Trainerpass

Trainerpass
Idag var det ingen lek.....

Bilagor

• Hårdpass....jpg
    Hårdpass....jpg
    16.5 KB · Besök: 47
Trainerpass
Har inga schyssta grafer, kör faktiskt utan Watt och siffror. Har en sambo som sitter i soffan en bit bort istället. Idag körde jag igångdrag/styrka.

Dagens omdöme: "Det där låter verkligen inte bra. Du måste vara rädd om dig."

Jag tar det som att jag nog tog i skapligt idag? ;-)

Trainerpass
Nu är det ju så pass varmt och osnöigt att man inte behöver vara watt-analcyklare längre. Men man kanske skall ini rummet och ha svettfest en sista gång?

Trainerpass
Kvällens 4x4 pass blev lite dramatiskt, första intervallen kändes tung och blev bara värre och värre till slut gav jag upp och tänkte vad tusan vad klen man var idag, men när jag skruvade ner motståndet kände jag att något var fel, det blev aldrig lätt trots att monarken visade på låg effekt.
Vevlagret hade gängat upp sig och tog emot på vevarmen, det var bara att skruva ihop med lite gänglåsning för säkerhets skull. Sedan igång med intervallerna på samma effekt igen.

Untitled.jpg ht=258

Senast redigerad av en moderator:
Trainerpass
Vad besviken mna kan bli på sig ibland. Känns som all den tid man har lagt ned på träningen inte givit något alls.
Tur att det var tekniska probelm denna gång. Fina kurvor!

Trainerpass
KRIIIIIS
Har inte kunnat träna hela förra veckan pga av en infektion.
Tränade igår. Gick hyffsat, men nu har jag blivit förkyld.
Hela vinterträningen går åt skogen nu. Kan säkert inte träna på hela veckan.
Hur snabbt tar jag ifatt???

Trainerpass
Det var dags för 3 stycken döds20or, men kroppen sa ifrån en liten bit in i andra. Helgens förkylning verker inte vara helt klart med mig. Hämnd kommer så klart att utkrävas.

Trainerpass
Ni som brukar köra på trainer hemma och har möjlighet till en dator framför cykeln:
http://criteriumcoaching.com/category/crit-videos/

De absolut hårdaste, är http://criteriumcoaching.com/category/crit-videos/ som kräver fräscha ben för att man skall orka köra på som han gör, framför allt sista delen av tävlingen.

Loppen kan betraktas som extrema intervallpass, så håll till godo.

Killen kör tävlingarna med en video på styret med bra kvalitet, och detta är så nära verkligheten man kan komma denna typ av enormt jobbiga 1-timmarstävlingar (Criterium är statslopp med en bana på gatorna på ca 2 km, en massa varv i ca en timme. Låtsas vara han och kör som han, så får du ofta ligga på max för att komma i kapp och får inte bestämma själv när det skall bli jobbigt.

När bilden börjar gunga lite, får du göra som han gör - stå upp och ta i allt vad du orkar, han maxar på över 1500 watt ...

Ha det så kul!

Trainerpass
Hej
Jag har varit sjuk i nästan två veckor. Först en infektion i käkbenet seda har jag åkt på influensa efter det. Fortfarande inte frisk. Kan tänka mig att jag kan köra ett styrketräningspass tidigast på onsdag. Hur lägger jag nu upp träningen efter 2,5 -3 veckors upphåll. Var i storform innan. Hur kommer man snabbast tillbaka. Intervall, långkörning på trainer(1-1,5 timmar) eller något annat?

Trainerpass
bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Skynda långsamt.
+1 Bli frisk, vila och skynda långsamt. Träningstid som går bort pga sjukdom får man strunta i, det går inte "träna ikapp" :-) T

Trainerpass
Jag tror på Tabator tills hjärtat hoppar ur bröstet som en alien. Alternativt blir sjuk igen.

Edit svårt idag

Trainerpass
Jag har varit sjuk, helvetesförkylning, i 3-4 veckor. Man tror inte det är möjligt att va sjuk så länge, men så har det varit.

Nu har jag mjukat upp denna veckan inför dagens 4x4-pass som jag försökte köra på samma belastning som innan sjukperioden. Det gick inget vidare... 2,5 ordentliga repetetioner trots en extra minuts vila mellan. Brydde mig inte om att försöka mig på den fjärde, kroppen var inte med idag.

Så jag räknar med att det tar ett tag innan jag är tillbaka. Surt! :-(

Trainerpass
Körde en ny variant på ersättningspass för Aktivitus G2 pass igår. Ett perfekt pass om man vill bli riktigt mör i benen :D

2x20min EB
2x4min KI
2x1min (60/120)
G2i.JPG ht=200

Trainerpass
0range skrev:
> Körde en ny variant på ersättningspass för
> Aktivitus G2 pass igår. Ett perfekt pass om man
> vill bli riktigt mör i benen :D
>
> 2x20min EB
> 2x4min KI
> 2x1min (60/120)

Är inte tanken att man ska köra 2x(20+4+1)? Så står det i alla fall i mitt schema. Det där verkar iofs också jobbigt, men att köra 25 minuter i sträck med ökningarna kramar nog ur benen lite mer :)

Trainerpass
Tille skrev:
> Jag har (nästan) båda varianterna i mitt schema.
> Dock ingen 2x1min (60/120) på den varianten som
> Orange körde.

