Tips på sitta fast pedaler

Zliper

Medlem
Ska funka för am/enduro
Fördel om det är SPD då jag har sånna klips men kan tänka mig att testa annat oxå.
Helst inte över 1000:-
Hit me!
Edit: har haft shimano xt m8020

Senast ändrad:
Time atac! Valfria ur MX serien. Jag har MX2 och är så nöjd jag kan bli, 4+ (tror jag) har fler justeringar av spänn och release tryck annars är mekanismen 2-8 (?) samma. Alla kostar väl under 1000, MX2 betalade jag en bit under 400 för tror jag.

AX3L sa:
Time atac! Valfria ur MX serien. Jag har MX2 och är så nöjd jag kan bli, 4+ (tror jag) har fler justeringar av spänn och release tryck annars är mekanismen 2-8 (?) samma. Alla kostar väl under 1000, MX2 betalade jag en bit under 400 för tror jag.

Dom såg ut att ha betydligt bättre stöd under foten än xt, blir att testa ett par mx4, tack för tipset :)

En röst på TIME här med, vill du ha rejält med stöd under foten så kan jag tipsa om TIME Z. Sjukt nöjd med mina som fungerar i ur och skur!

Vart skruvar man för att justera spänningen på time mx pedaler. Har kollat på dom men på bilderna ser jag inga justerskruvar nånstans?

Ytterligare en nöjd Time-användare här, kör med MX8.
Hade tidigare MX6 men dessa finns endast i mörkvit ellr gul. Inte fan kan jag ha sånna färger på en i övrigt stealthfärgad cykel....

Marham, det finns inga justerskruvar på MX-serien. För att ändra hur lätt klossarna släpper från pedalerna så byter man helt enkelt på höger och vänster kloss. De har olika utlösningsvinkel beroende på vilken sida sum är utåt på skon.

Hur är lagrena i Times skogspedaler? Jag hade ett par Xpresso till räsern som levde 9 månader innan de började glappa och de går ju inte att spänna utan det är ju kassering då.

GustafH sa:
Hur är lagrena i Times skogspedaler? Jag hade ett par Xpresso till räsern som levde 9 månader innan de började glappa och de går ju inte att spänna utan det är ju kassering då.

Blandat...
Som 42Hz här ovan hade jag ett par Time Z tidigare. Dessa höll inget vidare trots allt gott jag läst om dem. Lager i ena pedalern packade ihop se gick den ena sprinten till fjädern av. Jag skyller på måndagsexemplar. Lagret var enkelt att byta så det gjorde jag själv. Sprinten byttes ut mot en lång M5-skruv med mutter.

Jag har sedan tidigare ett par Time Atac XC som gått utan service i 10 år

Körde med MX6 i drygt ett år utan problem.

Kör nu med MX8 sen 7-8 månader och de har fungerat ua.

+1 för time! Kör med MX2 på pendlaren. Z på skogscykeln och xc6 på racern. Jag började använda Atac när jag hade knäproblem med SPD. Atac löste mina problem och jag har kört med olika time i 10+ år. Spd använder jag på spinning och ibland när jag lånar en cykel. Jag slås varje gång av hur dålig känsla iklicket har jämfört med Atac. Kör man i skogen geggar spd igen o time prylarna bara tar på första trampet. Om justering så behövs detta ej. Ingreppet är stabilt även om pedalen har lite float. Klossarna kan slitas men håller ofta 2-3 säsonger och normalt köper jag ett par mx2 till pendlaren och får klossar på köpet och fräscha pedaler. De kostar 300-400 för pedalerna och är ett klipp. Ibte snyggast men bra

Ska bli spännande att testa pedalerna sen, är det samma inklick/utklicks princip som SPD eller kommer jag att få lära om mig nu med en massa roliga SPD vurpor? :) har kört med deras 56 klipps.

Zliper sa:
Ska bli spännande att testa pedalerna sen, är det samma inklick/utklicks princip som SPD eller kommer jag att få lära om mig nu med en massa roliga SPD vurpor? :) har kört med deras 56 klipps.

Principen är densamma. Fast bättre.
Sen får vi väl hålla äpple och päron isär. Det du kommer att göra är Time-vurpor :-)

För övrigt har Mavic slukat Time-systemet med hull och hår. Så Macics pedalsystem till skogen är Time med annan logga.

