Trainerroad

Trainerroad
Om du kör en hyfsat fräsch version av OSX behöver du väl bara byta användare (inte logga av/på) i på datorn. Eller logga in ur i appen om du bara vill ha en användare på datan

Kör själv TrainerRoad på en MB Air från mid 2011 utan problem med Garmins ANT+ sticka.

Trainerroad
Har satt upp telefonen så att vi byter användare bara men det funkar inte alls bra, ANT+ verkar låsas av den som först använder det så i praktiken måste telefonen alltid startas om vid användarbyte. Kanske funkar bättre i OSX iofs.

Det är nog exakt en sån MB Air vi har över. Pekplattan är paj men det spelar mindre roll i sammanhanget ju.

Trainerroad
lundatok sa:
Vila en dag och gör ett nytt test på fredag.
Gjorde som coach lundatok sa och tog en vilodag. Tycker att testen är lite trista så det blev "The owl" istället ? Justerade ftp till 260w. Första "sweetspodelen" kändes dock ganska lätt och pulsen höll sig strax under 80% av max. Drog på lite mera under resten av passet. Kan nog höja ftp lite till.
Screenshot_20170127-122019.png

Trainerroad
jomper sa:
Har satt upp telefonen så att vi byter användare bara men det funkar inte alls bra, ANT+ verkar låsas av den som först använder det så i praktiken måste telefonen alltid startas om vid användarbyte. Kanske funkar bättre i OSX iofs.

Det är nog exakt en sån MB Air vi har över. Pekplattan är paj men det spelar mindre roll i sammanhanget ju.

Jag brukar stoppa Trainerroad samt ant+ apparna manuellt i inställningar - appar, när det krånglar i android. Då brukar det funka bra när jag startar trainerroad igen. Har du testat det?

/Mattias

Trainerroad
Någon som vet varför TrainerRoad vill ha en BT-dongle även fast datorn hittar och parar sensorn utan problem?
Nu kunde jag köra ANT+ så det är ingen deal-breaker men lite konstigt tycker jag.

Trainerroad
matte sa:
jomper sa:

Jag brukar stoppa Trainerroad samt ant+ apparna manuellt i inställningar - appar, när det krånglar i android. Då brukar det funka bra när jag startar trainerroad igen. Har du testat det?

/Mattias

Jo det funkar också, men det är enklare att alltid avsluta varje pass med att boota om telefonen :)

Trainerroad
Tidigare år när jag kört, så har det gått att ändra intensiteten på passen med pil upp/ner. Det verkar inte gå nu, hittar inget om det på deras hjälpsida om att det skulle vara borttaget eller ändra till andra knappar. Vad kan ha hänt?

MacBook Pro med MacOS 10.12.3

Trainerroad
Nu verkar problemet med spikningarna vara borta helt för mig efter att jag firmwareuppdaterat vår Kickr Snap. Effektmätningen föll bort nån sekund vid några tillfällen men det påverkade inte kurvan och inte heller motståndet så det verkar spela mindre roll.

Ska nog göra om FTP-testet utan spikarna med, de slog ju både uppåt och neråt. Hade fullt sjå att orka dagens pass och sänkte till 95% först och sen 90%. Puh.

Trainerroad
Spacekitty sa:
Tidigare år när jag kört, så har det gått att ändra intensiteten på passen med pil upp/ner. Det verkar inte gå nu, hittar inget om det på deras hjälpsida om att det skulle vara borttaget eller ändra till andra knappar. Vad kan ha hänt?

Nere till vänster ?

Trainerroad
Aha, du menar så. Ja då var gamla appen bättre, nu får man förbereda lite med att flytta pekaren till "rätt" ställe från början.

Trainerroad
Spacekitty sa:

Det funkar nog med piltangenterna på min MBA. Det enda man måste göra är att först trycka en gång med markören på pil upp/ner och efter det fungerar piltangenterna genom hela övningen.

Jag har version 2.7.7

Trainerroad
Huvva! Var det smärtettor som serverades ?

Själv funderar jag på om kvällens pass ska blir Old Rag +1 eller Morgan 45. Båda är 6 x 3 min på VO2-max intensitet men på den förra gör man det i två block så det kanske är lättare att lura sig till att fortsätta. Lite snällare/längre uppvärmning på den också

Trainerroad
Hur är det egentligen tänkt att man ska hinna med allt. Jag brukar styrketräna (inte avancerat, 3 varv a 12 stationer i cirkelgym) på måndagar och onsdagar. Samma dagar kör jag Trainerroad på kvällen i 60 minuter. Sen springer jag lunchen tisdag och torsdag. Softar fredag och på helgen så kör jag antingen 90 min trainerroad eller någon uteaktivitet, cyklar eller springer längre.

