Tour de France 2022, 1-23 juli

Stökig etapp ?

WvA verka beredd att lägga ner för dagen men vakna till liv när han fick i uppgift att bogsera Vingegaard till mål o behåller tröjan. Roglic dagens stora (enda?) förlorare i GC-kampen.

Alla contenders utom Powless tappade på Pogacar.
Så om, som det var, Pogacar redan ledde gc-kampen sedan dag ett så fick han nu sig en ganska bekväm ledning i loppet jämfört med de "vanliga" konkurrenterna.
Det var kul att Powless ändå har lite försprång på honom.

Han och de andra i den gruppen tappade till slut bara 13s på Pogacar. Det får man nog va rätt nöjd med.
Verkligen. Och nu har han ju mer chans till uppbackning istället för Roglic. För Jumbo-Visma var det här ju dock snarare en etapp man trodde sig verkligen ha chans att ta tid på Pogacar, som återigen visades ha mer eller mindre total frånvaro vad det gäller domestics när det blir crunch time. Tänk om Pogacar haft WvA som lok när det öppnar upp idag...

Jumbo körde hela-havet-stormar och var det inte motorcyklar som var för nära så var det bilar. Hoppas de aldrig igen försöker simulera en paveklassiker i touren. De kunde lika bra lottat ut GC ledningen. :/

Det spekulerade en massa om ifall Wout skadat sig i kraschen och därför var passiv. Kan det inte vara så att han var lite trött efter gårdagen? Det skulle iallafall jag ha varit.
Han var ju lite spak ett tag efter kraschen och låg ganska långt bak i grupperna. På senare delen var han väl med och assisterade i Vingegaards grupp rätt bra tyckte jag. Det kan inte vara s.a. att han initialt efter smällen var lite "blåslagen" men att han sen "kom igång"? Sen är det väl inte otänkbart att gårdagens urladdning också fanns med i "ekvationen".

Det spekulerade en massa om ifall Wout skadat sig i kraschen och därför var passiv. Kan det inte vara så att han var lite trött efter gårdagen? Det skulle iallafall jag ha varit.
Han sa efteråt att han var livrädd efter kraschen.
Edit: Källa: Jumbo-visma o internet i allmänhet via min internetskillade sambo....

Senast ändrad:
Kan bli spännande idag också (även om det är en väääldigt lång etapp) om inte alla fortfarande är förvirrade efter gårdagen. Inga jättestigningar, men om någon bestämmer sig för att köra så blir det ett rejält intervallpass då det är MÅNGA småknixar hela etappen. Risken finns väl dock att det blir en mellandag med utbrytning av lite mindre "kända" åkare som går hem.. Min gissning är att det inte blir så stora förändringar i GC-ligan utan att det kommer bevakas. MvdP kanske är bättre på hugget idag?

Jag tror GC-åkarna försöker komma igenom dagens etapp så billigt som möjligt. Dels fick de ta i en del igår och dels är det bergsmålgång på fredag.

Tror på en klassikeråkare i utbrytning tar hem det idag innan bergen. Sagan och van der Poel kanske, men MvdP verkar ha gått ner i källaren efter sin giro-prestation.

Jag är inte för UCI:s olika märkliga regleringar men hur kan de tillåta 34mm på en landsvägstävling? Jag fattar om amatörer kör på det men proffsen måste tycka det är pinsamt att åka med ballongdäck. UCI har redan bestämt att gruscykling är en egen delgren så borde inte uppdelning vara tydligare, landsvägscyklar har max 30mm, CX 33mm och gruscyklar 420000000mm.

Jag måste nog krypa till korset och erkänna att WVA verkligen offrade sig för laget i går. Ska man för övrigt gissa att Vingegaard blir förstavalet nu? Eller kommer man hjälpa Roglic tillbaka i sammandraget? Eller kommer Roglic få försöka köra in tiden på egen hand? Det är ju inga enorma tidsskillnader, men mot maskinen Pogacar kan det ändå bli tufft.

Jag är inte för UCI:s olika märkliga regleringar men hur kan de tillåta 34mm på en landsvägstävling? Jag fattar om amatörer kör på det men proffsen måste tycka det är pinsamt att åka med ballongdäck. UCI har redan bestämt att gruscykling är en egen delgren så borde inte uppdelning vara tydligare, landsvägscyklar har max 30mm, CX 33mm och gruscyklar 420000000mm.
Äh, klart de ska få köra på de däck som är säkrast och snabbast. Lägg banan på landsväg om man ska ha landsvägstävling och grus på gruscykeltävling istället.

Är du upprörd nu? ?

F.ö. undrar jag vad det var på puckon som stod vid hörnan där halmbalen for ut i gatan och som inte drog in den.

Enda sättet som jag ser JVW kan kamma hem GC är om de kan spela både Vingegaard och Roglic mot Pogacar. Även om båda är starka cylister är de nog chanslösa mano a mano mot Pogacar.
Troligtvis. Men Pogacar är bäst, inte övermänsklig. Det hade exakt lika gärna kunnat vara han som körde in i en höbal. Ibland handlar det om "skills" och ibland har han också haft tur.

Enda sättet som jag ser JVW kan kamma hem GC är om de kan spela både Vingegaard och Roglic mot Pogacar. Även om båda är starka cylister är de nog chanslösa mano a mano mot Pogacar.
Cyklister har haft dåliga dagar, blivit sjuka, vurpat etc. förr så det kan hända igen. Dessutom kan ju en felplacering i klungan vid fel tillfälle och att ett annat lag drar nytta av det leda till stora avstånd. Pogacar har väl inte det starkaste laget i touren som uppbackning?! Mkt möjligt att Pogacar ror hem GC men att redan nu utmåla att det krävs två starka cyklister från ett lag för att kunna besegra honom känna lite tråkigt.

