Tubelessdäck på racer

konscious

Aktiv medlem
Tubelessdäck på racer
Har nu smaldäck 25 mm Continentaldäck GP 4000s II som inte är TLR

Vaf ska man ha för TLR-däck på 18 mm Dt swiss fälgar.

Har bara kört TLR Mtb tidigare så ser bara fördelar eller?

Tubelessdäck på racer
konscious sa:
Har nu smaldäck 25 mm Continentaldäck GP 4000s II som inte är TLR

Vaf ska man ha för TLR-däck på 18 mm Dt swiss fälgar.

Har bara kört TLR Mtb tidigare så ser bara fördelar eller?

Det finns inte jättemånga alternativ. Schwalbe Pro One antar jag är det bästa alternativet. Enda nackdelen är väl att du kommer behöva pumpa oftare än med slang. Fast vinsten lär vara högre med lägre däcktryck och inga genomslagspunkor.

Tubelessdäck på racer
Har just monterat 28mm Pro One på dt-fälgar som är 18mm invändigt och då blev de typ 29 efter något dygn. Gick smidigt att få dit dem med flash charger pump men inte provrullat än.

Tubelessdäck på racer
mhenry sa:
Pumpa oftare än med slang? Det har jag inte märkt av.

Hur ofta cyklar du? Vad hade du för slang tidigare? Hur ofta pumpade du förut? Frågorna är många på ett sådant påstående. Tubeless MTB generellt håller tryck sämre än butyl och om vi då jämför ett betydligt högre tryck på räcer så lär trycket försvinna ännu fortare.

Tubelessdäck på racer
Är det nånstans det är värt besväret så är det på racer. Montera på våren och cykla hela sommaren. Pumpar någon gång i månaden mest för att kolla trycket.

Tubelessdäck på racer
Har kört Schwalbe Pro One (28mm) några dagar nu. Monterade på DT Swiss ERC1100-fälgar (19mm innermått). Blev ca 29mm på. Rullar perfekt och behagligt (på "lågt" däcktryck). Kan dock inte säga att det är all världen av skillnad mot de Conti 4000II som satt på innan. De blev 31mm breda på samma fälg. Båda delar funkar bra - osäkert på om det funktionellt är någon större skillnad. Möjligen att man nu inte har någon risk för genomslagspunkt (i och för sig är väl den risken rätt mycket mindre redan med 28mm med slang jämfört med smalare versioner). Har ännu inte upptäckt något ändrat behov av att pumpa däcken. De verkar hålla trycket perfekt än så länge (dock bara en knapp vecka sedan montering ännu).

Tubelessdäck på racer
Jeppe_E sa:
Henrik_E sa:
TL är inte värt besväret på racer.

Besväret?

Schwalbe Pro One på Scope fälgar. 87 mil med blandade vägar, allt ifrån dödsgrus till Holländsk pavé utan bekymmer.

Kan också bekräfta att "besväret" var ytterst begränsat. Enda skillnaden möjligen att monteringen krävde en kolsyrepatron istället för standardpump. Sedan besväret att skruva ur ventilen och hälla i punkaskyddssmeten. Måste säga att det var mycket smidigt överlag. Återstår att se hur det håller över tid, men hittills är jag mycket positiv. Har nu ingen slang som kan gå sönder :-)

Tubelessdäck på racer
Inne på min andra säsong med Schwalbe Pro One och har bara positiva erfarenheter. Något jobbiga att montera första gången, väldigt tighta, men det kan säkert variera mellan olika fälgar. Håller trycket bra, mkt. bättre än slang imo.
Som många skrivit så blir däcken betydligt bredare än spec. när de är monterade på en modern fälg, så jag gick ner en stlk. till den här säsongen.

Tubelessdäck på racer
Jag har gamla schwalbe one sen 4-5 år tillbaks på en flo 30-fälg. Var ett helvete att få på första året, riktigt tight. Jag har haft 8,5 bar i som mest. Normalt har jag ca 6-7 bar i bak och ca 6 fram då jag oftast är ett fetto på strax under 110kg. Aldrig ett stopp sen jag började med tubeless. Innan dess var det punka och nån promenad hem varje år och ja jag hade 2 slangar med mig :-).

Då är det sämre på mtb, där lyckas jag vanligen burpa och få promenera ändå.

Funderar på tub till nästa mtb.

