Trans Am Bike Race 2017

Trans Am Bike Race 2017
Om man ska köra 2018 får man väl skriva i "Trans Am Bike Race 2018"-tråden!?

Dessutom skulle jag inte hinna göra någonting annat än att cykla om jag skulle köra alla lopp i vars trådar jag varit och "babblat", så jag inbillar mig att det ska vara riskfritt tills dess att någon kommer och spänner fast mig på en cykel och tvingar mig att göra rätt för mig.

Trans Am Bike Race 2017
GoranS sa:

Dessutom skulle jag inte hinna göra någonting annat än att cykla om jag skulle köra alla lopp i vars trådar jag varit och "babblat", så jag inbillar mig att det ska vara riskfritt tills dess att någon kommer och spänner fast mig på en cykel och tvingar mig att göra rätt för mig.

Jag tror Göran får immunitet från "skrivit i tråden regeln" med motivering att hans rapportering har underhållit happy på otaliga lopp och säkert inspirerad många att cykla dessa :-)

Trans Am Bike Race 2017
kitzblitz sa:
GoranS sa:

Jag tror Göran får immunitet från "skrivit i tråden regeln" med motivering att hans rapportering har underhållit happy på otaliga lopp och säkert inspirerad många att cykla dessa :-)

Jag tycker vi kan anmäla Göran till alla loppen 2018, som tack för all rapportering. Säg dock inget ännu, överraskning.

Trans Am Bike Race 2017
Hm, hoppas kalendern ser annorlunda ut än i år för jag tror inte jag grejar TABR på 10 dygn vilket skulle vara nödvändigt för att inte missa RAAM-starten. Kan bli extra jobbigt med tanke på att jag dessutom har lite funderingar på en cykelresa under den perioden.

Å andra sidan lär jag ju redan tidigare på året i så fall ha sett till att skaffa mig en skaplig personlighetsklyvning så att jag klarar av några samtidiga randoturer.

Hoppas bara att jag kan få ledigt från rapporteringstjänsten för annars kan det bli en gnutta jobbigt.

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2017
Jag lovar att ta det rätt lugnt i både denna tråd och årets RAAM-tråd så det finns goda möjligheter för någon att få en mjukstart i långdistanscyklingsspammandet och sedan ta över till fullo 2018.

Trans Am Bike Race 2017
Kul att läsa vad deltagarna känner så här "långt" in i loppet. Här är en som tränat som om det var halvvättern han skulle ut på. Och nu börjar han justera sadel och sånt som borde vara gjort för länge sedan.

34987098361_b8b3cbe6dc_z.jpg

Trans Am Bike Race 2017
Spacekitty sa:
Kul att läsa vad deltagarna känner så här "långt" in i loppet. Här är en som tränat som om det var halvvättern han skulle ut på. Och nu börjar han justera sadel och sånt som borde vara gjort för länge sedan.
Wow! Och jag som tänker att om 5-10år med lite TCR, Sverigetempot osv i bagaget och en medveten långsiktig träning så kanske, bara kanske kan jag börja planera att ställa upp i detta lopp.

Trans Am Bike Race 2017
På fb sa Anton att han fått lite ont i hälsenorna, men verkar OK trots allt.

Var det inte rätt bra fart på folk i början med flera före Mike Halls rekord?

Trans Am Bike Race 2017
Hej Anton,
jag ser jag att ni rullar förbi Old Faithful https://sv.wikipedia.org/wiki/Old_Faithful en bit efter West Yellowstone. Vägbeskrivning om du känner att det skulle vara nödvändigt...:) https://www.google.se/maps/dir/West...b7c275a6822a1!2m2!1d-110.8281376!2d44.4604788

Jag kan rekommendera att ta en sovpaus nära den, då är det ingen risk att du sover mer än ca 90 minuter(snittiden mellan varje "utbrott"). För övrigt är jag grymt avundsjuk på att få cykla igenom YS, då det var det enda jag tänkte på när vi bilade igenom där för ett par år sedan.

Grymt bra start på loppet och kämpa på! (hoppas bara att du är inne och läser här innan du passerar)

Trans Am Bike Race 2017
Kallade inte Obree sin cykel för Old Faithful?!

Har för övrigt tajtat till sig rejält i toppen. Just nu är det fem man inom tre miles.

Anton fortsätter att tugga på fint och har mindre än en mil kvar till att de första hundra är avverkade. Han är nu uppe på 30:e plats. Är dock fyra stycken hack i häl på honom så det där kan slå en del. Närmast framförvarande är det drygt 10 miles till.

Trans Am Bike Race 2017
Enligt trackleaders har nu 10 stycken brutit, inklusive den tidiga ledaren Suzuki och växelörsförolyckade Brown. Den andra med problem med växelörat, Asley, har fortfarande inte kommit något längre så antingen är det våldsamma problem att få till cykeln eller så har hon brutit eller så har trackingen slutat funka.

