Tubeless.

Tubeless.
Stealth Black skrev:
-------------------------------------------------------
> Tja, -eller kanske bara använda rimstripen som
> vanligt folk?

Inte med BB UST däcket jag fick på reklamation. Det är för tight för att få på Flowfälgen, med noTubes stripen som följde med.

Tubeless.
>
> Inte med BB UST däcket jag fick på reklamation.
> Det är för tight för att få på Flowfälgen,
> med noTubes stripen som följde med.

Tight är väl bra? Använd såpa enligt instruktionen så att rimstripen inte flyttar/viker sig...

Jensen skrev:
> flow fälgen, alltså notubes egna? varför ska du
> ha deras fälgband på den med? där ska det ju
> räcka me tejpen = bygger nästan inget.

Fälgbandet gör det ännu bättre, -Dvs mindre rapningar särskilt för större däck/ DH-däck att det bygger är ju bara bra så att fälgkanten inte kan röra sig.

Tubeless.
Stealth Black skrev:
> >
> > Inte med BB UST däcket jag fick på
> reklamation.
> > Det är för tight för att få på
> Flowfälgen,
> > med noTubes stripen som följde med.
>
> Tight är väl bra? Använd såpa enligt
> instruktionen så att rimstripen inte
> flyttar/viker sig...
>
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Allt har en gräns. Risken är att skada/töja kant tråden om det är för tight.

Tubeless.
Stealth Black skrev:
> Gunnar; Du har väl videokameran på när du
> blåser upp det nya däcket? min 7bar vill jag se
> att det klarar! Inne i vardagsrummet skall det
> vara...

Som tur är så sätter sig UST versionen vid lååååååångt under 7bar. Kommer aldrig att pumpa i mer än 30psi i nått slanglöst igen, så ingen risk för Mr.Bean målning med detta täcket.
Lyckades sprutlakera både mig å pojken, å halva garaget med förra däcket. Å pep bra i öronen gjorde det med.. :)

Tubeless.
Stealth Black skrev:

> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > flow fälgen, alltså notubes egna? varför ska
> du
> > ha deras fälgband på den med? där ska det ju
> > räcka me tejpen = bygger nästan inget.
>
> Fälgbandet gör det ännu bättre, -Dvs mindre
> rapningar särskilt för större däck/ DH-däck
> att det bygger är ju bara bra så att fälgkanten
> inte kan röra sig.

jojo, men om det är så tight att han inte ens får på däcket, så borde tejpen räcka. men som du säger, me lite såpa kan det ju funka

7 bars i ett mtb däck, det är ju uteslutet :D skulle inte ens tänka tanken. på notubes fälgbanden kan man väll ta bort själva ventilinsatsen, o då får man ett bättre luftflöde in i däcket för att pressa upp det på kanterna. väl uppe, så brukar de sitta kvar, så man kan sätta tillbaka själva ventilinsatsen.

Tubeless.
gunnar.westholm skrev:
> Stealth Black skrev:
> -----
> > gunnar.westholm skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag lyckades inte få det tätt med ghetto
> > ventil
> > > tätad med gorillatejp. Det slutade med att
> > > ventilen drogs genom hålet, när jag
> > försökte
> > > med att skruva åt den hårdare med hjälp av
> > > tång.
> > > Passar en UST ventil på ZTR Flow fälgen?
> På
> > > noTubes står det inget om det, så jag skall
> > > försöka i morgon..
> >
> > Nä tror inte dem funkar... En UST (mavic)
> sticker
> > nog upp ganska mycket -Men det vet du väl
> redan
> > när du läser detta:-)
>
> Nej. Spänningen kvarstår, då jag inte fick tag
> i ventilen pga leverantören inte dök upp i
> backen pga spöregn.
> Men höjd/längd borde inte ha någon betydelse
> eller? Jag trodde det kanske var skillnad på
> håldiameter. Det kan ju ordnas bara inte hålet
> redan är för stort. Men då finns det ju
> vulktejp. Det blir säääkert bra. Jag känner
> på mig att kraften är med mig... :)

UST ventilen passade inte det minsta. Gummitätningen är allt för smal för att ens täcka hålet. Formen tätar endast mot den smala rännan i UST fälgar. Funderar nu på om jag skall prova att vålda på USt däcket med rimstripen. Går säkert med våld och såpa, men jag är som sagt rädd att skada kanttråden. Alternativet är att klippa ut ventilen från rimstripen och hoppas att den funkar bättre än den från No-Flats stripen. Hmm... får nog sova på saken..

Tubeless.
Ähh så länge du kränger för hand kommer du inte skada nåt. Se till att "vicka" in kanten på däcket så fort det har börjat fylla. Sen är det bara blåsa på...

Jag drog precis på ett Minion med Stål-kanttråd för hand; kan inte tänka mig att ditt däck är tightare än det?

Tubeless.
ÆæææææææÆÆÆÆÆH! (ursækta att jag skriker) JAG GER UPP!

