Tour de France 2022, 1-23 juli

Stora ord att kalla alla världens storstjärnor urusla på deras profition ...
Skulle vilja se er själva susa ner ,men det kommer väl knappast visas på eurosport..

Och vad I hela friden har hans mtb skills med detta att göra ? Långsöktare koppling går ju knappt att finna .

Om jag får tro något så säger jag däcken och (ev bromsarna ) . Tom växer nu upp med 25/28mm däck och kanske inte gått över gränsen än vad dom klarar.
Medans Froome lärt sig köra med stenhårda 21/23mm däck och dessutom gjort sin tid i sjukhussängen.

Fråga; bortsett från denna tråd.. vilken nyhetskälla har bäst täckning/analys av touren? Brukar kolla bbc sport men tycker det är ganska tunn täckning i år. Vad läser ni?

Inte alls förvånande men det är en bit från "bra utför" till att bli nåt alla snackar om efter etappen. Han är trots allt rätt färsk i en lite annorlunda sport o det känns mer road racing skillz än mtb, som också @Manurhin2 är inne på.
Det har förmodligen att göra
Stora ord att kalla alla världens storstjärnor urusla på deras profition ...
Skulle vilja se er själva susa ner ,men det kommer väl knappast visas på eurosport..

Och vad I hela friden har hans mtb skills med detta att göra ? Långsöktare koppling går ju knappt att finna .

Om jag får tro något så säger jag däcken och (ev bromsarna ) . Tom växer nu upp med 25/28mm däck och kanske inte gått över gränsen än vad dom klarar.
Medans Froome lärt sig köra med stenhårda 21/23mm däck och dessutom gjort sin tid i sjukhussängen.
Vad hans MTB skulle har med detta att göra? Van med skivbromsar sedan han startade med att cykla MTB, van med att använda de på bästa sätt i högsta fart utför,

Viss skillnad ändå på att ligga i över 100 blås utför en alpväg jmf med att trixa sig nerför en stökig skogsstig. Det krävs mer än s.k. ”mtb-skills” för det.
Fast har man kört MTB i hela sitt liv med skivbromsar så har han sjukt mycket erfarenhet med hur de funkar, plus att de låg aldrig i 100 k/m? Och att Pidcock har oxå tränat DH enligt engelska uppgifter så nog inverkar detta på hans nedförskörning..

Och ju mer allround man är desto bättre cyklister man ju. Kolla bara på Jenny R som har haft svenska mästerskapstitlar i minst tre discipliner.

Motorcykeln filmade på sin instrumentpanel 105km/h när de låg tillsammans med Pidcock. En får ge honom att han var bra utför, första gången jag har sett honom sticka ut på något sett. Tror heller inte mtb i form av XC gör en så bra men kanske DH? Har ingen egen erfarenhet av det men de verkar orädda och ha bra fart när de susar nedför. Någon som vet hur snabbt det går som snabbast på downhill, och då tänker jag generellt, inte på något världsrekord rakt ner för en skidbacke på snö.

Motorcykeln filmade på sin instrumentpanel 105km/h när de låg tillsammans med Pidcock. En får ge honom att han var bra utför, första gången jag har sett honom sticka ut på något sett. Tror heller inte mtb i form av XC gör en så bra men kanske DH? Har ingen egen erfarenhet av det men de verkar orädda och ha bra fart när de susar nedför. Någon som vet hur snabbt det går som snabbast på downhill, och då tänker jag generellt, inte på något världsrekord rakt ner för en skidbacke på snö.
Måste ha missat det. Men kollar iofs på danska TV2.

Lite olika hur fort det går.

Men inom alla MTB så kör du dig snabbt att handskas med skivbromsar på ett annat sätt än inom LVG.

Lite olika hur fort det går.

Men inom alla MTB så kör du dig snabbt att handskas med skivbromsar på ett annat sätt än inom LVG.
Nu är det ju inte hur man handskas med bromsarna som är avgörande, utan hur man läser terrängen och väljer linje in och ut ur kurvor etc. Samt att våga släppa på och lita på greppet.

Nu är det ju inte hur man handskas med bromsarna som är avgörande, utan hur man läser terrängen och väljer linje in och ut ur kurvor etc. Samt att våga släppa på och lita på greppet.
Ja och det kör man sig mycket av att cykla MTB bland annat? Ju mer olika discipliner du cyklar desto mera erfarenhet får du ju? Och när du cyklar MTB lär du dig snabbt att släppa mera och mera och våga lita på bromsarna?

Tror inte danskarna har en egen produktion även om det hade varit coolt. :)
Lite olika hur fort det går
Jaha

Och när du cyklar MTB lär du dig snabbt att släppa mera och mera och våga lita på bromsarna?
Nu tror jag inte en bromsar sig snabb utför, utan det är den som bromsar minst som är snabbast.

Har vi tur kanske någon klok reporter ställer frågan till Pidcock eller redan har gjort det. Det var grym attack han hade och jag tror nog också på teorin om banracing är den bästa som kommit fram.

Tror inte danskarna har en egen produktion även om det hade varit coolt. :)

Jaha

Nu tror jag inte en bromsar sig snabb utför, utan det är den som bromsar minst som är snabbast.

