TV4 imorse...

TV4 imorse...
Åh vad härligt att Tv4 eldar på med att kalla det för KRIG mellan cyklister och fotgängare. Sensationsjournalistik. Sug mig!
Synd om flickan förstås.

TV4 imorse...
Läste ett inlägg på fejjan där polisen inriktade sig mot cyklister vid ett specifikt tillfälle. De bötfällde 10 personer ungefär. Någon jämförde detta med en motsvarande aktion mot bilister. Där var det 10 ggr fler personer som åkte dit! Varför nämnde Steffo inte det?

TV4 imorse...
Tyvärr är det en del bråttomputtar som sabbar för alla andra :(

Man KAN inte köra om en omkörande cyklist på Skeppsbron samtidigt som det är möte, så jäkla bråttom kan man inte ha. Ändå ser jag det hända i stort sett varje dag.

Vill man köra fort så får man åka till jobbet tidigare eller hålla sig utanför tullarna.

TV4 imorse...
Nu vet jag inte riktigt situationen (har inget ljud på datorn så jag kan inte höra vad som sägs i inslaget), men vad gäller barn så får man banne mig ta det extremt piano. Dom har helt enkelt inte hunnit utveckla förmågan att ha koll på omvärlden, så om man kör på ett barn är det i 99,9% av fallen ens eget fel.

Jag brukar tänka att barns rörelse är att likna vid en slumpvandring, d.v.s. de kan röra sig åt precis vilket håll som helst och byta riktning precis hur som helst och när som helst. Så, därför gäller det att ha extremt stora marginaler för att säkert kunna passera dom.

TV4 imorse...
GoranS skrev:
-------------------------------------------------------

> Jag brukar tänka att barns rörelse är att likna
> vid en slumpvandring, d.v.s. de kan röra sig åt

Det där tycker jag iofs gäller alla i trafiken, fotgängare, gående och bilister. Alla utom mig :-D

TV4 imorse...
Det verkade som tjejen sprang ut framför cyklisten på en cykelbana. Även en cyklist som åker i 5km/h skulle kunna ha kört på tjejen.

Det finns en annan skola om detta med cykelbanor. Ta bort dem. ALLT. Låt cyklister och bilar samsas på vägarna då vi är ändå fordon. Jag klarar mig på smala 90 vägar med tung trafik. (Mora - Rättvik över Garsås t ex). Och sedan ska jag cykla på cykelbanor då jag kommer in i städer (Mora, Rättvik, Leksand t ex).

Men visst - synd om tjejen.

TV4 imorse...
En gång cyklade jag fort nära ett barn som var på väg mot cykelbanan. Jag ansåg att jag hade full koll på hur barnet rörde sig och jag körde om helt utan fara. Men modern som var tio meter bort såg ju inte riktigt hur situationen såg ut och gav ifrån sig det värsta dödsångestskriket jag hört. Efter det tar jag det jävligt piano nära barn.

TV4 imorse...
GoranS skrev:
> Jag brukar tänka att barns rörelse är att likna
> vid en slumpvandring, d.v.s. de kan röra sig åt
> precis vilket håll som helst och byta riktning
> precis hur som helst och när som helst.

Jag tycker det låter som vilken random gångtrafikant som helst.

Lite kul att de i bakgrunden visar hur illa bilisterna tar hänsyn till cykelbanorna, men inte nämner det. Tyvärr tror jag bara det är cyklister som ser den detaljen i inslaget. Övriga ser bara när någon idiot cyklar mot rött.

TV4 imorse...
Jaha? Litet barn springer ut i trafiken och blir påkört. Den här gången av en cykel. Synd om barnet.
Men om det hände utanför Tanto så kan man väl lika gärna säga att ungen hade tur som bara blev påkörd av en cykel, hade barnet hunnit lite längre ut hade det lika gärna kunnat hamna under en bil.

Sen förstår jag inte riktigt, de pratar om cyklister i 50 km/h, och fler cykelbanor. Om nu genomsnittsscyklisten är så himla snabb vore det väl rimligare att göra plats för dem ute bland bilarna istället, på VÄGARNA. Cykelboxar är mycket billigare än cykelbanor att anlägga, och bygger enkelt bort risken hed högersvängande lastbilar.
Man kan ju tänka sig att cykelbanor även i framtiden kommer att ligga nära trottoarer och gångbanor. Inte mycket till riskreduktion där, med tanke på hur fotgängare brukar virra fram och tillbaka som oml de är ensamma i världen..

