Trainerpass

Trainerpass
landö skrev:
-------------------------------------------------------
> Motståndet är inte så högt. Kan faktiskt inte
> svara på hur stort det är.
> Tror inte det är så högt, Men benen går som
> trumpinnar:-)

Och du tänker dig att detta ska ge exakt hur mycket mer information än ditt förra inlägg? =)

Trainerpass
telle skrev:
> Det där med trumpinnarna var ju extra info. :)
> Det är ju grümt snabbt, 135 rpm på pedalerna
> går ju inte av för hackor!

Nja jag har 0,1,2,3,4,5 i motstånd på en äldre trainer.
Körde på andra hacket(1). Två är ungefär medel. Tre är tungt, tycker jag. (Fyra och fem är mycket tungt).
Har varit helt ur form någon vecka, när jag körde idag, gick det lätt utan att jag kan förklara.
Det kan förstås vara fel på hastighetsmätaren.
Trainern heter Magturbo Ergo minoura.

Upp till bildbevis!!

Bilagor

• DSC_0879.jpg
    DSC_0879.jpg
    41.2 KB · Besök: 40
Senast redigerad av en moderator:
Trainerpass
JT skrev:
> Det behövs en bild på låren oxå för att kunna
> göra en korrekt beräkning.
:-)
Här

O
-|-
| |

Trainerpass
10 x 3 min på ca 320W och med 2 min vila på ca 110W, mycket ansträngande. Trainer = Tacx Fortius

Har annars legat på ca 330-340 på mer Happykorrekta 4x4 pass.

Trainerpass
gabbeon skrev:
> Ännu ett Lunkanpass. Missade dock de inledande 5
> minuterna. Straffade mig med en tabata på slutet
> istället.
>

Körde ett sånt idag också. Riktigt mulligt.

Trainerpass
bigmollo skrev:
> gabbeon skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ännu ett Lunkanpass. Missade dock de inledande
> 5
> > minuterna. Straffade mig med en tabata på
> slutet
> > istället.
> >
>
>
> Körde ett sånt idag också. Riktigt mulligt.

Ja, nu ligger man o bara myser. Det verkar funka hyfsat att freebase-a med träningsupplägg baserat på lite bloggar och egen erfarenhet/inspiration. Det dumma är att frågan hur mycket bättre man hade kunnat bli med ett riktigt upplägg gnager i bakhuvudet.

Trainerpass
Jag tror att man måste komma upp på väldigt hög nivå innan man behöver träna särskilt detaljerat. Den stora poängen med att få ett program serverat är just det faktum att man får ett program serverat att följa och man har någon att bolla idéer med och få stöd. Bara det faktum att man har en plan gör mer än innehållet i själva planen liksom.

Trainerpass
gabbeon skrev:
> Ja, nu ligger man o bara myser. Det verkar funka
> hyfsat att freebase-a med träningsupplägg
> baserat på lite bloggar och egen
> erfarenhet/inspiration. Det dumma är att frågan
> hur mycket bättre man hade kunnat bli med ett
> riktigt upplägg gnager i bakhuvudet.
Precis så tänker jag oxså.

Trainerpass
För mig personligen tror jag inte att jag hade tränat så hårt som jag gör nu med ett färdigt schema. När jag har ett färdigt upplägg där någon jag litar på har sagt att jag verkligen ska köra som jag gör är det lättare att motivera sig varje gång, istället för att varje dag bestämma sig för vad man ska göra idag. Jag hade antagligen aldrig varit där jag är idag om jag hade kört enligt eget huvud.

Trainerpass
fredrikw skrev:
> För mig personligen tror jag inte att jag hade
> tränat så hårt som jag gör nu med ett färdigt
> schema. När jag har ett färdigt upplägg där
> någon jag litar på har sagt att jag verkligen
> ska köra som jag gör är det lättare att
> motivera sig varje gång, istället för att varje
> dag bestämma sig för vad man ska göra idag. Jag
> hade antagligen aldrig varit där jag är idag om
> jag hade kört enligt eget huvud.

Om man börjar bli till åren tycker inte jag det fungerar med färdigt schema. Jag känner efter hur mycket kroppen orkar från dag till dag och anpassar träningen därefter. Igår körde jag ett våldsamt trainerpass. Då får jag ta det lugnare dagen efter. Idag blev det motionscykel med intervall. Inte så väldigt tufft men bra för att få styrka i benen.
Intervallet består i att jag ökar motståndet med bibehållen låg kadens, 60-70.

