cubeforce skrev:
-------------------------------------------------------
> fphotography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tycker inte alls att det är en juridisk
> > spetsfundighet. Jag tycker det är en rätt
> tydlig
> > signal om vilket ansvar det läggs på en
> cyklist
> > i trafiksammanhang. Något som verkar gå
> förbi
> > rätt många i den här tråden.
> >
> > /Freddo
>
> Men samtidigt får jag det inte att gå ihop.
> Plockade fram frugans körkortsbok där följande
> står om trafikens grundregeln;
>
> "Vägtrafikant skall iakttaga den omsorg och
> varsamhet som till förekommande av trafikolycka
> betingas av omständigheterna.
>
> Han skall uppträda så att han inte onödigtvis
> hindrar eller stör trafiken.
>
> Vägtrafikant skall även i övrigt visa hänsyn
> till andra vägtrafikanter och mot dem som bo och
> uppehålla sig vid vägen"
>
> Därefter står längre ned på sidan;
> "Grundregeln står över alla andra trafikregler.
> Den täpper till alla luckor som kan finnas i
> beteendereglerna. Den gäller alltid! Den gäller
> alla, även gående!"
>
> De har alltså inte alltid oavsett fribiljett.
>
> Vill poängtera att jag anser mig vara en sansad
> cyklist som kör på cykelväg och hellre bromsar
> in, än utsätter mig själv eller andra för
> fara. Känner mig bara förvirrad...
Helt riktigt men ansvarsfördelning blir i nio fall av tio bilist, cyklist och gående. I det här fallet är gående en två-åring som knappast kommer att hållas ansvarig. Det är heller inte troligt att fadern kommer hållas ansvarig av några skäl. Vad händer med en familj med fem ungar? De kan ju bara hålla fyra ungar i handen.
I det här fallet var det en dagisutflykt om jag förstått saken rätt. Det går inte hålla någon ansvarig bara för att vederbörande var närvarande. Om pappan varit på jobbet som antagligen de flesta andra föräldrarna var så skulle vi inte ens ha diskussionen. Vi klagar ju inte på den frånvarande modern. Då återstår dagispersonalen och hur många är de? 3 kanske fyra på 25-30 ungar, finns ju inte en domstol i det här landet som kommer hålla dom ansvariga och knappast heller kommer allmänheten att göra det.
Kvar återstår den trafikant som färdas kanske tre fyra ggr så fort som en tvååring. Det är inte för mycket begärt att en trafikant räknar med att finns barn i en park. Det är typ bara skolor där sannolikheten är högre. Cyklisten har i det här fallet brustit i sin situationsanpassning med avseende på hastighet och uppmärksamhet.
Det kan man tycka vad man vill om, att det är orättvist och så vidare. Men det är vad man som bilist ställs inför flera ggr om dagen. Oavsett hur korkat en cyklist cyklar så kommer jag hållas ansvarig vid olycka om jag kör bil. Jag ställer mig lite tveksam till att någon av de bilister som det skrivits om här på happy verkligen gått fria från ansvar. Källan till information tycks ju vara Aftonbladet som ingen läser och avsaknaden av rapportering i media tas som bekräftelse på att inget ansvar utkrävts.
Jag känner faktiskt till ett fall där en bilist blivit friad från att kört på en gående. En arbetskamrat körde på en fyllskalle som tyckte att det var en bra idé att gå och vingla längs en regnig landsväg iförd en svart plastsäck som skydd mot regnet. Nu var det typ två till som körde på/över snubben så det gjorde väl ansvarsfördelningen lite svår.
/Freddo