TV4 imorse...
Det är såklart synd om tjejen. "Hon sprang ut lite och då kom det en kvinna på cykel". Jag förstår om Håkan är omskakad som förälder, men "hätskt cykelkrig"?! Och som illustration till detta "cykelkrig", använder de sig av Cyklistbloggens filmsnuttar på usel bilkörning/-parkering? Kan inte Collin på Aftonbladet ut och cykla igen (jag menar på riktigt ;-)), och filma alla dessa 50 km/h-cyklister. Passa på att rikta kameran mot fordon i samma hastighet, men som väger 15-20 gånger mer.

Det framstår mest som om man vill svartmåla alla cyklister, för att Aftonbladets sportchefs dotter blev påcyklad på cykelbanan. Han kan ju för övrigt "det här med cyklar".

TV4 imorse...
Gubbstark skrev:
> Det framstår mest som om man vill svartmåla alla
> cyklister, för att Aftonbladets sportchefs dotter
> blev påcyklad på cykelbanan. Han kan ju för
> övrigt "det här med cyklar".

Exakt.

TV4 imorse...
jomper skrev:
> Tyvärr är det en del bråttomputtar som sabbar
> för alla andra :(
>
> Man KAN inte köra om en omkörande cyklist på
> Skeppsbron samtidigt som det är möte, så jäkla
> bråttom kan man inte ha. Ändå ser jag det
> hända i stort sett varje dag.

+1
Eller skanstullsbron, eller...

man skulle kanske tvångsundervisa folk i lite grundläggande matematik: om folk verkligen insåg hur lite tid de tappar på att gå ner några kilometer i fart under ett par hundra meter kanske det skulle bli lättare att sänka farten när situationen så kräver.

TV4 imorse...
Håkan påminner säkert om Hipp Hipps parodi om kvalitetstid med barnen. Han släpper dottern och tappar fokus när dom är nära en gata och cykelväg. Tråkigt för dottern och kvinnan som körde på henne.

TV4 imorse...
jomper skrev:
> Man KAN inte köra om en omkörande cyklist på
> Skeppsbron samtidigt som det är möte, så jäkla
> bråttom kan man inte ha. Ändå ser jag det
> hända i stort sett varje dag.

Möte på Skeppsbron?

TV4 imorse...
Gubbstark skrev:
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Man KAN inte köra om en omkörande cyklist på
> > Skeppsbron samtidigt som det är möte, så
> jäkla
> > bråttom kan man inte ha. Ändå ser jag det
> > hända i stort sett varje dag.
>
> Möte på Skeppsbron?

Jaja, egentligen menade jag Stadsgårdskajen. Observant.

TV4 imorse...
Vad less jag blir på denna logik som media följer.

Gångare går på cykelbanan + Olycka = Cyklistens fel
Cyklist cyklar på bilvägen + Olycka = Cyklistens fel

MEN:

Gångare går på bilvägen + Olycka = Gångarens fel

De där om tvååringen är klassisk OLYCKA och om det är någons fel så är det pappan som inte har koll på sin unge. Förjävla ohederligt att skylla sin egen försumlighet på cyklister istället för att ifrågasätta sig själv.

TV4 imorse...
kluster skrev:
> Vad less jag blir på denna logik som media
> följer.
>
> Gångare går på cykelbanan + Olycka = Cyklistens
> fel
> Cyklist cyklar på bilvägen + Olycka = Cyklistens
> fel
>
> MEN:
>
> Gångare går på bilvägen + Olycka = Gångarens
> fel
>
> De där om tvååringen är klassisk OLYCKA och om
> det är någons fel så är det pappan som inte
> har koll på sin unge. Förjävla ohederligt att
> skylla sin egen försumlighet på cyklister
> istället för att ifrågasätta sig själv.

Du glömde:

Cyklist cyklar på cykelöverfart och blir överkörd av lastbil = cyklistens fel.

