TV4 imorse...

TV4 imorse...
Boldtaar skrev:
-------------------------------------------------------
> Cykelfrämjandet borde dela ut gratis Turbospoke.
> Hade alla kört om kring med dessa så hand man
> löst 80% av alla incidenter med
> gångtrafikanter.
>

Haha. Härligt! Får man köra i bilfilen då?

TV4 imorse...
KjellKriminell skrev:
> jag kunde fan inte bärga mig, jag skrev ett mail
> till dom
> (den moderna versionen av "dagens ris" i
> tidningen...)
>
> :
>
> "Hej TV4!
> Idag såg jag ett inslag på nyhetsmorgon som
> handlade om en 2-årig flicka som blivit påkörd
> av en cyklist.
>
> Ni påstår att det pågår ett "cykelkrig".
> Barnets pappa är sportchef på Aftonbladet och
> får kräka ur sig vad som helst. - Har ni inga
> krav alls på vad som kan tas upp i nyhetsmorgon?
> Räcker det med att vara chef på Aftonbladet för
> att få TV-utrymme?
>
> Detta inslag i dagens nyhetsmorgon var enligt mig
> ett absolut lågvattenmärke för otroligt dålig
> sensationsjournalistik som i mina ögon bara blir
> värre och värre för varje dag som går!
>
> Ett barn blir påcyklat. Vad är nyhetsvärdet i
> detta?
> Jag blir så otroligt provocerad av er dåliga
> journalistik.
>
> Människan har gått, cyklat och kört bil i
> ganska många år. En olycka mellan två av dessa
> trafikgrupper är väl knappast någon nyhet?
> Föräldrar har väl brustit i sin uppsyn över
> sina barn i tusentals år?
>
> Barnet va på en plats där hon inte skulle vara,
> hon skulle inte vara på cykelbanan.
> Hade hon inte varit på cykelbanan så hade
> olyckan aldrig skett.
>
> Nu till min fråga till er:
> Om barnet gått ut på vägen och blivit påkört
> av en bil, hade den nyheten då fått samma
> uppmärksamhet?
>
> Jag är mycket tveksam till att ni i det fallet
> beskrivit läget som att "det pågår ett
> bilkrig!"
>
> Någon modig människa på er nyhetsredaktion får
> mycket mycket gärna besvara min fråga.
> Får jag inget svar på min fråga så sjunker
> mitt förtroende för er ytterligare.
>
> I nuläget stänger jag hellre av TV´n än tittar
> på nyhetsmorgon på jobbets frukost. De som
> sitter runt frukostbordet håller oftast med mig
> genom att säga "åh va skönt att få bort dom
> låtsasnyheterna"
>
>
>
> Fick svaret:
>
>
> "Hej!
>
>
>
> Tack för ditt mail, jag har vidarebefordrat det
> till Nyhetsmorgons chef och därmed framfört dina
> synpunkter.
>
>
>
> Önskar dig en fin midsommar!
>
>
>
> Med vänlig hälsning
>
>
>
> Z*****
>
> Nyhetsmorgon"

+1

TV4 imorse...
I egenskap av bilist kan jag tycka att cyklister är ungefär som gångtrafikanter men med en EU-moppes hastighet.

Det är juridiskt sett helt ointressant hur tokigt ett barn eller förälder betett sig. Den starkare trafikanten bär hela ansvaret själv, vilket jag personligen tycker är helt rätt. Annars skulle det verkligen bli krig på gator och vägar.

Det är ju bara att fundera själv på vad bilister skulle skylla på när de manglar ner cyklister. Få cyklister vill ju kännas vid något ansvar för att inte glida upp i döda vinkeln t ex.

/Freddo

TV4 imorse...
fphotography skrev:
> Få cyklister vill ju kännas vid
> något ansvar för att inte glida upp i döda
> vinkeln t ex.
>
> /Freddo

Jag kör bil ca 8000 mil och cyklar ca 900 mil om året. Som bilist OCH cyklist tycker jag mig förstå båda sidor. Men, det här med att skuldbelägga de som hamnat i döda vinkeln ger jag inget för. Det är den som har döda vinklar som skall iakta försiktighet och inte tvärtom! Även om man som utsatt (cyklist, fotgängare etc) av ren självbevarelsedrift aktar sig så är det inte gängse regel att så SKA det vara.

