TV4 imorse...

TV4 imorse...
railrunner skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hade också varit rätt förbannad om någon
> cyklist som inte hade koll på fart- eller
> avståndsbedömning körde på någon i min familj
>

Men hur vet du att cyklisten inte hade koll på fart- eller avståndsbedömning?

Citerar mig själv från tidigare:

Men hur långt ska man anpassa sig? Efter allt som KAN hända, eller efter vad som SANNOLIKT kan hända?
....
Om jag inte får förutsätta nånting utom mina medtrafikanters fysiska begränsningar att röra sig så blir det ju himla svårt att färdas bland folk.

Varje elskåp måste passeras med tre meters lucka, eller i långsam promenadfart ifall nån liten parvel skulle ligga gömd därbakom, fullt beredd på att störta fram. Samma gäller parkerade bilar. Bropelare, större träd, osv. Funkar ju inte.

> Jag fattar inte
> varför ni hetsar mot föräldrarna som får
> spendera sommaren med en dotter i gips för att en
> smitande trafikdåre kört på henne?

Vi var inte där. Vi kan inte säga om ungen dök upp som genom ett trollslag, eller om hon varit synlig för cyklisten tillräckligt länge för att rimligtvis ha blivit uppmärksammad.
Vi vet inte om cyklisten hade hög fart och bara personbästa i tankarna, eller bara trampade på som folk gör mest.

Men föräldern visste att barnet var med. Föräldern visste att det fanns trafik i närheten. Föräldern har att förhålla sig till en känd situation(litet, men mobilt barn och trafik), medan trafikanterna inte nödvändigtvis har orsak att misstänka att ett barn ska komma sättande just där.

FÖ är det väl mediarapporteringen det hetsas mot mest, och inte föräldrarna.

En stor del av vårt uppträdande i den allmänna miljön baseras på antaganden om hur omgivningen ska bete sig, plus lite marginal. Oftast funkar det bra.
Men ibland gör omgivningen något som är för långt från våra förväntningar, ibland är vi lite snåla med marginalerna, ibland är vi lite för enkelspåriga när vi listar vad vi tror kan hända - och då smäller det. Så enkelt är det. En olycka. Förr eller senare kommer vi alla att uppleva en.

TV4 imorse...
knight22 skrev:
> http://www.adaisyday.blogspot.se/
>
> Cykeltalibaner!
>
> Är det någon som vet vad hon heter i efternamn?
> hade varit intressant att läsa vad hon skrivit
> på facebook.

Lite roligt att hon kallar de som inte köper allt i händelsen för rättshaverister. Är det lite jobbigt som journalist till yrket, att själv bli ifrågasatt för en gångs skull...?

TV4 imorse...
Jag vill spy på hela den här tråden. På cyklister som inte följer trafikregler och retar upp vanligt folk, på tv4 som blåser på med stora mediedrevet för att de är kompisar med Daisys föräldrar, de lokaltidningar som släpar vidare med storyn för att de är vill tjäna billiga poäng, alla töntar på kändisbloggar som passar på att skriva av om sitt cykelhat för att få några tusen träffar till, men framför allt Daisys föräldrar som försöker trolla bort sitt eget ansvar genom att utnyttja varenda kontakt de har hos tv och tidningar. Den enda jag inte vill spy på är Daisy själv. Hoppas hon kryar på sig snabbt så hon kan få lite sommar.

Senast ändrad:
TV4 imorse...
bigmollo skrev:
> Jag vill spy på hela den här tråden. På
> cyklister som inte följer trafikregler och retar
> upp vanligt folk, på tv4 som blåser på med
> stora mediedrevet för att de är kompisar med
> Daisys föräldrar, de lokaltidningar som släpar
> vidare med storyn för att de är vill tjäna
> billiga poäng, alla töntar på kändisbloggar
> som passar på att skriva av om sitt cykelhat för
> att få några tusen träffar till, men framför
> allt Daisys föräldrar som försöker trolla bort
> sitt eget ansvar genom att utnyttja varenda
> kontakt de har hos tv och tidningar. Den enda jag
> inte vill spy på är Daisy själv. Hoppas hon
> kryar på sig snabbt så hon kan få lite sommar.