Kör nog lite för lätt i TR eftersom trainern tjafsade när jag körde FTP-test men tänker att det nog är lika bra så länge :-)

Trainerroad
Jag kör ungefär som du, minus löpningen och ingen trainer på helgen. Räcker gott för att hålla flåset i skapligt skick tycker jag. Blir inga skrytwatt ala Visa dina Watt-tråden, men man får gott om tid till annat och kan köra på utan att begränsas alltför mycket av benen när man får tid till ren nöjescykling.

Trainerroad
NLC sa:
Huvva! Var det smärtettor som serverades ?

Själv funderar jag på om kvällens pass ska blir Old Rag +1 eller Morgan 45. Båda är 6 x 3 min på VO2-max intensitet men på den förra gör man det i två block så det kanske är lättare att lura sig till att fortsätta. Lite snällare/längre uppvärmning på den också
Jobbigt var det i alla fall.... Blir spännande nästa vecka då liknande pass men 10% högre belastning är inplanerat.

Trainerroad
jomper sa:
Hur är det egentligen tänkt att man ska hinna med allt. Jag brukar styrketräna (inte avancerat, 3 varv a 12 stationer i cirkelgym) på måndagar och onsdagar. Samma dagar kör jag Trainerroad på kvällen i 60 minuter. Sen springer jag lunchen tisdag och torsdag. Softar fredag och på helgen så kör jag antingen 90 min trainerroad eller någon uteaktivitet, cyklar eller springer längre.

Kör nog lite för lätt i TR eftersom trainern tjafsade när jag körde FTP-test men tänker att det nog är lika bra så länge :-)

Du får lyssna lite på podcasten eller läsa dig till hur man lägger upp det men det är ju inte helt olikt hur en triathlonplan skulle kunna se ut i träningsupplägg (även om inte gym & simning direkt är varandras likhet).

Trainerroad
NLC sa:
Du får lyssna lite på podcasten eller läsa dig till hur man lägger upp det men det är ju inte helt olikt hur en triathlonplan skulle kunna se ut i träningsupplägg (även om inte gym & simning direkt är varandras likhet).

Styrketräning (och nått core-pass ibland) kör jag mest för att jag annars mest tränar ben och har stillasittande jobb, tänker att det är bra att ha lite bålstyrka. Hoppar ofta över ben i gymmet. Simning är inte aktuellt, blir ingen triathlet av mig, däremot kanske jag kommer köra multisport nån gång och då får jag väl paddla mera träningsinriktat och skippa gymet.

Enda syftet med att cykla trainer är egentligen att det blir roligare att cykla på riktigt med bra kondis. Sen är det skönt att röra på sig även när alla förutsättningar inte finns, typ kl 22 en tisdagskväll som denna.. Men det är egentligen inte så målmedveten träning och cyklingen mäter och loggar jag inte så noga, det gör jag däremot med löpningen.

Ska lyssna lite på podden!

Trainerroad
Gör så! Coach Chad har några bra tankar om just hur man kombinerar olika typer av aktiviteter för att få "recovery days" som just återhämtning och inte bara avhållsamhet från cyklingträning. Sen beror det förstås på vilken typ av trainerpass man kör hur mycket man behöver låta kroppen återhämta sig men det som ofta påpekas i podcasten är att fler än 3-4 hårda pass i veckan kan på sikt leda till överträning och försämrade resultat även för en glad amatör.

Trainerroad
Just nu springer jag bara på luncherna och då blir det max 5-7km i lugnare tempo, men långa och framför allt snabba pass sliter rejält på kroppen har jag märkt. Klart mer än cykling. Pulsen skiljer också markant, har inga problem alls att komma upp i 170+ i puls när jag springer men under FTP-testet maxade jag på 159 i slutet av andra intervallet.

Trainerroad
Lite support tack, jag har skaffat mig Trainerroad och har köpt mig en wattmätare, närmare bestämt Polar Keo Essential - som alltså mäter kraften i EN pedal, vänster sida.

Det jag nu undrar över är.. Jag körde ett 8-min FTP-test idag, och det känns som att watten som visas är ungefär hälften av vad jag verkligen trycker, kan det stämma? Alltså att programmen inte dubblar den watt som jag "skickar" till det, som Polars egna program faktiskt gör.

Finns det någon inställning jag missat?
Är det samma för er som kör med Stages vevarm eller någon annan mätare som mäter en sida?

Resultatet är 131 i FTP eller hur man nu säger, vilket känns lågt då jag anser att jag är skapligt tränad, inte super, men inte heller något blåbär :) Om det nu är så att den visar hälften så har jag laddat på alldeles för hårt redan från start och genom uppvärmning osv.

