Tips på bra och billigt däck som inte ger mig punktering stup i kvarten

izar sa:

Oj nu rör du om i grytan rejällt... Vad är igentligen hållhaken med dessa ?
Varför är dessa inte mer vanliga ? de verkar ju lösa väldigt många problem.

Däcken är förhållandevis tunga, men om man inkluderar slang plus ett däck samt luften borde ju ett sådant här däck bli totalt sätt mycket lättare ? bara luften i däcket väger ju många kg tex. Nackdelen jag har sett är att däcket ska motsvara ett 100 psi pumpat däck enligt många som gör på guppig väg för hårdpumpat för komfort, jag kör alltid på asfalt dock så detta är inte ett problem för mig personligen.
Men ja, måste finnas någon hållhake med detta, annars hade det varit vanligare ? kan förstå att dom stora däcktillverkarna har haft monopol länge och att det tar tid att rubba dessa giganter.

Lyckas fortfarande inte hitta några benchmarks på hur rullprestandan är, skulle vara intressant att se hur det jämför sig med GPS4.
Jag vill veta om dom rullar bättre ? men med tanke på viktvinsten borde man ju känna av det ? jag vet inte hur många kilo luft man pumpar i i fram och bakdäck men det måste ju vara flera kg.

Detta har ju dragit ut på tiden rätt mkt, apostlahästarna har gått varma de senaste tiden då cykeln normalt är mitt enda transportmedel.
Jag var ju helt inne på GPS4, sedan nämde en person schwalbe marathon supreme, men påpekar att dom känndes något mer trögtrampade, sedan kommer vi in på diskusionner att inget däck klarar det så kallade dödsgruset (som kanske jag var drabbat av), vilket gör en mer kluven, sedan nämns tannus som verkar sakna uppenbara nackdelar.

me.I.am sa:
Men av din inledande beskrivning låter det som att det är dödsgrus där du bor. Om du då vill ha ett åretruntdäck så bör du prioritera punkaskydd framför prestanda.

Ja som sagt det är svårt att avgöra jag är ingen grusexpert, hur ser man det är dödsgrus ?
Kan ju maila det kommunala fastighetsbolaget, om detta, man jag vet att det är fastighetsbolaget som sandar inte kommunen.

Stuvarn sa:
Jag kan som många andra i tråden varmt rekommendera Vittoria Voyager Hyper Reflex 37-622 (700x35c) Snabba + ingen punka på 2 år då min cross fått pendla + vintertränat på ren asfalt.

Intressant får kolla in detta närmare.. Ser mest bra recensioner på rosebikes men (som alltid kan ju vara placebo effekten som spökar).
Men jag undrar funka detta på vintern ?

https://www.rosebikes.se/artikel/vi...flex-tyre/aid:643237#product_detail_info_tabs

Hade varit intressant att se hur det rullar jämfört med andra men finns ej med på bicyclerollingresistance.com (tror det är enda sidan av det slaget)

Man för i helvete, däck du köper nu kommer ju ändå vara utslitna till vintern. Köp ett par sommardäck.

Sen finns det ju:
Zéfal Z Liner - ja det finns många fler fabrikat.
(Vätskor för slang eller slanglöst har ju redan varit upp.)
MICHELIN Protek Max - och liknande slangar som med form eller varierande tjocklek minskar punkor.

Så:
Nu kan vi hålla igång några sidor till innan jag släpper bomben som kommer få alla att tänka:
"-Varför tänkte jag inte på det..."

Vilken slanglös tejp? Nya tubelessready fälgar eller ghetto? Vilket däck är svårast att kränga på/poppa? Kompressor eller vanlig pump? Vilken följebil för tubdäck?

Hitta för marathon Supreme också
www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews/schwalbe-marathon-supreme-2016

Intressant att hela tiden referera till conti gp4ks2 som anses vara ett av världens snabbaste däck. #htfu och cykla på punkteringssäkrare däck :)

En sak är GP4KSII hyfsat på och det är att inte gå erbarmligt tungt med för lite luft i däcken.

[Så man kan ju fundera på om vurmandet för GP4KSII har något att göra med modet att ha för stora däck med för lite luft?]

Immersion sa:
...
sedan kommer vi in på diskusionner att inget däck klarar det så kallade dödsgruset (som kanske jag var drabbat av)

Jag skrev att med tanke på din inledning av tråden så låter det som att du har s.k. dödsgrus.

