Tubelessdäck på racer

Tubelessdäck på racer
tinkerbell sa:
julgus sa:
Nackdelar? Ej färdigutvecklad teknik? Löser inte ett problem? Utveckla gärna vad du menar då jag inte är riktigt med här.

tinkerbell sa:
Jag vet inte vilka problem man löser med tubeless som motiverar nackdelarna det medför. Men visst är det trevligt att det finns andra som köper ny, dyr, oprövad och ej färdigutvecklad teknik så att man själv kan anamma tekniken när den mognat. Vad som är trist är att man blir kallad teknikfientlig, luddit, mossig, motvalskärring och andra invektiv för att man inte kastar sig över det senaste som inte löser några reella problem...
Nackdelar: Tyngre, högre rullmotstånd, risk för att däcket släpper från fälgen vid högre lufttryck, kladd med tätningsvätska både vid montering och vid punktering.
Ej färdigutvecklad teknik: Få tillverkare av fälg som än så länge inte håller tillräckligt jämn kvalitet för att minimera risken med att däcket släpper från fälg vid högre lufttryck. Begränsat urval av däck (relativt traditionell lösning med slang). Personligen vill jag inte köra med 4 bar på min racer för att däcket garanterat ska sitta kvar på fälgen.
Löser inte ett problem: Fick punktering förra veckan, tveksamt om tätningsvätska fixat det, men det hade iofs varit trevligt om det gjort det. Innan dess hade jag cyklat 430 mil utan punka (och då slitit ut flera däck under tiden), och med tanke på att en punktering tar fem minuter att åtgärda så uppstår frågan om det är lönt att kladda med tätningsvätska. Lär ta längre tid när man ska byta ett utslitet däck om man kör TL än om man kör med slang.

Men detta är bara så jag resonerar...

Har aldrig kladdat med tätningsvätska, man häller i det lite försiktigt genom ventilhålet sedan skruvar man dit ventilen.

Får man en punka som inte tätar så lägger man i en slang, ser inte problemet med det? Skitig blir man alltför ofta ändå, då de flesta punkor verkar uppstå när det är fuktigt ute.

Jag kör med TL på pendlaren fungerar hur bra som helst.

Tubelessdäck på racer
Jeppe_E sa:
tinkerbell sa:
julgus sa:
Nackdelar? Ej färdigutvecklad teknik? Löser inte ett problem? Utveckla gärna vad du menar då jag inte är riktigt med här.

tinkerbell sa:
Jag vet inte vilka problem man löser med tubeless som motiverar nackdelarna det medför. Men visst är det trevligt att det finns andra som köper ny, dyr, oprövad och ej färdigutvecklad teknik så att man själv kan anamma tekniken när den mognat. Vad som är trist är att man blir kallad teknikfientlig, luddit, mossig, motvalskärring och andra invektiv för att man inte kastar sig över det senaste som inte löser några reella problem...
Nackdelar: Tyngre, högre rullmotstånd, risk för att däcket släpper från fälgen vid högre lufttryck, kladd med tätningsvätska både vid montering och vid punktering.
Ej färdigutvecklad teknik: Få tillverkare av fälg som än så länge inte håller tillräckligt jämn kvalitet för att minimera risken med att däcket släpper från fälg vid högre lufttryck. Begränsat urval av däck (relativt traditionell lösning med slang). Personligen vill jag inte köra med 4 bar på min racer för att däcket garanterat ska sitta kvar på fälgen.
Löser inte ett problem: Fick punktering förra veckan, tveksamt om tätningsvätska fixat det, men det hade iofs varit trevligt om det gjort det. Innan dess hade jag cyklat 430 mil utan punka (och då slitit ut flera däck under tiden), och med tanke på att en punktering tar fem minuter att åtgärda så uppstår frågan om det är lönt att kladda med tätningsvätska. Lär ta längre tid när man ska byta ett utslitet däck om man kör TL än om man kör med slang.