Tack för hjälpen!
Mvh Anders

Trainerroad
NLC sa:
Om du kör med en cykeldator/GPS samtidigt, vad visar den då?

Det är bluetooth smart så man kan bara para mot en enhet åt gången.
MEN, jag gjorde ett lättare test i söndags, ca 20min, med Polardatorn.. Lägre puls, lägre ansträning. Men 251W i snitt och 674W max, så det känns verkligen som att jag får "halva siffror" i Trainerroad.

/ Anders

Trainerroad
Muba sa:
Lite support tack, jag har skaffat mig Trainerroad och har köpt mig en wattmätare, närmare bestämt Polar Keo Essential - som alltså mäter kraften i EN pedal, vänster sida.

Det jag nu undrar över är.. Jag körde ett 8-min FTP-test idag, och det känns som att watten som visas är ungefär hälften av vad jag verkligen trycker, kan det stämma? Alltså att programmen inte dubblar den watt som jag "skickar" till det, som Polars egna program faktiskt gör.

Finns det någon inställning jag missat?
Är det samma för er som kör med Stages vevarm eller någon annan mätare som mäter en sida?

Resultatet är 131 i FTP eller hur man nu säger, vilket känns lågt då jag anser att jag är skapligt tränad, inte super, men inte heller något blåbär :) Om det nu är så att den visar hälften så har jag laddat på alldeles för hårt redan från start och genom uppvärmning osv.

Tack för hjälpen!
Mvh Anders

131 watt är väldigt lite, du har troligen det dubbla. Jag använder Stages effektmätare som bara mäter på vänster sida. Stagesveven dubblar värdet som den skickar vidare till valfri ant+ eller blåtandsmottagare. Det fungerar utmärkt med bl.a. Trainerroad och Garmin 910 xt.

Kan det vara så att Polar Keo bara fungerar med Polars egen mottagare?
Ställ frågan till Trainerroads support. Dom brukar svara snabbt och bra.

Senast ändrad:
Trainerroad
l-a-h sa:
131 watt är väldigt lite, du har troligen det dubbla. Jag använder Stages effektmätare som bara mäter på vänster sida. Stagesveven dubblar värdet som den skickar vidare till valfri ant+ eller blåtandsmottagare. Det fungerar utmärkt med bl.a. Trainerroad och Garmin 910 xt.

Kan det vara så att Polar Keo bara fungerar med Polars egen mottagare?
Ställ frågan till Trainerroads support. Dom brukar svara snabbt och bra.

Aha okay, då måste det nästan vara så att dom jobbar olika, alltså att watten dubbleras i klockan/datorn med Polar och att det görs redan i vevarmen på Stages?!

Jag har varit i kontakt med dom i några dagar nu, men det är inte helt lätt att få till det där än så länge, därför gjorde jag en chansning här också :)

Trainerroad
Rimligen borde all filtrering, beräkning, dubblering eller kompensering för effektmätare ske i mätardelen och inte i mottagardelen. Annars blir det knepigt med interkompatibiliteten.

Trainerroad
NLC sa:
Rimligen borde all filtrering, beräkning, dubblering eller kompensering för effektmätare ske i mätardelen och inte i mottagardelen. Annars blir det knepigt med interkompatibiliteten.

Det har du iofs säkert helt rätt i, förmodar jag?! :)
Jag var ut och testade lite för en stund sen igen med Polar V650, inga konstigheter alls där med watten..
Det är till 100% hälften utav min watt som visas i Trainerroad.

Så, hur kan man lösa detta tro? (:
Väntar på nytt svar från Trainerroad, ska bli intressant att se vad dom säger.

Trainerroad
30/30-intervaller är lite av en personlig favorit. Känns inte alls lika tungt att genomföra som många andra intervalltyper (speciellt långa intervaller) trots att de är effektiva.

30_30.png

Trainerroad
Jag kan passa på att fråga. Just nu befinner jag mig i slutet av Sweet Spot Base, Low volume II. Innan dess körde jag Low volume I. Vad ska jag fortsätta på sen? General Build eller kanske Sustained Power Build? Eller ska jag hoppa vidare till Century?
Målet för sommaren är ett snabbt varv (i klunga) runt Vättern.

Trainerroad
desmo sa:
Jag kan passa på att fråga. Just nu befinner jag mig i slutet av Sweet Spot Base, Low volume II. Innan dess körde jag Low volume I. Vad ska jag fortsätta på sen? General Build eller kanske Sustained Power Build? Eller ska jag hoppa vidare till Century?
Målet för sommaren är ett snabbt varv (i klunga) runt Vättern.

Jag gick på sustained Power Build. Sen om det är bäst vet jag inte, men det är defintivt en av mina svagheter.

Tillbaka
Topp