Postade just följande på Jenny Strömstedts blogg. Får se om det får stå kvar...
--------------------------------------------
Men snälla Jenny. Ge ett seriöst försök att pendelcykla i Stockholms innerstad några veckor och återkom sedan. Det är så pinsamt uppenbart utifrån hela ditt och Steffos förhållningssätt i frågan att ingen utav er gjort det på riktigt. Har jag fel?
I övrigt är det är ett otroligt oseriöst intryck du och Steffo gör i nyhetsmorgoninslaget (
http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=2382876). Varför vändes exempelvis allt mot "folk som cyklar 50 km/h" när det var en "äldre kvinna" som "rammade" (sic!) det stackars barnet (som det ju förstås är synd om) PÅ EN CYKELVÄG. Den ouppmärksamme fadern (som bevisligen inte kan någonting om cyklar eftersom han tror att många lyckas färdas på dem i 50 km/h) beskriver tydligt att det "inte finns någon biltrafik" i Tanto och att det därför inte är någon fara att släppa uppmärksamheten över sitt barn trots att han faktiskt förstår att de går på en cykelväg.
Kommentar 1: Du och Steffo låter otroligt hätska mot cyklister i inslaget. Du har satt en otroligt hätsk rubrik på blogginlägget. Det är skrämmande att du själv anser att kommentarerna du fått från cylkister är hätska utan att själv inse vilket hat du och Steffo göder genom ert egna beteende.
Kommentar 2: Det finns endast några tiotal cyklister i hela Sverige som kan cykla 50 km/h några längre sträckor och då på specialdesignade tempocyklar (ej vanliga räsercyklar). Jag kan lova dig att du får leta länge innan du hittar någon som cyklar 50 km/h i Stockholms innerstad.
Kommentar 3: Jag är själv bilist, cyklist och gångtrafikant. Jag anser att man själv måste växla runt mellan de olika trafikslagen för att på riktigt få någon verklig förståelse för de respektive trafikantgrupps beteende. Exempelvis gick jag själv ganska ofta i cykelbanan innan jag själv började cykelpendla, något jag aldrig gör längre. Jag anser, utifrån min personliga erfarenhet av att tillhöra alla tre ovannämnda trafikantgrupper, att den överlägset mest åsidosatta gruppen är cyklisterna. Bilisterna anser att man som cyklist är i vägen om man kör på bilvägen enligt bilreglerna. Vidare anser gångtrafikanterna att man är dum i huvet, eller varför inte "cyklistjävel", om man tror att man kan cykla snabbare än styrfart på cykelvägen och har ingen som helst förståelse om man inte är beredd på att en gångtrafikant som ser ut att gå rakt fram helt plötsligt byter riktning 90 grader rakt ut i cykelbanan utan att förvarna eller se sig för på något vis (detta gäller även om man plingat i ringklockan).
Kommentar 4: Studera olycksrapporteringen i media (inte minst din och Steffos i "nyhets"morgon) och du finner följande: Om det sker en olycka mellan bil (inte bilist!) och cyklist (inte cykel!) = cyklistens fel. Om det sker en olycka mellan lastbil (inte lastbilschafför!) och cyklist (inte cykel!) = cyklistens fel. Om det sker en olycka mellan gåntrafikant och cyklist = cyklistens fel. Detta alldeles oavsett olycksförlopp. Skrämmande!
Kommentar 5: Läs denna tråd på det Svenska cykelforumet happymtb:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/2160855/page=1
I all välmening
/
Erik som alltid stannar för de rött om trafikljuset överhuvudtaget reagerar på cyklar.
----------------------------------------------------------