TV4 imorse...
fphotography skrev:
> I egenskap av bilist kan jag tycka att cyklister
> är ungefär som gångtrafikanter men med en
> EU-moppes hastighet.
>
> Det är juridiskt sett helt ointressant hur tokigt
> ett barn eller förälder betett sig. Den starkare
> trafikanten bär hela ansvaret själv, vilket jag
> personligen tycker är helt rätt. Annars skulle
> det verkligen bli krig på gator och vägar.
>
> Det är ju bara att fundera själv på vad
> bilister skulle skylla på när de manglar ner
> cyklister. Få cyklister vill ju kännas vid
> vinkeln t ex.
>
> /Freddo

Det är ju knappast självklart att cyklisten är "den starkare trafikanten" vid kollision mellan fotgängare och cyklist. Cyklisten kan lätt falla omkull och åsamkas skador som är minst lika stora som de fotgängaren drabbas av. Detta gäller inte vid kollision mellan cyklist och bil.

Det är heller knappast ointressant hur föräldern betett sig. Det finns en anledning till att barnen inte släpps lösa i trafiken hursomhelst: Det är för farligt. Föräldern är garanten för att samspelet skall funka trots barnets bristande förmåga. Det går nog inte att skapa en trafikmiljö där (små)barn säkert kan vistas utan uppsyn.

TV4 imorse...
Få cyklister vill ju kännas vid
> vinkeln t ex.
>
Detta måste vara det mest idiotiska argument som framförs i trafikdebatten. När jag kör bil så vänder jag alltid på huvudet och ser mig om innan jag svänger eftersom man inte kan förlita sig enbart på backspeglar. Det är en av de första sakerna man lär sig i körkortsutbildningen. Om du inte förstår detta bör du överhuvudtaget inte köra bil.

Jag har själv ett litet barn och jag skulle inte drömma om att låta det gå i närheten av gator eller cykelbanor utan att ha järnkoll på varenda steg det tar. Att dessutom göra det i centrala Stockholm visar ju vilken kass förälder det handlar om.

TV4 imorse...
Om du tror att det räcker med att vrida på huvudet så är det nog du som bör lämna tillbaka körkortet.

Trafikjuridiskt så räknas cyklisten alltid som den starkare parten. Det har inget med eventuella skador att göra.

På samma sätt som bilister räknas som den starkare parten mot cyklister och gångtrafikanter. Sedan sker ju undantag men det är nog inte så ofta.

/Freddo

TV4 imorse...
Cyklarrunt skrev:
> Blir nog ingen fred med strömstedt
> http://blogg.mama.nu/jennystromstedt/2013/06/18/cy
> kelhelvetet/#comment-section

Holy moly... http://www.adaisyday.blogspot.se

och wtf är felet på Niki Loong som kommenterar följande:

"I våras flyttade jag från stan (Södermalm), men jag minns med fasa dom dödsföraktande cyklisterna. Till slut gick jag rakt ut i gatan (Götgatan vid Hornsgatan, grön gubbe) när dom kom körandes i full fart mot rött. Två ramlade omkull men jag tyckte inte det minsta synd om dom. Faktiskt. Hur svårt kan det vara att skilja på grönt och rött, typ? Men naturligtvis fick jag utskällning... Samma när dom kom cyklandes i full fart MOT trafiken på S:t Paulsgatan. Till slut siktade jag (nästan stillastående) in bilen mot dom och tvingade dom upp på trottoaren. Vad jag blev kallad då är inte tryckbart. Att det är enkelriktat var inget att bry sig om, ansåg cyklisterna. Jag tröttnade även rejält på tiggarna och klev till slut med hunden rakt över deras filtar och burkar för att komma in i T-banan eller butiken. Men det är ju en helt annan historia."