Lite statistik hur långt personer hunnit:

Minst 800 miles: 6
Minst 750 miles: 10
Minst 700 miles: 14
Minst 650 miles: 25
Minst 600 miles: 41
Minst 550 miles: 54
Minst 500 miles: 65
Minst 450 miles: 95
Minst 400 miles: 103
Minst 350 miles: 111
Minst 300 miles: 114
Minst 250 miles: 116
Minst 200 miles: 119
Minst 1 mile: 120

Tusan, ska vara 121 så jag har missat någon. Orkar inte gå tillbaka och kontrollera var felet är. Ovanstående ger i alla fall en rätt god uppfattning om ungefär hur långt deltagarna hunnit.

Trans Am Bike Race 2017
Booten sa:
Noterar att RAAM startar strax. Varför körs två lika tävlingar så nära inpå varandra? Vad skiljer dom åt?

Allt och inget. Man ska cykla tvärs över Amerika.

Men RAAM är ett lopp med full support - varje cyklist har följebilar med mat, sovplats, mekaniker, omplåstrare, reservcyklar etc etc.

TABR är utan support - allt man behöver får man ta med sig hemifrån eller köpa längs vägen.

Det är två väldigt olika sätt att färdas, även om pedalerna alltjämt ska trampas runt av cyklisten själv.

Trans Am Bike Race 2017
Likheten är att de startar på västkusten och går i mål på östkusten, om man vill d.v.s. för TABR går att köra i motsatt riktning men det är ytterst få som gör det. Och så ska båda köras utan drafting.

TABR är solo och unsupported medan RAAM är med följebilar och i stort sett så mycket support det bara går.

RAAM har en ganska skaplig anmälningsavgift och dessutom tillkommer kostnad för crew och ett par bilar under 1,5-2 veckor. TABR är lågbudget i jämförelse men det kostar förstås med mat och ev. husrum.

TABR har ingen maxtid medan RAAM har maxtider.

TABR är 4300 miles medan RAAM är 3100 miles.

TABR startar i Astoria, Washington, ganska långt upp på västkusten medan RAAM startar i Oceanside, California.

TABR går initialt på en ganska nordlig rutt medan RAAM går nere i öknen i söder vilket gör att värmen kan vara brutal.

TABR har inga officiella time stations medan RAAM har 55 stycken.

TABR går i mål i Yorktown, Virginia, medan RAAM går i mål Annapolis, Maryland. Det innebär att trots att TABR startar klart norr om RAAM-starten är målgången en bit längre söderut.

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2017
WSMC sa:
För övrigt är jag grymt avundsjuk på att få cykla igenom YS, då det var det enda jag tänkte på när vi bilade igenom där för ett par år sedan.

+1. YS är en av de "platser" som jag verkligen skulle vilja se i USA.

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2017
GoranS sa:
Asley, har fortfarande inte kommit något längre så antingen är det våldsamma problem att få till cykeln eller så har hon brutit eller så har trackingen slutat funka.

Hon kämpar på med sitt växelöra och växelförare. Nya bud är att hon kan köra på onsdag. Cykelbutiken hon skulle till hade inget, och om jag förstår rätt så skickas det istället med post nånstans ifrån.

Varför har inte folk med sig växelöron, så otympliga är dom inte, men garanterat svåra att få tag på när det är akut.

https://www.facebook.com/groups/524758520982933/permalink/1275919959200115/

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2017
ohellstrom sa:
Spacekitty sa:
Varför har inte folk med sig växelöron

Jag har iallafall aldrig lyckats ha sönder ett på racer. Kan förstå om man inte ser detta som en essentiell reservdel.

Mitt blev lite stukat i samband med att jag körde omkull och bröt benet, just då på plats kändes det kanske inte akut att byta, men jag behövde göra det efteråt.

Trans Am Bike Race 2017
Och Anton är alldeles strax framme i Mesa, Idaho. Verkar som huvudattraktionen där är Mesa Falls. Misstänker dock att Anton inte har tid för en avstickare ner dit.
MesaFalls.jpg

Trans Am Bike Race 2017
Anton, Jack Peterson,Brian Welsh och Amy Lippe verkar hittat ett riktigt panghak i Council, Idaho. Kan det vara lunch som vankas?
ZZZ.JPG

Trans Am Bike Race 2017
Genomgång av hur långt deltagarna hunnit (enligt trackleaders)

Minst 1000 miles: 9
Minst 900 miles: 17
Minst 800 miles: 35
Minst 700 miles: 56
Minst 600 miles: 87
Minst 500 miles: 94
Minst 400 miles: 113
Minst 300 miles: 118
Minst 200 miles: 120
Minst 1 miles: 121
Brutit: 10

Trans Am Bike Race 2017
Anton befinner sig f.n. i Grangeville som del av ett gäng på åtta personer som ligger på plats 28-35 och har hunnit runt 809 miles.