Inga fler fabricerade sanningar? ;)

För du har väl provat tubeless och råkat ut för detta som du beskriver som nackdelar?
Nej, jag har inte provat tubeless, har inte haft möjligheten att låna ett par hjul som är TLR. Förutom rullmotståndet som verkar bero på vem man frågar så undrar jag om jag har fel uppfattning om resten av nackdelarna?

Tubelessdäck på racer
izar sa:
tinkerbell sa:
julgus sa:

tinkerbell sa:

Har aldrig kladdat med tätningsvätska, man häller i det lite försiktigt genom ventilhålet sedan skruvar man dit ventilen.

Får man en punka som inte tätar så lägger man i en slang, ser inte problemet med det? Skitig blir man alltför ofta ändå, då de flesta punkor verkar uppstå när det är fuktigt ute.

Jag kör med TL på pendlaren fungerar hur bra som helst.

Så en punka som inte tätar med TL gör inte cykeln mer kladdig än om man punkterar slang/däck-kombon? Att det ofta är blött när man punkterar är ju inget tekniken i sig påverkar.
Vilket däckstryck kör du på pendlaren? Och vad är det för fälg och däck det handlar om? Är det dessutom relevant att jämföra en pendlare med en racer när det handlar om TL?

Hur rent är det den dagen man måste byta däcket för att det är utslitet, och om man måste rengöra fälg vad innebär det i tid?

Tubelessdäck på racer
Jag körde 2016 och halva 2017 med tubeless, hjul och däck från Bontrager och hade vad jag vet ingen punka så det var väl en fördel i sig.
Största fördelen tyckte jag var på mallis där en del vägar är rätt sopiga och bjuder på lite genomslagspunkor som jag slapp både 2016 och 2017. Mitten av 2017 började det släppa luft lite för mycket vilket kan ha berott på ventilen eller nåt annat.Då blev det hjul med slang igen men det är fixat nu så slanglösa hjulen ska nog på igen.
Nackdelen tycker jag, är att det än så länge är lite begränsat med däck och att det säkert kan vara lite tajt att klämma i en slang om man blir så illa tvungen vid punktering som inte tätningsvätskan klarar.
Men annars är jag övertygad om att slanglöst hör till framtiden, precis som skivbromsar.
Jag tror dom flesta som dissar slanglösa inte har testat själva.

Tubelessdäck på racer
nypan sa:
Jag körde 2016 och halva 2017 med tubeless, hjul och däck från Bontrager och hade vad jag vet ingen punka så det var väl en fördel i sig.
Största fördelen tyckte jag var på mallis där en del vägar är rätt sopiga och bjuder på lite genomslagspunkor som jag slapp både 2016 och 2017. Mitten av 2017 började det släppa luft lite för mycket vilket kan ha berott på ventilen eller nåt annat.Då blev det hjul med slang igen men det är fixat nu så slanglösa hjulen ska nog på igen.
Nackdelen tycker jag, är att det än så länge är lite begränsat med däck och att det säkert kan vara lite tajt att klämma i en slang om man blir så illa tvungen vid punktering som inte tätningsvätskan klarar.
Men annars är jag övertygad om att slanglöst hör till framtiden, precis som skivbromsar.
Jag tror dom flesta som dissar slanglösa inte har testat själva.
Jag har aldrig fått genomslagspunka när jag har haft normalt tryck i mina däck, vilket tryck kör du normalt på din racer?

Tubelessdäck på racer
[/quote]
Jag har aldrig fått genomslagspunka när jag har haft normalt tryck i mina däck, vilket tryck kör du normalt på din racer?[/quote]

Kör ner i ett potthål på en skitväg på mallis så kan du få det :-)
Men generellt så har jag haft väldigt få punkteringar under de senaste 35 åren, säkert beroende på att jag haft rätt tryck i förhållande till vikt och däckstorlek.