TV4 imorse...
Svensk media måste svältas till döds. Alla ni som dagligen besöker Aftonbladets, Expressens och TV4:s hemsida; det här är ERT FEL. Det är era jävla klick på dessa vidriga skitbajskräksidor som ger dem pengar. Sluta med det!!!

Vill ni läsa bajs? Jamen fortsätt då och sponsra dem med ert klickande och läsande. Vill ni INTE läsa bajs? Välj då andra informationskällor. Radera alla era länkar till avföringstidningarna och bli på köpet mer välmående människor.

TV4 imorse...
Postade just följande på Jenny Strömstedts blogg. Får se om det får stå kvar...

--------------------------------------------

Men snälla Jenny. Ge ett seriöst försök att pendelcykla i Stockholms innerstad några veckor och återkom sedan. Det är så pinsamt uppenbart utifrån hela ditt och Steffos förhållningssätt i frågan att ingen utav er gjort det på riktigt. Har jag fel?

I övrigt är det är ett otroligt oseriöst intryck du och Steffo gör i nyhetsmorgoninslaget (http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=2382876). Varför vändes exempelvis allt mot "folk som cyklar 50 km/h" när det var en "äldre kvinna" som "rammade" (sic!) det stackars barnet (som det ju förstås är synd om) PÅ EN CYKELVÄG. Den ouppmärksamme fadern (som bevisligen inte kan någonting om cyklar eftersom han tror att många lyckas färdas på dem i 50 km/h) beskriver tydligt att det "inte finns någon biltrafik" i Tanto och att det därför inte är någon fara att släppa uppmärksamheten över sitt barn trots att han faktiskt förstår att de går på en cykelväg.

Kommentar 1: Du och Steffo låter otroligt hätska mot cyklister i inslaget. Du har satt en otroligt hätsk rubrik på blogginlägget. Det är skrämmande att du själv anser att kommentarerna du fått från cylkister är hätska utan att själv inse vilket hat du och Steffo göder genom ert egna beteende.

Kommentar 2: Det finns endast några tiotal cyklister i hela Sverige som kan cykla 50 km/h några längre sträckor och då på specialdesignade tempocyklar (ej vanliga räsercyklar). Jag kan lova dig att du får leta länge innan du hittar någon som cyklar 50 km/h i Stockholms innerstad.

Kommentar 3: Jag är själv bilist, cyklist och gångtrafikant. Jag anser att man själv måste växla runt mellan de olika trafikslagen för att på riktigt få någon verklig förståelse för de respektive trafikantgrupps beteende. Exempelvis gick jag själv ganska ofta i cykelbanan innan jag själv började cykelpendla, något jag aldrig gör längre. Jag anser, utifrån min personliga erfarenhet av att tillhöra alla tre ovannämnda trafikantgrupper, att den överlägset mest åsidosatta gruppen är cyklisterna. Bilisterna anser att man som cyklist är i vägen om man kör på bilvägen enligt bilreglerna. Vidare anser gångtrafikanterna att man är dum i huvet, eller varför inte "cyklistjävel", om man tror att man kan cykla snabbare än styrfart på cykelvägen och har ingen som helst förståelse om man inte är beredd på att en gångtrafikant som ser ut att gå rakt fram helt plötsligt byter riktning 90 grader rakt ut i cykelbanan utan att förvarna eller se sig för på något vis (detta gäller även om man plingat i ringklockan).

Kommentar 4: Studera olycksrapporteringen i media (inte minst din och Steffos i "nyhets"morgon) och du finner följande: Om det sker en olycka mellan bil (inte bilist!) och cyklist (inte cykel!) = cyklistens fel. Om det sker en olycka mellan lastbil (inte lastbilschafför!) och cyklist (inte cykel!) = cyklistens fel. Om det sker en olycka mellan gåntrafikant och cyklist = cyklistens fel. Detta alldeles oavsett olycksförlopp. Skrämmande!

Kommentar 5: Läs denna tråd på det Svenska cykelforumet happymtb: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2160855/page=1

I all välmening
/
Erik som alltid stannar för de rött om trafikljuset överhuvudtaget reagerar på cyklar.