Trainerpass
landö skrev:
> Om man börjar bli till åren tycker inte jag det
> fungerar med färdigt schema. Jag känner efter
> hur mycket kroppen orkar från dag till dag och
> anpassar träningen därefter. Igår körde jag
> ett våldsamt trainerpass. Då får jag ta det
> lugnare dagen efter. Idag blev det motionscykel
> med intervall. Inte så väldigt tufft men bra
> för att få styrka i benen.
> Intervallet består i att jag ökar motståndet
> med bibehållen låg kadens, 60-70.

Detta visar mycket tydligt min poäng. Jag skulle aldrig i livet ha trott att jag skulle klara av att träna så hårt som jag gör om jag hade bestämt mig från dag till dag. Det är ju inte bara ett hårt schema man betalar för, utan för att någon med professionell kunskap ska avgöra detta åt mig som ju faktiskt bara är en amatör. Bekvämlighetszonen är en mycket kraftfull begränsare.

Trainerpass
Jag kapar tråden lite. Jag har börjat köra trainer 3 ggr i veckan bara för att få igång konditionen men nu vill jag börja kötta lite mer på allvar. Jag vill träna för att bli så snabb som möjligt på mina Downhill-tävlingåk. ca 2-3min. Det är alltså väldigt explosivt. Har någon tips på hur jag kan träna för just detta?

Trainerpass
gabbeon skrev:
> Medan du väntar på tips från nån som vet kan
> du alltid riva av några 4x4 pass, du lär inte
> bli sämre av det iaf.

vad exakt är 4x4 pass? Jag fattar inte alla förkortningar

Trainerpass
Sorry, gör så här:

Uppvärmning: Börja på väldigt lågt motstånd och bekväm kadens. Öka motståndet varannan minut tills du börjar bli andfådd och lite svettig. Borde ta 5-6 höjningar.

Intervaller: Kör 4 minuter på ett motstånd som du under dödshot skulle kunna klara i 6 minuter*, men inte längre. Sen villar du 3-4 minuter på lågt motstånd. upprepa 4 ggr.

Nedrullning: 10 minuter med lågt motstånd. Varannan minut kan du spinna upp benen allt du kan i 10 sekunder.

*Att lägga sig på rätt nivå är lite lurigt och kan ta några gånger innan du får till rätt motstånd, växel och kadens. Det underlättar om man för nån slags protokoll i början. Tanken är att du ska köra alla intervaller på samma motstånd, men det kommer självklart bli jobbigare o jobbigare.

Har du kört 4x4 några gånger på en viss nivå och tycker att det känns lite lättare än i början (här kommer protokollet in i bilden igen, du kan bokföra hur du känner dig på Borg-skalan) kan du lägga till en intervall till. När du har kommit till 6x4 är det dags att öka motståndet och börja om från början.

Vill du få inspiration till lite andra pass finns hur mycket som helst i bloggosfären. Vill du träna på allvar får du lägga lite pengar på ett test och personligt träningsschema hos nån happykändis. Jag är ingen expert, men jag misstänker att det bästa är att lägga en bra grund innan man börjar träna speciellt för explosivitet.

Edit: Eller så skriver man kort o koncist som DT :-)

Trainerpass
Hehe precis, varför krångla till det...

Det luriga är ju att hitta rätt motstånd för intervallerna, det kan krävas lite experimenterande i början. Det ska kännas som att man håller på att dö i slutet, fast man ska inte göra det. Dö alltså. :-)

Trainerpass
Just det, en till sak. Tänk på att 4x4 och andra slags intervallpass är starkt beroendeframkallande. Snart sitter du med en monark och lägger upp halvnakna svettiga träningsbilder på dig själv och twittrar om hur många watt du kör tröskelpassen på. Lika bra att låta bli medan tid är.

Trainerpass
gabbeon skrev:
> Just det, en till sak. Tänk på att 4x4 och andra
> slags intervallpass är starkt
> beroendeframkallande. Snart sitter du med en
> monark och lägger upp halvnakna svettiga
> träningsbilder på dig själv och twittrar om hur
> många watt du kör tröskelpassen på. Lika bra
> att låta bli medan tid är.

Sånt är ju bara så fånigt. :D

Trainerpass
Ett tipps till maxmix. Hoppa 4x4 det är på tok för långt om det är ren explosivitet man jagar. Har någon någonsin hört talas om att en 100 meterslöpare tränar med 4 minuters intervaller?