Tubelessdäck på racer
julgus sa:
Inte om man ska tro denna test..
https://www.bikeradar.com/us/road/gear/article/best-performance-road-tires-lab-tested-49101/

tinkerbell sa:
julgus sa:

tinkerbell sa:

Testen visar att Pro One rullar snabbast.
Samma resultat i RoadBike 4/18
Bättre punkteringskydd mer komfort så varför tveka?

Tubelessdäck på racer
Det trista är att det medför att tubhjul, som är lätta, byts ut mot snortunga tlr hjul. Mina 72 mm höga hjul väger under 1400 gram, för tubdäck.
Det är enda hjulsetet jag kör, på TT hoj, på lvg hoj, klättra berg går utmärkt, lätta nog. TLR väger 400 gram mer. Lite för tungt för att vara allround. Så, min hjulkostnad blir dubbel, ett lätt par, ett aeropar. Nu är hjulparet båda sakerna på en gång.

Senast ändrad:
Tubelessdäck på racer
Mina Campa Shamal väger 1500gr för tubeless. Zipp Tangente Speed tub väger 275gr, Schwalbe Pro One väger 255gr + 40gr vätska= 295gr.
Jag får det till 120gr skillnad till nackdel för tl per hjul. Snortungt? Ja, kanske. Men du slipper ha en extra förlimmad tub med dig.... Du går alltså plus med tl viktmässigt. Notera också att tub har högre rullmotstånd än tl.

Stervelo sa:
Det trista är att det medför att tubhjul, som är lätta, byts ut mot snortunga tlr hjul. Mina 72 mm höga hjul väger under 1400 gram, för tubdäck.
Det är enda hjulsetet jag kör, på TT hoj, på lvg hoj, klättra berg går utmärkt, lätta nog. TLR väger 400 gram mer. Lite för tungt för att vara allround. Så, min hjulkostnad blir dubbel, ett lätt par, ett aeropar. Nu är hjulparet båda sakerna på en gång.

Tubelessdäck på racer
julgus sa:
Mina Campa Shamal väger 1500gr för tubeless. Zipp Tangente Speed tub väger 275gr, Schwalbe Pro One väger 255gr + 40gr vätska= 295gr.
Jag får det till 120gr skillnad till nackdel för tl per hjul. Snortungt? Ja, kanske. Men du slipper ha en extra förlimmad tub med dig.... Du går alltså plus med tl viktmässigt. Notera också att tub har högre rullmotstånd än tl.

Stervelo sa:

Fast Shamal är lågprofil och han hade 72 mm högprofil....

Mina lågprofil tubhjul ligger på 1100 gram...

Tubelessdäck på racer
Tog mina hjul för enkelhets skull.. men visst jämförelsen haltar något. Högprofilshjul med tl verkar vara en bristvara - kanske teknikskifte är på g.. Det du vinner med högprofil kanske äts upp av högre rullmotstånd pga tubdäcket? Fråga: När är 72mm högprofil egentligen vettigt >45km/h, vindstilla? Jag vet att mina fd 60mm var onödigt spännande att cykla med vid minsta sidvind...

DRQ96 sa:
julgus sa:

Stervelo sa:

Fast Shamal är lågprofil och han hade 72 mm högprofil....

Mina lågprofil tubhjul ligger på 1100 gram...

Tubelessdäck på racer
Man tjänar i princip alltid mer på aero än på vikt (undantag rena alpklättringar).

De bästa tubdäcken rullar idag otroligt bra (och känslan är överlägsen clincher) så skillnaden är nästan försumbar.

Men det är lite meckigare med tub.

Jag har 4 par olika högprofilhjul (FFWD, Zipp, ENVE och Reynolds) men bara ett är tubhjul. Framförallt Reynolds är lätta att hantera i sidvind, även kraftig vind. Zipp tycker jag är jobbigast...

