två frågor...

Leffe

Aktiv medlem
två frågor...
Vart tvättar ni som bor i lägenhet era cyklar?

Jag såg en bild på en väldigt gammal damcykel utrustad med växlar och alu-fälgar på det här forumet för någon vecka sedan, någon som vet vart den är? Jag hittar den inte.

:)

två frågor...
I duschen förstås. Blir rätt rivigt och slitigt nu när man har dubbdäck på. Kommer väl sluta med att det enda hela kvar här i lägenheten är cykeln. =)

två frågor...
En trasa, en diskborste och en liten hink med vatten. Det räcker för att cykeln skall bli ren. Då kan jag sitta i förrådet och tvätta.

/rikard

två frågor...
Soprummet som har vattenkran. Ser dock till att städa upp efter mig så det alltid ser bättre ut när jag lämnar rummet än det gjorde när jag kom in, grannar ni vet.....

två frågor...
noob Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag såg en bild på en väldigt gammal damcykel
> utrustad med växlar och alu-fälgar på det här
> forumet för någon vecka sedan, någon som vet vart
> den är? Jag hittar den inte.
>
> :)

Min kanske?
karringhonda2.jpg

två frågor...
rikard Skrev:
>En trasa, en diskborste och en liten hink med vatten. Det räcker för att cykeln skall bli ren. Då kan jag >sitta i förrådet och tvätta.

Ingen dum ide, portabelt och bra :)

mytomspunnen Skrev:
> noob Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag såg en bild på en väldigt gammal
> damcykel
> > utrustad med växlar och alu-fälgar på det
> här
> > forumet för någon vecka sedan, någon som vet
> vart
> > den är? Jag hittar den inte.
> >
> > :)
>
> Min kanske?

Yes, där är den! Det lär vara den grymmaste cykeln på hela foumet, använder du den mycket?

två frågor...
noob Skrev:
> Yes, där är den! Det lär vara den grymmaste cykeln
> på hela foumet, använder du den mycket?
>
Jag använde den varje dag i några års tid (som pendlarhojpa) ända till för ett par månader sedan.
Då fick en yngre, blankare och smärtare förmåga ta över pendlarjobbet.
Numer står tanten ovan mest och "blänker"...

två frågor...
Innan jag flyttade till hus (med eget garage! Oh the joy!) tvättade jag hojjarna i varmgaraget under huset. Bästa lägenhetsboendet jag haft, tvättplats i garaget med varmvatten och allt. När jag bott i "normala" lägenheter har jag tvättat ute med hink/borste/svamp oav och nån gång då och då i dusch eller badkar.

två frågor...
Jag tjackade en 5-liters blomspruta som man kan pumpa upp till några bars tryck. Spolade sedan av hojjen, tvålade in och sköljde i cykelförrådet eller på gården. Var bara försiktig när du sprutar med tryck så att du inte riktar en hård stråle mot lager och andra känsliga delar. Sprutan jag köpte var både vattensnål och effektiv när man körde i "dimmläge". 5 liter räckte gott och väl till en grundlig tvätt.

/Hutch

två frågor...
Vaddå tvätta? Varför skall man göra det? En mtb skall vara skitig, enda som jag rengör är drivlina och bromsytor, samt insidan på vissa lager ibland...

två frågor...
noob Skrev:
> Vart tvättar ni som bor i lägenhet era cyklar?
<->
Vintertid: Sköjer av hojjen när det behövs i badkaret.
Vår. sommar & höst: Sköljer av det värsta på macken.
När det behövs blir det att skruva isär hojjen och skölja
allt i badkaret.

Det är ett #¤&#¤%&/#% slabbande och det går inte att
undvika att en del extra smuts kommer in i lgh, men det
är bara att gilla läget och ta en sväng extra med damm-
sugare och trasa då och då.

/Jerry

två frågor...
Låter inte så smart att tvätta cykeln i badkaret/duschen eftersom avloppet borde slamma igen gaaanska
snabbt med tanke på all lera/löv/övrig skit som cykeln drar på sig.

/Adam

två frågor...
Adam7125 Skrev:
> Låter inte så smart att tvätta cykeln i
> badkaret/duschen eftersom avloppet borde slamma
> igen gaaanska
> snabbt med tanke på all lera/löv/övrig skit som
> cykeln drar på sig.

Det har hänt... suck... men jag brukar spola av det värsta vid närmaste mack.

två frågor...
Jag brukar tvätta mina cyklar i bostadsrättföreningens gemensamma bastu/duschutrymme. Jag har bott här i ett och ett halvt år och utrymmet har hunnit renoveras en gång under tiden...

två frågor...
Naturligtvis blir det så ifall man inte gör en grovrengöring
på macken innan. Så här gör jag iallafall:

Vår, sommar & höst (värsta perioden):
1. Sköljer av lera, jord på macken. Kjedjetvätten gör jag i
garaget.
2. "Finrengöring" i badkaret + justering/rep i köket.