Varför? Jo, jag har just sprängt mitt tredje BB däck!!! (Men denna gången UST versionen)

Jag gjorde ett nytt försk med rimstrip. Tog längre tid på mig denna gången, och lyckades pressa på däcket utan verktyg. Visste inte jag var så stark i tummarna..
Pumpade till mellan 37-38psi när det plötsligt började pipa i öronen igen, efter ett mycket ljudligt PANG! (Skulle inte bli förvånad om någon granne ringer polisen snart)
Hadde 40psi som gräns, innan jag tänkt pensla på lite grönsåpe vatten.

Vad i hela H*****E är det frågan om???

Funderade en stund på om mätarenn på min Pro golvpump kan visa så fel. Mend det är uteslutet då jag har en handpump som har mätare som visar det samma vid jämförelse.

Troligen är det Murphys-lag som slagit in.
Det jobbiga är att det känns ganska pinsamt att kontakta importören igen. Vore ju märkligt om han inte misstänker att jag pumpat i för mycket, när jag lyckats smälla mitt tredje däck, eller..?

Hoppas nu på tröstande ord från happy...

Tubeless.
lite coolt att smälla tre däck innan man börjar ifrågasätta metoden ;)

men jag har en vag gissning vad det är som händer; om däcket tål typ 4,5 bar och du blåser upp det till 2,5 så händer ju inget. Om du har det skevt monterat så kan det ju inte expandera till rätt form (ett cirkulärt tvärsnitt) och materialet sträcks inte ut lika mycket over hela ytan = stor smäll

kanske.

Om du har några däck kvar, prova med mycket såpa, lågt tryck och massage!

Tubeless.
Ubu skrev:
> lite coolt att smälla tre däck innan man börjar
> ifrågasätta metoden ;)
>
> men jag har en vag gissning vad det är som
> händer; om däcket tål typ 4,5 bar och du
> blåser upp det till 2,5 så händer ju inget. Om
> du har det skevt monterat så kan det ju inte
> expandera till rätt form (ett cirkulärt
> tvärsnitt) och materialet sträcks inte ut lika
> mycket over hela ytan = stor smäll
>
> kanske.
>
> Om du har några däck kvar, prova med mycket
> såpa, lågt tryck och massage!

Tack för den du! :D Men "metoden" har faktiskt varierat; Olika fälgar. Med och utan rimstrip, och ghetto-strip.
Jag kan garantera att däcket var symetriskt och centrerat på fälgen. Med noTubes rimstripen så satt det så tight så båda kanterna gled ner i mitten på fälgen.
Första anledningen till att jag tänkte pumpa till 40psi igen, är att det nu var ett UST däck som enligt flera källor skall ha starkare bead. Och det står max 60psi på däcket.
Dessutom hoppade det på plats igår vid runt 30-35psi, men då utan rimstrip. Fast då fick jag som redan sagt inte helt tätt - pga minimal läcka runt ventilen..

Min teori till att det inte fungerade med rimstrip, är att den tar så mycket plats att beaden inte greppas ordentligt i fälgkanten, som redan är delvis fylld av den ganska tjocka noTubes stripen..

Jag kan hursomhellst lova att jag INTE kommer att gå över 30psi innan jag tar till såpa framöver!

Tubeless.
Jag tycker att vi skall klargöra att man ska montera däcket i såpvatten (el liknande) från början för att det inte skall trassla till rimstripen och eventuellt lägga sig rätt.

Gunnar, -du får nog kalibrera din manometer :-) är du säker på att det är PSI det står....?

Vem säger att det är starkare bead på UST-däck?

Tubeless.
Stealth Black skrev:
> Jag tycker att vi skall klargöra att man ska
> montera däcket i såpvatten (el liknande) från
> början för att det inte skall trassla till
> rimstripen och eventuellt lägga sig rätt.
>
> Gunnar, -du får nog kalibrera din manometer :-)
> är du säker på att det är PSI det står....?
>
> Vem säger att det är starkare bead på
> UST-däck?

Jag har inte hört eller läst något om att såpvatten eller liknande skulle vara obligatoriskt för att undvika att däcket exploderar. I så fall hadde jag självklart använt det från början! Jag hadde redan plockat fram en flaska med såpa, och en bagarpensel i fall däckskanten inte skulle sätta sig ordentligt.

Pumpen är det inget fel på. Manometern visar i stort sett det samma på 2 andra pumpar jag jämfört med. Men bra fråga, det kanske var Bar jag fyllde.. hahaha :P

Angående bead styrka, så fick jag som sagt ett UST däck på reklamation för att dom menade att Schwalbe inte garanterar att icke UST däck klarar slanglöst - pga svagare bead. Hiddade även en del skrivet om det på Mtbr och något annat forum, men frågan är ju alltid vem man kan lita på..

Tubeless.
Om jag skall montera om ett däck med ny "fälgslang" och ny gegga, behöver jag fortfarande rekommenderade 120ml till ett DH-däck eller kan jag nu räkna däcket som tätat och kanske nöjja mig med 75ml? :)

Tubeless.
Ny fråga:

Jag har fortfarande ghetto-tubeless på bakdäcket, det verkar däremot som att det aldrig riktigt blir tätt? Det kissar ut små svarta fläckar på golvet. Någon som har en aning om vad bekymret kan vara? Verkar inte bara vara på ett speciellt ställe.

Kanske är det bara scwalbes gegga som är helkass?

Tillbaka
Topp