Trainerpass

Trainerpass
Får för många söksvar...

Kan ngn förklara vad ett Tabatapass och den speciella träningseffekten är (förutom att bli trött då)? Tack

Länk till beskrivning funkar också.

Trainerpass
bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Tille skrev:
> --------------------------------------------------
> > Som om du funkar...
>
> Imorgon borde vi kunna svara på frågan...

oooh, fight fight fight!

Trainerpass
Angående Tabata:

1) 20 sek 170% VO2_max... hur vet ni att ni ligger där?
Bigmollo orkar ju fortfarande tala om för oss på vilken effekt han ligger? Det borde ju inte gå vid 170% VO2_max

2) Hur når man den rätta belastningen? Samma effekt kan man ju åstadkomma med hög kadens och lågt motstånd eller låg kadens och högt motstånd?

3) Vad är fördelen med Tabata jämfört med mina 30/30 pass? Jag brukar köra 2 x 12 30/30 vid ca 420-450 Watt. Träningspasset blir ju längre jämfört med 4 min Tabata. Eller hur många Tabatas kör man under ett pass? Eller kompletterar man sitt vanliga pass med ett/några Tabata pass?

Det var frågorna jag ville ha svar på. Tack

Trainerpass
Tille skrev:
> Passa på att fråga honom personligen. Han är i
> Sverige: Domo arigato, Tabata-sama

Oj, det hade varit mycket intressant!
Ni får gärna sammanfatta hans presentation... ;)

Trainerpass
Ete skrev:
> Oj, det hade varit mycket intressant!
> Ni får gärna sammanfatta hans presentation... ;)

Det finns nåt tramsigt på min blogg också.
/J

Trainerpass
Helt galet. Det är ju som att träffa Henry Heimlich (Heimlich-manövern), James Watt (watt liksom) eller Peter Forsberg (foppatoffeln). Alla har ju namngivit fenomen som för evigt kommer leva i världshistorien.

Trainerpass
JT skrev:
> Helt galet. Det är ju som att träffa Henry
> Heimlich (Heimlich-manövern), James Watt (watt
> liksom) eller Peter Forsberg (foppatoffeln). Alla
> har ju namngivit fenomen som för evigt kommer
> leva i världshistorien.

Då måste du ju stå bakom 'J'in and Tonic fenomenet...
Men allvarligt talat, det verkar som om många kör Tabata-pass utan att förstå hur och varför de fungerar.
Om man som forskare svarar att man inte har testat några andra tidsintervaller innan man kom fram till 20/10 så är man inte trovärdig. Men det funkar i Sverige; vi anamma allt!

Ikväll ska jag köra Tabata!

Trainerpass
Tabata Method ... uses 20 seconds of ultra-intense exercise (at 170% of VO2max) followed by 10 seconds of rest, repeated continuously for 4 minutes (8 cycles). <->

Little Method ...uses 60 seconds of intense exercise (at 95% of VO2max) followed by 75 seconds of rest, repeated for 8-12 cycles. <->

Någon som provat båda metoderna och kan ge lite kommentarer på skillnaderna?

Hur ofta kör ni en tabata, fler än en gång i veckan?

Trainerpass
Ete skrev:
> Om man som forskare svarar att man inte har testat
> några andra tidsintervaller innan man kom fram
> till 20/10 så är man inte trovärdig. Men det
> funkar i Sverige; vi anamma allt!

Studien visade att 4 minuter högintensiva träningsintervaller gav bättre träningsresultat än en timmes lågintensiv konditionsträning. Det gick alltså inte ut på att ta fram någon "optimal" träningsmetod. Vad detta har med Tabatas trovärdighet begriper jag inte, han jämförde ju bara två metoder.

Trainerpass
Jerry skrev:
> Hur ofta kör ni en tabata, fler än en gång i
> veckan?

Med reservation för att jag inte har läst studien:
Tabata pratade om 2-3/vecka. Träningseffekten visade sig från vecka 6 till vecka 12, då testerna slutade.

Trainerpass
Ete skrev:
> Men det funkar i Sverige; vi anamma allt!

Ja, det är ju bara i Sverige det körs Tabator och HIIT, verkligen.

Trainerpass
2 - 3 ggr/veckan låter grumt jobbigt. Hur går det med återhämtningen?

Tille skrev:
>
> Med reservation för att jag inte har läst
> studien:
> Tabata pratade om 2-3/vecka. Träningseffekten
> visade sig från vecka 6 till vecka 12, då
> testerna slutade.

> Jerry skrev:
> -----
> > Hur ofta kör ni en tabata, fler än en gång i
> > veckan?

