Trainerroad

Trainerroad
wobblie sa:
NLC sa:
Ser ut som Grassy Ridge? Har du också prövat Stone Mountain, Gendarme och Clouds Rest ?

Stämmer bra, och nej! Allmänt svårt att hitta bra progressioner av pass tyvärr, ska ta en titt på dina förslag.

Blev inspirerad, körde "Gendarme" med 2 x (20 x 30/30) men efter första setet kändes benen fräscha så fortsatte genom vilan också och skrapade ihop 47 st flåshalvor.

MyGendarme.png

Trainerroad
Det underlättade lite att ha kört t.ex. Grassy Ridge eller Stone Mountain innan och veta hur det känns efter 9 repetitioner. Förra veckans måndagspass, Merced, med 5 x (40/20) på samma intensitet kändes däremot inte alls lika kontrollerat.

Trainerroad
Såja, nu är man igång med Sustained Power Build High Volume. Kört Sweet Spot Base 1 och 2 mid volume high under vintern med mycket snor, hög puls och klena ben. Har gått riktigt ruttet. Nu börjar det äntligen släppa lite :D 74kg och Fang Mountain kändes rätt enkelt. Lustigt hur centrala kapaciteten alltid går som en raket och får vänta på att benen kommer ikapp när snorandet är över. Märks speciellt på dödsfyror.

Kör på Tacx Neo inne och Powertap P1 ute. Powermatch tycker jag har fungerat sådär för kortare intervaller och Neon och P1:orna diffar med 1% när jag testat olika effektnivåer så har smackat på Look Keo pedaler på hojen för att inte slita på effektpedalerna i onödan. Fungerar Powermatch bra för er?

fang.PNG

Senast ändrad:
Trainerroad
calleking sa:
Såja, nu är man igång med Sustained Power Build High Volume. Kört Sweet Spot Base 1 och 2 mid volume high under vintern med mycket snor, hög puls och klena ben. Har gått riktigt ruttet. Nu börjar det äntligen släppa lite :D 74kg och Fang Mountain kändes rätt enkelt. Lustigt hur centrala kapaciteten alltid går som en raket och får vänta på att benen kommer ikapp när snorandet är över. Märks speciellt på dödsfyror.

Kör på Tacx Neo inne och Powertap P1 ute. Powermatch tycker jag har fungerat sådär för kortare intervaller och Neon och P1:orna diffar med 1% när jag testat olika effektnivåer så har smackat på Look Keo pedaler på hojen för att inte slita på effektpedalerna i onödan. Fungerar Powermatch bra för er?

Kändes det som det fanns mer att ge under intervallerna? Jag tyckte de kändes lätta, varpå mitt pass såg ut såhär:
Untitled.jpg

Misstänker att mitt FTP är underskattat, men när jag testar så får jag ändå lägre värden än vad jag satt. Eller så är jag bara jäkligt kass på lite längre intervaller.

Trainerroad
Ja absolut. Kändes relativt lätt så jag har funderat på att höja min FTP manuellt till 330 (+10) även om jag är helt säker på att jag inte orkar trycka det i en timma. Men det spelar ju ingen roll. FTP-värdet är ju till för att hitta en bra nivå på intervallerna och just nu har jag 10-15 slag kvar till tröskelpuls i slutet av sista intervallen. Känslan är att det går lätt. Vill man bli bra på långa intervaller eller trycka sin FTP i en timma så krävs det att man vänjer kroppen vid den typen av belastning. Ett tips är att köra lite längre sweet spot-intervaller. 85-90% av din FTP i 2x20-30 minuter, 1x45, 1x60 progressivt ökande. Den typen av intervaller vänjer kroppen ganska bra vid belastning över tid enligt min erfarenhet.

Sen blir man ju bättre och bättre på FTP-testerna ju fler man gör så i ditt fall kanske det beror på pacingen under testet?

Senast ändrad:
Trainerroad
Hoppas på att Sustained Power Build mid volume +ANNAT (cykelpendling) skall hjälpa till med det lite sådär automagiskt :). En annan teori jag har är att jag blir för varm, varpå långa intervaller blir jobbiga därav.
Får se iaf, söndag eller måndag blir det nytt 20 minutertest. 310+ hade varit najs. Vikten ligger stadigt på 75,5 kg och kommer göra det tills vedhämtarsäsongen är över.