Zliper sa:

Som sagt samma princip, men jag tycker att det är lättare att klicka ur Time trots att jag i princip aldrig klickats ur av misstag. Du kan klicka ur sidled också, och det gör det väldigt lätt att få ur foten om det krävs.

Z verkar ha utgått numera, men vad är skillnaden mellan MX2-10 (eller vilken som nu är topp?). Lägre vikt givetvis, men skillnaden mellan 2-6 var iaf inte många gram på den fronten.

AX3L sa:
Zliper sa:

Som sagt samma princip, men jag tycker att det är lättare att klicka ur Time trots att jag i princip aldrig klickats ur av misstag. Du kan klicka ur sidled också, och det gör det väldigt lätt att få ur foten om det krävs.

Z verkar ha utgått numera, men vad är skillnaden mellan MX2-10 (eller vilken som nu är topp?). Lägre vikt givetvis, men skillnaden mellan 2-6 var iaf inte många gram på den fronten.

Skillnaden mellan 2 och 4 är ihålig pedalaxel, mellan 4 och 6 ihålig fjäderaxel, 8:an får carbonkropp och 12 även titanaxel. Så det verkar vara mer viktskillnader än skillnad i funktion.

Z-pedalen har väl typ ersatts av dh4 som är i aluminium istället för mx-serien som är i komposit och carbon.

Nikopetas sa:
AX3L sa:
Zliper sa:

Skillnaden mellan 2 och 4 är ihålig pedalaxel, mellan 4 och 6 ihålig fjäderaxel, 8:an får carbonkropp och 12 även titanaxel. Så det verkar vara mer viktskillnader än skillnad i funktion.

Z-pedalen har väl typ ersatts av dh4 som är i aluminium istället för mx-serien som är i komposit och carbon.

Ahaa, tack! Märkligt nog skilde det inte mer än några gram mellan 2, 4 och 6 ändå.

420g för mx2 (Wiggle)
437 för mx4 (Wiggle)
Ca 380 för mx6 (bike24)

Vänta lite nu, 2an är alltså lättare än 4an? Nej nu måste Wiggle ha blandat ihop siffrorna..

Ääh, valfri i mx serien är fortfarande mitt tips. Det skiljer ju inte mycket i pris ändå, och 4+ är trots allt lite snyggare :) Du kan väl hojta i tråden och säga vad du tycker sen TS, för andra som funderar på att byta om inte annat :)

Senast ändrad:
Dålig erfarenhet på andra märken. Men kört Eggbeater sedan 2008, inte med plattform runt dock!
Fördelen är väl att dom saknar krimskrams som kan samla skit, inställningar som går fel. Lätta å komma i, aldrig lossnat när dom inte ska, lossnar alltid vid vurpor.
Klossarna kan vändas för 15 el 20 graders släpp.
Lätt och byta lager.

Problemet med CB sägs vara att kvalitén blivit riktigt dålig senaste åren. Time atac sägs vara "CB som du slipper reklamera hela tiden". Annars verkar ju deras plattform/eggbeater pedaler riktigt trevliga!

Jag är också på väg att byta ut mina plattisar på touringcykeln, hur är de att gå i, skillnad på Shimano SPD och Times mtb varianter. Jag har Time på racern, de går man inte längre sträckor med.

AX3L sa:
Nikopetas sa:
AX3L sa:
Zliper sa:

Ahaa, tack! Märkligt nog skilde det inte mer än några gram mellan 2, 4 och 6 ändå.

420g för mx2 (Wiggle)
437 för mx4 (Wiggle)
Ca 380 för mx6 (Bike24)

Jag skärskådade samma siffror.
MX6 finns endast i mörkvit eller gul annars känns den som det rimligaste valet vikt/pris.
Att jag skaffade MX8 var för fåfängan... Vill ha svart pedal men inte "byta ner" från MX6.

jekyll sa:
AX3L sa:
Nikopetas sa:
AX3L sa:
Zliper sa:

420g för mx2 (Wiggle)
437 för mx4 (Wiggle)
Ca 380 för mx6 (Bike24)

Jag skärskådade samma siffror.
MX6 finns endast i mörkvit eller gul annars känns den som det rimligaste valet vikt/pris.
Att jag skaffade MX8 var för fåfängan... Vill ha svart pedal men inte "byta ner" från MX6.