+1000

TV4 imorse...
Från mammans blogg:
"Rättshaverister
Vi har råkat ut för en del cykeltalibaner efter tidningsartikeln och inslaget i Nyhetsmorgon. Att vi är oansvariga föräldrar och att det är en överdrift att många cyklister cyklar för fort och bryter mot trafikregler.
På väg till jobbet imorse såg jag en cyklist köra mot rött (när bilarna stannat) och bränna förbi övergångsstället i full karriär samtidigt som en förskoleklass gick över (de hade grön gubbe).

Just sayin'."

Som sagt. Just sayin'.

TV4 imorse...
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag vill spy och en massa klok ord

+1

TV4 imorse...
Oväntat att just det inslaget inte finns kvar på TV4play?

Ni kan däremot få lära er piffa upp sexlivet under midsommar av Katerina Janouch.
Eller se på när Ernst Kirchsteiger binder en lövkrona ...

TV4 imorse...
slimm skrev:
> Oväntat att just det inslaget inte finns kvar på
> TV4play?

Cyklistbloggen skrev just att tv4 använde deras filmer utan tillstånd och insinuerar att det är orsaken till att klippet är borttaget.

TV4 imorse...
Jag tycker hela händelsen illustrerar ganska väl cyklingens ställning i Sverige idag.

Om en cyklist som följer reglerna körs ihjäl av en bilist så blir det på sin höjd en liten notis på undanskyfflad plats i tidningen. Det blir ingen debatt och inget krav på bättrad hänsyn, det är helt enkelt "business as usual". Om däremot någon blir påkörd av en cyklist så blir det tv-sändningar, förstasideomslag i tidningar, blogginlägg av kända journalister m m. Att generalisera och skuldbelägga alla cyklister är okej. Att komma med absurda påståenden som att alla cyklister håller 50 får man också göra.

Sen blir man ju väldigt tveksamt till barnets föräldrar. Men den som provat att ta en promenad med en tvååring är medveten om att det är ungefär som att gå med en hund. De kan när som helst hitta på precis vad som helst, exempelvis springa rakt mot rött ljus, gå balansgång på en trottoarkant, försöka klättra över ett broräcke etc. De måste hållas hårt i handen, och skall de nödvändigtvis gå fria måste man placera sig själv mellan barnet och trafiken så att de ej kan springa ut. Här har pappan ett stort ansvar. Det går inte att förvänta sig att andra trafikanter håller så låg hastighet att man hinner stanna för ett småbarn som plötsligt kommer rusande, då skulle ingen trafikant få röra sig snabbare än 5 km/h.

Sen gör de ju sig närmast skyldiga till förtal av cyklisten. De skriver att barnet blev "rammat", ungefär som om det var en avsiktligt påkörning. De utmålar också henne som en smitare, trots att pappan bad henne ge sig iväg. Och om man inte till fullo delar deras uppfattning är man "taliban".

TV4 imorse...
Kanske ngn skall polisanmäla pappan för vårdslöshet i trafik...

stod annars om det i min mitt i. Tyckte det var ganska balanserat i den. Pappan medgav oxå han borde hållit i sitt barn.

hade mitt barn blivit skadat av x tillhörande kollektivet y hade jag säkert (oxå) blivit hatisk mot y. Även om det ej var x fel. Och nog trol än mer om det var, helt e delvis, mitt fel.

hoppas Daisy lär sig cykla själv snart.

TV4 imorse...
Från http://www.mitti.se/?p=49604:
---------------------------------------------
> Cykelolyckorna har ökat de senaste åren och enligt en ny undersökning
> som Opinion Stockholm har gjort känner sig nästan tre av fyra stockholmare
> otrygga när de cyklar.
>
> Enligt trafikplaneraren Josefine Weinberg hör dessutom många fotgängare
> av sig och tycker att det är obehagligt att gå på cykelstråk."

Vet inte hur det är i Stockholm, men här i Götet hetsar kommunen allt som oftast på att folk ska cykla mer (tex genom att bjuda alla cyklister på frukost: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1755234-omvand-trangselskatt-till-goteborgs-cyklister).
Kan tänka mig att tonerna är liknande i hufvudstaden, men då får man allt se till att infrastrukturen funkar också.