Trainerpass
Jerry skrev:
> 2 - 3 ggr/veckan låter grumt jobbigt. Hur går
> det med återhämtningen?

Att återhämta sig från tre hårda pass i veckan är inga problem om man inte är väldigt otränad skulle jag nog vilja påstå.

Trainerpass
Jag tror att länken till det tuffaste video-criterium-loppet "Superweek Kenosha Criterium inte kom med i förra inlägget, bara länkar till sidan med alla videos. Vill ni köra 1 timme trainer som emulerad criterium-tävling, där avslutningen ligger alldeles för länge på super-rött, titta på den cam-filmade tävlingen i hög kvalitet.

Vill ni ladda ner den till hårddisken, använd denna länk (374 MB, tar en stund):

http://criteriumcoaching.com/videos/Superweek-kenosha.mp4

Annars ligger just denna video på sidan http://criteriumcoaching.com/2010/07/17/superweek-kenosha-criterium/
Lycka till!

Trainerpass
Min strategi för trainerpass och pass på spinningcykel (utan discotränare förstås!) är olika former av kvalitetspass. Varianter:

- Lokal mjölksyratålighet
"Intervaller 3 min brännande mjölksyra/1 min spinna loss"

... där jag lägger på högt motstånd och ca 75 rpm i kadens så att jag så snart som möjligt får rejäl mjölksyra i låren. Sedan försöker jag koppla bort hjärnan och lyssnar inte till känslan "Sluta, det gör onnnt!"

Spinn loss sedan på hög kadens ca 110 rpm i 1 minut. I början pallade jag inte så många, men nu för tiden kan jag mata på en timme med dessa. Som sagt, koppla bort hjärnan och tänk bara "aj, ont, ont, ont"

- Höja mjölksyratröskeln
"Hoppa mellan två HR-lägen, där din pulströskel ligger mitt i mellan".

Min egen tröskel ligger på 164 HR, och jag hoppar mellan 155HR <--> 170HR och bara vänder uppåt resp. neråt när jag når ytterlägena. Bara med pulsmätare, intervallerna tar den tid det tar.

Kan ni höja tröskeln, kan ni ligga på högre effekt/fart på tävling. Ni kommer att ångra att ni skaffat er bra kondis, pulsen går alldeles för snabbt ner igen.

- Benstyrka
"Låg kadens och högt motstånd, varannan stå & sitta"

30 sek "Stående hård" tränar jag lårbiceps - jag försöker tänka mig in hur det är att köra ett igångdrag i brant backe. Man slänger på tungt som satan, och använder lårbiceps mycket i "upp"draget med framkroppen pendlande framåt. Kadens ca 80 rpm.

Spinn loss med 1 minut kadens 110, lätt, och sakta ner sista 20 sek som komb. vila och förberdelse för nästa hårda

30 sek "Sittande hård" - samma motstånd och kadens, men sittande.

- Mikro-intervaller
"10 max <--> 20 sek lätt"

Jag kör tre block om 20 intervaller tungt & 80 rpm, med 2 minuter lättare emellan & 60 rpm. Ett par sekunder före maxintervallen skruvar jag upp motståndet rejält och ökar , och släpper på motståndet under lättare delen. Sista blocket försöker jag ibland vara lite lustig, och slänger på ännu högre motstånd, och slutar trampa helt under den lätta intervallen. Mest upptagen med att andas då i alla fall.

Microintervaller på trainer går oftast inte att basera på riktigt tröga maxintervaller då det inte går att få det motståndet helt enkel. Då får man köra med fokus på högre kadens på maxintervallerna istället.

(Tabata-modellen att köra med [20 hårt - 10 löst] gillar jag inte då allt för kort intervallvila bara lyfter upp pulsen till max och sedan väl där, orkar man inte köra hårt på hårda längre. Bättre att ha lite längre vila och verkligen köra max som max skall köras. Tycker jag.

Kör hårt

Trainerpass
Det där är en massa varianter, men jag tycker att det som oftast inte kommer när folk yrar om vilka fina pass de kör är att det det bör finnas ett syfte med varje pass. som i sin tur är en del av ett träningsuppläg.

Varför kör du just det här passet?

Trainerpass
Jag håller med dig Trille, fast rubrikerna på apssen säger ju en del om mina mål, eller hur. Jag har under vintern fokuserat på kvalitetspass, då jag förra året tycker jag fick dålig utdelning på att fokusera på långpass på vintern. Tråkigt var det, dessutom, med många dvd-filmer framför trainerna (2 filmer = ett långpass ...)