Trainerroad
Gött. Se till att vädra ut rummet och ha en fläkt riktad mot överkroppen. Det hjälper mycket!

Jo just det, jag kör också lite cykelpendling (ca 50km tur/retur) på måndag och onsdag som är vilodagar. Helt otroligt hur långsamt det går om man ska hålla sig till rätt zon :)

Senast ändrad:
Trainerroad
calleking sa:
Gött. Se till att vädra ut rummet och ha en fläkt riktad mot överkroppen. Det hjälper mycket :)

Jag har två men tror inte riktigt det räcker. Ska se om jag kan ta med en skrotad från jobbet. Det och en potentiometer på styret för att styra hastigheten, fast jag tror de är pwm.... Går och lösa det med iofs. Det kommer nog göra susen.

Trainerroad
Igår vart det test. Jag är fortfarande rätt kass på att pace så långa intervaller. Började iaf väldigt lugnt, och såg till att öka under tiden. Försökte motivera mig med att titta på avslutning av strade bianche. Var fan inte lätt. Var trött redan innan (satt och gäspade på hojen i återhämtningen innan) så kommer inte ihåg mycket av loppet. Nästa gång blir det musik istället för film :). Höjde mig till 313 iaf så jag är nöjd. Finns mer att hämta:
ftp.jpg

Hade ett fönster på glänt under 20:an och vinden gjorde så att det blåste in snö på ryggen på mig. Har en känsla av att nästkommande veckor kommer bli rätt så tunga nu :)

Trainerroad
ERG-mode har helt slutat funka, har provat med både ipad,iphone och datorn. har provat dragit ut sladden(universallösningen) till trainern. Är det någon som sitter på någon super lösning? eller är det trainern? Går den i isf att nollställa? (en tacx flow). pinsamt om jag går tillbaka med den och den funkar..

Hjälp, plötsligt vart dom där ångestladdade passen jävligt mycket mer jobbigare!

Trainerroad
crilee sa:
ERG-mode har helt slutat funka, har provat med både ipad,iphone och datorn. har provat dragit ut sladden(universallösningen) till trainern. Är det någon som sitter på någon super lösning? eller är det trainern? Går den i isf att nollställa? (en tacx flow). pinsamt om jag går tillbaka med den och den funkar..

Hjälp, plötsligt vart dom där ångestladdade passen jävligt mycket mer jobbigare!
Hittar dina enheter fluxen via bluetooth? Min Neos radiosändare tvärdog och jag blev tvungen att garantibyta.

Trainerroad
Om någon har en månad till övers tar jag tacksamt emot. Skicka pm isf så skickar jag mail

Edit: Redan fått! Stort tack!

Senast ändrad:
Trainerroad
Festade till det med Thimble igår. Försökte under första setet räkna ut om 1:50 kunde gå jämnt ut på 8 minutersvilan mellan (h)olmgångarna men vågade inte riktigt chansa att det skulle hålla hela vägen in i mål så nöjde mig med en extra på första och fyra på andra setet. Totalt blev det 19 stycken 50 sekundare på ~6 W/kg med 1 minut vila mellan.

Thimble_20170313.png

BTW, hörde på podcasten att Nate har brutit nyckelbenet :-(

Trainerroad
Tjenare,
Jag är inne i mitten av Sweet Spot Base II mid volume och kör en Tacx Vortex Smart med ANT+ dongle till datorn vilket funkar bra.

Jag höjde min FTP från inledning av SSB I till inledning av SSB II med 12% till 278 men upplever att passen är rejält mycket tuffare nu. Dels många fler VO2max-pass men också att intensiteten gått upp. Jag har fått DNF:a några trots minskat motstånd. Efter sportlovet gick det sämre och det är nu återhämtning av självförtroende med några lågintensiva pass som gäller.

Någon annan som upplevt att SSB II-passen är betydligt tyngre?

Förresten, jag kör i ERG-mode, men baserat på tidigare inlägg med postade bilder på passen verkar många inte köra i ERG-mode. Är det idé för mig att byta kanske?

Trainerroad
Har lånat en Taxc Neo och körde mitt andra pass idag efter ftp-passet på general build -mid volume.

Vad betyder att man kör i ergomode? Just nu kör jag bluetooth till ipad. Några nackdelar mot ant+?