Testa 10 x 20-30 sekunder på max med 2 min återhämtning mellan intervallerna. Var 4e träning kan du köra 4x4 eller 2x20 för att höja mjölksyratröskeln. 10-15 min upp och nervarvning behöver jag väl knappast nämna!

Trainerpass
mr Lindwall skrev:
> Ett tipps till maxmix. Hoppa 4x4 det är på tok
> för långt om det är ren explosivitet man jagar.
> Har någon någonsin hört talas om att en 100
> meterslöpare tränar med 4 minuters intervaller?
>
>
> Testa 10 x 20-30 sekunder på max med 2 min
> återhämtning mellan intervallerna. Var 4e
> träning kan du köra 4x4 eller 2x20 för att
> höja mjölksyratröskeln. 10-15 min upp och
> nervarvning behöver jag väl knappast nämna!

Det ska till en överdjävligt slö 100 meterslöpare om det ska ta 2-3 minuter. Vad jag har hört springer Usain Bolt inte 400m på tävling eftersom han tycker att det är för jobbigt att träna 600m snabbrundor. Jag extrapolerade därifrån träningstid = ca 150% tävlingstid. Men som sagt, jag vet ändå inte vad jag snackar om så maxmix får köra vad han vill. En sak är jag nästan säker på iaf, han blir inte sämre av 4x4. Men nu får Micke S komma o styra upp diskussionen lite.

Trainerpass
I ett pressat tidschema mellan middag och nattning av barn så lyckade jag få till 45minuter pass.
Äntligen pallade jag för 4x4 vila 3 minuter på minst 370W (~4.5W/kg). Det blev (375,375,370,370). Det betyder att jag börjar öka på med en intervall i veckan de närmaste fem veckorna och avser ligga på mellan 360-370W.

Trainerpass
Maxmix skrev:
> Jag kapar tråden lite. Jag har börjat köra
> trainer 3 ggr i veckan bara för att få igång
> konditionen men nu vill jag börja kötta lite mer
> på allvar. Jag vill träna för att bli så snabb
> som möjligt på mina Downhill-tävlingåk. ca
> 2-3min. Det är alltså väldigt explosivt. Har
> någon tips på hur jag kan träna för just
> detta?

Först och främst ska du ta mitt tips för vad det är dvs amatörtyckande.
Men 2-3 min ansträngning är inte explosivt, jämför med friidrott, 100m är en explosiv och anaerob ansträngning tid ca 10s, 2-3 min kan jämföras med ett 1000m lopp, dvs aerob ansträngning.

Men frågan är hur du jobbar under racet, knappast hela tiden utan korta kraftfulla sprintar kanske?
Isåfall kanske styrka, kondition och mjölksyratålighet kanske?
Då borde 4x4 intervaller på maximal intensitet fungera bra i kombination med styrketräning ge bra resultat.

Det bästa tipset är kanske att göra på samma sätt som världseliten, så funkar det inom lvg cykling och de flesta andra sporter.

Trainerpass
ujja skrev:
> Det bästa tipset är kanske att göra på samma
> sätt som världseliten, så funkar det inom lvg
> cykling och de flesta andra sporter.

Så ditt tips om man vill träna lvg är typ 1000 träningstimmar om året? Precis som världseliten.

Trainerpass
JT skrev:
> Så ditt tips om man vill träna lvg är typ 1000
> träningstimmar om året? Precis som
> världseliten.

Om man vill bli så snabb som möjligt, ja (vilket frågan också gällde).
Men kanske inte titta på antalet träningstimmar utan innehållet.

Trainerpass
ujja skrev:
> Om man vill bli så snabb som möjligt, ja (vilket
> frågan också gällde).
> Men kanske inte titta på antalet träningstimmar
> utan innehållet.

Jag vill påstå att det är en jättedålig idé. De individuella förutsättningarna påverkar mycket mer vad man bör träna. Vad man har mest nytta av att träna beror ju på vad man tränat tidigare och ens förutsättningar idag. Där skiljer det i 999 fall av 1000 en hel del jämfört med världselit.

Trainerpass
Tror jag kör på 6 st 2x2 och en 7e där ja köttar så hårt att ja måste lägga av sen. 15 min uppvärmning, 10 minuter nedtramp. låter det bra? btw, får spykänsla varje gång ja kör på riktigt hårt har spytt en gång. Kan detta undvikas?

Tillbaka
Topp