Trainerpass

Trainerpass
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Nej, det vara BARA en rent matematisk observation.
> Jösses...

+1!

Man har väl rätt att få göra en matematisk observation när andan faller på! :-)

(om det sen visar sig att våra observationer råkar bevisa att någon fiskör på sina trainerpass eller är helt oduglig som cyklist eller någon annan obekväm sanning kan väl inte vi rå för...) ;-)

Trainerpass
Micke S skrev:
> > Om jag är ute och cyklar nu så får jag nog
> gå
> > och läsa på lite ;-)
>
> man kan aldrig läsa för mycket :)

Då har jag läst på lite och insett att man hade dålig koll på detta område. Tur att man inte slank förbi med sina gissningar ;-)

Trainerpass
Skiter i datauppladdning osv. Tog ett trainerpass över Manacor, Llucmajor och avslutade med stigningen till Randa. Reglerade motståndet manuellt och det tog ordentligt på benen vilket var målet med mitt pass... :-) T

Trainerpass
Idag kränkte jag mig själv. Redit och rejält. Klantigt även. Inspirerad av de sk DÖDSTJUGORNA så höjde jag motståndet sista minuten i första intervallen med 75% och tog i som fan. Fick rysningar i kroppen av välbehag. Gick bra.
Skulle visa sig att 5 min vila mellan intervallerna var för lite.... ha ha ha vilken klen watt-analcyklare det satt där när jag skulle börja igen :-) Fick gå ner 10% i motstånd för att orka och efter 15 min kunde jag höja lite men då tappade jag sugen helt och erkände mig besegrad. Gick hem och bakade lussekatter.

Trainerpass
Så nu har jag äntligen beställt min i-magic!

Som jag förstår finns det 2 typer av pass som är approved by happy, 4x4 och 2x20.

Rätt eller fel?

Hur ofta kör man dessa och hur varierar man där i mellan?

Är det som vanligt att köra så ofta som möjligt? Två ggr per dag? Eller är det två ggr i veckan som gäller?

Trainerpass
Kvällens tröskelpass på Monark 828 E: 20min /15 min /10 min med 3 min aktiv vila mellan. Samma effekt på alla och snittade 96 % av tröskelpuls. Ganska plågsam andra hälft men höll ihop det till målgång.

rularn: två pass /vecka räcker långt. Sen kan man givetvis variera sig i oändlighet. ex, 3x15min, 20-15-10min, 3-4-5-4-3 min osv...

Trainerpass
Magnus79 skrev:
> Klämde av ett 20 minuterspass igår på trainern.
> Sjukt jobbigt!
> 5 min 100 w
> 5 min 200 w
> 5 min 330 w
> 5 min 100 w
>
> Siktar på att höja mig nästa gång...

allt i ett svep? Låter mkt jobbigt :-) Bra kört!

Trainerpass
Tille skrev:
> Håll andan.

Borde man inte kunna köra de där passen i garaget med bilens motor igång?
Så slipper man tänka på att hålla andan medans man kör riktigt hårt...

Trainerpass
Jag funderar på att köpa en trainer men är så osäker på hur mycket de låter, går det att använda trainern i lägenheten eller kommer gubben som bor under mig att bli galen? Det tar emot att träna i vindsförrådet, då kommer grannarna tro att jag har blivit galen...

Trainerpass
Jag trodde att det här var det här som varen dödstjuga:
ddstjuga.jpg ht=218

Trainerpass
silverman834 skrev:
> Jag funderar på att köpa en trainer men är så
> osäker på hur mycket de låter, går det att
> använda trainern i lägenheten eller kommer
> gubben som bor under mig att bli galen? Det tar
> emot att träna i vindsförrådet, då kommer
> grannarna tro att jag har blivit galen...
JA :-) T

Trainerpass
Little Stereo skrev:
> JA :-) T

Haha, tack för det svaret, skulle du kunna utveckla det lite så jag vet om du menar att man kan använda trainer i lägenheten eller inte? =)

Trainerpass
Jag kör trainern i mitt vardagsrum. Med trainerdäck och liggunderlag under trainern så tycker jag inte att det låter så mycket som jag hade fruktat, men det är ju inte direkt ljudlöst. Framförallt är det väl ner till grannen på våningen under som det riskerar att höras.

Skulle säga att det beror på a) vad du har för typ av grannar, b) hur lyhört det är i huset samt c) vid vilka tider på dygnet du har tänkt köra.

Trainerpass
Även jag kör nu trainer så det ryker om bakdäcket! Bokstavligt faktiskt eftersom det var helt omöjligt att kränga på Conti hometrainer däcket på min Campafälg, även Cykloteket misslyckades. Jag kör därför med mitt utomhusdäck tills det exploderar.

Sen kan man ju köpa nya fina 25 mm´s till våren enligt Happyrekomendation...