Tubelessdäck på racer
glitch sa:
En fundering från min sida, hur påverkar högt tryck tejpen?
Vad är högt tryck? Det är lika jobbigt att vara tape vid:
25 mm @ 6 bar
30 mm @ 5 bar
37 mm @ 4 bar
50 mm @ 3 bar
60 mm @ 2,5 bar
75 mm @ 2 bar

En bra tape, t.ex. DT Swiss funkar utmärkt oavsett vilken bredd det är på däcken (enligt ovan). Även om trycket är 25% högre än ovan.

Tubelessdäck på racer
DRQ96 sa:
Även om du jämför med tubeless? Tror inte riktigt det :-)
Vid rejälare punka är det väl till och med enklare. Att peta in en slang i ett däck med gucka är inte kul alls (och inte bra för handlar, styrlinda och hoods).

Tubelessdäck på racer
Kommer aldrig mer att stoppa en slang i några lvg-hjul. Visst, utbudet av däck är inte det bästa men gör inte så mycket när Schwalbe Pro One finns. Behövs liksom inga andra alternativ då.
Tätar ju även andra punkor än genomslag utmärkt. Fick en tagg i däcket nere på Mallorca i våras, bara att dra ur och cykla vidare istället för att stanna och byta slang, Byten av slang har nog framkallat bra många fler fula ord från min mun än däckbyten med tubeless.
Gårdagens byte av tubelessdäck på gravelbiken tog nog inte mer än 6-7 minuter totalt, utan kladd.

Tubelessdäck på racer
Det verkar finnas två kategorier tubeless-användare. De som får mecka för att få till det, och de som inte verkar behöva göra det så mycket. Är det fälg-/däckkompatibilitet som gör skillnaden? Har varit sugen på att testa men blir lite avskräckt av allt meck det eventuellt innebär.

Tubelessdäck på racer
Men.. alltså risken för punka är ju mindre med tl.. vilket betyder att risken att hamna i situationen med gucka o slang är minimal. Detta förutsatt att allt är korrekt naturligtvis, dvs bra däck, vätska i rätt mängd och framförallt rätt tryck. Jag vet inte hur många hundra mil jag cyklat med tl - inte EN punktering, iallafall inte som jag vet om - däremot har jag åtskilliga gånger fått vänta på folk med både tub o kanttråd när de byter.

Du kan inte på allvar menar att tub är enklare allt inräknat.. förlimma - kladdigt & luktar- både det ena o det andra, gamla limrester som förr eller senare måste av (aceton/hårfön) alt tung tubtejp som dessutom riskerar att riva med sig delar av fälg då den väl ska av, omöjligheten att laga en tub - dyrt.. sämre rullmotstånd osv. Visst kan det ha en viss charm att pyssla med, tid tar det ju iallafall..... Möjligtvis snabbare byte jmf med kanttråd när punkteringen väl skett.. men är det inte lite oroligt att cykla iväg på en tub/hjul där limmet inte riktigt härdat och är det blött kan jag ju se framför mig hur det blir med fästet tub/hjul. Väl klar med bytet så är de med tl-däck några minuter före ;-)

Nope, mitt tubdäcks äventyr fick ett snabbt slut - begrep inte alls grejen och det har ju färgat hur jag ser på saken såklart. Mina ovetenskapliga rulltester visade till min överraskning o bestörtning klart o tydligt att de dessutom var trögare.

Tyvärr sitter jag med kanttråd på finhjulen (Syncros RR1.0 46mm) - har därför krängt på de nya fina Michelin Competion 25mm med latexslang - hoppas inte jag ångrar mig när jag använder det hjulparet. Extraslang, verktyg + pump får man ju då tyvärr knöla ned i ryggfickan...

emmer sa:
DRQ96 sa:
Även om du jämför med tubeless? Tror inte riktigt det :-)
Vid rejälare punka är det väl till och med enklare. Att peta in en slang i ett däck med gucka är inte kul alls (och inte bra för handlar, styrlinda och hoods).

