Tvekampen om 5 spot eller Blur LT är över. Klart.

Den kommer trivas utmärkt nere vid Horsickan, det är ett som är säkert.

Har du beställt den från USA eller inom Europa?

Vad ska du köra för gaffel?

/Sebastian

Det lutar åt en gaffel med ställbart slag max 150 och nedåt. Sektor eller Revelation ligger närmast i huvudet.
Ramen köptes för andra gången från Bike Scene. Dyr frakt drar ner betyget. Men annars är de trevliga.

Schnyggt! Jag valde också mellan Fläcken och Sudden, och det blev ju en Fläck tillslut lite pga snålhet och CRC-rea. Men jag ville kanske egentligen haft en såndär som du har nu. Ska vi byta?

PontusL skrev:
-------------------------------------------------------
> Schnyggt! Jag valde också mellan Fläcken och
> Sudden, och det blev ju en Fläck tillslut lite
> pga snålhet och CRC-rea. Men jag ville kanske
> egentligen haft en såndär som du har nu. Ska vi
> byta?

Fresta mig inte, är det en snygg färg så kan vi nog byta :)

Motivering

På pappret är 5 Spot strået vassare, men strået är inte större än ett hårstrå i vinklar och mått.

Blur LT har i många år varit min drömhoj med sina härliga former. Det är något visst med SC. Märkte att SC har smörjnipplar på länkaget så underhållet borde vara lika enkelt som på Turner. I med fett så är det klart. Slippa byta mängder med besvärligt sittande maskinlager som på Specialized.

Så jag lät hjärtat välja till sist. När allt kommer omkring har ju hudfärg ingen betydelse.

Obed kom med ett erbjudande:
-----------------------------------------------------------
>Fresta mig inte, är det en snygg färg så kan vi nog byta :)

Klart, den är oerhört snyggt mörkgrå metallic! :) Lacken är dock skräp, vill ha anodiserat..

Senast redigerad av en moderator:
PontusL skrev:
> Obed kom med ett erbjudande:
> --------------------------------------------------
> ---------
> >Fresta mig inte, är det en snygg färg så kan
> vi nog byta :)
>
> Klart, den är oerhört snyggt mörkgrå metallic!
> :) Lacken är dock skräp, vill ha anodiserat..

Härligt att höra :) Nu känns min anodiserade ram betydligt snyggare svart än tråkigt dystert svart.

Min svarta historia började med Kona Explosif, Bontrager race och forsatte med Specialized Enduro, Turner DHR (omlackad av Turner), Canyon F10, och förhoppningsvis slutar med denna Blur LT.

Sen vill jag ha silver-orange igen.

Ohhh, bra val! :D Stort Grattis!
Och som du säger, det är något visst med SC!
SAKNAR min Bullit! *duckar för dräpande kommentarer..*

Senast redigerad av en moderator:
Grattis till en grym ram Roger!
För egen del tycker jag att svart är en jädra bra färg som håller i längden och dessutom är lätt att kombinera med andra prylar.

Min gamla anodiserade Heckler ser ju fortfarande bra ut efter många år i Olas händer (eller fötter), det är nog bara dekalerna som är lite slitna samt luriga att byta då de är lasergraverade.

Nää sluta upp och ursäkta dig för färgen och bygg ihop en riktigt fin hojj nu!

//D

Svart funkar alltid. :-) Ska bli kul att se den färdigbyggd. Har också varit märkesotrogen varje gång jag köpt en ny mtb, men SC gör så fina cyklar att det inte är omöjligt att det blir en till faktiskt. Och det finns ju många fina modeller, Nomad, Butcher, Nickel, Blur LT, Bullit... :-)

/Leo

Tacktack!

Kommer bli svinnöjd, men i början är en ny hoj alltid lite avig och ovan, innan man kört in sig ordentligt.

Lutar åt XT runt om, med XT-hjul. Inte för att det är grymma hjul, utan för att det är billigt om man köper hel grupp.
Formula RX-bromsar är lagom billiga och lagom bra.

Varför dröjer det så med en bygg-rapport på denna ram's resa till färdig cykel???
Jobba på nu... // Larsa ;D

Nja avalanche kommer inte Blurren utsättas för. Sånt har man bös-hojar till för.
Bygget eller inköpen har tagit av sig. Måste sälja lite aktier först. Bra att ni påminner mig Dessutom har jag fullt upp att administrera med min webshop.
Hoppas dock vara klar i slutet av mars.

Innan åre bör jag skaffa nya bromsar till DH:n

Väntar bara på hjulen. Beställde fel hjul WH-M775 med 9mm framnav.

Vågen har fått jobba, lite nördigt men kul.