Tubelessdäck på racer
Jag har kört med 25mm Hutchinson Fusion 5 på ett par DT-Swiss PRC 1400 Spline 65 i några veckor nu, utan problem. Lätt att sätta upp, och då jämför jag med en del svåra MTB däck som jag bråkat med tidigare. De gick att sätta utan kompressor med vanlig handpump. Inte heller var det svårt att få dit däcket heller, gick bra för hand med lite lirkande. Fyllde på ca 40ml vanlig Stan's. Håller luft ok men verkar behöva kollas och kanske pumpas ca 1 gång per vecka. Har kört ca 6 bar.

Långtidstest map. på punkteringsskydd pågår alltså skulle man kunna säga.

Tubelessdäck på racer
bsandborgh sa:

Alltid lika spännade att läsa....

"I then inflated the tire further. 100 psi was fine. 105 psi, no problem. A few more pump strokes, about 108 psi, and – bam! The tire blew off the rim. I was wearing ear protection, and there was no sealant inside the tire, so no damage was done.

Of course, few people would inflate a 35 mm tire to 108 psi (7.6 bar). Even with tubes, the Bon Jon Pass is rated to a maximum of 90 psi (6.2 bar)"

Okej, så han överfyllde (medvetet) med 1,4 bar och då åkte däcket av fälgen.... jahapp. Jag kör själv 6 bar i mina Schwalbe 25mm, som på mina fälgar blir hela 29mm. Jättebekväma :)

Tubelessdäck på racer
Enda fördelen med slanglöst är ju att man slipper snakebite, och hur många har fått snakebite på en räcer?
Nackdelen är ju att man måste ha kraftigare (läs tyngre) däck med styvare sidor (läs tungrullat) och vid en stickpunka så sprayar man ner hojen innan det tätat.
Muppar man sen med slanglöst på fälgar som inte har rilla så kan det bli riktigt otrevligt om man tappar trycket i fart.
Men annars så gör man väl som man känner. Så länge det inte tar mer än fem minuter att byta slang och inte behövs mer verktyg än en minipump så vet jag hur jag känner :-)

Tubelessdäck på racer
Tyngre, fälgar som är svårare att montera vanliga däck på, begränsat utval och av dessa flera rätt sopiga däck, högre rullmotstånd, större risk för otrevliga haverier. För fördelen att undvika snajkbajtz? Nja.... Skivat bröd var en bättre ide.

Tubelessdäck på racer
Jag kör oxå schwalbe pro One denna säsong på lvg-hjulen. Gillar lågt däcktryck, rullar på 4 bar både fram och bak, tycker om rövkomforten det ger. Inga bekymmer hittills , håller luften bra .

Tubelessdäck på racer
Sixten Fors sa:
Henrik_E sa:
Sixten Fors sa:
emmer sa:
...så vet jag hur jag känner :-)
Är det inte från 1900-talet är det säkert inget att ha?
Det finns inget en PR-snubbe inte kan sälja in till dig va?
Jag köper sällan något, men om/när jag väl köper ser jag till att få moderna grejor. Brukar bli bäst så.
Idealkonsumenten som man kan lura på bakmaskiner, 3D-teve och tunga tubelessdäck :-)

Tubelessdäck på racer
Jag är nöjd med slanglöst på racer. Måhända tycker somliga att det är helt värdelöst och det har fullständig respekt för.
Är det någon som har slanglöst och inte är nöjd?

Tubelessdäck på racer
Jag vet inte vilka problem man löser med tubeless som motiverar nackdelarna det medför. Men visst är det trevligt att det finns andra som köper ny, dyr, oprövad och ej färdigutvecklad teknik så att man själv kan anamma tekniken när den mognat. Vad som är trist är att man blir kallad teknikfientlig, luddit, mossig, motvalskärring och andra invektiv för att man inte kastar sig över det senaste som inte löser några reella problem...

Tubelessdäck på racer
Som vanligt en klick som tror att ny = bra. tyvärr en alltför vanlig vanföreställning. Men som sagt, hur ska annars branschen ha råd att utveckla nytt utan att folk betalar för betor.