Troligtvis. Men Pogacar är bäst, inte övermänsklig. Det hade exakt lika gärna kunnat vara han som körde in i en höbal. Ibland handlar det om "skills" och ibland har han också haft tur.
Absolut det är viktigt att påminna sig om att även Pogacar bara är människa. Däremot verkar det vara mer än bara slumpen som gör att Roglic nästan jämt kraschar medan Pogacar nästan aldrig gör det.

Absolut det är viktigt att påminna sig om att även Pogacar bara är människa. Däremot verkar det vara mer än bara slumpen som gör att Roglic nästan jämt kraschar medan Pogacar nästan aldrig gör det.
Kan det finnas en koppling till att Pogacar tävlat på cykel sen barnsben och har saker i ryggmärgen på ett annat sätt än Roglic som ju var klart äldre när han började tävla på cykel?

Cyklister har haft dåliga dagar, blivit sjuka, vurpat etc. förr så det kan hända igen. Dessutom kan ju en felplacering i klungan vid fel tillfälle och att ett annat lag drar nytta av det leda till stora avstånd. Pogacar har väl inte det starkaste laget i touren som uppbackning?! Mkt möjligt att Pogacar ror hem GC men att redan nu utmåla att det krävs två starka cyklister från ett lag för att kunna besegra honom känna lite tråkigt.
Ja, jag håller med att det är är lite tråkigt. Jumbo är ju överlägset det bästa laget totalt sett, däremot verkar det som att Pogacar inte riktigt är i behov av sitt UAE. Som tydligt framkom igår verkar det som han snarare förlitar sig på att andra lag gör grovgöran. Gällande Roglic vs Pogacar tycker jag att det funnits några små frågetecken gällande Roglics form. I Paris-Nice till exempel, började det ju otroligt bra men i slutet kom belystes svagheterna och det var ju riktigt nära att han snubblade på målsnöret tredje året i rad.

Kan det finnas en koppling till att Pogacar tävlat på cykel sen barnsben och har saker i ryggmärgen på ett annat sätt än Roglic som ju var klart äldre när han började tävla på cykel?

Exakt, jag tror precis som du är inne på att skillnaden ligger i att den ena tillbringade sin barndom på cykelkrossbanan och den andra i skidbacken. Det enda som förvånar mig med Pogacars teknik är hur han kör utför. Där är han inte direkt en Nibali eller Mohoric. Istället kör ofta väldigt konservativt och förlorar ofta tid nedför.

Pogacars absoluta förmåga att ta vara på andras lags arbete är väl just det som sticker ut. Hur ofta klarar han sig inte helt själv? Men är ändå hela tiden på rätt plats.

Jag hade hoppats på Roglic i år men har svårt att se det nu, enligt några uppgifter så drog han axeln ur led i går med?

Det sägs ofta på sistone att UAE har rekryterat många starka klättrare, vilket då menas vara till Pogacars fördel i bergen. Dock är jag personligen för dålig på det här med klättrare för att 1) veta hur många och hur starka klättrare UAE har i touren, 2) hur stor fördel det är med många bra klättrare i laget. Även en bergsetapp brukar ju ha en stor del platta sträckor och där torde väl den klassiska Nils Politt-typen vara till större hjälp. Hur många klättrar-hjälpryttare har man egentligen nytta av i ett lag?

[...]
Exakt, jag tror precis som du är inne på att skillnaden ligger i att den ena tillbringade sin barndom på cykelkrossbanan och den andra i skidbacken. Det enda som förvånar mig med Pogacars teknik är hur han kör utför. Där är han inte direkt en Nibali eller Mohoric. Istället kör ofta väldigt konservativt och förlorar ofta tid nedför.
Som ett sidospår tycker jag att det framkommer mer och mer vilket viktigt jobb Ludvigsson gör utför i sitt lag; att han ligger först och väljer en bra linje så att den skyddade cyklisten "bara" behöver följa honom. Tyvärr syns det sällan i sändning.

Det finns en del som vittnar om att Jumbo redan sedan igår ser Vingegaard som ledaren. Placeringen av hans cykel på följebilen till exempel var den som lättast går att plocka ner vilket brukas reserveras för GC-ledaren. En annan indikator på detta är hur Kruijswijk och van Hooydonck lämnade över sina cyklar till Vingegaard när kedjan trillade av. Det var bara Benoot som droppade bak för att försöka hjälpa Roglic medan Vingegaard fick hjälp av Laporte, WVA etc.

Det sägs ofta på sistone att UAE har rekryterat många starka klättrare, vilket då menas vara till Pogacars fördel i bergen. Dock är jag personligen för dålig på det här med klättrare för att 1) veta hur många och hur starka klättrare UAE har i touren, 2) hur stor fördel det är med många bra klättrare i laget. Även en bergsetapp brukar ju ha en stor del platta sträckor och där torde väl den klassiska Nils Politt-typen vara till större hjälp. Hur många klättrar-hjälpryttare har man egentligen nytta av i ett lag?
Tur att de hade Alberto Bettiol med igår som kunde ligga och dra hårt för Pogacar.

Screenshot 2022-07-07 at 11.33.18.png

Tillbaka
Topp