2905 Ram Blur LT Medium
1858 Gaffel 120-150 Relevation U-turn 20mm axel 2010
108 Handtag Raceface
185 Styre Ritchey WCS 66cm
119 Styrstam SunLine XC one 80mm
94 Styrlager FSA Orbit Xtreme Pro
284 Sadelstolpe Hope Eternity
220 Sadel Selle Italia SLR
Bakhjul
Framhjul
343 Kassett XT 11-36
270 Kedja HG94
155 Famväxel XT770-10
241 Bakväxel XT 773
143 Växelreglage fram XT770 med vajer
145 Växelreglage bak XT 770-10 med vajer
783 Vevparti XT 770
87 Vevlager XT
379 Pedaler XTR 895
297 Bakbroms Elexir 5
286 Frambroms Elexir 5
152 Bromsskiva fram Avid 185
153 Bromsskiva bak Avid 185
26 Skruvar till skiva 12st Avid
748 Däck Excavator 2,35
741 Däck Excavator 2,35
135 Innerslang Conti MTB Light 1,75-2,5
136 Innerslang Conti MTB Light 1,75-2,5

10993gram utan hjul och vajerhölje än så länge.

Bra komponentval, kommer bli en trevlig cykel det där. Snart premiärdags då, när kommer de rätta hjulen?

/Leo

Leo skrev:
> Bra komponentval, kommer bli en trevlig cykel det
> där. Snart premiärdags då, när kommer de
> rätta hjulen?
>
> /Leo

Det undrar jag med. Gråa Hope Pro II evo-nav(tror jag) med Xm719disc å svarta DT comp ekrar.

Hope pro II kanske duger, men jag har pbejers navhaveri i bakhuvudet fortfarande. Vilken dödsskrik från navet när den sprack.

Obed skrev:
> Hope pro II kanske duger, men jag har pbejers
> navhaveri i bakhuvudet fortfarande. Vilken
> dödsskrik från navet när den sprack.

Det är nog inte så vanligt att Pro II spricker? Har haft mitt nu i fyra vintrar, inga sprickor än. Hope har väl även bytt ut spruckna nav på garantin om jag inte minns fel, fick inte Peter ett nytt?

/Leo

Jag fick inte nytt nav men en ny navkropp efter mail direkt med hope, CRC sa nej direkt. När det gick sönder sökte jag lite på det på google och det var en hel del som hade spruckna nav men de verkar ha modifierat navet lite sedan dess så förhoppningsvis håller de nya. Någon som är sugen på ett par Hope pro 2 med XC717 och DT-comp så är det bara att pm:a. Nya lager och navkropp på bakhjulet som sagt :).

Inte mycket att klaga över på dina komponentval. Såg bara att du valt dyra XTR-pedaler trots vikten inte skiljer så mycket från 540. Blir det två klingor och bash eller använder du storklingan till det?

mtbkr skrev:
> Jag vill se mer bilder!

Det ser inte så kul ut, massa svarta prylar. Nu står hojen uppochned för att klingan inte ska repa golvet.

Peter, tredelat vevparti. XTR-Pedalerna är varianten med korg, tänkte det borde finnas annat med korg än 647 som ju är en BMX-DH-pedal. För jäkla fina de där XTR-pedalerna åtminstone innan man kört och bonkat dem i terrängen. Egentligen vill jag ha Time, men spinningen har ju spd.

Är det pedalen XTR 985 du menar, den såg trevlig ut?

IPDM985_6741.jpg

Tobbe Arnesson skrev:
> Du kan ju köpa nya skor till Time-klossarna
> (eller till Spinningen). ;)
>
> Såg konstverket i helgen, ser lovande ut!

Nää nu har jag redan betalt dyrt och heligt för mina xtr-pedaler, som jag är så stolt över.

XTR-pedaler is the skit! Lite tyngre än en del andra pedaler, men hur hållbara är de inte? Mina XTR 970-pedaler har smackat i mängder med stenar och stockar under fyra års tid men håller fint än. Bra tätningar i lager, har bara gjort rent dem några gånger och pressat in nytt ister.

985:orna såg riktigt snygga ut, precis som resten av cykeln, hjulen avvaktar jag omdömme på då de inte fanns på plats. :)

+1 på XTR pedaler. De håller länge, haft två par XTR 959:or. Första paret höll i åtta år innan de var så utslitna i korgen att det inte hjälpte att dra åt justeringen längre, det andra rullar fortfarande på och är nu sju år gamla. Fast även DX 647:orna tål en hel del, haft ett par i sex år nu. :-)

/Leo

Provade cykeln idag. Känns väldigt annorlunda mot horst-link. Känns som den driftar i svängarna. Kanske är det däcken, men det skulle kunna vara länkaget. Kräver tillvänjning.

BlurLT.jpg

Försökte matcha grått och svart, det var därför jag cyklade till gråberget för att ta bild.

Hopes Gunsmoke är verkligen snygg men passar inte så fruktansvärt bra. Lite för blåa, men snygga nav ändå. Syns nästan inte alls på bilden.

Ser ju finfin ut, testa minst fem rajder till och andra däck innan du låter besvikelsen blomma ut. Men då har du säkert vant dig vid icke-horst, så då är du säkert bara stolt över skapelsen.

En riktig skönhet det där, snyggt matchat med delarna! Hur blev vikten?
Vilket underlag driftade den i, grusväg? Kan vara däcken, men pumpa ExCavatorerna lite hårdare isåfall för sidoväggarna är mjuka. Jag körde minst 2.2 bar i mina. Wicked Will är stabilare och rullar lättare, tips till nästa gång.

/Leo

Tillbaka
Topp