TV4 imorse...
kluster skrev:
> Vad less jag blir på denna logik som media
> följer.
>
> Gångare går på cykelbanan + Olycka = Cyklistens
> fel
> Cyklist cyklar på bilvägen + Olycka = Cyklistens
> fel
>
> MEN:
>
> Gångare går på bilvägen + Olycka = Gångarens
> fel
>
> De där om tvååringen är klassisk OLYCKA och om
> det är någons fel så är det pappan som inte
> har koll på sin unge. Förjävla ohederligt att
> skylla sin egen försumlighet på cyklister
> istället för att ifrågasätta sig själv.

Du kan få vara med i soffan. :)

TV4 imorse...
Jättetråkigt vad som hände med flickan - hade hon blivit överkörd av bil istället för cykel hade dessutom konsekvenserna blivit värre.

Emellertid tycker jag många cyklister är dåliga på att anpassa sig efter omständigheterna när det finns barn och ANNAT. Bra exempel är Bergslagsvägen där jag ibland cyklar med mina barn - 6 respektive 7 år gamla. De har cyklat sedan de var cirka 3 år gamla men i synnerhet den yngsta får ibland för sig att det är vänstertrafik som gäller. Om det då kommer ett gäng som vill köra någon typ av lagtempo på cykelbanan kan situationer uppstå. Skall jag enbart låta barnen cykla på extremt lågtrafikerade vägar tills de är cyklar "perfekt" eller skall man se cykelbanan som ett säkert sätt att vänja barnen?

Vad man har för åsikt i den här frågan kan nog också påverkas av om man har barn. Själv har jag i alla fall ändrat inställning

TV4 imorse...
Rattnalle skrev:
> kluster skrev:
> -----
> > Vad less jag blir på denna logik som media
> > följer.
> >
> > Gångare går på cykelbanan + Olycka =
> Cyklistens
> > fel
> > Cyklist cyklar på bilvägen + Olycka =
> Cyklistens
> > fel
> >
> > MEN:
> >
> > Gångare går på bilvägen + Olycka =
> Gångarens
> > fel
> >
> > De där om tvååringen är klassisk OLYCKA och
> om
> > det är någons fel så är det pappan som inte
> > har koll på sin unge. Förjävla ohederligt
> att
> > skylla sin egen försumlighet på cyklister
> > istället för att ifrågasätta sig själv.
>
> Du glömde:
>
> Cyklist cyklar på cykelöverfart och blir
> överkörd av lastbil = cyklistens fel.

Det kan nog sammanfattas med:

Cyklist + X + Olycka = Cyklistens fel

TV4 imorse...
jomper skrev:
> GoranS skrev:
> -----
>
> > Jag brukar tänka att barns rörelse är att
> likna
> > vid en slumpvandring, d.v.s. de kan röra sig
> åt
>
> Det där tycker jag iofs gäller alla i trafiken,
> fotgängare, gående och bilister. Alla utom mig
> :-D

Om Du menar klassisk Brownsk rörelse, så finns väl ett multinomialfördelningsantagande på spridningen, som en diffundering ungefär, och då går det ju att RÄKNA PÅ DET och man kan alltså ta kalkylerade risker.

Edit: Eller lite mer kvantmekaniskt, ett barn kan vara på en plats med en viss hastighet och riktning men om man försöker mäta det ena så förlorar man info om det andra. Lutar mer åt kvantmekanikens vågekvation där ett barn är en vandrande sannolikhetsfördelning.

Senast ändrad:
TV4 imorse...
GarryJones skrev:
> Det verkade som tjejen sprang ut framför
> cyklisten på en cykelbana. Även en cyklist som
> åker i 5km/h skulle kunna ha kört på tjejen.
>
> Det finns en annan skola om detta med cykelbanor.
> Ta bort dem. ALLT. Låt cyklister och bilar samsas
> på vägarna då vi är ändå fordon. Jag klarar
> mig på smala 90 vägar med tung trafik. (Mora -
> Rättvik över Garsås t ex). Och sedan ska jag
> cykla på cykelbanor då jag kommer in i städer
> (Mora, Rättvik, Leksand t ex).
>
> Men visst - synd om tjejen.

