Tour de France 2022, 1-23 juli

Ja, det blir lite upp till bevis. Hoppas på en spännande och bra kamp.

Mitt inlägg kunde nog feltolkas så jag gör ett nytt försök. Jag har inte fått uppfattningen att Vingegaard (eller någon annan) sagt han är starkare än Pogacar i långklättringarna...? Det är ju viss skillnad på att säga att man är bättre i långa klättringar än korta vs att säga att man är bättre än Pogacar i långa klättringar.

Vingegaard körde ifrån Pogacar på Mount Ventoux förra året men det är väl enda gången han kört ifrån honom.

Ett av hoten mot Pogacar kanske är Pogacar själv?

Ibland känns han som att han tycker det är kul att trycka på och försöka köra ifrån konkurrenterna även om det finns risker med det. Som ställningen är kan han ju egentligen köra ganska defensivt och bevaka de allvarligaste konkurrenterna. Vartefter kommer den skaran med all sannolikhet också att tunnas ut.

Ett av hoten mot Pogacar kanske är Pogacar själv?

Ibland känns han som att han tycker det är kul att trycka på och försöka köra ifrån konkurrenterna även om det finns risker med det. Som ställningen är kan han ju egentligen köra ganska defensivt och bevaka de allvarligaste konkurrenterna. Vartefter kommer den skaran med all sannolikhet också att tunnas ut.
Hittills har han ju varit väldigt behärskad och legat längst bak i UAE-tåget som malt på i främre delen av pelotonen. Inte särskilt spännande fram till de sista kilometrarna.

Hittills har han ju varit väldigt behärskad och legat längst bak i UAE-tåget som malt på i främre delen av pelotonen. Inte särskilt spännande fram till de sista kilometrarna.
Var väl på pavén han var uppe och sprätte lite, i övrigt har han ju på denna tour varit rätt defensiv bortsett från avslutningarna. Jag tänkte mer allmänt hur han är som cyklist.

Mitt inlägg kunde nog feltolkas så jag gör ett nytt försök. Jag har inte fått uppfattningen att Vingegaard (eller någon annan) sagt han är starkare än Pogacar i långklättringarna...? Det är ju viss skillnad på att säga att man är bättre i långa klättringar än korta vs att säga att man är bättre än Pogacar i långa klättringar.

Vingegaard körde ifrån Pogacar på Mount Ventoux förra året men det är väl enda gången han kört ifrån honom.

Nä han eller någon annan har inte som jag vet sagt att han är bättre på långa klättringar än Pogacar. Men tycker inte det motsäger varandra, Vingegaard säger att han är bättre på långa än korta klättringar och kanske är han bättre än Pogacar också. Vi får se helt enkelt, jag tycker det verkar lovande och upplagt för att det skulle kunna bli spännande tävling.

Alla pratar om onsdagens och torsdagens etapper, men kan inte idag blir riktigt kul? Inte platt någonstans och 4 kategoriserade backar. Jag hoppas den bli rolig :-)

Slutbacken är liiite för flack, annars hade det nog kunnat bli åka av. Min gissning är att gc-gubbarna inte kör idag, utan istället väntar på ons-tors för att inte råka tappa bort sig helt på torsdag.

1657616310461.jpeg

Känns som en etapp som gjord för MvdP, om han vore i slag. Hoppas han kommer igång snart, även om kanske inte så troligt att han ska råka hitta formen innan allt över

Nä det blir ingen gc-körning idag mer än kanske absolut sista kilometern. Det här är en typisk dag för en lång utbrytning att hålla hem med god marginal.

Ännu en från UAE som DNSar pga Covid. Bör vara lite nervöst där nu... Får verkligen hålla tummarna att den här touren får avgöras på vägen och inte pga smitta

Nä, Hirschi var inte med i UAEs orginallag, han fick ersätta Trentin med kort varsel så att han inte är i sin bästa form är inte så konstigt. Han hade Covid för ett par veckor sen.

Har aldrig sett WvA göra en sån diskret sorti.
Stort grattis till Magnus, men han verkade inte lika säker på segern direkt efter målgång som i intervjun efteråt.

Undrar lite hur mkt UAE hade koll på totalställningen på slutet och hur de i så fall resonerade. Visst är det prestige att ha den och sponsorerna gillar det säkert. Om Bora hade fått ta över den hade de kanske varit det lag som fått jobba i fronten på klungan imorgon, i alla fall inledningsvis. Skulle i så fall varit en fördel jämfört med om UAE behöver ligga i spets.