Trans Am Bike Race 2017
I de bakre regionerna har Ashley nu rört sig ca 10 miles BAKÅT och befinner sig vid 64,1 miles. Verkar som att det när det ljusnar kan bli dags för några miles i framåtriktningen:

Matt at Mt View Cycles shipped the new part overnight to Tillamook for me and by the time I arrived at Trask cycles Robert had it installed and had straightened the derailleur. He trued the rear tire and topped the air in the tires off. Amazing what the Two pulled off in a little over 16 hours. Loaded the bike on the bus and went back to Manzanita where I broke down. Will start from here in the AM. So far the bike has seen more of repair shops and me motel rooms then the road.

Låter nästan som att detta skulle kunna vara relaterat till växelöronproblemet:

Took a fall on the way up to the pre-race meeting. Tire dropped between the boards of the boardwalk all the way up to the hubs. Threw me from the bike - cracked head hard - took skin from knee again and jammed up wrist and palm of hand. Walked to bike shop and while one mechanic tried to true tire the other cleaned and bandaged the scrapes. Ended up walking up to the column then down afterwards as wrist was swollen and was hard to use breaks. Ride starts at 6 AM - hope I survive that long :)

Källa: https://www.facebook.com/people/Jodi-Ashley/1024417275

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2017
Tycker det är synd att deltagarna måste hålla sig till en förutbestämd rutt. Gillar skarpt TCR-upplägget med fri rutt mellan checkpoints. Ger en extra krydda till dot-watchandet.

Trans Am Bike Race 2017
Ja, det är väl bara ca 25% gjort så mycket kan hända än.

Är förvisso en krydda med det (delvis) fria ruttvalet. En nackdel tycker jag är att det i viss mån främjar platta rutter. tror t.ex. ingen med resultatambitioner skulle valt de höga passen i Colorado på detta lopp utan utan snarare sneddat ner genom Nebraska till Kansas.

Trans Am Bike Race 2017
Anton är igång igen efter natten och ligger just nu på 33:e plats.Upp till 26:e plats är det knappt 3 mil, men sedan är det närmare 5 mil mellan 25:e och 26:e plats.

Trans Am Bike Race 2017
GoranS sa:

Är förvisso en krydda med det (delvis) fria ruttvalet. En nackdel tycker jag är att det i viss mån främjar platta rutter. tror t.ex. ingen med resultatambitioner skulle valt de höga passen i Colorado på detta lopp utan utan snarare sneddat ner genom Nebraska till Kansas.

Men då är det bara att göra som TCR och lägga checkpoints på roliga ställen.

Trans Am Bike Race 2017
gabbeon sa:
GoranS sa:

Eller organisera ett eget lopp.

Trans Am Bike Race 2017
gabbeon sa:
GoranS sa:

Det jag menar är att det är en balansgång mellan det fria vägvalet och möjligheten att få in berg. Ett helt styrt vägval (i praktiken detsamma som väldigt många checkpoints) ger möjlighet att få en rejält kuperad rutt medan ett helt fritt vägval kommer att leda till relativt flacka rutter. På TCR var det ganska mycket fokus på att hålla sig i dalarna och bara ta sig över bergen precis där det var nödvändigt och helst på enklast möjliga ställe även om det innebar en hel del omvägar. Extremfallen var väl de som efter Furka drog ner till Poslätten, körde på den bort tills de kom till en dal som ledde upp till Alleghe och klättringen därifrån upp till Giau. Det var en rätt rejäl omväg för att undvika ett inte alltför stort antal bergspassager.

Och, bara för att vara tydlig. Jag argumenterar inte emot det fria vägvalet som sådant. Jag tycker också det har sin charm. Däremot tycker jag att det finns nackdelar med både fritt vägval och styrda rutter (antingen genom bestämda vägval eller checkpoints).

Sen kan man förstås hitta på upplägg som främjar variation kring rutterna och samtidigt ger en hel del klättring. Säg t.ex. att man på TCR skulle ha 30 checkpoints (typiskt uppe på toppen av backar) varav varje cyklist fick välja ut 15 som skulle besökas medan de övriga 15 inte behövde besökas. Då skulle man få en styrning mot mer backar men samtidigt behålla en ganska stor frihet. En uppenbar nackdel är att enkelheten försvinner, både för internetcyklisterna och (ffa) de riktiga cyklisterna. En annan är att det kommer att kräva mkt av arrangören i form av val av checkpoints då man inte vill att det hela ska bli ett lopp som huvudsakligen avgörs av hur bra man är på att hitta den bästa rutten. Det måste också finnas många olika val som är bra. Om det finns en rutt som är uppenbart bäst blir det ju inte så mkt val.

Tillbaka
Topp