TV4 imorse...
Fliken skrev:
> Heter flickan Daisy?

Föga förvånande med en mamma som jobbar med Hollywoodfruar och en pappa på Aftonblaskan.

> Mina söderfördomar blir än starkare.

Slöstadsfördomar antar jag att du menar.

TV4 imorse...
Ibland längtar jag tillbaks till tiden före internet då det var i alla fall lite svårare för alla mediekåta individer att spy sin galla. Tyvärr fanns ju även Aftonbladet på den tiden

Ingen känner ansvar för någonting och alla gnäller på alla.

Senast ändrad:
TV4 imorse...
Imponerande penetration i media må jag säga! Hur många är det som fortfarande inte har sett Daisy med ett ben i vädret? Räck upp en hand! Sen kan jag också tycka att Tantolunden borde kunna vara lite fredat område om man har bråttom. Särskilt inne i själva parken. Ungefär som de svar jag fick på min förfrågan om rutten Sumpan-Skanstull, där det sas att stranden utefter Årstaviken kanske inte var det bästa om man ville bränna på. Pappan kanske har brustit men frågan är om inte cyklisten har brustit mer. När lårbenet går tvärt av på en 2-åring, då är det ganska skapligt krockvåld för att komma från en cykel. Det luktar klumpighet och vårdslöshet.

Men som sagt, dynamiken i de här publiceringarna är ju intressant. Den indignation som eldas på mot de laglösa cyklisterna som inte ens 'skonar de allra minsta barnen'. En bil som lemlästat samma barn hade aldrig fått samma mediagenomslag eller väckt samma indignation trots värre skador. Vad vi har här är ju ändå ett 100% happy ending; inga kvarstående men alls efter avslutad läkning, varken kognitivt eller motoriskt/sensoriskt. Eftersom cykeln är ett förlåtande fordon även i händerna på den mest klumpige.

Senast ändrad:
TV4 imorse...
bigmollo skrev:
> Jag vill spy på hela den här tråden... framför allt Daisys föräldrar som försöker trolla bort
> sitt eget ansvar genom att utnyttja varenda kontakt de har hos tv och tidningar.

Håller med dig. Det är liksom en studie i mänsklig inskränkthet.

Jag har ett tag velat återge och länka till Sven Stolpes novell Möte i Värmland ett tag i de otaliga diskussioner om trafikvett och d:o regler som förekommit på forumet, och efter det här crescendot är det fanimej dags.

Oavsett hur det här har gått till, visar föräldrarna samma inskränkthet som den mötande bilisten i novellen som vägrar flytta på sig, eftersom han tror sig ha någon slags rätt att kräva att andra ska flytta på sig för honom. Särskilt tydligt blir det på deras blogg där de kallar folk "rättshaverister", "cyklistdårar" och "cykeltalibaner", när deras eget ansvar och överdrifter påpekas. Och direkt komiskt blir det när fadern skriver: "Håller ni inte med om det finns det ingenting att diskutera" – flera gånger.
Dårskapen når höjden när TV4 i sitt inslag och blogg lyfter in "cyklister som kör i 50 km/h", för att de ser en chans att spä på hatet mot "cyklistjävlarna".

Men föräldrarna är på inget sätt unika. De här människorna finns överallt i trafiken och nyttjar alla slags transportmedel, inklusive apostlahästarna.

Möte i Värmland
av Sven Stolpe​

"Det finns en sorts vägar i Bergslagen, som jag har en alldeles speciell förkärlek för. De är egentligen gamla järnvägar, men det var längesedan de sista små loken gick fram där.

Någon brukspatron hade i ett anfall av storhetsvansinne anlagt sin egen järnväg för att frakta den dyrbara malmen ned till sin hytta och smälta den till järn.

Några år eller några decennier segade sig de små tågen fram genom vildmarken, där älgarna ganska snart vande sig vid deras stönanden och rökmoln. De små loken rusade på den smala banan genom en vildmark utan människor, på smala näs mellan blå sjöar eller genom tunnelliknande uthuggningar i bergslandskapen.

