delen av konsumentgruppen på en 20.000 - 30.000 kr cykel kommer att uppgradera och byta ut en stor del av komponenterna efter eget smak och tycke så fort det får råd, är väl ganska givet? Om inte annat så verkar nog cykeltillverkarna tänka så när dom specar större delen av hojarna i denna priskategori med (relativt talat här) rena skräphjul då de i princip förutsätter att det är första punkten att uppgradera men folk har ju inte råd att pynta för både dyra tävlingshjul och ram i samma köp, så cyklarna specas oftast med "tränings/vinterhjul" som ligger långt under resten av komponenternas klass redan från början...

...sannolikheten att man köper en komplett kolfiber-cykel och byter ut delar vartefter man får råd att uppgradera, istället för att sakta bygga upp en hoj från en tom ram - är väl allt annat än ovanligt?

Och att folk slänger ut originalskivbromsarna på annons och byter till lättvikts v-bromsar för att spara något halvkilo på en kolfibermountainbike, är ju klart sannolikt i många fall...

"Drar ned helhetsintrycket" sen... är det något som absolut drar ned hela cykelvärlden så är det när är alla cyklar är specade exakt likadant, och man dessutom tar ifrån konsumenten möjligheten att sätta personlig prägel på cykeln genom att byta komponenter efter eget tycke...

Nu menar jag inte att alla cyklar ska ha v-bromsfästen, men att av Kadens redaktio klanka ned så pass hårt på att marknaden erbjuder likvärdiga cyklar från olika tillverkare, med den skillnaden att somliga har möjlighet till v-bromsar och somliga utan, samt avskriver v-bromsar som total nedgradering i alla lägen - det är fanimej ingenting mindre än totalt insiktslöst i hur verkligheten ser ut...

Tidningen Kadens
Såja, köpte tidningen idag, tycker det var bra reportage om Emma bl a. Kolfiberartikeln orkade jag inte läsa till slut men ska göra det ngn dag då jag är mer fokuserad, kanske lär man sig ngt nytt ;)..

Tidningen Kadens
Jag köpte en skivbromsspecad cykel som var fabriksbyggd med xt-utrustning rakt igenom och blev rätt irriterad över att det fanns bromspinnfästen både på ram & gaffel, cykeln finns med i artikeln med en annan utrusningsspec och även där uppskattades inte fästen för bromspinnar. Om man vill ha en lätt ram med v-bromsar köper man väl det (antar att man heller inte vill ha några skivfästen som tynger ner lättviktsbygget isf?) Jag tyckte artikeln var bra och som antagligen hade fått mig att köpa något annat om testet hade gjorts tidigare / Thomas

Tidningen Kadens
Helt uppriktigt... krönikan efter ledaren var inbjudande, mini-reportaget om fat city cycles var en kul avvikelse från kadens ordinarie klipp%klistra-agenda och resten, två lvg-reportage, några sidor träningstips, insändare, gamla nyheter, vinter-emma och i princip ingenting mer i tidningen - ja förlåt, glömde jag en bokrecension? - så var det som att se väggfärgen torka...

Var fasen är inlevelsen, passionen, glöden och författartalangen?

Ja visst visst, "köp inte tidningen om det inte passar då", men det är ju seriöst synd att sveriges i princip enda mountainbiketidning är skit när den faktiskt kunde vara riktigt bra om redaktionen bara tog sig i kragen och lade ned inte bara arbetstimmarna, utan även viljan, själen och modet i det...

Tidningen Kadens
Äh, vi lever i Sverige, det ska vara torrt, kort och koncist, dvs inga svulstiga singletrackreportage där folk hojjar omkring på northshore-plankor högt uppe bland träden i ngn nationalpark i utanför Colorado eller var det nu kan vara ;).

Tidningen Kadens
Little Stereo, så du tycker alltså, att vi säger lite krasst räknat - att det finns 10 cyklar att välja på i en kategori på marknaden, så har två av dessa v-bromsfästen för den som i framtiden vill kapa lite vikt, och övriga 8 har inga v-bromsfästen för de som bestämt sig för att köra med skivbromsar...

Så tycker du att det är DÅLIGT?!

Det borde alltså, i din mening, överhuvudtaget inte få finnas med på marknaden det alternativet att få köpa en komplett cykel och byta till v-bromsar... och det räcker inte för dig att det finns 8 andra cyklar att välja på om man inte vill ha v-bromsar, på den här simulerade marknaden, nej - dom sista två MÅSTE också konvertera till endast skivbromsar...

Trångsynt och egoistiskt?

Passade det inte med v-bromsfästen, varför valde du då mellan dom extremt få alternativ som har v-bromsfästen, kunde du inte ha valt någon av dem övriga 80% av marknadens likvärdiga modeller och fått som du ville, men samtidigt lämna valmöjligheten öppen för andra?

Och sen det där om att det är dumt att det var v-fästen kvar på gaffeln också, det verkar ju isåfall rätt pucket att erbjuda v-fästen på ramen men inte på gaffeln - så någon som eventuellt vill köra fälgbromsar dessutom måste byta gaffel?

Men det är just den här sortens trångsynthet som får mig att se rött mot kadens...