----------------------------------------------------------

TV4 imorse...
Bara för att förtydliga:
Självklart skall även cyklister sakta in om de bedömer att en risksituation uppstår. Lika självklart är att motortrafikanterna skall göra det. Det borde också vara självklart att fotgängare som befinner sig i en planerad trafikmiljö tar ansvar för sitt beteende. Kan de inte det (barn, hundar, förståndshandikappade etc) skall en ansvarig, tex förälder, hjälpa till. Det är vore inte rimligt om vissa grupper fick "fribrev" i trafiken och aldrig ställs till svars för sitt beteende.

Men än en gång; bygg trafiksystem som fungerar och ta cykeln och cyklisterna på allvar som fortskaffningsmedel och trafikantgrupp både då det gäller rättigheter och skyldigheter.

TV4 imorse...
Makten skrev:
> Svensk media måste svältas till döds. Alla ni
> som dagligen besöker Aftonbladets, Expressens och
> TV4:s hemsida; det här är ERT FEL. Det är era
> jävla klick på dessa vidriga skitbajskräksidor
> som ger dem pengar. Sluta med det!!!
>
> Vill ni läsa bajs? Jamen fortsätt då och
> sponsra dem med ert klickande och läsande. Vill
> ni INTE läsa bajs? Välj då andra
> informationskällor. Radera alla era länkar till
> avföringstidningarna och bli på köpet mer
> välmående människor.

Problemet är att man ibland måste lukta på bajset för att förstå hur illa det fortfarande stinker. Men det är klart, att dagligen göra detta måste väl vara att betrakta som självskadebeteende.

TV4 imorse...
knight22 skrev:
> Få cyklister vill ju kännas vid
> > något ansvar för att inte glida upp i döda
> > vinkeln t ex.
> >
> Detta måste vara det mest idiotiska argument som
> framförs i trafikdebatten. När jag kör bil så
> vänder jag alltid på huvudet och ser mig om
> innan jag svänger eftersom man inte kan förlita
> sig enbart på backspeglar. Det är en av de
> första sakerna man lär sig i
> körkortsutbildningen. Om du inte förstår detta
> bör du överhuvudtaget inte köra bil.
>
Med det resonemanget förstår jag att du aldrig har kört en lastbil. Jag minns speciellt ett tillfälle när jag var med lastbil i Danmark, jag skulle svänga höger över en cykelbana och när jag får grönt ljus så avvaktar jag med att köra tills cyklisten på cykelbanan har passerat. Det passerar dock ingen cyklist så jag väntar och kollar i mina 5 backspeglar och i backkameran men ingenstans ser jag den kvinnliga cyklisten. Då har hon kört fram och ställt sig i den döda vinkeln och står där och väntar på att jag skall köra först. Enda möjligheten för mig att upptäcka henne är att gå ur bilen och gå runt och kolla på högersidan var hon befinner sig och innan jag är tillbaka i bilen slår nog ljuset om till rött.

TV4 imorse...
DaK skrev:
> knight22 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Få cyklister vill ju kännas vid
> > > något ansvar för att inte glida upp i döda
> > > vinkeln t ex.
> > >
> > Detta måste vara det mest idiotiska argument
> som
> > framförs i trafikdebatten. När jag kör bil
> så
> > vänder jag alltid på huvudet och ser mig om
> > innan jag svänger eftersom man inte kan
> förlita
> > sig enbart på backspeglar. Det är en av de
> > första sakerna man lär sig i
> > körkortsutbildningen. Om du inte förstår
> detta
> > bör du överhuvudtaget inte köra bil.
> >
> Med det resonemanget förstår jag att du aldrig
> har kört en lastbil. Jag minns speciellt ett
> tillfälle när jag var med lastbil i Danmark, jag
> skulle svänga höger över en cykelbana och när
> jag får grönt ljus så avvaktar jag med att
> köra tills cyklisten på cykelbanan har passerat.
> Det passerar dock ingen cyklist så jag väntar
> och kollar i mina 5 backspeglar och i backkameran
> men ingenstans ser jag den kvinnliga cyklisten.
> Då har hon kört fram och ställt sig i den döda
> vinkeln och står där och väntar på att jag
> skall köra först. Enda möjligheten för mig att
> upptäcka henne är att gå ur bilen och gå runt
> och kolla på högersidan var hon befinner sig och
> innan jag är tillbaka i bilen slår nog ljuset om
> till rött.