Tubelessdäck på racer
Nackdelar? Ej färdigutvecklad teknik? Löser inte ett problem? Utveckla gärna vad du menar då jag inte är riktigt med här.

tinkerbell sa:
Jag vet inte vilka problem man löser med tubeless som motiverar nackdelarna det medför. Men visst är det trevligt att det finns andra som köper ny, dyr, oprövad och ej färdigutvecklad teknik så att man själv kan anamma tekniken när den mognat. Vad som är trist är att man blir kallad teknikfientlig, luddit, mossig, motvalskärring och andra invektiv för att man inte kastar sig över det senaste som inte löser några reella problem...

Tubelessdäck på racer
Henrik_E sa:
Som vanligt en klick som tror att ny = bra. tyvärr en alltför vanlig vanföreställning. Men som sagt, hur ska annars branschen ha råd att utveckla nytt utan att folk betalar för betor.

"Utvecklingen" handlar till största delen om att återlansera gamla saker och införa tveksamma lösningar bara det är nytt! Branchen måste ju sälja!

Bilagor

• 6150562616_e2a0de8472.jpg
    6150562616_e2a0de8472.jpg
    39 KB · Besök: 154
  • 3t-strada-drivetrain.jpg
    3t-strada-drivetrain.jpg
    96.6 KB · Besök: 118
Tubelessdäck på racer
De snabbaste däcken är slanglösa. En punka hör man bara snabbt i farten då vätskan tätar de allra flesta hål.

Kör man ett lopp så handlar det om att släppa klungan eller kunna hänga kvar med någon bar lägre tryck i däcket.

Har kört slanglösa i något år nu och jag har inget negativt att säga. Totalvikten blir lite lägre eller densamma som slangdäck beroende på vilken slang man kör. Dessutom slipper man köpa slangar, ser inget negativt med det!

Tubelessdäck på racer
Kanske borde köra tubeless på pendlarhybriden?

Gillar komforten i att knappt ha nån luft när man skutter ner för trottoarkanter och så.
Är rätt förvånad över att jag aldrig punkat på den

Tubelessdäck på racer
N_sandstrom sa:
Gillar komforten i att knappt ha nån luft när man skutter ner för trottoarkanter och så.
Du behöver tubdäck :-)
Slanglösa tubdåck.
Slanglösa tubdäck med vätska.
Så failsafe det kan bli...

Tubelessdäck på racer
N_sandstrom sa:

Med risk för att provocera kan jag rekommendera att hälla i latexvätska direkt i slangen. Du slipper både punktering och att tejpa fälgar etc. Har använt de på pendlingscykeln, lådcykeln och barnens cyklar senaste åren.

Tubelessdäck på racer
Har Grailfälgar med 20.3 innerbredd. Testade G One Speed 30 mm i höstas, de gick på smidigt men sen efter ett tag tappade de trycket och ville inte hålla tätt.
Nu inför säsongen monterade jag Pro One 25mm. De är ett helvete att få på Grailfälgarna och river lätt upp tejpen vid monteringen. Fick tejpa om tre gånger innan det satte sig. Framhjulet har varit tätt nu ett par veckor, bakhjulet såg jag nu att det helt tappat trycket. Pumpade det men började läcka kring ventilen, skakade ordentligt sen tätade det igen....får se hur länge det håller.
Tycker inte jag upplever någon större komfortförbättring jämfört med Gp 4000 II som jag har som jämförelsedäck med slang i 25 mm.

Tubelessdäck på racer
Eftersom det inte finns någon gemensam tubeless-standard för fälg- och däcksmått med toleranser, så kommer många att råka ut för samma problem som glitch.
Alla verkar satsa på att sitt eget tubeless system, så det blir nog samma kompatibilitets kaoz som med vevlager.
Men det är väl framtiden! :D

Tubelessdäck på racer
Bengt-re sa:
Tyngre, fälgar som är svårare att montera vanliga däck på, begränsat utval och av dessa flera rätt sopiga däck, högre rullmotstånd, större risk för otrevliga haverier. För fördelen att undvika snajkbajtz? Nja.... Skivat bröd var en bättre ide.

Fast... Om man får tro på det....
Schwalbe Pro One har lägre rullmotstånd än Conti GP4ks2
Viktmässigt så skiljer det 30 gram till Contis fördel. Men, kan säga att däcken sitter så sju in i hvete på mina nya fälgar.