Aha, där ser man.

Trainerpass
Tille skrev:
> Tror att det är traniner/TC-varianten av att
> köra G2D ute eller något sådant.

Aha, ser nu att dom är ändrade i mitt schema också, i vintras var det 3x(20+4+1) som var ersättningspasset, numera är det "bara" 2x20+2x4 :)

Trainerpass
mattel skrev:
> toppning på gång redan fredrik? :D

toppar formen inför varje helg :)

egentligen har jag ingen aning, jag gör bara som det står i schemat, det har funkat bra hittills.

Trainerpass
Finns det någon utomhuskörningstråd? Eller skall jag lägga det här?

68 min
Till Mörbylånga via slingrig cykelbana. Halt,kallt, mycket sidvind, 13m/s medel, 21 i byarna, grus. Hyffsad tid ändå. Kan inte fatta det riktigt!! Hade sidvind hela tiden - höll på att blåsa av.
NYA CYKELN ÄR BARA SÅÅÅÅ BRA!
29 km
02:21 min/km
25,59 km/h

Trainerpass
fredrikw skrev:
> 0range skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Körde en ny variant på ersättningspass för
> > Aktivitus G2 pass igår. Ett perfekt pass om
> man
> > vill bli riktigt mör i benen :D
> >
> > 2x20min EB
> > 2x4min KI
> > 2x1min (60/120)
>
> Är inte tanken att man ska köra 2x(20+4+1)? Så
> står det i alla fall i mitt schema. Det där
> verkar iofs också jobbigt, men att köra 25
> minuter i sträck med ökningarna kramar nog ur
> benen lite mer :)

Njae... om man vet att man ska köra 25minuter så fegar man nog lite de första 24min för att vara säker på att man kommer till sista minuten. Jämfört med de döds20or jag kört (16+3+1) så kan/orkar jag köra på lite högre motstånd när det är lite vila emellan intervallerna. Men sen vettesjutton om det ur träningssynpunkt är bra eller inte.

Trainerpass
Tille skrev:
> Pendlingstråden?

Njae
Jag tror jag skapar en tråd nästa gång som heter utomhuspass.
Vad tror du om det?

Trainerpass
Jag har ingen wattmätare utan kör bara på kadens och hastighet.
(Plockade även bort pulsbandet för en tid sedan)

Har mina egna hemmagjorda scheman.
Ibland intervall, ibland styrka, ibland något annat.
Nu till frågan som jag gått och funderat på.

Om jag kör ett intervallpass och märker att "den här kadensen/intensiteten orkar jag inte tiden ut".
Ett exempel: 2 minuters intervall och jag börjar dö efter 50 sekunder.

Vad skall jag göra för att få bästa effekt av intervallen?

1) Mala på med samma motstånd och se kadens och hastighet bara sjunka och sjunka.
2) Sänka motståndet men försöka bibehålla kadens och hastighet.
3) Avbryta intervallen. Försöka igen tills jag någon gång når ända fram.

Trainerpass
4) Ta fram det tjockare pannbenet. ;-)

Jag skulle nog gå på alt 3. Om det är i början av passet skulle jag vila lite, justera ner motståndet och köra på som om inget har hänt. Om det är i slutet av passet skulle jag vara nöjd med att ha kört slut på benen.

Jag är dock ingen expert i frågan.

Trainerpass
0range,
effekt/intensitet bestäms förstås innan man kör igång och ska ju vara den "korrekta" EB-effekten, inget fegande här inte :) Underlättar förstås om man har en Monark eller effektmätare, annars är det nog lätt att man tar det lite lugnare än man egentligen behöver.

Trainerpass
För mig blev det Tabata idag. Dock så misslyckades jag med att bli så där äckligt trött som jag brukar bli. Så efter att ha återhämtat mig (det var ju trots allt ansträngande) så körde jag 8x30/30 på 450W. Blev dock inte riktigt så trött som jag tänkt mig. Fanns ingen mer tid att träna så sedan var det bara att kliva av:-(

Nu till frågan. Visst ska man väl ta ut sig så pass mycket på en Tabata så att man inte pallar att köra vidare (efter viss återhämtning) för att det ska ge önskad effekt, eller har jag missuppfattat det hela?

/Peter

Trainerpass
PeterA skrev:
> Nu till frågan. Visst ska man väl ta ut sig så
> pass mycket på en Tabata så att man inte pallar
> att köra vidare (efter viss återhämtning) för
> att det ska ge önskad effekt, eller har jag
> missuppfattat det hela?

Det stämmer. Du ska blåsa ur dig fullständigt.

Tillbaka
Topp