Men så kom en ekonomisk kris. Och bruket gick över styr. Inga tåg störde längre friden: rälsen revs upp och vägen växte ganska snart igen. Och nu kan bilisten endast med svårighet och med uppbjudande av stor försiktighet föra sin bil fram på dessa vägar.
På en sådan f.d. järnväg mötte jag en vinterdag en annan bilist. Jag hade tagit mig över en smal bro, som knappt rymde min egen vagn, tryckte sedan gaspedalen i botten för att ta mig uppför en påfallande ishal backe och mötte på krönet en annan bil, vilken liksom min egen tvärstannade. Vi satt en stund tysta. Så steg jag ur min vagn och undersökte förhållandena. Ja, om han kunde köra några decimeter längre ut mot vägkanten, skulle jag kunna ta mig förbi genom att köra vänstra hjulen intill bergväggen.

Jag framförde hövligt detta förslag. Och nu fick jag se min medmänniska, min nästa – som jag borde älska alldeles som mig själv. Han hade ett magert och elakt ansikte med snipig, lätt snedställd näsa och utstående ögon, garvade av väder och vind. Gemyt och humor såg han ut att inte ens ryktesvis ha hört talas om.
- Nej, sade han, mycket bestämt.

Jag gjorde ett nytt försök. Det fanns ingen risk. Han kunde alldeles lugnt föra sin bil två eller tre decimeter närmare vägkanten. Om så skedde, skulle jag åtaga mig att komma förbi.

- I helvete heller, svarade mannen. Hans min hade på intet sätt humaniserats. Jag började nu bli intresserad. I andra länder tävlar mötande bilister i nästan överdriven chevalereskhet. Jag hade haft de muntraste och mest förtjusande möten på smala vägar i trånga italienska byar eller högt uppe i de schweiziska alperna. Detta att betrakta en mötande kollega som en avskyvärd fiende är ett egendomligt svenskt drag.
Jag gick förbi hans vagn och upptäckte åtta meter bakom denna en mötesplats.
Jag gick tillbaka och bad min nästa – som jag är skyldig att älska som mig själv – att backa några meter.
- Aldrig, svarade han.
- Ni menar då, att jag skall backa? Frågade jag.
- Det är klart!
- Gärna. Men då måste jag först glida ned för den ishala backen, som är rätt så brant, och sedan backa över den där smala bron till andra sidan älven. Tycker ni det är rimligt, när det faktiskt finns en mötesplats bara några meter bakom er?
- Jag backar aldrig, sade han.
Nu såg jag fascinerad in i hans ansikte. Det erbjöd ett ganska storartat studium. Välkvalificerad elakhet är en sak. Ovanligt välutvecklad dumhet är en annan sak. Redan var för sig är de besvärliga och försvårar kärleken till nästan. Men tillsammans, i kombination, är de svåruthärdliga. Jag såg länge in i denna själsspegel och undrade, vad som kunnat göra denna människa så ovanligt motbjudande.

- Så ni menar då, att det är jag som ska backa? Sade jag en sista gång.

Då hände det. Han vred ned rutan ett extra tag för att få svängrum för sin tunga, och med ett ohyggligt leende av elakhet och imbecillitet sade han:

- Det är väl för fan den som möter som ska väja!

Det fanns en klang av rättspatos i hans hesa, ilskna röst.
Jag kände en egendomlig reaktion; den påminde nästan om glädje. Jag var inte förbittrad: någonting inom mig fröjdade sig. Jag var stimulerad och lycklig som inför ett konstverk, inför någonting som kommer fulländningen nära. Kunde det sägas bättre? Kunde en man bättre uttrycka hela sin ohyggliga misär? ”Det är väl för fan den som möter som ska väja…” Sannerligen, detta var en klassiskt skön replik.

Utan ett ord kapitulerade jag. Jag steg in i min bil, gled bakåt, lyckades hasa mig ner för den hala backen, gled mot brons räcke några gånger i halkan men gjorde om försöket och kom över till andra sidan. Tätt efter kom min medmänniska. När jag väl svängt undan, körde han förbi mig – utan att bevärdiga mig en blick. Rättvisan var uppfylld. Han hade bärgat sin självklara rätt. Det är naturligtvis den som möter som ska väja. Själv möter man aldrig. Jag hörde skrapandet i hans växellåda – eller var det i hans osmorda hjärna – och stod en stund och såg efter hans bil. Så försvann den."

http://www.tomasjunglander.se/tj_litteratur_ovrigt.htm

Finns även inläst på tuben:

TV4 imorse...
jonja skrev:
> Sen kan
> jag också tycka att Tantolunden borde kunna vara
> lite fredat område om man har bråttom. Särskilt
> inne i själva parken.

