Tvätta cykeln?

Tvätta cykeln?
Ett bra tips är att leta upp en mack och fråga om man kan låna en vattenslang mot mindre betalning. Ett annat alternativ är att kolla upp källaren i fastigheten där du bor om det finns en vattenslang vid tvättstugan eller förrådsuttrymmena.

Senast ändrad:
Tvätta cykeln?
Tvättar också den i duschen, av med hjulen så får den plats :) Har köpt kedjerengöringskit från Muc-Off och det funkar smidigt med ett bra resultat, minimalt spill också. Cykeln bor i lägenheten, vågar inte ställa den i förrådet.

Tvätta cykeln?
PdlS sa:
Hejsan.
En liten fundering som dykt upp är hur ni som bor i lägenhet tvättar rent era cyklar?

Ibland svänger jag förbi OKQ8 på vägen hem och kör deras "självtvätt", blåser av den på lite behörigt avstånd med högtrycken.
Annars låter jag det torka, borstar av och sen tvättar jag så här -->

Tvätta cykeln?
Då min Brf inte har ngn slang att tillgå har jag två hinkar i lägenheten som jag fyller med vatten (och diskmedel i den ena) och kånkar ner till parkeringsplatsen där jag putsar loss. Lite meckigt men inte mkt val. Sambon har gett uttryck för att duschtvätt inte är ett alternativ...

/H

Tvätta cykeln?
Maakus sa:
PdlS sa:
Hejsan.
En liten fundering som dykt upp är hur ni som bor i lägenhet tvättar rent era cyklar?

Ibland svänger jag förbi OKQ8 på vägen hem och kör deras "självtvätt", blåser av den på lite behörigt avstånd med högtrycken.
Annars låter jag det torka, borstar av och sen tvättar jag så här -->
En hel flaska diskmedel och avfettning för en cykel känns lite overkill ;-)

Tvätta cykeln?
Cyklar ibland förbi macken och kör deras vattenkanna och torkpapper. Är inte så rädd för tvättrepor i synnerhet då mina hojar brukar ha bra med skyddsplast :)
Har också en sån där blomspruta man pumpar upp tryck i.
Bäst är dock slang på gården men vintertid är den ur funktion hos oss och inte så sjysst att spola en skridskobana på gården mot sina grannar :)

Tvätta cykeln?
Så här gör jag så här års annars ute på gården när vädret är lite mer charmigt

Bilagor

• IMG_8411.JPG
    IMG_8411.JPG
    257.1 KB · Besök: 339
Tvätta cykeln?
Min BRF har tillgång till dusch med varmvatten och avlopp i markplan. Samt att min arbetsplats har mekbänk, dusch för cykeln och erbjuder enklare verktyg att låna (de sitter fast mwsståltråd i väggen = de är kvar där) vilket täcker >90% av mina mekbehov.

Med andra ord - Jag har tur som en tok.

Tvätta cykeln?
Är det redigt skitigt så en polett på snabbtvätten (och inte spruta mot vajerändar och lagringar) och sen två hinkar och trasa över brunn på utsidan.
Mindre skit så undviker vi snabbtvätten.

Tvätta cykeln?
Fyller en skurhink med varmt vatten innan jag sticker ut och ställer den vid dörren. Sen öser jag den över hojen utanför porten när rundan är avslutad. Jävligt effektivt faktiskt.

Tvätta cykeln?
Jag lånar tråden för att be om vattenslangstips.

Jag har tur nog att ha en kran vid porten, men jag behöver införskaffa en slang. Jag tänkte förvara den i förrådet och släpa ut den när jag ska tvätta och vill ha en så smidig lösning som möjligt.

Biltemas Spiralslang 15 m (Art. 14-386) ser smutt ut och kostar nästan ingenting. Är det någon som har testat?
1583143511588.png

Tvätta cykeln?
Jag lånar tråden för att be om vattenslangstips.

Jag har tur nog att ha en kran vid porten, men jag behöver införskaffa en slang. Jag tänkte förvara den i förrådet och släpa ut den när jag ska tvätta och vill ha en så smidig lösning som möjligt.

Biltemas Spiralslang 15 m (Art. 14-386) ser smutt ut och kostar nästan ingenting. Är det någon som har testat?
Visa bilaga 404399
Vi hade en sån när vi bodde som du. Den var perfekt att ha i en spann med lite tvättgrejjer. :) nu ersatt med en vanlig slang som är längre, mest pga ändrade förutsättningar. Klart bra köp alltså.

Tvätta cykeln?
problemet med kärchers portabla tvättar är att är cykeln väldigt skitig så blir den inte ren på 1 behållare utan man får gå och fylla på behållaren 2-3 gånger för att cykeln ska bli ren.

har väll igentligen inget bra förslag på heller vad man ska använda sig av när man bor i lägenhet, det jag gjorde var att jag frågade hyresvärden om det fanns möjlighet att dra fram vatten och montera en kran utanför huset så man kunde koppla på egen slang vilket gick igenom och godkändes.

Senast ändrad:
Tvätta cykeln?
problemet med kärchers portabla tvättar är att är cykeln väldigt skitig så blir den inte ren på 1 behållare utan man får gå och fylla på behållaren 2-3 gånger för att cykeln ska bli ren.

har väll igentligen inget bra förslag på heller vad man ska använda sig av när man bor i lägenhet, det jag gjorde var att jag frågade hyresvärden om det fanns möjlighet att dra fram vatten och montera en kran utanför huset så man kunde koppla på egen slang vilket gick igenom och godkändes.

Ska man pedanttvätta cykeln ja. Men då tar man bara med en extra 5a eller 10a dunk vatten. Annars duger volymen ypperligt oavsett hur lerig cykeln är.

Tillbaka
Topp