Tubelessdäck på racer
Det är som med allt annat. Man får lära sig. Jag tyckte det var meckigt de första gångerna, nu tycker jag det är enklare. Tror att en del försöker köra tl på icke tl-fälgar eller som en del kör tl med däck ej avsedda för det - klart att det kan bli problem..

evo sa:
Det verkar finnas två kategorier tubeless-användare. De som får mecka för att få till det, och de som inte verkar behöva göra det så mycket. Är det fälg-/däckkompatibilitet som gör skillnaden? Har varit sugen på att testa men blir lite avskräckt av allt meck det eventuellt innebär.

Tubelessdäck på racer
julgus sa:
Men.. alltså risken för punka är ju mindre med tl..
Den är lika stor. Däremot så självläker oftast TL - och för den delen flera tubdäck, tejpade om man vill det - innan man tappat för mycket tryck. Så punkan behöver inte innebära stopp (mer än att man får toppa upp trycket när man stannar nästa gång). Men risken är lika stor (eller eg större då man behöver köra på lägre tryck med styvare däck).

Tubelessdäck på racer
Om vi nu ska ägna oss hårklyverier så är den mindre.. risken för genomslags punka är mindre med tl... ;-) Med svensk standard på vägarna så är det inte helt fel.. särskilt vid klungkörning då man ju ofta inte ser vad som väntar precis framför hjulen.. Man hör om tl-mtb däck som burpar vid genomslag men jag har inte hört motsv för lvg. Och lägre tryck, jämfört med tub ja, men så lågt tryck så risken för punka ökar pga det - det vette tusan..

emmer sa:
julgus sa:
Men.. alltså risken för punka är ju mindre med tl..
Den är lika stor. Däremot så självläker oftast TL - och för den delen flera tubdäck, tejpade om man vill det - innan man tappat för mycket tryck. Så punkan behöver inte innebära stopp (mer än att man får toppa upp trycket när man stannar nästa gång). Men risken är lika stor (eller eg större då man behöver köra på lägre tryck med styvare däck).

Tubelessdäck på racer
Har aldrig fått genomslagspunka på räser. Med tub brukar dessutom fälgen gå sönder innan man får genomslagspunka. I alla fall om man kör med spröda Zipp 404:or. :)
F823114E-E96F-45C7-ADC9-CF521346DB06.jpeg

Tubelessdäck på racer
Lingon sa:
Har aldrig fått genomslagspunka på räser. Med tub brukar dessutom fälgen gå sönder innan man får genomslagspunka. I alla fall om man kör med spröda Zipp 404:or. :)
Mängden kanttrådsalufälgar med vinda fälgkanter är inte ringa den heller... Fast då ryker ju normalt däcksidorna oxå i samma veva.

Tubelessdäck på racer
evo sa:

Ja, det verkar som de som provat och misslyckats och därmed är avogt inställda har kört någon form av ghetto-lösning

Fälgar från Nederlänska Scope (R5C) 58mm profil TLR och Schwalbe Pro One. Tänkte blåsa upp dem så att kanttråden satte sig, innan jag fyllde på gucka. Resultat? Flopp, så satt däcket på plats. Helt tätt ävwen utan gucka. vart lite svårt att få loss kanttråden från fälgen dagen efter :) Men i med gucka och pumpa upp. Har kört 87 mil sedan dess. 1 "punka" där det väste till lite innan guckan hade stelnat. Hade jag kört med slang hade jag fått byta.

Tubelessdäck på racer
julgus sa:
Om vi nu ska ägna oss hårklyverier så är den mindre.. risken för genomslags punka är mindre med tl... ;-) Med svensk standard på vägarna så är det inte helt fel.. särskilt vid klungkörning då man ju ofta inte ser vad som väntar precis framför hjulen.. Man hör om tl-mtb däck som burpar vid genomslag men jag har inte hört motsv för lvg. Och lägre tryck, jämfört med tub ja, men så lågt tryck så risken för punka ökar pga det - det vette tusan..