Hur i hela friden tror du att en totalt lastbilsointresserad person skulle kunna hålla reda på exakt var de döda vinklarna finns på just din lastbilsmodell? Ofta ser man inte in i hytten ordentligt och då kan det vara mycket svårt att bedöma om chauffören observerat en.
Bilen och kanske även korsningen är helt enkel felkonstruerad och detta är naturligtvis varken ditt eller kvinnans fel.

Senast ändrad:
TV4 imorse...
Atlas skrev:
> Att ni orkar.

Så sant.
Nu skall jag lägga ned och köra BIL ett gäng mil för att fira helgen. Glad midsommar alla fotgängare, cyklister, bilister, mopedister, motorcyklister och t.o.m journalister.

TV4 imorse...
Såg precis inslaget från TV4. Min enda fråga är varför man gör ett reportage om pendelcyklister på morgon-TV, det är väl bara arbetslösa och pensionärer som har tid att se på sånt?

TV4 imorse...
Snuten skrev:
>
> Hur i hela friden tror du att en totalt
> lastbilsointresserad person skulle kunna hålla
> reda på exakt var de döda vinklarna finns på
> just din lastbilsmodell? Ofta ser man inte in i
> hytten ordentligt och då kan det vara mycket
> svårt att bedöma om chauffören observerat en.
> Bilen och kanske även korsningen är helt enkel
> felkonstruerad och detta är naturligtvis varken
> ditt eller kvinnans fel.

Titta i backspegeln själv, ser du föraren så borde han se dig. Om inte stå nån annanstans.

TV4 imorse...
Tur att det inte var en representant från en folkgrupp (somalier,romer,albaner,Eksjöbor,samer eller vad som helst) som var med i olyckan med lilla flickan. Om rubriken varit densamma men för någon annan grupp än cyklister hade det väl varit "hets mot folkgrupp", eller??

Jag tycker det är märkligt att det är så få som inser att sitt eget beteende påverkar situationen.
Min fördom säger mig att den goda Jenny inte färdas många meter vare sig till fots, med cykel eller i bil utan att ha iPhonen i bruk. Men så är jag lite fördomsfull också. Men det är inte mitt fel. Inget är mitt fel någonsin.

TV4 imorse...
sjogren skrev:
> Snuten skrev:
> -----
> >
> > Hur i hela friden tror du att en totalt
> > lastbilsointresserad person skulle kunna hålla
> > reda på exakt var de döda vinklarna finns på
> > just din lastbilsmodell? Ofta ser man inte in i
> > hytten ordentligt och då kan det vara mycket
> > svårt att bedöma om chauffören observerat en.
>
> > Bilen och kanske även korsningen är helt
> enkel
> > felkonstruerad och detta är naturligtvis
> varken
> > ditt eller kvinnans fel.
>
>
> Titta i backspegeln själv, ser du föraren så
> borde han se dig. Om inte stå nån annanstans.

klokt. Enkelt!

TV4 imorse...
Det finns idoter som gånggängare, idoter som cyklister, bilister, föräldrar, bloggare och journalister. M fl. Inte tvärtom, som jag ser det.

TV4 imorse...
>
>

Mycket bra tips, betydligt bättre tips än att lastbilsförare skall vrida på nacken för att se om det är fritt (det enda vederbörande ser då är om sängen är bäddad).

TV4 imorse...
DaK skrev:
> >
> >
> > Titta i backspegeln själv, ser du föraren så
> > borde han se dig. Om inte stå nån annanstans.
>
> Mycket bra tips, betydligt bättre tips än att
> lastbilsförare skall vrida på nacken för att se
> om det är fritt (det enda vederbörande ser då
> är om sängen är bäddad).

Och vad ska man göra om lastbilschaffisen glider upp bredvid en och man inte ser vederbörande i dennes backspegel? Teleportera bort sig?