Förnuftigt sagt. Har hållt på att bli överkörd när jag råkat snubbla in i cykelfilen påvasagatan gbg fler gånger än jag orkar räkna. Bilar rör sig oftast framåt medan cyklister, gångtrafikanter och lattemorsor rör sig helt slumpartat.

TV4 imorse...
Finns bara en som har gjort fel här och det är Pappan som har brustit i sin uppmärksamhet. Att sen sitta i TV och beklaga sig över att hans barn har blivit påkört på cykelbanan är lite väl magstarkt enligt min mening. Mest synd är det förstås om barnet.

Om en bil rör sig framåt i 30km/h så anses det vara långsamt men om en cyklist cyklar i 30km/h så anses det vara snabbt.

TV4 imorse...
railrunner skrev:
> På Stadsgårdskajen är det 50 km/h och ingen
> cyklist verkar ha kommit upp i det ens, så
> varför gnälls det?
>
> http://app.strava.com/segments/3840663

Men lattemammor på 3-växlade Skeppshultscyklar skiter i strava så mörkertalet är nog stort

TV4 imorse...
Jag anser att man ska bannemig tänka till lite mer när man cyklar oavsett hur van cyklist man än är.
Anpassa hastigheten efter omgivningen.
Är det trångt och mycket folk runt omkring, sakta ner.
Är det fri sikt och folk på behörigt avstånd som inte kan göra några dumheter, cykla fort.
Svårare än så är det inte?

Man lär ju sig som bilist, anpassa farten efter underlaget och trafiken.
Samma sak gäller cyklister.

Lite inte på någon förutom dig själv är mitt motto när jag cyklar på cykelbanan.

TV4 imorse...
Fliken skrev:
> är det riktigt friskt att ha Stravasegment i
> innerstaden ?

Man kan ju flagga dom som hazardous. Har jag gjort med några segment längs min väg

TV4 imorse...
PerryE skrev:
> Jättetråkigt vad som hände med flickan - hade
> hon blivit överkörd av bil istället för cykel
> hade dessutom konsekvenserna blivit värre.
>
> Emellertid tycker jag många cyklister är dåliga
> på att anpassa sig efter omständigheterna när
> det finns barn och ANNAT.

Men hur långt ska man anpassa sig? Efter allt som KAN hända, eller efter vad som SANNOLIKT kan hända?

Mötte en liten hjälmhjuling med mer fart är förstånd utanför Älvsjöbadet igår. Jag bromsade in, drog mig åt sidan och gjorde allt utom att kryssa ut på gräsmattan för att ge parveln gott om plats att passera. När det var 10 meter kvar blir plötsligt ungen djupt fascinerad av sitt framhjul eller nåt, böjer bestämt ner huvudet och blicken och kör vidare i blindo.
Det höll på att bli en krock trots att jag nästan stod stilla.
Även till fots hade det varit knepigt att hålla undan för den figuren.

Om jag inte får förutsätta nånting utom mina medtrafikanters fysiska begränsningar att röra sig så blir det ju himla svårt att färdas bland folk.

TV4 imorse...
Fliken skrev:
> är det riktigt friskt att ha Stravasegment i
> innerstaden?

Ja - Om man förutsätter att alla, liksom jag, sätter sin egen och andras säkerhet före ett Strava-rekord.

Nej - Om annars...

Sedan så är det ju inte direkt kreddigt med platta Strava-segment där mest medvind vinner.
[Edit]: ...eller där man måste köra mot rött eller göra andra olagligheter.

Senast ändrad:
TV4 imorse...
lundatok skrev:
> Finns du inte på sträva pendlar du inte!

Jo, det är väl precis det du gör? Men du ELITpendlar inte.

TV4 imorse...
railrunner skrev:
> Sedan så är det ju inte direkt kreddigt med
> platta Strava-segment där mest medvind vinner.
> : ...eller där man måste köra mot rött eller
> göra andra olagligheter.

Bitter över att bara ligga två på listan vad jag kan förstå. :)

Att gå på en trottoar med bilar som susar förbi i 50+ km/h verkar många inte tycka vara något att klaga över, men om en cyklist passerar i 30 km/h så blir det ett väldigt liv. Är det för att gångtrafikanterna tycker att det är OK att vingla ut på cykelbanan, men håller sig borta från vägen?

Tillbaka
Topp