izar
Aktiv medlem
Tubelessdäck på racer
tinkerbell sa:Nackdelar: Tyngre, högre rullmotstånd, risk för att däcket släpper från fälgen vid högre lufttryck, kladd med tätningsvätska både vid montering och vid punktering.julgus sa:Nackdelar? Ej färdigutvecklad teknik? Löser inte ett problem? Utveckla gärna vad du menar då jag inte är riktigt med här.
tinkerbell sa:Jag vet inte vilka problem man löser med tubeless som motiverar nackdelarna det medför. Men visst är det trevligt att det finns andra som köper ny, dyr, oprövad och ej färdigutvecklad teknik så att man själv kan anamma tekniken när den mognat. Vad som är trist är att man blir kallad teknikfientlig, luddit, mossig, motvalskärring och andra invektiv för att man inte kastar sig över det senaste som inte löser några reella problem...
Ej färdigutvecklad teknik: Få tillverkare av fälg som än så länge inte håller tillräckligt jämn kvalitet för att minimera risken med att däcket släpper från fälg vid högre lufttryck. Begränsat urval av däck (relativt traditionell lösning med slang). Personligen vill jag inte köra med 4 bar på min racer för att däcket garanterat ska sitta kvar på fälgen.
Löser inte ett problem: Fick punktering förra veckan, tveksamt om tätningsvätska fixat det, men det hade iofs varit trevligt om det gjort det. Innan dess hade jag cyklat 430 mil utan punka (och då slitit ut flera däck under tiden), och med tanke på att en punktering tar fem minuter att åtgärda så uppstår frågan om det är lönt att kladda med tätningsvätska. Lär ta längre tid när man ska byta ett utslitet däck om man kör TL än om man kör med slang.
Men detta är bara så jag resonerar...
Har aldrig kladdat med tätningsvätska, man häller i det lite försiktigt genom ventilhålet sedan skruvar man dit ventilen.
Får man en punka som inte tätar så lägger man i en slang, ser inte problemet med det? Skitig blir man alltför ofta ändå, då de flesta punkor verkar uppstå när det är fuktigt ute.
Jag kör med TL på pendlaren fungerar hur bra som helst.