Fälgar med denna form av kanttrådslås gör att kanttråden sitter rejält. Fick knappt av däcket från dalen vid kanten med mina svaga fingrar. Fick köra tving för att få av kanttråden.

Även cyklat 200m370m på helt tomt däck i jogginghastighet. Däcket satt fortfarande fast på fälgen. Använde TL-lagningskit(gummiplugg) och pumpade upp som om inget hade hänt.
AM-DH-different.jpg

Senast ändrad:
Tubelessdäck på racer
Fälgbromsat är nog i sig inte ett problem.. mer hur man löst det tekniskt. På en Scott Foil ex sitter fälgbromsen under vevpartiet vilket gör att du utan vidare kan köra med 28mm däck. 25 mm klarar det flesta vill jag påstå, men där någonstans går gränsen. På min Bianchi Infinito fungerade 27mm ett tag.. efter några dagar hade däcket expanderat o tog i... men i ramen, bromsen var aldrig i vägen.
konscious sa:
Utbudet är relativt stort men frågan är om alla med fälgbromsat klarar mer än 25mm bredd

Tubelessdäck på racer
Sixten Fors sa:
glitch sa:
25 mm @ 6 bar
30 mm @ 5 bar
37 mm @ 4 bar
50 mm @ 3 bar
60 mm @ 2,5 bar
75 mm @ 2 bar

En bra tape, t.ex. DT Swiss funkar utmärkt oavsett vilken bredd det är på däcken (enligt ovan). Även om trycket är 25% högre än ovan.

Fast nu pratar jag om att vara fälgtape på säg 25 mm däck vid 3,4,5,6,7,8 bar.

Tubelessdäck på racer
För egen del tycker jag att det är lättare att byta däck utan slang. Men jag förstår att alla kan ha olika erfarenheter. Möjligen har jag haft tur med kombinationen däck/fälg.

Tubelessdäck på racer
Gustafsson1 sa:
För egen del tycker jag att det är lättare att byta däck utan slang. Men jag förstår att alla kan ha olika erfarenheter. Möjligen har jag haft tur med kombinationen däck/fälg.
Läge för tävling i valfri dikesren ungefär cyklat fyra mil från hemmet?
Challenge accepted!

Tubelessdäck på racer
Nja. Poängen är ju liksom att de flesta punkteringar tätar sig själv. På sin höjd får man fylla på lite luft.
Men jag vill inte på något sätt försöka omvända dig. För min del får du göra som du vill.

Tubelessdäck på racer
Gustafsson1 sa:

Nåja...

Vi ses väl i vägren lagandes punkor då...

Bilagor

• IMG_20171230_105138_356.jpg
    IMG_20171230_105138_356.jpg
    489.9 KB · Besök: 136
  • IMG_20170914_063254_960.jpg
    IMG_20170914_063254_960.jpg
    650.7 KB · Besök: 123
  • IMG_20170219_150358_532.jpg
    IMG_20170219_150358_532.jpg
    572.7 KB · Besök: 95
Tubelessdäck på racer
julgus sa:

Stervelo sa:

Du missar lite poängen här, mitt 72 mm högprofil hjul, reynolds aero, går bra att klättra i berg med, och köra på TT hojjen, och köra i byig stark vind utan mer problem än folk med 30 mm hjul. Skulle du köra lågprofilhjul på en tthoj? Knappast tänker jag. Så, i mitt fall så väger reynolds nya aero serie, som är TLR; 400 gram mer. Så, för att få samma egenskaper som mitt hjulset har, skulle jag då behöva 2 set hjul. Dubbelt så dyrt. Nej tack, ser inga fördelar heller. Tar du en bra tub, som jag gör, så är rullmotståndsskillnaden försumbar. 400 gram vikt är det inte.

Tubelessdäck på racer
DRQ96 sa:
Man tjänar i princip alltid mer på aero än på vikt (undantag rena alpklättringar).