Men alltså, stämmer detta verkligen? Är båda dom siffrorna från time eller är det så att Wiggle vägt någon av pedalerna eller båda själva?

AX3L sa:
Problemet med CB sägs vara att kvalitén blivit riktigt dålig senaste åren. Time atac sägs vara "CB som du slipper reklamera hela tiden". Annars verkar ju deras plattform/eggbeater pedaler riktigt trevliga!

Jepp, stämmer mina EB3 från 2008, kan jag ha bytt lager på en gång.
Mina EB3 från 2014 har jag bytt lager på en gång! Fulare dessutom, men det går att få tag i gamla Candy pedaler fortfarande!

MEN lager kan du köpa från kullagergrosist billigare en en Stöl!
Byt i tid, annars riskerar man glapp i sidled...

Times atac kloss försvinner in precis som SPD i urtaget på en mtb sko. Klossen är i lite mjukare metall så de slits om man går på grusig asfalt. Jag har bytt ut klossarna en gång på 5 år på pendlar skorna så de håller länge. MX pedalern funkar fint att köra i vanliga skor oxå. Inte som en vanlig pedal men helt ok om man ska till affären eller en kortare tur. Enda nackdelen är att spinning cyklar har spd o då behöver man ett extra par skor.

Hmm är lite kluven på mina time atac pedaler faktist, kan ju vara en vanesak oxå. Gillar stödet man får under väldigt mycket men det käns som man måste vrida foten på tok för mycket innan det löser ut och jag har på minsta vrid.. Hmm får testa lite mer innan jag bestämmer mig om det får bli SPD igen eller inte

Zliper sa:
Hmm är lite kluven på mina time atac pedaler faktist, kan ju vara en vanesak oxå. Gillar stödet man får under väldigt mycket men det käns som man måste vrida foten på tok för mycket innan det löser ut och jag har på minsta vrid.. Hmm får testa lite mer innan jag bestämmer mig om det får bli SPD igen eller inte

Testade också Time och var aldrig helt kompis med dom, mitt främsta hinder var att jag hade mkt svårare att hitta in i iklicket jämfört med alla andra pedler hag har testat.

Just nu kör jag på AM-hojen Mallet E och på DH'n Mallet DH.

Zliper sa:

Är detta något du upplever när du faktiskt hojar eller när du sitter på den och testar? Jag upplever time-pedalerna som mycket lättare att komma ur i verkligheten, men att man tenderar att dra ur hela foten lite mer sidleds så att säga. Med time-atac kan jag klicka ur båda fötterna samtidigt så jag mer eller mindre hoppar ner bredvid cykeln, det har jag aldrig lyckats med på något annat system.

Btw, har du testat att vända klossarna?

Ja jag gjorde min fösta "timeatac" vurpa idag.. Och hade betydligt mer besvärligt att komma ut pedalerna än vanligt. Antar att pilen på klossarna ska peka framåt mot tån?

Grejen är att du kan vända håll på pedalen för att få olika release angle. Pilen ska som sagt vara fram, men iom att klossarna inte är symmetriska spelar det roll vilken du har på höger resp vänster doja. 10, 13 eller 17° är release anglen, rätt stor skillnad mao! Ingen aning vad SPD är dock.

Så sitter det nu

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    505.9 KB · Besök: 22
Kloss D (droit) på höger & kloss G (gauche) på höger fot ska ge (typ) 13° release angle.
Skiftar du plats på klossarna så ökar RA (minns inte till vad)

Aaah läste lite tokigt vid monteringen, ändrar jag plats på dom så blir det 13 grader istället för 17 som det är nu. Ska testa med det innan jag ratar dom

Zliper sa:
Aaah läste lite tokigt vid monteringen, ändrar jag plats på dom så blir det 13 grader istället för 17 som det är nu. Ska testa med det innan jag ratar dom

Som du har de nu är det 13°, skiftar du får du 17°.
(om jag nu inte har drabbats av tillfällig sinnesförvirring)

Köpte själv MX2-pedaler och där fick man med deras easy cleats, dvs 10° och de klickar ur klart enklare än alla typer av SPD och SPD-SL-pedaler jag kört tidigare.

Tillbaka
Topp