Tvättmaskin och Camelbak?

Skalman

Ny medlem
Hepp!

Efter ler-racet i Kinnekulle så är min Camelbak brun av all lera trots att jag sköljt den och borstat med diskborste. Någon här som provat att slänga den i tvättmaskinen? Den borde väl tåla det, eller?

/M

Skalman Skrev:
-------------------------------------------------------
> Den borde väl tåla det, eller?

Nej, det tror jag inte, skälet därtill är att en tvätt sannolikt tvättar bort impregneringen med påföljd att den kan komma att läcka i framtiden, skulle snarare satsa på en mattpiskare.

Per

Kör min i 40 grader. Det är inga problem. Förutom all lera så är det skönt att tvätta bort all gammal svett.
Den ser ut som ny efteråt.

Har tvättat mina Camelbaks många gånger, de tål det. Fast oftast är den lerig när man inte har tvättid i tvättstugan, så det blir hink med tvättmedel och handtvätt istället. Om de är impregnerade tror jag inte, annars hade de nog inte skickat med regnskydd till TransAlp:en t.ex. :-)

/Leo

Jag tvättar den jag med, efter tips härifrån. Funkar perfa. Tror Tobbe var med om en liten olycka dock, men det skriver han säkert om själv snart... ;)

f

Kör den i tvättmaskinen, 40 grader med lite sköljmedel, varje gång tjejjen klagar på att den luktar illa :)

Visste inte ens att dom är impregnerade :)

Tackar!

Grymt forum det här man får svar på allt ;) kul att cykla med er är det också.

Nu kanske dom vita salt ränderna försvinner på axelbanden också :)

Mattias L Skrev:

> Visste inte ens att dom är impregnerade :)

Jag tar det för givet, men kan ha fel, bättre ryggsäckar är alltid impregnerade, men kan impregneras om med någon soppa man sprayar på, framförallt brukar folk impregnera om sömmar. Får väl, efter denna tråd, ta under övervägande om vi ska våga tvätta våra också.

Per

Jag har kört ett antal olika camelbacks (camelback, scott, KTM) i tvätten och det funkar utmärkt. Jag både cyklar och kör motoriserad enduro och det sistnämnda geggar ner rejält! ;-)

Och så här säger tillverkaren:)

cleaning5.gif

Mike å Skrev:
> Och så här säger tillverkaren:)

Tackar, nu ska våra få sig en tvätt!

Per

Yes, sådana här grejor brukar inte alls vara impregnerade som någon påstod. Man kan impregnera sina grejor på flera vis men oftast är det med just den här typen av väskor bäst att inte göra det. Vattenfrånstötningsförmågan i många moderna väskor och plagg beror inte på impregnering utan på tejpade sömmar, sömmfria lösningar samt på fibrerna i sig, och sättet de är vävda eller tillverkade på.
Har en Avenir Guidepack som tvättats åtskilliga gånger nu, funkar utmärkt som sagt.

JohnFilip Skrev:
> Yes, sådana här grejor brukar inte alls vara
> impregnerade som någon påstod.

— bättre ryggsäckar, typ Karrimore, North Face, Love, o s v, brukar, liksom tält, vara impregnerade. Men för all del när Camelbak uppger att de går att tvätta i 40 grader är det säkert så. Kan inte finna någon info om hur väven är behandlad.

Per

Cold water, tolakr jag inte som 40 grader. Utan 30 isåfall...
Å sköljmedel, det är nog _inte_ bra för ryggan.D et är ju i princiop kemikalier som tvättas in i plagget. Jag vill ha ett rent plagg när jag tar ut det ur maskinen. Dessutom belastar sköljmedel naturen å reningsverken i onödan.

bruse Skrev:
> Cold water, tolakr jag inte som 40 grader. Utan 30
> isåfall...

Du har rätt, det var Mattias som tvättade sin i 40 grader.

Per

Större och bättre företag som säljer t.ex. ryggsäckar och liknande som skall användas vid friluftsaktivitet har inte sällan linjer eller modeller som är impregnerade men jag läste ditt första inlägg lite slarvigt och tolkade det som att det syftade på att vattenavstötande grejor (ryggor, skalplagg o.s.v) var vattenavstötande på grund av impregnering. Även då impregnering inte är ovanligt så beror vattentäthet etc. OFTAST på grund av material, väv och fibrer men ibland även på grund av förimpregnering. Men ja, det kanske är lite offtopic så whatever. Man kan tvätta camlebaks i maskin hur som helst.

Rätt angående sköljmedel. (Rätt som i att jag håller med alltså, inte att de som använder det har fel.).

- John Filip

Tillbaka
Topp