De bästa tubdäcken rullar idag otroligt bra (och känslan är överlägsen clincher) så skillnaden är nästan försumbar.

Jag har 4 par olika högprofilhjul (FFWD, Zipp, ENVE och Reynolds) men bara ett är tubhjul. Framförallt Reynolds är lätta att hantera i sidvind, även kraftig vind. Zipp tycker jag är jobbigast...
Mitt hjulset är ett reynolds aero 72, beter sig sanslöst bra när det är blåsigt. Mitt enda hjulpar, går finemang.

Mer meck med tub? Med den tejpen jag kör, så är det galet lätt att byta däck, dra av däcket, vilket kräver lite vilja, sen är det
inget kladd kvar på fälgen, bara på med ny tejp, lämna ovansidans skyddsplast kvar, dra av 5 cm så plastremsan sticker ut, på med däck, pumpa upp, centrera, dra bort plastremsan. Klar.. Däremot när jag är ute och hojjar, då har jag bara gegga, sån som bara kan användas efter punka, med mig. Lätt och bra, får bli taxi vid allvarlig punka som inte guckan klarar.

Tubelessdäck på racer
glitch sa:
Sixten Fors sa:
glitch sa:
25 mm @ 6 bar
30 mm @ 5 bar
37 mm @ 4 bar
50 mm @ 3 bar
60 mm @ 2,5 bar
75 mm @ 2 bar

Fast nu pratar jag om att vara fälgtape på säg 25 mm däck vid 3,4,5,6,7,8 bar.
6 bar räcker utmärkt för de flesta.
7 bar går bra (om däcken är 25 mm även i verkligheten vid 7 bar).
8 bar är inte att rekommendera, oavsett slang eller slanglöst. Det är mer än vad Mavicfälgar tål, med slang.

Tubelessdäck på racer
Sixten Fors sa:
Det är mer än vad Mavicfälgar tål, med slang.
Ska nog tas med en nypa salt.
Dels är det mycket högre på hjul innan de började skicka med egna däck och dels ger de samma siffra på tubhjul vilket är totalt lappri...
Däremot är det av en händelse samma siffra som de har på sina däck...
[Inte tubdäcken då då :-) ]

Tubelessdäck på racer
HåkanC sa:
Stervelo sa:
Tar du en bra tub, som jag gör, så är rullmotståndsskillnaden försumbar.
Har du någon källa till det påståendet?

/Håkan
Japp, kollade upp det när jag handlade sörru. Eftersom du verkar veta att det inte är så, har du en källa på det?
12.3 watt rullmotstånd, vittoria corsa g+ tub, mot kantråd, gp4k sII, diffen 0.1 watt. Försumbart. Samma typ av däck mot samma typ av däck, vad gäller punktålighet och användningsområde. Mot sin egen kusin, kanttråd, så är det också 0.1 watt. Jag vill ha däck som tål vanlig användning.

Tubelessdäck på racer
emmer sa:
Däremot har jag ingen bra källa på att det är en bra källa.
Möjligen bra för de som cyklar på sådant här underlag
vittoria-corsa-speed-tubular-2017-1.jpg

Stervelo sa:
12.3 watt rullmotstånd, vittoria corsa g+ tub, mot kantråd, gp4k sII, diffen 0.1 watt. Försumbart.
Det där är ju bara ditt påstående.
Jag skulle fortfarande vilja veta vilken din källa är.

/Håkan

Tubelessdäck på racer
evo sa:

Som oftast när det enkla blir krångligt och svårt, är det skit bakom verktygen.

Tubelessdäck på racer
Någon mer än mig som läst åtskilliga trådar på Happy om hur man monterar däch, byter slang, lagar punka, tejpar/limmar tuber, pumpar ett däck etc.?

Det är inte bara vissa TL-användare som som har tummen mitt i handen, det verkar förekomma oavsett typ av fälg och däck.

Tillbaka
Topp