Tvätta cykeln

vadsom

Ny medlem
Tvätta cykeln
Hur tvättar man bäst sin Mtb efter en tur?
Kan man använda avfett på den och hur rengör man navet? Är inte sugen på att köpa massa dyra grejor och schampo. Är övertygad att man kan göra det mycket enklare.

Tvätta cykeln
Om du vill spara pengar kan du hoppa över avfettningsmedlet navet kan rengöras med AIK halsduk eller vilken trasa som hälst vanligt diskmedel är fullt gångbart bara någon droppe till 10 liter vatten.

Tvätta cykeln
Spola av det värsta med vattenslangen. Använd sen en fälgborste el. dyl. och tvätta av med vanligt bilschampo. Torka sen torrt med mikrofibertrasa.
Mer än så behövs ej.

Tvätta cykeln
Vattenslang endast. Ej högtryck. Det räcker för cykelns skull om den bara varit i skogen. Vill du ha liiite glans och elegans och få bort smutsspåren kan du komplettera med babyservetter efteråt.

Tvätta cykeln
Som synes på svaren kanske du måste ange vad huvudsyftet med tvätten är: ska cykeln bli som ny för ögat eller vill bara bli av med skit på enklast möjliga sätt i syfte att inte skräpa ner parkeringsplatsen?

Tvätta cykeln
vadsom sa:
Hur tvättar man bäst sin Mtb efter en tur?
Kan man använda avfett på den och hur rengör man navet? Är inte sugen på att köpa massa dyra grejor och schampo. Är övertygad att man kan göra det mycket enklare.
Bilschampo är inte dyrt, en (1) liter Turtle Zip vaxschampo kostar 69:90 https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/biltvatt/bilschampo/bilschampo-600276/ och räcker i typ 5 år för cykeltvätt. Det är jäkligt drygt :)

(obs - ha inte vaxschampo eller vax på bromsskivor, handtag eller annat du vill ha kvar greppet på :)

Senast redigerad av en moderator:
Tvätta cykeln
Kan man använda bilsåpa på hela cykeln? Eller endast på ramen?

Har aldrig tvättat en cykel innan, orolig vad som händer om man spiller bilsåpa på kasett/kedja, växlar ect?
Bromsskivor dämpare fram/bak ect?

Detaljer uppskattas var man får lov använda såpa/turtlewax och var man inte bör...

Senast ändrad:
Tvätta cykeln
Jag ska skaffa Kärcher OC 3 eller vad den heter. Hade en portabel "högtryck" från Clas Ohlson tidigare och den funkade bra. 4 gånger. Men det känns som att Kärcher borgar för lite mer kvalitet. Muc off bikewash till cykeln och drivetrain cleaner till kedja + drev.

Tvätta cykeln
Meistro sa:
Kan man använda bilsåpa på hela cykeln? Eller endast på ramen?

Har aldrig tvättat en cykel innan, orolig vad som händer om man spiller bilsåpa på kasett/kedja, växlar ect?
Bromsskivor dämpare fram/bak ect?

Detaljer uppskattas var man får lov använda såpa/turtlewax och var man inte bör...

Jag använder BTs billiga bilshampo med vax överallt utan problem. Följ doseringsanvisningen.
Vaxinnehållet är så litet att det inte inverkar menligt på varken skiv- eller fälgbromsar. Smörj gärna kedjan efteråt, såklart, men det gör du väl ändå?
Viktigast är att inte använda högtryck, som flera skrivit ovan. Rinnande vatten för eftersköljning går förstås bra om cykeln i övrigt tål regn...

Tvätta cykeln
Ok super. När används avfettningsmedel och vart? Fick med avfettningsmedel och olja med cykeln men har inte använt något än.

Antar avfettn medel är för kedja och kasett?

Tvätta cykeln
Meistro sa:
Ok super. När används avfettningsmedel och vart? Fick med avfettningsmedel och olja med cykeln men har inte använt något än.

Antar avfettn medel är för kedja och kasett?

Försiktigt på kedja och drev när det guckat till sig ordentligt. Avfettningsmedel tar även smörjmedel som namnet antyder så det är viktigt att smörja allt och rätt efteråt. Undvik att få medel i lager, dom gillar inte det.

Lite tips http://road.cc/content/feature/240400-how-clean-your-bike-quick-lick-full-makeover

Tvätta cykeln
Jag kör kedjan i ultraljudstvätt för att få den ren.
Klipp bort kragen från en gammal t-shirt och använd för att torka rent mellan dreven på kassetten. Det tycker jag fungerar bra.

Tvätta cykeln
Henrik_E sa:
Biologiskt nedbrytbar citronavfettning på oljiga delar. Till resten av cykeln räcker det med vatten.

Använd latexhandskor då. Citrus-produkterna är starkt allergiframkallande, sorgligt nog.
Det finns andra bionedbrytbara avfettningsprodukter, MucOff tex, men de är rätt dyra. (Och det man sköljer av är kanske inte bionedbrytbart. Jag använder själv lampolja som går till återvinning när den blivit för grisig)

Tvätta cykeln
Pfaff sa:
Henrik_E sa:
Biologiskt nedbrytbar citronavfettning på oljiga delar. Till resten av cykeln räcker det med vatten.

Använd latexhandskor då. Citrus-produkterna är starkt allergiframkallande, sorgligt nog.
Det finns andra bionedbrytbara avfettningsprodukter, MucOff tex, men de är rätt dyra. (Och det man sköljer av är kanske inte bionedbrytbart. Jag använder själv lampolja som går till återvinning när den blivit för grisig)
Muc off m fl är nog snarast alkaliska avfettningsmedel som man kan köpa koncentrerat billigt för biltvätt. De biter inte precis som andra snälla avfettningar på just fett. Kallavfettning eller andra feta produkter gäller där. I den mån man behöver dem alls.

För egen del kör jag vax och minns knappt när jag tvättade en kedja senast.

Tvätta cykeln
Pfaff sa:
Henrik_E sa:

Det fanns tidigare handrengöring med citrusterpentin. Det är inte bra när fingrarna börjar vätska sej och avger en sötaktig doft...

Tvätta cykeln
Kan rekommendera att köra en vända med lackskydd, samma som man har till bilar. Sedan är det jätteenkelt att rengöra ramen, i stort sett bara att spola av utan kemikalier ?

Tillbaka
Topp