//Otto

Trainerpass
silverman834 skrev:
> Little Stereo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > JA :-) T
>
>
> Haha, tack för det svaret, skulle du kunna
> utveckla det lite så jag vet om du menar att man
> kan använda trainer i lägenheten eller inte? =)
Ja, den låter men det går att köra trainer i lägenhet, så högt låter den inte. Lägg ett liggunderlag eller liknande under så blir det tystare, även continentals oranga trainerdäck får ner ljudet markant :-) T

Trainerpass
Du kan ju alltid provcykla i butiken och bedöma ljudnivån själv. Kruxet är väl att många cykelaffärer har betonggolv med väldigt lite resonans. Här hos oss låter det olika mycket beroende på vilket golv trainern står - men vi bor på bottenvåningen och med 3,40 i takhöjd hör inte grannen över något (har frågat - verbal kommunikation med grannarna är svårslaget).

Trainerpass
Hur hårt ska man köra ett tröskelpass egentligen?

Jag har på senare tid ökat belastningen på 20orna från 260w till 280W, pulsen från 160-170 till 165-177. Är det bara att fortsätta att köra så hårt som man tror man klarar eller ska man lägga sig runt tröskelpulsen som uppmättes till 170 i våras.

Trainerpass
"Dödstjugor" är sååå 2010...
Nu är det "Dödsfyrtior" som gäller! :-)

2010Dec10.gif ht=322

Tyvärr så nöp trainer till och stannade precis när jag skulle gå "All in" 500W sista minuten. Trainern gör så ibland när den blir överhettad om man inte sätter en fläkt riktad mot motorn (vilket jag hade glömt idag).

Trainerpass
Supertramp dödar tråden? Själv blev det bara ett simpelt 4x4 (vred upp motståndet sista, men inte dödligt). Får skärpa mig och börja köra hårdare. Eller sälja trainern och nöjescykla igen? ;-)

Trainerpass
körde av misstag en slags omvända 4x4 igår. Trodde i ett anfall av tillfällig sinnesförvirring att jag kör tröskel på nivå12. Så jag klämde i med 14 vilket är lika med 320 technogym watt. Helevete vad den tog. Orkade 3min o 50 s. Sedan inser jag att min tröskel ligger på nivå 10 så jag kör nästa intervall på 13 och avslutar de andra 2 på 12.
Tvärtom är det nya vita.

Trainerpass
Supertramp skrev:
> "Dödstjugor" är sååå 2010...
> Nu är det "Dödsfyrtior" som gäller! :-)

Hmm, om du kör tröskelintervaller på rätt nivå så spelar det egentligen ingen större roll om du kör 1x40 eller 2x20, annat än rent mentalt. Lägger man på dödsavslutningen blir det ju lättare med 1x40 eftersom du bara kör stegringen en gång. Det är ju stegringen efter att ha kört på tröskeln som är jobbig, inte att köra länge på tröskeln. Är det latmaskarnas år 2011 eller? ;-)

Trainerpass
Hur var det nu? Om man kunde öka på slutet har man kört för lätt? :-)
Borde man inte åtminstone köra stegringen dubbelt så länge? :-)

(Bra kört, JQ!)

Trainerpass
fredrikw skrev:
> Hmm, om du kör tröskelintervaller på rätt
> nivå så spelar det egentligen ingen större roll
> om du kör 1x40 eller 2x20, annat än rent
> mentalt.

Kanske i teorin om man tror att mjölksyran går upp till en viss nivå och ligger där konstant. I praktiken så ökar den långsamt genom hela passet, trots konstant effekt. Man hinner trampa ur sig en del mjölksyra i vilan på 2x20 så lite lättare är det nog.

> Lägger man på dödsavslutningen blir
> det ju lättare med 1x40 eftersom du bara kör
> stegringen en gång.

Absolut!
Jag skulle aldrig klara 2 x "dödstjugo" med denna belastningen.
Men "dödsfyrti" låter hårdare än "dödstjugo"! :-)

> Det är ju stegringen efter
> att ha kört på tröskeln som är jobbig, inte
> att köra länge på tröskeln.

Jag vet av erfarenhet att min prestation sjunker väldigt mycket efter att ha kört mig helt slut så jag skulle nog inte ens klara själva tröskeldelen fram till döds-höjning nummer två. Det är därför som jag är skeptisk till att man klarar 2 x "dödstjugo" om man verkligen ligger på sin FTP. Jag vet att jag inte gör det i alla fall.

> Är det latmaskarnas år 2011 eller? ;-)

Håll käften och trampa!

