TPU innerslang

TPU innerslang
Ja nä det känns väl lite vanskligt eg, hade mest ingen lust att köpa flera slangar på Ali men får nog krypa till korset, känner eg inte att jag har för mycket tid till experiment.. Funderar också fortfarande halvt på att skippa dubben helt och bara testa att köra mönstrat, det funkade ju på nittiotalet (fast då hade jag säkert 45 mm). Kanske är dubbat fram den gyllene kompromissen.

TPU innerslang
Funderar också fortfarande halvt på att skippa dubben helt och bara testa att köra mönstrat, det funkade ju på nittiotalet (fast då hade jag säkert 45 mm).
Det finns ju dubbfria vinterdäck även till cyklar, tex
Continental Top Contact Winter

Kanske är dubbat fram den gyllene kompromissen.
Så har jag kört de senaste vintrarna, men det är inte på en pendlarcykel
Continental Top Contact Winter finns i som smalast 37mm, m,en de är i verkligheten smalare
så här skrev @Lejon nyligen
mina 2 dubbfria Conti märkta 37 mm mäter 31 resp 32 mm monterat på smal fälg!

TPU innerslang
TPU innerslang
Det finns ju dubbfria vinterdäck även till cyklar, tex
Continental Top Contact Winter

Så har jag kört de senaste vintrarna, men det är inte på en pendlarcykel
Continental Top Contact Winter finns i som smalast 37mm, m,en de är i verkligheten smalare
så här skrev @Lejon nyligen
Det stämde! Mätte strax under 33mm för ett 37 mm Top Contact Winter så mer än gott om plats till derailleuren på min Canyon endurace, var väldigt skönt att fimpa ett av dubbdäcken, tack för tips! Nu önskar jag bara att det funnits plats för en 42:a då 37:orna är tightare än mina Schwalbe Marathon 35mm..

Bilagor

• IMG_1373.jpeg
    IMG_1373.jpeg
    1 MB · Besök: 77
Senast ändrad:
TPU innerslang
Nu är våren här.
Mest sett referens till Ridenow 36g och var på väg att beställa men såg att det finns 24g och 12g roterande vikt skojar man ju inte bort.
Gissar att de lätta är mer ömtåliga men är det någon som har en åsikt/har provat?

TPU innerslang
Mest sett referens till Ridenow 36g och var på väg att beställa men såg att det finns 24g och 12g roterande vikt skojar man ju inte bort.
Som jag skrev i #66
Vad väger dina däck, fälgar och nipplar (+ en liten del av ekrarna, kan det vara 1/3?)
allt detta är ju den roterande vikten.
Det är den vikten du bör jmf med 0,012kg

Men missförstå mig rätt.
Även jag använder TPU-slangar i mina skivbromsade hjul, och visst är de bra men jmf med lätta butylslangar är det inte himmelsvid skillnad på just vikten.
Tex funkar Maxxis Ultralight 23-32 för mig i däck som mäter upp till 37-38mm och så mkt tyngre tycker åtminstone inte jag att de är
maxxis-schlauch-ultralight-28-sv-48-mm~2.jpg

TPU innerslang
Som jag skrev i #66
Vad väger dina däck, fälgar och nipplar (+ en liten del av ekrarna, kan det vara 1/3?)

Men missförstå mig rätt.
Även jag använder TPU-slangar i mina skivbromsade hjul, och visst är de bra men jmf med lätta butylslangar är det inte himmelsvid skillnad på just vikten.
Tex funkar Maxxis Ultralight 23-32 för mig i däck som mäter upp till 37-38mm och så mkt tyngre tycker åtminstone inte jag att de är
Hur är det prismässiga förhållandet mellan dessa slangar?

TPU innerslang
Min erfarenhet säger att ridenow mfl har lite ojämn kvalitet. Nån gång var alla slangar jag beställde kassa från start, andra gånger har de varit bra. Man får passa sig så att de inte kläms under kanttråden vid montering.

TPU innerslang
Hm, det är inte vikten som är det primära med TPU-slang eller Latex-slang, det är rullet. Latex-slang har kanske bättre _känsla_ och snäppet bättre rull.