Trainerroad
Erg-mode betyder att appen styr motståndet så effekten blir till vad passet föreskriver avsett vilken växel och kadens du håller. Alternativet är slope mode där motståndet är fixerat på en given nivå (slope) och effekten beror på hur fort du kör.

Trainerroad
NLC sa:
Erg-mode betyder att appen styr motståndet så effekten blir till vad passet föreskriver avsett vilken växel och kadens du håller. Alternativet är slope mode där motståndet är fixerat på en given nivå (slope) och effekten beror på hur fort du kör.

Aha är Erg mode att föredra? Tycker det är grymt smutt att trainern ställer in eftersom jag har tummen mitt i handen när det gäller trainerträning. Är bara på v1 av 8 så jag lär mig allt eftersom.

Trainerroad
Ingen aning, kör med en KK RoadMachine som är så långt ifrån "smart trainer" man kan komma men med separat effektmätare går det rätt bra ändå =) Det jag saknar mest är att kunna variera kinetiken på trainern och bättre simulera brant uppförskörning, nu blir benen mer inställda på slätdrag och åkbacke (känns det som).

Trainerroad
Jag tycker det är lättare att ta i ordentligt i erg-läge. Det går inte att fuska med att växla ner för då ökar trainern direkt igen så det blir rätt, bara att bita ihop. Och så slipper man allt knakelibrak som uppstår när man växlar under belastning.

Trainerroad
Mitt uppe i ett block "Short Power build", inledde detta med det föreskrivna 8min-testet som placerade min FTP på 276. Har nu nött igenom de första 4veckorna och kunnat glatt mig åt att peta upp intensiteten på många av passen varpå jag förväntade mig en stadig ökning på femte veckans nya FTP-test.
Beslutade mig för att denna gång göra ett 20min-test istället, men snacka om party-breaker när Trainerroad föreslår en SÄNKNING av FTP efter genomfört test :D

Osäker om jag hade en dålig dag under testet, eller annat strul men gick in med inställningen att fysiken blivit bättre så matade in 300 som nytt FTP och har nu tjurat mig igenom "Baird" och "Lafaytte", vilket gick galant.

Någon mer som upplever att den föreslagna FTP'n man får från testen hamnar i underkant gentemot hur ni vill genomföra passen?

Lite grafer från dagens Lafaytte. Experimenterade med olika kadenser under intervallerna, har en naturlig kadens på ca 85 men allt upp till 100 kändes OK (näst sista intervallen genomfördes med 100+ i snitt och denna var klart jobbigast, bekräftat av pulsen...)

Bilagor

• Capture.JPG
    Capture.JPG
    43.1 KB · Besök: 100
Trainerroad
Två tankar - för det första är det en fördel om man är konsekvent i testningen och använder samma format varje gång för att kunna jämföra, det andra är att just "Short Power Build" till skillnad från "Sustained Build" och "General Build" fokuserar mer på VO2max och anaerob kapacitet snarare än "muscle endurance" så att i det läget köra först 8 min, sen efter ett 4-veckors block ta det "långa testet" och vänta sig en ökning av FTP-siffran är nog lite optimistiskt.

Vilket program du körde före byggfasen och hur mycket långa intervaller (både tröskel och sweetspot) det innehöll kommer också påverka resultaten, vad gjorde du innan "Short Power Build"?

Trainerroad
manslennstrand sa:
Tjenare,
Jag är inne i mitten av Sweet Spot Base II mid volume och kör en Tacx Vortex Smart med ANT+ dongle till datorn vilket funkar bra.

Jag höjde min FTP från inledning av SSB I till inledning av SSB II med 12% till 278 men upplever att passen är rejält mycket tuffare nu. Dels många fler VO2max-pass men också att intensiteten gått upp. Jag har fått DNF:a några trots minskat motstånd. Efter sportlovet gick det sämre och det är nu återhämtning av självförtroende med några lågintensiva pass som gäller.

Någon annan som upplevt att SSB II-passen är betydligt tyngre?

Förresten, jag kör i ERG-mode, men baserat på tidigare inlägg med postade bilder på passen verkar många inte köra i ERG-mode. Är det idé för mig att byta kanske?