I inledningen av denna vinter startade jag därför att testa mig var tredje vecka på 1 min och 20 min, vad min maxiamala medeleffekt var. (Använde denna referenslista: http://texastailwind.wordpress.com/...ood-bicycle-racer-genetics-training-location/ )

Mitt mål har varit att med dessa tester få objektiv värdering av träningen, och det har gått bra. Jag har lyft mig 1,5 kategori med dessa kvalitetspass, så det verkar ha fungerat. Jag testade mig fram till att jag klarar 3 kvalitetspass per vecka på 1-1:30 tim + 1 långpass 3 tim. Istället för att som många, köra samma intervaller varje gång, har jag fokuserat på följande tre mål:

-> Öka benstyrka, Höja pulströskeln, Tåla lokal mjölksyra.

Benstyrkan för att jag vill bli bättre i backar och spurt, pulströskeln för att i tempo (triathlon) kunna ligga på hög fart, och lokal mjölksyra för att det har varit anledningen till att jag tappat hjulet på en grupp framför, ett antal gånger.

Ibland byter jag ut benstyrka-passet mot microintervall-passet, för variation.

Ofta brukar jag byta ut en av dessa, eller addera ett pass extra, med ett criteriumlopp, som jag f.ö. givit länkar till i denna tråd och separat. Det tror jag fostrar mig till att vara beredd på att ta i hårt i situationer som jag inte själv kan bestämma över. Blir det en lucka eller möjlighet till ett bra spår i en kurva, så får man göra en snabb kort fartväxling. Sticker en grupp i slutet, får man jaga ikapp för att vara med, osv. Nyttigt för en gammal triatlet som tidigare mest tittat ner i asfalten i jämn far.

Vilodagarna har jag tränat simning på förstås, såsom den triatlet man är.

Nu har jag börjat växla över till mer löpning som har gått på sparlåga under vintern, och jag kommer att få minska på kvalitetspass på cykeln. Har börjat med att avsluta med löpning efter cykelpasset, och snart går jag över till bricking-pass, dvs. att växla mellan cykel och löpning, och vanliga löppass.

Har ett första huvudmål i år att på vätternrundan fixa under 8 timmar, så jag kommer inte att gå in för löpningen på allvar förrän efter VR.Så snart jag tar ut cykeln i vår, skall jag växla om till fler långpass, men jag skall inte göra om misstaget förra året att glömma kvalitetspassen!

Andra huvudmålet för säsongen är Stockholm triatlon i augusti.

Trainerpass
tskogstrom skrev:
>
> Har ett första huvudmål i år att på
> vätternrundan fixa under 8 timmar, så jag kommer
> inte att gå in för löpningen på allvar
> förrän efter VR.

Med den träningsmängden låter det inte som någon utmaning över huvud taget att köra VR på under 8, så du kan nog lugnt börja löpa tidigare.

Trainerpass
tskogstrom.
Dom här inläggen på Happy skulle du lagt in i höstas.
Nu blev man ju lite sugen att börja om Trainer säsongen.
(Får kolla in dessa upplägg till hösten i stället)

Igår var jag ute med cykeln som har fått utstå mina trainer pass.
(Alltså racer premiär)
Jag hade trott att det skulle gå lätt och att man skulle flyga fram.
Men oj vad jag fick slita.
Visst blåste det en aning men det tror jag inte är enda orsaken.
Det är en viss skillnad att sitta på trainern och vara ute och cykla.
Idag är låren rätt tunga.
Måste ut idag också så träningsvärken går över.

Trainerpass
Pilen skrev:

> Måste ut idag också så träningsvärken går
> över.

Jag tror minsann jag mötte dig på Lovö, strax efter Lindö. Fostrande motvind var det i alla fall på väg ut.

Trainerpass
..Pilen..

Misströsta inte - trainersäsongen har lååångt kvar. Varför frysa om fingrarna? Och man behöver ju inte växla 100% på en gång. Jag fortsätter nog med kvalitetspass inne, och satsar på vackert cykelväder på långpasset på helgen, någon månad till.

Skämt å sido, har du rätt i att trainer och utecyking känns olika. Tror man kan stävja det en aning, genom att ha på tyngre motstånd och lägre kadens när man kör på trainern eller spinningcykeln.

Det är väl som med löpband, som alltid känns lättare bara för att motorn hela tiden trycker bandet bakåt, inte dina ben. Där blir det ju mer "real life running" om man höger +0,5 grader när man tränar (fast det är ju inte lika kul, då går det ju inte lika fort ...)

Trainerpass
.. Daddy d.Lux ..
Har du fixat VR under 8 själv? Vore toppen i så fall, för då känns din uppmuntran lite bättre, som benchmarking ungefär... Sedan, på VR är det ju i alla fall alltid helt beoende på vilka man åker med, hur många som delar på jobbet och hur DE har tränat under vintern ...