TV4 imorse...
access skrev:
> DaK skrev:
> -----
> > >
> > >
> > > Titta i backspegeln själv, ser du föraren
> så
> > > borde han se dig. Om inte stå nån
> annanstans.
> >
> > Mycket bra tips, betydligt bättre tips än att
> > lastbilsförare skall vrida på nacken för att
> se
> > om det är fritt (det enda vederbörande ser
> då
> > är om sängen är bäddad).
>
>
> Och vad ska man göra om lastbilschaffisen glider
> upp bredvid en och man inte ser vederbörande i
> dennes backspegel? Teleportera bort sig?

Bromsa? Alternativt vänta på att lastbilen åker före i korsningen? Hoppa upp på trottoaren?

Det är ju rätt få båtägare som skulle få för sig att trängas med en finlandsfärja alldeles oavsett sjöregler. Den insikten verkar inte finnas i samma utsträckning hos cyklister...

/F

TV4 imorse...
fphotography skrev:
> access skrev:
> -----
> > DaK skrev:
> >
>
> > -----
> > > >
> > > >
> > > > Titta i backspegeln själv, ser du föraren
> > så
> > > > borde han se dig. Om inte stå nån
> > annanstans.
> > >
> > > Mycket bra tips, betydligt bättre tips än
> att
> > > lastbilsförare skall vrida på nacken för
> att
> > se
> > > om det är fritt (det enda vederbörande ser
> > då
> > > är om sängen är bäddad).
> >
> >
> > Och vad ska man göra om lastbilschaffisen
> glider
> > upp bredvid en och man inte ser vederbörande i
> > dennes backspegel? Teleportera bort sig?
>
> Bromsa? Alternativt vänta på att lastbilen åker
> före i korsningen? Hoppa upp på trottoaren?
>

Är ju just vid sådana tillfällen det skett en del tillbud med sorglig utgång då den förolyckade har stått och väntat på att lastbilen ska ge sig av men sedermera blivit manglad av det genande bakpartiet. Inte alltid man har möjlighet eller tid att hoppa undan heller innan olyckan är framme.

Angående din liknelse med båtar så brukar inte hamnar vara utformade så att motorbåtar ska angöras vid samma kaj som stora fartyg. Däremot är cykelinfrastruktur ofta designad på det viset. :P

TV4 imorse...
Kan hålla med om infrastrukturen men ett bakparti på en lastbil eller buss genar inte, det viker ut och är farligt för den som befinner sig på utsidan i en sväng.

Angående finlandsfärjan syftar jag mer på att cyklister gärna glider upp bredvid alldeles oavsett hur stor bil det är. Ställ er vid cykeltät korsning och titta, ni lär inte behöva vänta länge.

Det är ett beteende som man inte ser på samma sätt hos t ex bilister vid exempelvis rondeller. Även om min chef lyckades med det och blev tokmanglad av en buss :0) och var helt förvånad efteråt. Man ligger helt enkelt inte jämsides med bussar och lastbilar i vissa trafiksituationer.

TV4 imorse...
Om det nu är så att vissa typer av tunga fordon beter sig oförutsägbart vid svängar (oförutsägbart för de som inte har djupa insikter i fordonssvängningsdynamik), vems är då det yttersta ansvaret att oskyddade trafikanter inte manglas ihjäl?

Är det föraren av det tunga fordonet, eller är det Elsa 75 år på cykel som ska hålla koll på olika lastbilars svängradie?

TV4 imorse...
DT skrev:
> Om det nu är så att vissa typer av tunga fordon
> beter sig oförutsägbart vid svängar
> (oförutsägbart för de som inte har djupa
> insikter i fordonssvängningsdynamik), vems är
> då det yttersta ansvaret att oskyddade
> trafikanter inte manglas ihjäl?
>
> Är det föraren av det tunga fordonet, eller är
> det Elsa 75 år på cykel som ska hålla koll på
> olika lastbilars svängradie?

Frågar du Steffo, så är det Elsas fel där hon drar fram i 50 knyck och krigar på vägarna.