Vinter (mest snö & is väldigt lite skit):
1. Snö + is för smälta bort (hojjen står på några tidningar
i köket).
2. "Finrengöring" i badkaret (väldigt sällan) + justering/rep
i köket.

Lite omständigt men det funkar hyfsat tycker jag. Man får städa
kök, badrum och hall lite oftare bara.

/Jerry

Adam7125 Skrev:
> Låter inte så smart att tvätta cykeln i
> badkaret/duschen eftersom avloppet borde slamma
> igen gaaanska
> snabbt med tanke på all lera/löv/övrig skit som
> cykeln drar på sig.
>
>
> /Adam
>
> --------------------------------------------------
> ---------
>
> Frågar man ingenting får man ingenting veta...

två frågor...
Har inte behövt tvätta cykeln alls om man håller sig till snöcykling och inte kör på slaskiga vägar. Tvärtom, verkar som cykeln blir renare!

Det vet väl alla som har barn: skicka ut barnen med skitiga kläder i snön å leka, så kommer de hem med rena kläder.

två frågor...
LOL, underbar bild. En variant på temat kunde vara lycraklädd,
lerig indvid med lerig cykel ...

Ibland går jag bara in och ställer mig i badkaret och vrider på
dushen (ja, med ryggsäck och allt:-).

/Jerry

anki Skrev:
> >
> Nästan i alla fall...
> Bär ut badkaret och tar en dusch tillsammans med
> min blå pärla
>
> /anki
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
> Hinder är det du ser när du tar bort blicken från
> målet...

två frågor...
Vaddå ta bort reflexerna??? Det är ju vinterhojen ju... ];)

Hittade vykortet på Intersport för nåt år sen - gissa om jag var framme o snodde en hel drös... Tycker den är suveränt gó *S*

två frågor...
Jag tvättar cykeln på golvet. Jag har en uppklippt plastpåse på golvet med tidningar på för att skydda golvet. Kedjan tvättar jag med en kedjetvätt innehållandes fotogen. Förut använde jag diesel fast det andades jag in så jävligt. Fotogenet löser all olja och smuts men sliter inte ut kedjan som avfettningsmedel gör. Dessutom behöver man inte skölja av kedjan efteråt. Så jag lagrar inget vatten i kedjan som fryser och ställer till det om jag cyklar nästa dag.

Jag har en tratt med en bomullstuss i som jag har för att rena det använda fotogenet. Fälgarna tvättar jag med diskmedel och vatten. Jag tycker inte att jag behöver skölja bort diskmedlet så noga. Ramen tvättar jag nån gång ibland på jobbet i vår dusch.

två frågor...
Glömde mig själv.. Jag tvättar cykeln i badrummet efter att jag tagit av mig alla svettiga kläder. Sedan tränger jag in mig själv bredvid och duschar oss båda tills mina fingrar är skrynkliga.

två frågor...
Jag gjorde misstaget att flytta till en större lägenhet, men som hade den dåliga egenskapen att ha en väldigt liten hall. Så nu måste jag klampa in med lerig/slaskig cykel ända in till vardagsrummet. Frugan blir ju inte speciellt glad på mig. Det är alldeles för sällan jag har energi kvar i kroppen direkt efter ett träningspass att ta hink och trasa ut på gården för rengöring. Det orkar jag först efter att ha käkat och duschat. Men oooh, vad trevligt det är med tre cyklar i vardagsrummet.

två frågor...
Tvättar antingen...

i varmgaraget under kåken där jag bor som har tvättställe, bra om den är väldigt lerig...
i soprummet som har slang/avlopp, bara tänkt tanken dock aldrig utnyttjat men möjligheten finns...
ställer in hojjen på bakhjulet i duschen och spolar rent den innan skiten torkat (rensar avloppet ibland)...

Man kanske skulle börja ta hissen med hojjen upp till bastun och låta oss torka där tillsammans efter turen. ;)

två frågor...
givetvis smörjs drivpaketet upp efter varje rengörning av drivpaketet som görs mer eller mindre nogrant efter varje tur.

torkar åtminstone av grejjerna efter varje tur och smörjer in med det som finns att tillgå.
Det blir vattenavvisande olja på vintern.. vid finare väder (typ torra sommardagar) blir det en tunnare olja som smörjer bättre men har en tendens att dra åt sig damm.

två frågor...
Skivbromsar har en trevlig bonuseffekt i form av mindre svart sörja på golvet i hallen efter en blöt tur i skogen. (från en som igår svabbade hallgolvet fem gånger för att få bort all gammal bromssörja.)

två frågor...
Vi funderade på att byta upp oss till en fyra men istället hyrde vi det gamla områdeskontoret 50 meter övr gården som nån sorts "hobbyrum". 23,5 kvm, toalett och liten hall. Vi har en slang som räcker ut till buskaget strax intill (inte så bra att spola asfalten så här års...) och sen kan hojen rinna av och torka i hallen i lokalen. Enkelt och bekvämt för 377 spänn (Med el och värme) i månaden.

:)

Tillbaka
Topp