Trainerpass
Jo, 7.50 förra året efter att ha sprungit maran på 3.30 två veckor före. Tränade överlägset mer löpning, men jag är mer erfaren och lättränad på cykel vilket influerar mitt svar. Dock så var den totala mängden inte i klass med det du beskriver, men jag är snart 40 så jag har många års träning i kroppen.
VR åkte jag för övrigt med bra stöd. Körde med happy 7.30 klunga som tyvärr knäckte mig i motvinden på vägen ner till Jönköping, resten blev först solo och sedan med klungor som dök upp bakifrån.

Trainerpass
fredrikw skrev:
> Ete skrev:
> -----
> > Men det funkar i Sverige; vi anamma allt!
>
> Ja, det är ju bara i Sverige det körs Tabator
> och HIIT, verkligen.

Hej fredrikw,
det jag menade är att man i Sverige allt för ofta anammar saker/metoder utan att kritiskt ifrågasätta dem. Det nämns ju ofta termen ”early adapters” som kanske är ett snällare utryck för det jag menar.

Jag ställde några konkreta frågor ang Tabata-metoden men fick aldrig ngt svar på dem, TROTS att väldigt många här kör Tabator. Det jag ville komma till med mina frågor är att jag betvivlar att folk verkligen kör Tabator även om de påstår att de gör. Tabata-metoden är en väldigt specifik metod i och med en intervallbelastning på 170% VO2max under 20 sekunder. Vad betyder det konkret? En snabb koll på Aktivitus resultat som folk lägger ut här ger att VO2max nås nånstans mellan 320-390 W. Så utgår vi från ett VO2max värde vid 350 W så betyder 170% VO2max en effekt på 595 W (!). Alla som har en wattmätare installerat vet vad det innebär att utveckla 595 W i 20 sekunder. Och att göra detta 8 ggr innebär en ultrahög belastning, precis som metoden antyder.

Jag ville också veta vilken kadens ni kör för att åstadkomma den höga effekten. Kör man vid ca 80 rpm så måste ju motståndet vara väldigt högt, så högt att många här skulle ha svårt att veva igång överhuvudtaget. Plus hur många sekunder av 20 behöver man för att komma upp till den extremt höga effekten? Så hur många tror du kör riktiga Tabators?

Jag betvivlar inte att det ger en träningseffekt även om man inte kommer upp till 170% VO2max, men jag tror att det rent tekniskt är enklare att köra 30/30 intervaller t.ex..

Trainerpass
Men för de allra flesta så spelar det ju ingen roll vad man gör på specifika träningspass, det handlar mest om att träna. Vad man då kallar sina övningar är ju helt ointressant. Tror du Tabata himself kommer börja stämma folk för att dom kör för låg belastning men ändå kallar det Tabata? Han borde förstås göra det, för rätt ska vara rätt, men det skulle nog mest bara skapa dålig stämning i Monarkcommunityn.

Trainerpass
Ete skrev:

> Jag ställde några konkreta frågor ang
> Tabata-metoden men fick aldrig ngt svar på dem,
> TROTS att väldigt många här kör Tabator. Det
> jag ville komma till med mina frågor är att jag
> betvivlar att folk verkligen kör Tabator även om
> de påstår att de gör. Tabata-metoden är en
> väldigt specifik metod i och med en
> intervallbelastning på 170% VO2max under 20
> sekunder. Vad betyder det konkret? En snabb koll
> på Aktivitus resultat som folk lägger ut här
> ger att VO2max nås nånstans mellan 320-390 W.
> Så utgår vi från ett VO2max värde vid 350 W
> så betyder 170% VO2max en effekt på 595 W (!).
> Alla som har en wattmätare installerat vet vad
> det innebär att utveckla 595 W i 20 sekunder. Och
> att göra detta 8 ggr innebär en ultrahög
> belastning, precis som metoden antyder.
>

w motsvarande vo2max plottas utifrån det linjära sambandet mellan syreförbrukning och arbetseffekt. wmax blir i det fallet en teoretisk siffra för en belastning motsvarandes vo2max. i verkligheten har vi ju en anaerob energiframstälning igång hela tiden, också...

Aktivitssiffrorna ger varken vo2max eller wmax utifrån dessa eftersom mattias inte mäter syreupptagning. det står också i de papper testpersonen får efter test.

