TPU innerslang

TPU innerslang
”Since all of our manufacturing is done in Europe, less CO2 is released during production as well.”

Ingen som har en kartong brukar stå där om det är xxxxx eller utvecklat där i österike.

TPU innerslang
1000003608.webp

TPU innerslang
Finns det inte gått om premium räcerdäck för slang?
Jan Heine har de senaste 14(?) månaderna inte enbart börjat sälja TPU-slangar
TPU_metal_valve_00776_wm-1024x818.jpg

utan även TPU tätningsvätska
TPU_Sealant_8119_COVER.jpg

och nu även TPU-anpassade däck
Orondo_Xlite_IMG_0383-1024x768.jpg

TPU innerslang
Jan Heine har de senaste 14(?) månaderna inte enbart börjat sälja TPU-slangar
TPU_metal_valve_00776_wm-1024x818.jpg

utan även TPU tätningsvätska
TPU_Sealant_8119_COVER.jpg

och nu även TPU-anpassade däck
Orondo_Xlite_IMG_0383-1024x768.jpg

Mhm har sett det, han är ute på hal is, får ta ett snack med han.

TPU innerslang
Oj, låt inte @Stumpy se det här! Han kommer säkert inte ha varit med om det själv och därför anklaga dig för att vara mytoman.. Men ja det finns fortfarande en hel del slangdäck att välja på där ute iallafall för landsväg. Hoppas det håller i sig så.

Finns två läger i tråden, team Tubolito och team Aliexpress. Jag själv kör Tubolito.
Ok jag testade Pirellis förra säsongen gillade ljudet men annars vetefan. Fick punka en gång på väg till jobb slet ut skiten o har kört butyl sen dess.

Men är trots allt redo att ge det en chans till.

Innan dess var det flera år sen jag fick punka så blev rätt förvånad 😁

TPU innerslang
Ok jag testade Pirellis förra säsongen gillade ljudet men annars vetefan. Fick punka en gång på väg till jobb slet ut skiten o har kört butyl sen dess.

Det där verkar variera, och är inte helt säkert att det beror på slangen heller. Jag har aldrig fått punka varken när jag var liten knodd och sladdade (bokstavligen, det var det coolaste vi visste) som en galning på både asfalt och grus med gamla slitna däck eller nu som vuxen på racer. Peppar peppar ta i trä osv. Gäller både butyl och TPU. Medan andra får punkor varannan vecka. Byter man slang och råkar ut för punka kort därpå så behöver det inte betyda att det var slangens fel, så som slumpen fungerar.

Om jag var du skulle jag inte vara rädd för att testa TPU igen om du är sugen så länge du inte köper super-ultra-übertunna varianter som väger 3 gram. Bikeinn säljer Pirelli TPU:er för 119 kr eller nåt såg jag, kan vara värt att plocka upp en-två uppsättningar. Själv föredrar jag Tubolitos orangea ventiler haha. Montera noggrant enligt konstens alla regler och se till att inget kläms så ska det funka lika bra om inte bättre rent punka-mässigt jämfört med butyl. Tyvärr visar alla tester att butyl och TPU är lika dåliga på snake bites/pinch flats, så där är det ingen skillnad.

TPU innerslang

Har cyklat 300 mil med mina tubolito lättviktsslangar hittils i år utan någon punktering 👌

TPU innerslang
Mhm har sett det, han är ute på hal is, får ta ett snack med han.
Det finns fler tillverkare som kommer med lätta däck för slang
"Pirelli has announced a tube-type version of its fastest road bike tyre, the P Zero Race RS."
"According to the Italian brand, a 28c P Zero Race RS clincher weighs only 230g per tyre, compared to 290g for an equivalent tubeless version."
"P Zero Race RS clincher is a little more than 20 per cent lighter than the tubeless version."

TPU innerslang
Det där verkar variera, och är inte helt säkert att det beror på slangen heller. Jag har aldrig fått punka varken när jag var liten knodd och sladdade (bokstavligen, det var det coolaste vi visste) som en galning på både asfalt och grus med gamla slitna däck eller nu som vuxen på racer. Peppar peppar ta i trä osv. Gäller både butyl och TPU. Medan andra får punkor varannan vecka. Byter man slang och råkar ut för punka kort därpå så behöver det inte betyda att det var slangens fel, så som slumpen fungerar.