TV4 imorse...
sjogren skrev:
> Snuten skrev:
> -----
> >
> > Hur i hela friden tror du att en totalt
> > lastbilsointresserad person skulle kunna hålla
> > reda på exakt var de döda vinklarna finns på
> > just din lastbilsmodell? Ofta ser man inte in i
> > hytten ordentligt och då kan det vara mycket
> > svårt att bedöma om chauffören observerat en.
>
> > Bilen och kanske även korsningen är helt
> enkel
> > felkonstruerad och detta är naturligtvis
> varken
> > ditt eller kvinnans fel.
>
>

+1

TV4 imorse...
Börjar inte hela tråden spåra ur mot lastbilsproblematik nu?
Jag trodde det handlade om ungar, cykelkrig, Tanto, tanter och små ilskna journalister?

TV4 imorse...
staine skrev:
> Börjar inte hela tråden spåra ur mot
> lastbilsproblematik nu?
> Jag trodde det handlade om ungar, cykelkrig,
> Tanto, tanter och små ilskna journalister?

Jag tror att problemet börjar redan med ungarna som inte får någon trafikutbildning i skolan.
Jag har kört en del lastbil i och omkring Köpenhamn och sett hur hela skolklasser varit ute och cykeltränat och det tycks ge resultat. I Köpenhamn beter sig cyklister som fordonsförare och ger tecken före inbromsning och sväng, medan cyklister i Sverige ser sig som en snabbare typ av fotgängare, som ser trafikregler mest som en rekommendation som man inte behöver bry sig om.

TV4 imorse...
fphotography skrev:
> Kan hålla med om infrastrukturen men ett bakparti
> på en lastbil eller buss genar inte, det viker ut
> och är farligt för den som befinner sig på
> utsidan i en sväng.

Har du testat att köra lastbil med släp? Man måste ta ut svängen mycket eftersom att släpet genar i kurvan. Det är därför man absolut inte ska stå kvar och vänta på att en lastbil bredvid dig ska svänga. Se den här videon:

TV4 imorse...
DaK skrev:
> staine skrev:
> -----
> > Börjar inte hela tråden spåra ur mot
> > lastbilsproblematik nu?
> > Jag trodde det handlade om ungar, cykelkrig,
> > Tanto, tanter och små ilskna journalister?
>
> Jag tror att problemet börjar redan med ungarna
> som inte får någon trafikutbildning i skolan.
> Jag har kört en del lastbil i och omkring
> Köpenhamn och sett hur hela skolklasser varit ute
> och cykeltränat och det tycks ge resultat. I
> Köpenhamn beter sig cyklister som fordonsförare
> och ger tecken före inbromsning och sväng, medan
> cyklister i Sverige ser sig som en snabbare typ av
> fotgängare, som ser trafikregler mest som en
> rekommendation som man inte behöver bry sig om.

+1

Sen växer dom upp och börjar pendla med cykeln, fortfarande utan trafikutbildning...

Jag håller på att ta mc-kort för tillfället och det är rätt kul att se hur vissa kommentarer här faller in nästan på pricken på vad körkortsboken beskriver som problematiska, eller omogna kanske är ordet de använder, trafikanter...

Som cyklist, liksom motorcyklist, kan jag gnälla tungan av mig om vilka rättigheter jag har. Men i slutet av dagen när en olycka har hänt så är det oftast jag som ligger manglad i asfalten. Jag kan välja om jag vill fortsätta gnälla om hur alla andra brister i ansvar eller så kan jag välja att ta lite större ansvar själv och förhoppningsvis fortsätta cykla eller åka motorcykel dagen efter.

Att cykelinfrastrukturen är ett skämt med avseende på pendling är nog de flesta överens om som cyklar. Men vi är inte norm så enda sättet att få bukt på det är att vänligt informera okunniga som tror medelsvensson pendlar på i 50 blås. Vilket jag personligen tycker låter som helt möjligt, förvisso med lite medlut och medvind.

En annan insikt är nog att vi som hänger på happy knappast är norm för cykelpendlare heller, de flesta agerar som hönshjärnor i trafiken kan jag tycka. Det är bara att sätta sig i 20 minuter vid nått cykelstråk och studera.

/Freddo

Tillbaka
Topp