Immersion i trådstarten sa:
Nu har jag fått rekordmånga punkteringar i vinter, de 2 senaste gångerna har det bara varit ca 5 veckor i mellan, det har förvisso varit väldigt lite snö i år men väldigt mkt sand, kommunen har tidigare fått kritik för att sanden dom använder skapar punkteringar då det är vasst, men dom har analyserat gruset dom använder nu och har inte funnit det skadligt.

Skriv var du bor så finns det säkert de som vet gruskvaliteten där.

Du måste bestämma dig för vad du prioriterar, punkaskydd eller lättrullat. Inget av de mest frekvent rekommenderade däcken är dåligt, de har lite olika egenskaper bara. Jag tror dock inte att du skulle märka någon skillnad på rullet.

Men bestäm dig bara. Vad du än köper så finns det alltid något annat med bättre punkaskydd och något annat med bättre rull. Så är det bara.

Sixten Fors sa:
emmer sa:
Stumpy sa:
Immersion sa:
bara luften i däcket väger ju många kg tex.
Måste sparas till eftervärlden. :)
Nu är iallafall jag övertygad om att TS bara trollar.
Men.. men.. men... man fyller ju 4 kilo i ett pendlardäck och 7,5 kilo i ett räjsingdäck?
Men TS kör ju 10 kg i alla däck, the more the merrier.

Det var bara en vild gissning från min sida, jag vet inte hur många kg man sprutar in i ett däck, men jag har ett vagt minnne av av att någon sa att jag skulle spara 4-5 kg om jag gick över till heliumfyllda däck (var lugn jag har inga planer att göra detta )

Men kan någon säga utifrån rollingrestance.com och deras data, vilket som rullar bättre marathon supreme eller gp4s ? Varför jag frågår är för dom använder ett betdyligt bredare däck på marathon supreme, dom matchar ett 37 mm brett däck mot ett 25 mm däck.
Hur mkt påverkar detta resultaten ?
Intressant nog verkar GP4S vinna punkteringstestet det plockar hem 17 poäng medans marathon supreme plockar hem 15.

Marathon supreme
213213.PNG

Gp4s
66.PNG

Senast ändrad:
Immersion sa:
Sixten Fors sa:
emmer sa:
Stumpy sa:
Immersion sa:
Men.. men.. men... man fyller ju 4 kilo i ett pendlardäck och 7,5 kilo i ett räjsingdäck?

Det var bara en vild gissning från min sida, jag vet inte hur många kg man sprutar in i ett däck, men jag har ett vagt minnne av av att någon sa att jag skulle spara 4-5 kg om jag gick över till heliumfyllda däck (var lugn jag har inga planer att göra detta )
Hur mycket väger ditt hjulset, pumpat och klart? Kan du inte tänka själv alls?
Edit. Förlåt, jag vill inte vara elak, men vad fasen liksom...

Senast ändrad:
Kikon sa:
Immersion sa:
Sixten Fors sa:
emmer sa:
Stumpy sa:
Immersion sa:

Hur mycket väger ditt hjulset, pumpat och klart? Kan du inte tänka själv alls?
Edit. Förlåt, jag vill inte vara elak, men vad fasen liksom...

Jo nu när du säger Det låter det orimligt. Skulle gissa på kanske 2 kg

Immersion sa:
emilh sa:
Men kom ni fram till vilken som var den optimala kedjeoljan?

Finish Line Wet lube.
Men tänkte prova Finish line ceramic wet lube nästa gång.

Enligt min ringa uppfattning så är FL Ceramic Wet lube bra sålänge det är hyggligt torrt och man applicerar vääääääldigt sparsamt. Annars blir det snabbt svart och kletigt både runt kedja, drev och kassett. FL Wet Lube XC tycker jag funkar bättre för som "everyday use" då jag finner den sitta kvar längre, funka bättre i regn, vara lättare att dosera och lättare att hålla kedja- & drivlina ren & snygg.

Fast det där med kedjesmörj kanske vi har ältat klart nu,

NLC sa:
Immersion sa:
emilh sa:

Finish Line Wet lube.

Enligt min ringa uppfattning så är FL Ceramic Wet lube bra sålänge det är hyggligt torrt och man applicerar vääääääldigt sparsamt. Annars blir det snabbt svart och kletigt både runt kedja, drev och kassett. FL Wet Lube XC tycker jag funkar bättre för som "everyday use" då jag finner den sitta kvar längre, funka bättre i regn, vara lättare att dosera och lättare att hålla kedja- & drivlina ren & snygg.