Trainerpass
Det är lungt, några här på forumet har tagit Mr. Tabata som gissla så att han inte stämmer de för deras löjliga Tabata-försök:

Tabatamedjnsar.jpg ht=544

Trainerpass
JT skrev:
> Ete skrev:
> -----
> > Om man som forskare svarar att man inte har
> testat
> > några andra tidsintervaller innan man kom fram
> > till 20/10 så är man inte trovärdig. Men det
> > funkar i Sverige; vi anamma allt!
>
> Studien visade att 4 minuter högintensiva
> träningsintervaller gav bättre träningsresultat
> än en timmes lågintensiv konditionsträning. Det
> gick alltså inte ut på att ta fram någon
> "optimal" träningsmetod. Vad detta har med
> Tabatas trovärdighet begriper jag inte, han
> jämförde ju bara två metoder.

Han jämför SIN metod med lågintensiv konditionsträning och kommer fram till att den ger, under en kort period (3 veckor om jag minns rätt), bättre effekt gällande VO2max.
Om han alltså, som du skriver, inte påstår att hans intervallmetod är bättre än andra så skulle jag som läser hans artikel undra: so what? Att intervallpass under en kortare period (3-6 veckor) ökar VO2max var bekant länge innan. Och tittar jag på diagrammet han visar in sina artiklar så undrar jag varför Tabatagruppen börjar på ett lägra VO2max värde? För att få en rättvis/trovärdig jämförelse borde man väl börja på samma nivå eller? Dessutom är lutningen på kurvan för Tabatagruppen ungefär samma efter 3 veckor…

vo2max.jpg ht=422

Fick jag uppdraget att granska en sådan vetenskaplig artikel skulle jag definitivt föreslå mer arbete, t.ex. jämförelser med andra intervallmetoder och undersökningar under än längre tidsperiod. Sedan skulle jag kanske anmärka att det är en metod för elitcyklister (pga den höga intervalleffekten, se mitt svar på fredrikws inlägg) och inte för motionären.
Fast sistnämnda är inget han påstår i sin artikel… ;-)

Trainerpass
JT skrev:
> Men för de allra flesta så spelar det ju ingen
> roll vad man gör på specifika träningspass, det
> handlar mest om att träna. Vad man då kallar
> sina övningar är ju helt ointressant.

Håller med dig, absolut. Men i och med vi kommunicerar våra träningsmetoder här på happy och ger varandra tips kan det ju vara bra att vara lite mer specifik. Annars räcker det ju med: kör hårt tills du blir trött.

Senast redigerad av en moderator:
Trainerpass
Ete skrev:
> Fick jag uppdraget att granska en sådan
> vetenskaplig artikel skulle jag definitivt
> föreslå mer arbete, t.ex. jämförelser med
> andra intervallmetoder och undersökningar under
> än längre tidsperiod.

Herr Tabata själv verkade lite förvånad över hypen om hans intervallpass. Han säger inte att den är bättre än andra intervallpass utan att den gav annat resultat än distansträning. Han kallar den inte för Tabata-protocol själv utan han kallade den för 20/10. Det är över 20 år sen han tog fram den formeln. Sen var det nån amerikanare som hittade det och blåste upp det som den mest effektvia träningsformen. Det är ju klart säljigt upplägg, framtaget av en japansk forskare och tar bara 4 minuter. Det var alltså inte han själv som hypade Tabata.
http://bigmollo.blogspot.com/2011/03/mr-tabata-och-jag.html

/J

Trainerpass
bigmollo skrev:
> Ete skrev:
> -----
> > Fick jag uppdraget att granska en sådan
> > vetenskaplig artikel skulle jag definitivt
> > föreslå mer arbete, t.ex. jämförelser med
> > andra intervallmetoder och undersökningar
> under
> > än längre tidsperiod.
>
>
> Herr Tabata själv verkade lite förvånad över
> hypen om hans intervallpass. Han säger inte att
> den är bättre än andra intervallpass utan att
> den gav annat resultat än distansträning. Han
> kallar den inte för Tabata-protocol själv utan
> han kallade den för 20/10. Det är över 20 år
> sen han tog fram den formeln. Sen var det nån
> amerikanare som hittade det och blåste upp det
> som den mest effektvia träningsformen. Det är ju
> klart säljigt upplägg, framtaget av en japansk
> forskare och tar bara 4 minuter. Det var alltså
> inte han själv som hypade Tabata.
> http://bigmollo.blogspot.com/2011/03/mr-tabata-och
> -jag.html
>
> /J

Det är just det som gör mig så besviken, att metoden tar bara 4 min. Jag vill ju plåga mig länge...
Tabata verkar mycket sympatisk och han har nog inte emot att vi tar hans metod som synonym för "kör tills du svimmar".

Tillbaka
Topp