Tidningen Kadens
Niko/Frost skrev:
> Little Stereo, så du tycker alltså, att vi
> säger lite krasst räknat - att det finns 10
> cyklar att välja på i en kategori på marknaden,
> så har två av dessa v-bromsfästen för den som
> i framtiden vill kapa lite vikt, och övriga 8 har
> inga v-bromsfästen för de som bestämt sig för
> att köra med skivbromsar...
>
> Så tycker du att det är DÅLIGT?!
>
> Det borde alltså, i din mening, överhuvudtaget
> inte få finnas med på marknaden det alternativet
> att få köpa en komplett cykel och byta till
> v-bromsar... och det räcker inte för dig att det
> finns 8 andra cyklar att välja på om man inte
> vill ha v-bromsar, på den här simulerade
> marknaden, nej - dom sista två MÅSTE också
> konvertera till endast skivbromsar...
>
> Trångsynt och egoistiskt?
>
> Passade det inte med v-bromsfästen, varför valde
> du då mellan dom extremt få alternativ som har
> v-bromsfästen, kunde du inte ha valt någon av
> dem övriga 80% av marknadens likvärdiga modeller
> och fått som du ville, men samtidigt lämna
> valmöjligheten öppen för andra?
>
> Och sen det där om att det är dumt att det var
> v-fästen kvar på gaffeln också, det verkar ju
> isåfall rätt pucket att erbjuda v-fästen på
> ramen men inte på gaffeln - så någon som
> eventuellt vill köra fälgbromsar dessutom måste
> byta gaffel?
>
> Men det är just den här sortens trångsynthet
> som får mig att se rött mot kadens...

Att du skulle missförstå mig hade jag redan gissat...
Tidningen prövade fabriksbyggda cyklar med skivbromsar, varför skulle någon annan än du köpa en sån cykel för att sedan nedgradera den i stället för att från början köpa en v-bromsspecefik ram ?
Vad du vill ha för cykel och vad tidningen provade tycks vara 2 helt skilda kategorier, inte kan det väl endå beskyllas vara tidningens fel ?

Och nu till mina egna cykelpreferenser:

Om jag köper en cykel med skivbromsar så räknar jag helt krasst att den ska vara optimerad för det, jag vet att skivbromsar väger mer än v-bromsar och tycker därför att den extra vikten på ramen och gaffeln är onödig. Jag tycker heller inte att det är estetiskt tilltalande med bromsfästen på bakgaffelrören om det inte sitter bromsar där, förutom själv fästet för v-bromspinnar är även sadelstagsrören annorlunda utformade på kolfiberramar för att öka vridstyvheten för bromsfästet (dvs både fult och tyngre).
Samma sak om jag köpt en cykel med v-bromsar för att den ska vara lätt, jag skulle tycka det var skit om det satt ett hekto skivbromsfästen på cykeln isf.
Jag köper inte några universalcyklar, i den här prisklassen ska man kunna få en cykel speceficerad endamålsenligt. T

Tidningen Kadens
"Jag köper inte några universalcyklar, i den här prisklassen ska man kunna få en cykel speceficerad endamålsenligt."

"Den här prisklassen", du får nog sluta vara så naiv och räkna med att kliva upp mot 50.000 kr innan jag tycker det är läge att tala om ändamålsenliga specifikationer, runt 25.000 kr så talar vi väl ändå fortfarande om ungefär övre steget av instegscyklar när vi börjar räkna på variabeln kolfiberram...

Det är inga top-of-the-line modeller, det är för folk som vill ha en kolfibercykel nu på en gång men inte har 50.000 kr på fickan att köpa absolut top-of-the-line, eller lust att köpa en cykel i lösa delar och vara utan hoj i ett halvår medans man sparar ihop slantar och bygger hojen, och kan därför tänka sig kompromissen att uppgradera vartefter, därav är även komponenter som växlar/hjul/bromsar rätt mediokra prylar i denna prisklass...

Visst håller jag med dig om att sätta ett par Shimano XT v-bromsar om man hade XT skivbromsar tidigare är ett totalt nedköp. Men du inser väl att det finns en anledning att t.ex Sram och Shimano fortfarande tillverkar v-bromsar i samma prisklass som skivbromsarna, som nog inte ska ses som ett nedköp jämte skivbromsar utan snarare som en annan väg att gå bara...

...och om du sedan tittar på marknaden av mindre tillverkare som FRM, Paul, Mrazek, Steinbach, ExtraLite, KCNC och liknade v-bromsar så inser du väl rätt fort att det inte är någonting tänkt att sättas på billiga första-cyklar utan målgruppen är främst de lite ädlare ramarna och för folk som vill förgylla tillvaron med bara det bästa...

Lär dig och leva med att det du har köpt, är en som du kallar det "universalcykel" och ligger prismässigt i den kategorin med, du kunde ha valt en av dem andra 80% av marknadens kolfiberramar om denna nu inte passade din smak? ...men att med det som skäl totalt sluta tillverka cyklar med v-bromsar i denna kategori - det låter väl lite att ta i, kanske?

Det är lite som att jag köper ett multiverktyg, låt oss säga för 350 kr, och får med en 1.5mm insexnyckel... det är YTTERST få cyklar som har någon användning av detta verktyg, men dem finns... Borde jag då, A: Ha valt ett annat multiverktyg utan denna insexa, om det inte passar mig... eller B: Kräva att alla multiverktyg slutar säljas med 1.5mm insex och dom som behöver det kan specialbeställa sina verktyg eller betala dubbla priset för att få den funktionen...

Mindre skala, men exakt samma dilemma!

Tillbaka
Topp