TPU innerslang
Som jag skrev i #66

Men missförstå mig rätt.
Missförstår dig alldeles utmärkt. 😀
Ville mest få igång diskussionen lite gällande de extremt lätta och om de är skit eller ej.

TPU innerslang
Min erfarenhet säger att ridenow mfl har lite ojämn kvalitet. Nån gång var alla slangar jag beställde kassa från start, andra gånger har de varit bra. Man får passa sig så att de inte kläms under kanttråden vid montering.
Vadå älskar du inte när du får punka långt hemifrån, plockar upp din rosa slang och tanken slår dig att slangen kanske inte ens håller tätt.

Det hände mig idag. Den råkade hålla tätt, men jag funderar på att börja ha med mig två.

TPU innerslang
Som jag skrev i #66

Men missförstå mig rätt.
Hur är det prismässiga förhållandet mellan dessa slangar

TPU innerslang
Försökte lappa ett minimalt hål i min tpuslang men det gick inte... det höll inte riktigt tätt så slangen åker nog i återvinningen. Väldigt svårt att hitta hålet var det också.

På mina vinterhjul fungerar dom flawless fortfarande.

TPU innerslang
Min erfarenhet är också att fungerar de en vecka så fungerar de tills man får en punktering som hade tagit vilken slang som helst. Som reservslang kör jag numera med en beprövad använd. Jag inbillar mig att en del problem bara uppstår vid högre tryck och att det därför inte räcker att kontrollera tätheten med slangen lös

TPU innerslang
TPU-slangar från AliE brukar vara billigast, priserna kan iofs variera en hel del
men leveranstiden är längre än från Tyskland.

Vadå älskar du inte när du får punka långt hemifrån, plockar upp din rosa slang och tanken slår dig att slangen kanske inte ens håller tätt.
Varför inte byta slang hemma innan punka?
Alltså när du köper en ny slang byter du hemma i lugn o ro, funkar det o den slangen håller tätt så har du två fungerande slangar
Funkar det inte hemma så ökar ju inte chansen att lyckas utomhus oavsett om det då är regn o mörker eller ej.
jag funderar på att börja ha med mig två.
Det är alltid bra. För hur gör du om du får punka tidigt i en lång runda? Vänder tillbaka hem o hämtar en ny slang eller fortsätter resten av rundan (5, 10 eller 15 mil) helt utan utan reservslang?
Mer än två reservslangar tycker jag är onödigt, vill man ha högre säkerhet är då alternativen två reservslangar + laglappar eller att cykla i grupp med andra två reservslangscyklister.

TPU innerslang
För hur gör du om du får punka tidigt i en lång runda?
Det väckte minnen om en tvådagars långa cykeltur där jag fick första punktering ~20 minuter in på resan (cyklade över taggtråd). Och den andra punkteringen hade jag fått ett par timmar innan slutet (snakebite när jag attackerade trottoarkanten); tur att jag var i en större stad och kunde hitta en cykelbutik med reservslangar.

Hur dum jag var då; knappast klokare nu.

Senast ändrad:
TPU innerslang
TPU-slangar från AliE brukar vara billigast
AliE är duktiga med cookiehantering och lockpriser , dessa annonser dök upp i dag
En enstaka slang kostar 40,94, tvåpack för 109,72 och fyrpack för 180,62 SEK
Men det går bra att beställa två (enstaka) slangar för 81,88 och förstås då även fyra slangar för 163,76 SEK
Vid beställning över 100 SEK blir det även fraktfritt!

TPU innerslang
Jag har precis konverterat framhjulet på rajsern från TL till TPU. Det kom en batch Ride Now från Ali-E med posten. Drog loss Orange Seal guckan som ett gammalt ormskinn. Fint torkad över vintern. Vet inte hur fältmässig kombinationen 25 mm Conti TL-däck och Ride now TPU är. Våldet måste ju vara ytterst kontrollerat.

TPU innerslang
Vet inte hur fältmässig kombinationen 25 mm Conti TL-däck och Ride now TPU är. Våldet måste ju vara ytterst kontrollerat.
GP5000 TL var väl den första utgåvan av GP5000-däcket för slanglöst,
~50g tyngre än dagens och gissningsvis även mer svårhanterligt.
Även dagens GP5000 S TR är tyngre än slangversionen av GP5000 inkl TPU-slang,
och förhoppningsvis även enklare att hantera och byta slang på.