Har vi tur kanske någon klok reporter ställer frågan till Pidcock eller redan har gjort det. Det var grym attack han hade och jag tror nog också på teorin om banracing är den bästa som kommit fram.
Ja och det får med sig mycket från MTB. Minst två danskar som är med i Touren är mycket ute och tränar på MTB och de har sagt att de lär sig att åka betydligt fortare med tanke på att du skall hålla igen på bromsarna och de får bättre teknisk och lär sig att bromsa senare på MTB i skogen. Träffade han i den gula tröja i vintras på MTB spåret ett par gånger när han tränade teknik. Fast de har kanske fel och folket på Happy har ju alltid rätt. ??‍♂️??

Släpp idén om att nyckeln till att vara bra utför på lvg har någon som helst korrelation till att man kört mtb. Det är lika rimligt som att man blir bra på att snickra genom att lösa korsord.
Det bidrar säger danskarna men de har väl fel. De är ju inte lika bra på LVG som folket här är tydligen.

Fin etapp. Såg inte början men sista 12 km. Matthews klar värdig och rolig vinnare körde offensivt. Två senaste dagarna visar faran med att ta med gamla spurtare i utbrytning ?. Även roligt när JV fick lätt stresspåslag av tiden utbrytningen fick samt då kampen om ledningen.

Wiggins pratade i sin podcast om att man såg det på tempoetappen också, hur han tar kurvorna bättre än andra. Och att det är lite samma med WvA och MvdP. CX är ju också en övning i att lära sig gränserna för grepp. Pidcock kör tydligen med lägre tryck än de flesta också.

Kul för Matthews att han äntligen fick betalt för sin satsning på att bli bättre uppför. Tills nu har han ju mer förlorat på det, kört bra och imponerat många gånger, men inte fått betalt för det.

Angående Pidcocks skills i utförskörninen så kan jag, som har tävlat i roadracing några år (cyklar även LVG och MTB), säga att han helt enkelt har känsla för det.
Det märktes väldigt tydligt när jag tävlade i roadracing att en del har det. Det kunde komma nybörjare som blev snabba ganska omgående, medans andra ständigt harvade runt i bottenskiktet och aldrig fick till någon fart runt banorna.
Det behöver inte alls vara så att han kör t ex motorcykel, men jag skulle inte bli förvånad om han gör det, han skulle nog tycka att det är kul i alla fall.

Han bromar klart så mycket som möjligt innan kurvan
Tar höjd och hittar apex
Håller sin linje (håller inte på att justerar, bromsar och grejar mitt i kurvorna)
Bra viktfördelning (ytterbenet rakt, knät på insidan i kurvan pekar inåt, överkroppen lågt)
Blicken dit han ska (inte dit han INTE vill hamna, t ex i ett räcke)

Landsvägscykling är ju ganska basic när det gäller just teknik och inget som är direkt avgörande för hur bra resultat man får på ett lopp. Dom flesta är ganska dåliga på att ta kurvor, så när det kommer någon som har känsla för det, så sticker det ju ut lite.

marc-marquez-lean-in.jpg

Kan ni inte starta en separat tråd om utförsåkning och dess ev. relation till MTB och Motorcykling, så kan vi koncentrera oss på TDF här istället. Det är trots allt rätt mycket spännande etapper kvar i det här loppet.

Dagens etapp ser ut att vara gjord för ännu en lång utbrytning. Tror inte de decimerade lagen med spurtare har så mycket kräm kvar att de kan kontrollera utbrytare i den ändå rätt kuperade terräng det ser ut att handla om. Lär inte hända mycket för sammanlagtcyklisterna i dag i vilket fall.

Bilagor

• TDF_s15.jpg
    TDF_s15.jpg
    62.8 KB · Besök: 49
När är greppet 0 eller 1?
för vanliga dödliga är greppet på asfalt oftast 0 eller 1.

kan du våga tänja på det och ffa bemästra det utan att det går åt helsefyr, kan du uppnå fördelar i höga farter, t ex kurviga utförslöpor på tdf.

det kan säkert vara lättare att lära sig att behärska detta koncept med en aktivitet som gör detta per automatik, så som snowboard och mtb.

Undrar hur UAE funderar. Laget känns allt svagare och nu när Majka oxå vacklar är ju TP närmast isolerad från början. Har de folk som kan resa sig? Annars är nog hotet från GT och INEOS påtagligt.
Halva laget har haft covid inklusive ledningen, började med Trentin 2 dagar innan start och de fick byta in en oförberedd Hirschi.

Många är väldigt försiktiga, ja. Själv fattar jag varför…

Men det är några som man häpnas över. Mohoric nedfart från Poggio på MSR i år var något utöver det vanliga.
Det är ju sällan man försöker få lucka utför av förklarliga skäl, så det märks ju desto mer när nån maxar i ett avgörande läge. Här var det ju enda sättet att få Jumbo att släppa Tom. För Mohoric, som är mer åkstark än explosiv, var det ett bra upplägg för att kunna vinna på MSR.
Finns säkert en hel del riktigt snygga utförskörningar av spurtare som jobbar mot tidsgränsen som aldrig visas i TV också.

Tillbaka
Topp