Trainerpass
Tille skrev:
> Hur var det nu? Om man kunde öka på slutet har
> man kört för lätt? :-)

Som jag försökte beskriva ovan så är jag mer skeptisk till att man orkar ett till 20min tröskelpass efter att ha kört en dödshöjning (givet att man verkligen kör tröskeldelen på sin FTP). Att avsluta med en enda dödshöjning är en annan sak.

> (Bra kört, JQ!)

Tack tack!
Har kännts motigt ett tag, jag orkade ingenting på de senaste pasen men igår kändes 280W ungefär lika ansträngande som att gå ut en promenad med barnvagen. :-) Kanske pga att jag följt mollos tips om att dricka ordentligt om dagarna?

Trainerpass
rularn skrev:
> vad betyder FTP? Tröskeleffekt?

Så här har jag uppfattat det hela.

FTP = den nivå där mjölksyran i kroppen hålls i balans. Blodet hinner forsla bort lika mycket mjölksyra som musklerna producerar. Denna nivå brukar ligga kring 4mmol/liter.

Eftersom mjölksyran håll konstant kan man i teorin kan man ligga på sin FTP hur länge som helst. I praktiken kommer andra faktorer in i bilden som gör att man tillslut inte orkar längre, 60minuter brukar man säga är max ungefär.

Kör man sig helt slut (t.ex. genom en "dödshöjning") så drar man på sig upp til >10mmol/liter mjölksyra. Det funkar rätt bra att göra en sådan prestation även när man legat på tröskeln ett tag. Däremot sänks vidare prestationsförmåga för varje gång mjölksyran stiger över tröskelnivån. Det är därför som det är så viktigt att köra taktiskt i cykeltävlingar och undvika onödiga tempohöjningar.

Trainerpass
Supertramp skrev:
> . Det är därför som
> det är så viktigt att köra taktiskt i
> cykeltävlingar och undvika onödiga
> tempohöjningar.

men du cyklar ju bara inomhus? :-)

Sorry, kunde inte låta bli. Inget illa menat.

Trainerpass
Ni som trodde att "dödshöjningar" var senaste modet.
Hittade med lite Funbeat-arkieologi det här 1x60min med avslutande "dödshöjning" som jag gjorde redan i Februari i år! Glöm inte vem som var först! ;-)

photo.aspx

Trainerpass
zodah skrev:
> men du cyklar ju bara inomhus? :-)

Kollade statistiken på Funbeat, och jag har cykat 625 mil utomhus i år!

Trainerpass
Tröskelpass skall köras på 1*FTP, hur är det med 4x4?

Hur får man reda på sin FTP, try and try?

Är sin FTP oftast som oftast kopplat till puslen, är det vad som kallas tröskelpuls?

Trainerpass
Supertramp skrev:
> zodah skrev:
> -----
> > men du cyklar ju bara inomhus? :-)
>
> Kollade statistiken på Funbeat, och jag har cykat
> 625 mil utomhus i år!

Ja ja jaaaa, jag vet.

Trainerpass
rularn skrev:
> Tröskelpass skall köras på 1*FTP, hur är det
> med 4x4?

Det är nog lite individuellt beroende på hur hög tröskeln är i förhållande til Vo2-max men ca 115-120%. Kanske till och med högre om är sämre tränad eftersom FTP närmar sig Vo2max ju bättre tränad man är?

> Hur får man reda på sin FTP, try and try?

2 x 20 med "rimlig" ansträngning (jättejobbigt men inte med dödsångest) motsvarar FTP för mig.

> Är sin FTP oftast som oftast kopplat till puslen,
> är det vad som kallas tröskelpuls?

MIn tröskelpuls verkar variera från dag till dag och månad till månad. Utan att tröskelnivån (Watt) nödvändigtvis förändras. Men det verkar dock som att andra har stabilare nivåer. Men även om nivån på pulsen skiljer sig från pass till pass så uppför sig pulen ändå väldigt lika på ett tröskelpass för mig. Den planar ut efter ca 5 minuter och ökar sen långsamt +ca 5 slag vid avslutat 20minuter-intervall. På nästa 20min-intervall ligger den ca 2-3 slag högre jömfört med första.

Trainerpass
Ett mått på tröskelnivån har jag skaffat mig med hjälp av Johannes som annonserade här på forumet för en tid sedan. Åkte ut till dem på Bosön och satte mig att cykla en söndagsmorgon. Riktigt kul och ger ett rätt så bra värde på tröskelnivån.

Trainerpass
zodah skrev:
> Åkte ut till dem på Bosön och satte mig att cykla en söndagsmorgon.

En av Monarkerna från Bosön står hemma hos mig nu.

namnls.JPG ht=400

Trainerpass
Tille skrev:
> zodah skrev:
> > Åkte ut till dem på Bosön och satte mig att
> cykla en söndagsmorgon.
>
> En av Monarkerna från Bosön står hemma hos mig
> nu.

Armerad med fjärrkontrollshållare? :)