TPU innerslang
Jag har precis konverterat framhjulet på rajsern från TL till TPU. Det kom en batch Ride Now från Ali-E med posten. Drog loss Orange Seal guckan som ett gammalt ormskinn. Fint torkad över vintern. Vet inte hur fältmässig kombinationen 25 mm Conti TL-däck och Ride now TPU är. Våldet måste ju vara ytterst kontrollerat.
Jag har kört GP5000 med TPU-slang utan en punka! Riktigt nöjd. Nu ska jag låta tjejen sätta rekord med samma uppsättning.

TPU innerslang
Fastnar jag för TPU så blir det slangversion på nästa omgång däck. Jag var rätt skitnödig när jag blev tvungen till däckjärn för att få upp däcket på fälg.

Senast jag försökte med kina-TPU slutade det ju med en nattlig smäll i centrala Uppsala och tåg hem.

TPU innerslang
Slangversionen är riktigt lätta och fina.
Monterade av ett par 25mm idag från en cykel och vägde.
PXL_20250415_105500726.webp

TPU innerslang
Slangversionen är riktigt lätta och fina.
+1

Monterade av ett par 25mm idag från en cykel och vägde.
Verkar stämma bra med R2-bike vikt för ett oanvänt däck
continental-reifen-grand-prix-5000-28-700-x-25c-blackchili-vectranbreaker~7.jpg
'
https://r2-bike.com/CONTINENTAL-Tire-Grand-Prix-5000-28-700-x-25C-BlackChili-VectranBreaker

Men för den som vill ha ett riktigt lätt och lite bredare däck för slang så kan kanske de helt nya Schwalbe Aerothan Race 29mm på endast 176g/däck vara intressanta
Det står inte så mkt där men i tidningen Tour 4-25 testar de en Scott Addict RC Ultimate på 6,0 kg och den var utrustad med helt nya USA-tillverkade Schwalbe Aerothan Race 29mm på endast 176g/däck.

TPU innerslang
Fastnar jag för TPU så blir det slangversion på nästa omgång däck. Jag var rätt skitnödig när jag blev tvungen till däckjärn för att få upp däcket på fälg.

Senast jag försökte med kina-TPU slutade det ju med en nattlig smäll i centrala Uppsala och tåg hem.
Jag förtydligar mitt tidigare inlägg med att specificera att jag har använt RideNow TPU-slangar, från Aliexpress har fungerat toppen för mig på racern. Men tyvärr katastrof på gruscykeln. Vad det beror på vet jag inte säkert. Högt respektive lågt tryck. Olika gummiblandningar som klarar "dödsgrus" mer eller mindre bra. Men gruscykeln känns väldigt trevlig, lättrullad och accelerationsvillig med de känsliga TPU-slangarna. Andra grusåkare har bevisligen andra mer positiva erfarenheter.

TPU innerslang
Håller på och testar lite däck setuper och punkteringskit inför TCR. Just nu lutar det åt att jag kör med Conti GP5000 TR AS 35 - just nu med Stans tubelessvätska (kanske byter till Orange vilket jag hört gott om). Men så är det problemet när eller om dessa tar slut. Första nivån av lagningar blir mha Dynaplug. Vid större hål har jag lagningslappar Parktool TB2. Därefter börjar slangarna ta vid. Har läst ovan tråd och det lutar åt vanliga Maxxis ultralight med ventilförlängare (Continental 60mm). Dessa slangar går att laga med vanliga lagningslappar (vulkaniserade) och går att testa med lite moderna klistra på lappar. Blir kladdigt att få ur tubelessvätskan och jag räknar ett sådant stopp kommer att ta tid - 30 min om det ska bli bra. Har med ett extra däck också, ett Conti GP 4season 28tum (ej tubeless), tänker att om någon av 35:orna ger upp helt så är det skönt att kunna byta och då slippa att det är lite extra trångt med Tubeless däck. Min hjärna och min fingerfärdighet räknar jag med är i botten när detta inträffar. Efter läst alla kloka tankar om TPU vs Latex vs Butyl slangar, vad är ert förslag på setup för ett 500mils äventyr?