Om Vingegaard känner sig hygglig imorgon lär han ju göra något försök att bli av med Pogacar. Borde ju vara en av de bättre möjligheterna för honom i denna tour. Har svårt att se att det sker före slutbacken men lurar lite på hur länge han kommer att vänta i den. Finns vad jag fattar inte några lätta partier utan det är skaplig lutning mest hela tiden. Kan man tänka sig att han börjar försöka typ halvvägs upp?
1657657717739.png

Om Vingegaard känner sig hygglig imorgon lär han ju göra något försök att bli av med Pogacar. Borde ju vara en av de bättre möjligheterna för honom i denna tour. Har svårt att se att det sker före slutbacken men lurar lite på hur länge han kommer att vänta i den. Finns vad jag fattar inte några lätta partier utan det är skaplig lutning mest hela tiden. Kan man tänka sig att han börjar försöka typ halvvägs upp?
Visa bilaga 566889
Tror du gör en helt korrekt pre-analys. Går ju inte att spåra svagheter i någon av dem, och på pappret har väl Vingården alla möjligheter explosivt uppför. Däremot har vi Alpe d’Huez dagen efter... Man får väl helt enkelt ta en fläder-GT efter maten och försöka lyssna på Sommar i P1.

Undrar lite hur mkt UAE hade koll på totalställningen på slutet och hur de i så fall resonerade. Visst är det prestige att ha den och sponsorerna gillar det säkert. Om Bora hade fått ta över den hade de kanske varit det lag som fått jobba i fronten på klungan imorgon, i alla fall inledningsvis. Skulle i så fall varit en fördel jämfört med om UAE behöver ligga i spets.
Vacchi resonerade tom i banorna att Jumbo drog slutet på backen för att tröjan skulle stanna i UAE. Men det är ju ren spekulation.

Kan man tänka sig att han börjar försöka typ halvvägs upp?
Nej, hoppas de kör hårt direkt från botten av klättringen. Vi vill ha så lång kamp som möjligt, inget eftertänksamt och genomtänkt, full gaz direkt. Skittråkigt om någon av dem inte försöker något innan det är 500m kvar och det bara är bevakning hela vägen upp. Avståndet ska bli ett par minuter.

Nej, hoppas de kör hårt direkt från botten av klättringen. Vi vill ha så lång kamp som möjligt, inget eftertänksamt och genomtänkt, full gaz direkt. Skittråkigt om någon av dem inte försöker något innan det är 500m kvar och det bara är bevakning hela vägen upp. Avståndet ska bli ett par minuter.
Håller med. Det är fucking Touren vi pratar om, inte nån jävla hösttrött Vuelta eller ett F1-lopp 02 när Schumi bevakade sekunder. Nu eller aldrig…
…men; som sagt, Huez dan efter.
9F8106F7-FDE6-4622-9F21-7DB74331A062.jpeg

Kanske försöka skicka Roglic när UAE fått slut på hjälpryttare. Kan tänka mig att Ineos vill göra något likande med Yates om hans ben är hyffsade. Får Pogacar börja jobba tidigt så har nog Jonas en chans.

Kanske försöka skicka Roglic när UAE fått slut på hjälpryttare. Kan tänka mig att Ineos vill göra något likande med Yates om hans ben är hyffsade. Får Pogacar börja jobba tidigt så har nog Jonas en chans.
Vingegaard har väl gått ut med att hans styrka är de långa klättringarna? Dags att visa korten idag?

Kanske skicka Roglic, eller mindre hotande kollega, på utbrytning att stöta med när Vingegaard kommer upp med Pogacar på rulle?

Så hoppas jag också. De behöver göra dagen så jobbig som möjligt. Vingegaard behöver inte sticka tidigt sista klättringen. TJV har ett lag med möjlighet att köra helt tåg från bergets fot.

Vacchi resonerade tom i banorna att Jumbo drog slutet på backen för att tröjan skulle stanna i UAE. Men det är ju ren spekulation.
Känner oxå detta ngt av ett mysterium.
Dvs hur kunde team-ledningarna för UAE och Jumbo låta tidsskillnaden bli så stor att det tillät ändring i GC?
Eller ser man Kemna som en dagslända och ointressant i långa loppet?

Känner oxå detta ngt av ett mysterium.
Dvs hur kunde team-ledningarna för UAE och Jumbo låta tidsskillnaden bli så stor att det tillät ändring i GC?
Eller ser man Kemna som en dagslända och ointressant i långa loppet?
Jag tror inte de är överdrivet rädda för Kämna. Visst, en helt klart duglig cyklist i bergen men jag tror att de räknar med att han kommer att tappa ett skapligt antal minuter på de tuffare bergsetapperna.

Jo, den vore ju kul att cykla. Skulle jag välja skulle jag nog dock ta Galibier från denna etapp (med Granon som tvåa).

Tillbaka
Topp