Tubelessdäck på racer
julgus sa:
Nackdelar? Ej färdigutvecklad teknik? Löser inte ett problem? Utveckla gärna vad du menar då jag inte är riktigt med här.

tinkerbell sa:
Nackdelar: Tyngre, högre rullmotstånd, risk för att däcket släpper från fälgen vid högre lufttryck, kladd med tätningsvätska både vid montering och vid punktering.
Ej färdigutvecklad teknik: Få tillverkare av fälg som än så länge inte håller tillräckligt jämn kvalitet för att minimera risken med att däcket släpper från fälg vid högre lufttryck. Begränsat urval av däck (relativt traditionell lösning med slang). Personligen vill jag inte köra med 4 bar på min racer för att däcket garanterat ska sitta kvar på fälgen.
Löser inte ett problem: Fick punktering förra veckan, tveksamt om tätningsvätska fixat det, men det hade iofs varit trevligt om det gjort det. Innan dess hade jag cyklat 430 mil utan punka (och då slitit ut flera däck under tiden), och med tanke på att en punktering tar fem minuter att åtgärda så uppstår frågan om det är lönt att kladda med tätningsvätska. Lär ta längre tid när man ska byta ett utslitet däck om man kör TL än om man kör med slang.

Men detta är bara så jag resonerar...

Tubelessdäck på racer
tinkerbell sa:
julgus sa:

tinkerbell sa:
Nackdelar: Tyngre, högre rullmotstånd, risk för att däcket släpper från fälgen vid högre lufttryck, kladd med tätningsvätska både vid montering och vid punktering.
Ej färdigutvecklad teknik: Få tillverkare av fälg som än så länge inte håller tillräckligt jämn kvalitet för att minimera risken med att däcket släpper från fälg vid högre lufttryck. Begränsat urval av däck (relativt traditionell lösning med slang). Personligen vill jag inte köra med 4 bar på min racer för att däcket garanterat ska sitta kvar på fälgen.
Löser inte ett problem: Fick punktering förra veckan, tveksamt om tätningsvätska fixat det, men det hade iofs varit trevligt om det gjort det. Innan dess hade jag cyklat 430 mil utan punka (och då slitit ut flera däck under tiden), och med tanke på att en punktering tar fem minuter att åtgärda så uppstår frågan om det är lönt att kladda med tätningsvätska. Lär ta längre tid när man ska byta ett utslitet däck om man kör TL än om man kör med slang.

Inga fler fabricerade sanningar? ;)

För du har väl provat tubeless och råkat ut för detta som du beskriver som nackdelar?

Tubelessdäck på racer
Inte om man ska tro denna test..
https://www.bikeradar.com/us/road/gear/article/best-performance-road-tires-lab-tested-49101/

tinkerbell sa:
julgus sa:

tinkerbell sa:

Tubelessdäck på racer
julgus sa:
Inte om man ska tro denna test..
https://www.bikeradar.com/us/road/gear/article/best-performance-road-tires-lab-tested-49101/

tinkerbell sa:
julgus sa:

tinkerbell sa:

Sponsored Content....

Tubelessdäck på racer
En mtb med säg 2 bar i däcken kan ju ha problem att täta tills trycket sjunker nedåt 1-1,5 bar. Borde det inte vara tjorvigare med landsväg där trycket alltid är högre? Jag cyklar gärna slanglöst, men conti gp4ks2 är ej kompatibla så då chansar jag inte.
Alltid slanglöst på mtb, såklart.

Tubelessdäck på racer
Bengt-re sa:
Sponsored Content....
Var inte det fälgarna?

Men att komma fram till att måttligt bredare däck är mer lättrullade än smalare vid samma tryck känns ju inte som raketforskning.
Det är ju samma sak som att säga att smalare däck rullar lättare vid högre tryck än vid lägre (inom gränser).
Känns ju som något man begrep redan på den tiden man körde 14'' med så slitna däck så de inte höll att pumpa...

Tubelessdäck på racer
Lingon sa:
Eftersom det inte finns någon gemensam tubeless-standard för fälg- och däcksmått med toleranser, så kommer många att råka ut för samma problem som glitch.
Alla verkar satsa på att sitt eget tubeless system, så det blir nog samma kompatibilitets kaoz som med vevlager.
Men det är väl framtiden! :D

28.99 mm däckbredd ;-)

En fundering från min sida, hur påverkar högt tryck tejpen? Borde ju bli större påfrestning med större risk att den släpper nånstans, vätska sipprar in och löser upp och vips har man fälgen full med gucka?
Får känslan att det var det som hände i vintras när 30 mm G One helt plötsligt stod platta en morgon.

Tillbaka
Topp