Den är inte lika vätskeresistent som den finish line wet lube, det vet jag, men den har andra fördelar, och igentligen är det inte så jobbigt att att smörja kedjen det går ganska smärtfritt vad som däremot är jobbigt är att rengöra kedjan (använder diskborste och yes) men det gör jag ej varje gång jag smörjer som man borde.

Det verkar vara en välankrad myt att kedjan ska se "ny" och oanvänd ut, faktum är en kedja smörjer bättre när den är svart och estetiskt inte lika tilltalande. Är kedjen helt ren från svart "klet" så innebär de mer friktion i metalldelarna.
Dom skriver även på sin hemsida med stor text.

" As the white ceramic particles embed themselves on the chain, they will displace grime, causing a grey or black film to form on top of the wax coating. Over time (2-3 applications) this phenomenon will lessen or cease. This discoloration is normal and will not compromise performance."

Senast ändrad:
Immersion sa:
NLC sa:
Immersion sa:
emilh sa:

Finish Line Wet lube.

Den är inte lika väteresistent som den finish line wet lube, det vet jag, men den har andra fördelar, och igentligen är det inte så jobbigt att att smörja kedjen det går ganska smärtfritt vad som däremot är jobbigt är att rengöra kedjan (använder diskborste och yes) men det gör jag ej varje gång jag smörjer som man borde.

Det verkar vara en välankrad myt att kedjan ska se "ny" och oanvänd ut, faktum är en kedja smörjer bättre när den är svart och estetiskt inte lika tilltalande. Är kedjen helt ren från svart "klet" så innebär de mer friktion i metalldelarna.

" As the white ceramic particles embed themselves on the chain, they will displace grime, causing a grey or black film to form on top of the wax coating. Over time (2-3 applications) this phenomenon will lessen or cease. This discoloration is normal and will not compromise performance."

Väteresistent? Var det inte helium du skulle ha i däcken?

Idag är det beställningsdags.. jag har nått vägs ände, det enda jag behöver veta för att göra det slutgiltiga valet är svaret på

https://happyride.se/forum/read.php/1/3117822/3123772#msg-3123772

Hur beräknar man om dataenheterna så att datan man jämför blir så att man jämför lika breda däck (tex 32mm)

Angående val av bredden på däcken

"Dear Lennard,
In regards to wider tires and lower pressures, I’m totally on board. However, I’m wondering just how wide and just how low the pressure should go before it’s too wide or too narrow. Specifically, for road racing applications, if we are now certain that 25c tires roll faster than 23c tires, are 28c even faster? What about 32c or 35c? I suppose then we are looking at significantly heavier tires and more wind drag. I realize there are dozens of factors influencing overall speed, but for rolling resistance alone, do we yet know the sweet spot for a 160lb rider?
— Peter

Dear Peter,
I think Josh Poertner’s answer above sheds some light on your question. The aerodynamic drag and weight penalty of the 32mm or 35mm tire would be much higher than you could ever gain from rolling resistance improvement, and the rolling resistance improvement for a given increase in tire width drops off as the tires get bigger.

A literal answer to your final question is that, for rolling resistance alone, the larger the tire, the lower the rolling resistance (tire construction remaining equal). See the attached table on the rolling resistance of Schwalbe Durano tires ranging from 23mm to 32mm.
― Lennard"

http://www.velonews.com/2012/03/bik...ech-faq-again-bigger-tires-roll-faster_209888

ForesterGuy sa:
Immersion sa:
NLC sa:
Immersion sa:
emilh sa:

Finish Line Wet lube.

Den är inte lika väteresistent som den finish line wet lube, det vet jag, men den har andra fördelar, och igentligen är det inte så jobbigt att att smörja kedjen det går ganska smärtfritt vad som däremot är jobbigt är att rengöra kedjan (använder diskborste och yes) men det gör jag ej varje gång jag smörjer som man borde.

Väteresistent? Var det inte helium du skulle ha i däcken?