Nu vet jag inte inte exakt var olyckan inträffade men enligt artikeln i "Mitt i Stockholm" så står det: "Pappa Håkan Andreasson, som var med, släppte ner Daisy vid en gång- och cykelväg i parken där barnen brukar titta på tågen."

Det enda stället i Tanto där man kan titta på tågen är vid den GC-bana som går vid kanten av Tanto till/från Årstabron. Årstabron är en av de fyra vägarna till stan från söderort, dvs en av de största pendlingsstråken.

Jag säger inte att cyklisten i fråga inte kört som en idiot, det är mycket möjligt, men det var alltså på ett hårt trafikerat pendlingsstråk som olyckan inträffade.

TV4 imorse...
TBone skrev:
> Det enda stället i Tanto där man kan titta på
> tågen är vid den GC-bana som går vid kanten av
> Tanto till/från Årstabron. Årstabron är en av
> de fyra vägarna till stan från söderort, dvs en
> av de största pendlingsstråken.

Dessutom med en backe ner från bron, och en backe från andra hållet, så man behöver inte vara en tävlingscyklist för att ha lite fart där. Att släppa lös sin tvååring där verkar minst sagt tveksamt. :-/

Det utesluter som sagt inte alls möjligheten att cyklisten har cyklat som en idiot.

TV4 imorse...
Cyklot B skrev:
Om en både rolig och slående berättelse. Kravet är dock att var och en som läser den har förmågan att placera sig själv i bägge bilarna, om man nu tar det hela som en metafor för beteende tillsammans med medmänniskor. Personligen tycker jag att jag tänker på andra men att om jag gör något som jag inte brukar så blir det inte alltid rätt. Provade att spela golf för första gången, på den här banan får man tydligen spela utan att kunna något, det var kul men jag tror nog att många tog sig för pannan över alla grejer man gjorde som inte var rätt.

TV4 imorse...
TBone skrev:
> Det enda stället i Tanto där man kan titta på
> tågen är vid den GC-bana som går vid kanten av
> Tanto till/från Årstabron. Årstabron är en av
> de fyra vägarna till stan från söderort, dvs en
> av de största pendlingsstråken.
>
Ok, jag tar tillbaks allt! Om det hade funnits en 'massive-delete-100-most-recent-postings'-knapp så hade jag med glädje använt den.

TV4 imorse...
ipv6 skrev:
> http://www.expressen.se/nyheter/de-tycker-att-vi-s
> ka-ha-battre-koll-pa-barnen/
>
> Man häpnar ju över de journalistiska höjderna
> som uppnås!

"I juni 2010 skrev Mitt i Södermalm hur en cyklist körde en ettåring i barnvagn – och sedan smet från platsen."

Så nu är det brottsligt för cyklister att köra barnvagn också?
Jag känner mig kränkt. :(

TV4 imorse...
Cyklot B skrev:

> Möte i Värmland
> av Sven Stolpe
>
> "Det finns en sorts vägar i Bergslagen, som jag
> har en alldeles speciell förkärlek för...

Om det finns en sanning bakom den berättelsen så är det inte djärvt att gissa att både kulturell och genetisk inavel är en förutsättning för att en dylik sak skall kunna inträffa.

TV4 imorse...
"I juni 2010 skrev Mitt i Södermalm hur en cyklist körde en ettåring i barnvagn – och sedan smet från platsen."

Statistiskt säkerställt då alltså.

TV4 imorse...
lundatok skrev:
> "I juni 2010 skrev Mitt i Södermalm hur en
> cyklist körde en ettåring i barnvagn – och
> sedan smet från platsen."
>
> Statistiskt säkerställt då alltså.

En gång är ingen gång, två gånger är en vana.

C-Y-K-L-I-S-T-J-Ä-V-L-A-R!