Jag har också en Tacx Vortex Smart och fått sänka min FTP eftersom jag inte kunde fullfölja de tyngre passen. Det kom en uppgradering i februari där det stod något om att de hade justerat motståndskurvan för just Vortex Smart. Först körde jag på som tidigare och trodde jag var klen efter en veckas sjukdom och ett sportlov utan träning, men sen gav jag upp och sänkte från 275W till 265W och nu känns det rätt igen. Fullföljde gårdagens Stevens precis på gränsen.

Trainerroad
Självförtroendet fick sig en knuff i rätt riktning efter gårdagens ftp-test (8-min). Höjning från 217 -> 247.
Jag kör bara med virtuella watt, så siffrorna stämmer kanske inte. Men jag har för mig att jag låg kring 170 när jag cyklade Vättern på 7:46. Så om mätningen är repetativ har jag ökat 170 -> 247 sedan våren 2015.

8.jpg

Trainerroad
Fråga: (och inte kritik), hur tänkte du med pace på första 8:an där effekten ökar rätt bra (typ +20%) över intervallen vs andra där du körde både "plattare" och hårdare. Ibland (eller kanske t.o.m. ofta) känner jag att uppvärmningarna för maxtesterna är otillräcklig för att våga stå på redan från minut ett och för att motverka detta har jag ibland kört in mig med en LSCT-uppvärmning men där sista steget är går på 105%-110% för att känna på hur benen svarar.

Trainerroad
NLC sa:
Fråga: (och inte kritik), hur tänkte du med pace på första 8:an där effekten ökar rätt bra (typ +20%) över intervallen vs andra där du körde både "plattare" och hårdare. Ibland (eller kanske t.o.m. ofta) känner jag att uppvärmningarna för maxtesterna är otillräcklig för att våga stå på redan från minut ett och för att motverka detta har jag ibland kört in mig med en LSCT-uppvärmning men där sista steget är går på 105%-110% för att känna på hur benen svarar.

Det är en bra fråga.
Jag har för mig att min förra ökning var från typ 207 -> 217 så jag trodde inte att denna ökningen skulle bli så stor. Så jag började på "linjen" för att sedan varannan minut öka om jag kände att jag hade mer att ge. Så när den första intervallen gav 271 i snitt tänkte jag att jag lägger mig på 270 på intervall två. Men jag kände att jag hade lite mer att ge ändå.
Så jag hade en riktigt bra dag, bra motivation, pigg ben. Jag hade en lättare vecka förra veckan, och i måndags körde jag inte flera bra tider på min 30km morgonträning på strava. Så jag visste att benen var friska.

Trainerroad
Excellent! För undertecknad som oftare använder 20-minutersformatet för FTP-test är det ju lite mer "gissa och brinna" men med 2x8 minuter har man ju möjligheten att köra en "säker" och en lite mer "offensiv" intervall.

Trainerroad
desmo sa:
NLC sa:

Det är en bra fråga.
Jag har för mig att min förra ökning var från typ 207 -> 217 så jag trodde inte att denna ökningen skulle bli så stor. Så jag började på "linjen" för att sedan varannan minut öka om jag kände att jag hade mer att ge. Så när den första intervallen gav 271 i snitt tänkte jag att jag lägger mig på 270 på intervall två. Men jag kände att jag hade lite mer att ge ändå.
Så jag hade en riktigt bra dag, bra motivation, pigg ben. Jag hade en lättare vecka förra veckan, och i måndags körde jag inte flera bra tider på min 30km morgonträning på strava. Så jag visste att benen var friska.

Det är intressant att se hur andra strukturerar sina FTP-tester. Jag kör mer av en trappmodell där jag går ut medelhögt för att sedan var annan minut försöka öka 20-30 watt. Gör jag fel mån tro?

Bilagor

• ftp-test.PNG
    ftp-test.PNG
    44 KB · Besök: 105
Trainerroad
Denna inomhussäsong har jag inte kört testerna "rakt av", istället har jag kört LSCT + något pass som har ett 20-minutersblock och gärna uppdelat (t.ex. första halvan av Wallace alt Pinchot eller 70% av Thunderbolt). Resultatet har jag använd som en guide för om FTP ska ökas eller stå kvar. Ingångsvärdet kommer ofta från känslan på uppvärmningen, starta på det, öka lite efter 5 och om det går öka mer de 5 minuterna.

Tillbaka
Topp