TPU innerslang
Håller på och testar lite däck setuper och punkteringskit inför TCR. Just nu lutar det åt att jag kör med Conti GP5000 TR AS 35 - just nu med Stans tubelessvätska (kanske byter till Orange vilket jag hört gott om). Men så är det problemet när eller om dessa tar slut. Första nivån av lagningar blir mha Dynaplug. Vid större hål har jag lagningslappar Parktool TB2. Därefter börjar slangarna ta vid. Har läst ovan tråd och det lutar åt vanliga Maxxis ultralight med ventilförlängare (Continental 60mm). Dessa slangar går att laga med vanliga lagningslappar (vulkaniserade) och går att testa med lite moderna klistra på lappar. Blir kladdigt att få ur tubelessvätskan och jag räknar ett sådant stopp kommer att ta tid - 30 min om det ska bli bra. Har med ett extra däck också, ett Conti GP 4season 28tum (ej tubeless), tänker att om någon av 35:orna ger upp helt så är det skönt att kunna byta och då slippa att det är lite extra trångt med Tubeless däck. Min hjärna och min fingerfärdighet räknar jag med är i botten när detta inträffar. Efter läst alla kloka tankar om TPU vs Latex vs Butyl slangar, vad är ert förslag på setup för ett 500mils äventyr?
Jag har klippt till nödlappar av Gorillatape som jag klistrat på pumpen. Men är det redigt kladdigt, kommer dessa inte att fästa på insidan av däcket för att täcka ett stort hål. Jag hade tagit några RideNow TPU-slangar, då dessa kostar lite, väger lite och tar minimalt med plats. Samt även en rejäl kvalitetsslang som livboj, den står lite bättre pall om den skulle bli klämd och går lätt att laga.

Dina däcksval låter kloka ur flera aspekter.

Anser att det är en seriös bedrift att cykla TCR. Riktigt macho i min bok. Passar på att önska dig lycka till.

TPU innerslang
Hur mycket grus räknas det med på TCR i år. GP5K är ju lite känsliga för cuts och revor.

Jag hade nog gått på RH däck för bästa rull-slitstyrka-punkasäkerhet. Ha lite marginal.

Efter att ha sett Martins gp4k efter TABR, bara corden kvar, undrar jag om ultradistans.

TPU innerslang
Jag hade inte vågat köra med tpu. Jag har varit med om för många som är kassa från start vilket är halvt ok hemma men inte i ösregn mitt i natten.
Är verkligen TPU svagare än butyl om man väljer en något tjockare slang? Man vinner ju ändå att slangen är halare, så mindre rullmotstånd ändå, och det lär också fortfarande vara lättare än motsvarande butylslang.
Själv har jag tunna finTPU i min racer (pirelli) men har halvtjock butyl som reservslang för jag tänker att det är lättare att montera i fält.
Kan ha fel. Hamnar också i problemet om jag skulle cykla så långt att jag ville ha lagningslapp(ar) att jag skulle behöva både till TPU och butyl, och jag har aldrig försökt laga TPU-slang, bara hört att det kan vara svårt.

TPU innerslang
Nej, de håller nog helt ok. Mina problem har varit ojämn kvalitet så att några har varit dåliga redan som nya. Det har jag inte varit med om med butyl.

TPU innerslang
För att nämna några fel (som då fanns från start men har visat sig först efter montering:
Läckor vid ventilen, många mikrohål, för smal i skarven. De flesta har dock varit bra och man får plats med många i väskan. Håller de luften bra första timmarna brukar de fortsätta fungera.

TPU innerslang
Även Jan Heine säljer nu TPU tätningsvätska för de TPU-slangar han även säljer
TPU_Sealant_8119_COVER-1140x445.jpg

https://www.renehersecycles.com/shop/components/tires/700c/rene-herse-tpu-tube-sealant/

Detta trots att "alla" av de däck han säljer är gjorda för att användas slanglöst

Han skriver även att han själv kommer att använda TPU-slangar i sina däck och TPU tätningsvätska enbart vid punka
"In the unlikely event of a flat, I’ll just inject TPU sealant, inflate the tire, and continue—without even removing the wheel."
Detta för att tätningsvätskan ökar rullmotståndet
"Any liquid inside your tires will slow you down a bit."

Tillbaka
Topp