/J. Strömstedt

TV4 imorse...
Skulle bra gärna vilja höra den cyklande kvlnnans version av det hela, men hon lär väl knappast träda fram med tanke på medias rapportering. Vore dock rätt kul om just Aftonbladet lättade på lädret och fick henne att "tala ut".

TV4 imorse...
DT skrev:
> Om jag var den cyklande kvinnan så skulle jag
> inte träda fram ens för en miljon.

+1 Inte jag heller. Om man vet att motparten i viss mån har kontroll över vad som skall sägas och inte så är villkoren synnerligen dåliga. Med tanke på att ett barn skadades kommer man troligen alltid att få skit oavsett vad och hur man än förklarar. Detta utöver att man antagligen ändå inte mår något vidare efter den ursprungliga händelsen.

TV4 imorse...
Att först bli ombedd att försvinna och sedan kunna se hur ena parten har direkttillgång till media och ser till att få "journalister" att skriva om det i tidningar och dessutom TV4 gör ett inslag om det .... inte en chans att jag skulle träda fram i ett sådant läge.

Hur många artiklar och TV-inslag har det gjorts om alla kvinnor som blivit dödade av högersvängande lastbilar? Det kommer inte att hända förrän det drabbar någon som har anhöriga inom "media".

Man blir minst sagt illamående hur mediehoror uppträder för att föra fram sina budskap - ingen har ansvar utan alla är "offer".

TV4 imorse...
Skönt att jag inte brukar cykla där så jag slipper bli associerad med cyklistjävlarna. Eller gäller det alla cyklister oavsett vart man cyklar? Kan man få dispens om man visar sina rakade ben?

TV4 imorse...
grump skrev:
> Skönt att jag inte brukar cykla där så jag
> slipper bli associerad med cyklistjävlarna. Eller
> gäller det alla cyklister oavsett vart man
> cyklar? Kan man få dispens om man visar sina
> rakade ben?

Vi är alla cyklistdjävlar! Hornen får knappt plats under hjälmen, blöjbrallan kan inte dölja svansen och klossarna är dragna direkt i klövarna. Om du rakar bort lite päls gör varken till eller ifrån ;-)

TV4 imorse...
grump skrev:
> Kan man få dispens om man visar sina
> rakade ben?

Äruinteklok? Det är ju mamil-elitpendlar-fartdårarna med rakade ben som är värst! Du har säkert bockstyre också, taliban!

TV4 imorse...
MagnusA skrev:
> Äruinteklok? Det är ju
> mamil-elitpendlar-fartdårarna med rakade ben som
> är värst! Du har säkert bockstyre också,
> taliban!

Det är så egendomligt. Det var en äldre dam som var inblandad i olyckan, men sedan får mamils skulden i media... (visst, hon kanske var en mafil, men antagligen inte)

TV4 imorse...
silverman834 skrev:
> MagnusA skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Äruinteklok? Det är ju
> > mamil-elitpendlar-fartdårarna med rakade ben
> som
> > är värst! Du har säkert bockstyre också,
> > taliban!
>
>
> Det är så egendomligt. Det var en äldre dam som
> var inblandad i olyckan, men sedan får mamils
> skulden i media... (visst, hon kanske var en
> mafil, men antagligen inte)

Detaljer! Det är bara att bunta ihop och skjuta alla cyklister.

TV4 imorse...
silverman834 skrev:
> Det är så egendomligt. Det var en äldre dam som
> var inblandad i olyckan, men sedan får mamils
> skulden i media... (visst, hon kanske var en
> mafil, men antagligen inte)

Nu ska du inte komma här med relevanta invändningar, för då blir det utvisning direkt ;-)

Ju mer du ser ut som en cyklist desto större cyklistdåre! Så det så!

TV4 imorse...
Skulle inte förvåna mig om det var en tant/kvinna på en damtralla som cyklade i 15-20km/h det är väl ungefär i den hastigheten dom flesta damtrallor förflyttar sig.

Intressant att Pappan själv inte ser sin skuld i det hela, det är trots allt han som bär ansvaret över sitt barn. Lätt att skylla på någon annan för att dölja sina egna tillkortakommanden.

Tillbaka
Topp