Om jag var du skulle jag inte vara rädd för att testa TPU igen om du är sugen så länge du inte köper super-ultra-übertunna varianter som väger 3 gram. Bikeinn säljer Pirelli TPU:er för 119 kr eller nåt såg jag, kan vara värt att plocka upp en-två uppsättningar. Själv föredrar jag Tubolitos orangea ventiler haha. Montera noggrant enligt konstens alla regler och se till att inget kläms så ska det funka lika bra om inte bättre rent punka-mässigt jämfört med butyl. Tyvärr visar alla tester att butyl och TPU är lika dåliga på snake bites/pinch flats, så där är det ingen skillnad.
Nej jag tror inte heller det hade med slangen att göra, det var otur och kunde hänt med vilken slang som helst då det var en vass pryl från väggrenen som gjorde punkteringen. Framgick inte att jag efter turen även bytte däck.

TPU innerslang
"Pirelli has announced a tube-type version of its fastest road bike tyre, the P Zero Race RS."
"According to the Italian brand, a 28c P Zero Race RS clincher weighs only 230g per tyre, compared to 290g for an equivalent tubeless version."
"P Zero Race RS clincher is a little more than 20 per cent lighter than the tubeless version."

Det däcket jag kör med, prova nu när jag gick upp till 30mm.

Mycket nöjd än så länge

TPU innerslang

Ja jag ska påt igen, tänkte köpa ett gäng dels slänga i däcken jag kör nu samt ha i reserv på lite längre backpackingturer.

TPU innerslang
Det däcket jag kör med, prova nu när jag gick upp till 30mm.

Mycket nöjd än så länge
Ytterligare ett riktigt lätt däck för enbart slang som är på gång är
aHR0cHM6Ly9mb3Rvcy5yZW5ucmFkLW5ld3MuZGUvZjMvNi82MTkvNjE5MTIyLTlqOGwzcmwyNXl4MC1pbWdfNTIwMmtvcGllLW9yaWdpbmFsLmpwZw.jpg

"Der erste Fahreindruck ist vielversprechend: Er rollt echt schnell und bietet satten Grip in schnellen Kurven, das Handling ist ebenfalls sehr verlässlich. Wir sind auf jeden Fall gespannt und werden euch an dieser Stelle auf dem Laufenden halten."

TPU innerslang
Synd väl bara när cykeln står still? Och den ska väl förhoppningsvis vara i rörelse för det mesta?
Mina 36g slangar hade svarta metallventiler medan 45g graven hade rosa! Oklart om det är öga dom är nyare produktionsdatum (2025-03 vs 2024-12 dom gravelvarienten hade) eller att dom lättare har svart medan dom tyngre har rosa
1000003119.webp

1000003120.webp

TPU innerslang
Så då har min ögonsten fått tpuslangarna. Jävlar vad det känns som den accelerar snabbare nu? Men det kanske har mer att göra med att i år endast cyklat på en tung gammal 90tals mtb med 50mm däck, barn i barnstol och korg i fram haha...
Visa bilaga 780843
På tiden jag körde barnstol körde jag 25or tänk om jag också kört 50mm vilken jäkla känsla. Med denna kommentar så visar jag ovisshetens ansikte kan man säga. Komfort is the shit!

TPU innerslang
På tiden jag körde barnstol körde jag 25or tänk om jag också kört 50mm vilken jäkla känsla. Med denna kommentar så visar jag ovisshetens ansikte kan man säga. Komfort is the shit!
Ja komforten är det inget fel på, snabba 50mm slicks med lågt däcktryck, korg, 1x samt 33/46 växling haha, kan bokstavligen talat cykla uppför en vägg (känns det som iaf).

Ska byta till ett styre med sweep back så man sitter lite rakare men annars är 90talsmtbn den ultimata pappacykeln!

1000039152.webp

TPU innerslang
TPU är en absolut no brainer imo. Hypen med slanglöst kommer vara kortlivad.

Men som reservslang i sadelväskan har jag en gammal hederlig eftersom de blir liggande länge. (Väntar fortfarande på min första punktering oavsett typ av slang.)

TPU innerslang
RideNow TPU med 80 mm plastventil.
Har legat i sadelväska som reserv i nån månad i kartongen den kom i.
Kanske inte jättetryggt val som nödslang på tur.
Visst är det trist att råka ut för, men att tunna slangar är ömtåliga är ingen överraskning
Men att kartongen inte räcker som skydd är nytt för åtminstone mig

De 32-47mm gravelslangar jag har levererades i en skyddande(?) plastpåse
TPU Cyclami Gravel 32_47-622.webp

Men även jag får väl gräva fram dem ur verktygsflaskan och provpumpa dem.

Tillbaka
Topp