Jag håller med dig Trille, fast rubrikerna på apssen säger ju en del om mina mål, eller hur. Jag har under vintern fokuserat på kvalitetspass, då jag förra året tycker jag fick dålig utdelning på att fokusera på långpass på vintern. Tråkigt var det, dessutom, med många dvd-filmer framför trainerna (2 filmer = ett långpass ...)
I inledningen av denna vinter startade jag därför att testa mig var tredje vecka på 1 min och 20 min, vad min maxiamala medeleffekt var. (Använde denna referenslista:
http://texastailwind.wordpress.com/...ood-bicycle-racer-genetics-training-location/ )
Mitt mål har varit att med dessa tester få objektiv värdering av träningen, och det har gått bra. Jag har lyft mig 1,5 kategori med dessa kvalitetspass, så det verkar ha fungerat. Jag testade mig fram till att jag klarar 3 kvalitetspass per vecka på 1-1:30 tim + 1 långpass 3 tim. Istället för att som många, köra samma intervaller varje gång, har jag fokuserat på följande tre mål:
-> Öka benstyrka, Höja pulströskeln, Tåla lokal mjölksyra.
Benstyrkan för att jag vill bli bättre i backar och spurt, pulströskeln för att i tempo (triathlon) kunna ligga på hög fart, och lokal mjölksyra för att det har varit anledningen till att jag tappat hjulet på en grupp framför, ett antal gånger.
Ibland byter jag ut benstyrka-passet mot microintervall-passet, för variation.
Ofta brukar jag byta ut en av dessa, eller addera ett pass extra, med ett criteriumlopp, som jag f.ö. givit länkar till i denna tråd och separat. Det tror jag fostrar mig till att vara beredd på att ta i hårt i situationer som jag inte själv kan bestämma över. Blir det en lucka eller möjlighet till ett bra spår i en kurva, så får man göra en snabb kort fartväxling. Sticker en grupp i slutet, får man jaga ikapp för att vara med, osv. Nyttigt för en gammal triatlet som tidigare mest tittat ner i asfalten i jämn far.
Vilodagarna har jag tränat simning på förstås, såsom den triatlet man är.
Nu har jag börjat växla över till mer löpning som har gått på sparlåga under vintern, och jag kommer att få minska på kvalitetspass på cykeln. Har börjat med att avsluta med löpning efter cykelpasset, och snart går jag över till bricking-pass, dvs. att växla mellan cykel och löpning, och vanliga löppass.
Har ett första huvudmål i år att på vätternrundan fixa under 8 timmar, så jag kommer inte att gå in för löpningen på allvar förrän efter VR.Så snart jag tar ut cykeln i vår, skall jag växla om till fler långpass, men jag skall inte göra om misstaget förra året att glömma kvalitetspassen!
Andra huvudmålet för säsongen är Stockholm triatlon i augusti.