Som du säkert förstår skrev jag fel.. det skulle givetvis vara "vätskeresistent " alltså tål inte regn lika bra (vad jag har läst av de hundratals recensioner jag läste på tex amazon så var det konsensus)

Eftersom ditt problem är att du byter däck för sällan så kommer inte det perfekta valet att hjälpa dig ett skit :-)

Henrik_E sa:
Immersion sa:
Hur beräknar man om dataenheterna så att datan man jämför blir så att man jämför lika breda däck (tex 32mm)
U = R * I

Matte är inte riktigt min grejj men om någon kunde konvertera så man ser hur dom presterat vid samma däck bredd skulle ser vara väldigt uppskattat.

Jag hörde om en grej på internet för ett tag sen som kanske skulle kunna hjälpa.
Kollar du över däcken efter körning så du inte har några gruskorn som sitter inkilade?
Idén med det är att om du ser några petar bort dem så att du inte trycker in dem djupare i däcket på nästkommande tur.

Immersion sa:
Henrik_E sa:
Immersion sa:
U = R * I
Matte är inte riktigt min grejj men om någon kunde konvertera så man ser hur dom presterat vid samma däck bredd skulle ser vara väldigt uppskattat.
U = rullmotstånd
I = bredd (egentligen höjd, men de är lika på däck större än 25 och mindre än 47)
R = en typberoende konstanter, innefattar i stort sett alltid en korrektionsfaktor för bredd (höjd).

Det du behöver är R och det ska den affär du köper ifrån kunna ge dig - och som du ser så går det lika bra att jämföra de typberoende konstanterna rakt av, utom just i som i ditt fall där man vill ändra bredden (egentligen höjden) då korrektionsfaktor för detta ingår i de typberoende konstanterna.
Så vänd dig med frågan om "typberoende konstanter" ('case sensitive factors' som det heter på engelska) till din handlare för just de olika däck du funderar på.
[Alla näthandlare jag har handlat av brukar ha dessa typberoende konstanter till hands om man frågar efter dem.]

Sixten Fors sa:
Kikon sa:
Sixten Fors sa:
Immersion sa:

På riktigt? Luften i ett 32-37 mm däck pumpat till lagom tryck väger ca 10 gram.
Hans gissning gällde vikten på hela hjulsetet...
Oavsett var och när TS gissar friskt ang. det mesta i denna tråd väger luften i däcken ca 10 gram.
Så? Du skrev det, 10 gram. Check. Jag syftade på "På riktigt?" Som om du trodde att TS fortfarande höll på och gissade hur mycket luften kunde väga i ett cykeldäck.

Kikon sa:
Sixten Fors sa:
Kikon sa:
Sixten Fors sa:
Immersion sa:

På riktigt? Luften i ett 32-37 mm däck pumpat till lagom tryck väger ca 10 gram.
Oavsett var och när TS gissar friskt ang. det mesta i denna tråd väger luften i däcken ca 10 gram.
Så? Du skrev det, 10 gram. Check. Jag syftade på "På riktigt?" Som om du trodde att TS fortfarande höll på och gissade hur mycket luften kunde väga i ett cykeldäck.
Jag orkade inte citera hela tråden och har ingen aning om vad TS för tillfället tror. Med "på riktigt" syftade jag till hela luftviktsdiskussionen och TS förvåning över orimligheten i sin tidigare gissning "bara luften i däcket väger ju många kg tex".

Och jag, jag tror att TS fortfarande höll på och gissade hur mycket luften kunde väga i ett cykeldäck.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Kikon sa:
Sixten Fors sa:
Kikon sa:
Sixten Fors sa:
Immersion sa:
Jag orkade inte citera hela tråden och har ingen aning om vad TS för tillfället tror. Med "på riktigt" syftade jag till hela luftviktsdiskussionen och TS förvåning över orimligheten i sin tidigare gissning "bara luften i däcket väger ju många kg tex".
Att ni orkar.
Det är ju självklart att man kan känna hur mycket mjölk det är kvar i mjölkpaketet genom att lyfta på det.
Skulle TS första gissning gälla så vore det ju omöjligt.
[Fast då å andra sidan inte heller så relevant ety det inte skulle gå att hälla mjölk ur ett mjölkpaket.]

emmer sa:
Att ni orkar.
Det är ju självklart att man kan känna hur mycket mjölk det är kvar i mjölkpaketet genom att lyfta på det.
Skulle TS första gissning gälla så vore det ju omöjligt.
[Fast då å andra sidan inte heller så relevant ety det inte skulle gå att hälla mjölk ur ett mjölkpaket.]
Gäller det även lättmjölk?

Tillbaka
Topp