NLC sa:
Fråga: (och inte kritik), hur tänkte du med pace på första 8:an där effekten ökar rätt bra (typ +20%) över intervallen vs andra där du körde både "plattare" och hårdare. Ibland (eller kanske t.o.m. ofta) känner jag att uppvärmningarna för maxtesterna är otillräcklig för att våga stå på redan från minut ett och för att motverka detta har jag ibland kört in mig med en LSCT-uppvärmning men där sista steget är går på 105%-110% för att känna på hur benen svarar.
Det är en bra fråga.
Jag har för mig att min förra ökning var från typ 207 -> 217 så jag trodde inte att denna ökningen skulle bli så stor. Så jag började på "linjen" för att sedan varannan minut öka om jag kände att jag hade mer att ge. Så när den första intervallen gav 271 i snitt tänkte jag att jag lägger mig på 270 på intervall två. Men jag kände att jag hade lite mer att ge ändå.
Så jag hade en riktigt bra dag, bra motivation, pigg ben. Jag hade en lättare vecka förra veckan, och i måndags körde jag inte flera bra tider på min 30km morgonträning på strava. Så jag visste att benen var friska.