Tvekampen om 5 spot eller Blur LT är över. Klart.

Obed

Aktiv medlem
Tvekampen: Turner 5 spot DW-link eller Santa Cruz Blur LT2?

Även fåfänga och ovetenskapliga svar är tillåtna.

Senast redigerad av en moderator:
5-spot, du vet väl vad Turner går för? :)

Och du får ett överrör istället för en banan! ;)

diggar låga överrör. Ganska jämn kamp Turner 28,9" SC 28,7" i standover. Så den matchen kan man stå över.
Gillar dock bananen.

Blur! Santa Cruz FTW!
Snyggare än Turnern och sen känner jag mig lite avig mot Turner efter alla sprickhistorier (som nog numera bara är just historier).

Tufft val. Vete f*n vad man skulle välja.

Nedre länken på Blur är lååg och har en förmåga att slå i saker har jag hört.

Edit:

Turnern har 67,7 och Santan 68,1 graders styrvinkel. Beror säkert på gaffel förstås.

nu har jag ingen koll på prisläget med tanke på reor osv, men jämför man bara rekpriser ligger Blur LT carbon närmre spoten i pris.

I övrigt bjuder jag på ett par länkar till geon så folk kan spekulera :)
http://www.santacruzbicycles.com/blurlt/#geo.php

http://www.turnerbikes.com/011/spot.html#

Vad jag kan se har turner lite brantare sadelrör och flackare styrrör, en gnutta kortare kedjestag och liite lägre vevparti (å andra sidan är turnern mätt med 525mm gaffel och bluren med 259mm)

Svårt val, önskar jag vore i dina kläder som fick ha dilemmat att välja mellan dessa fin-cyklar...
Personligen skulle jag gått för SC Blur men Turner är ju coolare och mer Old-School...
Vad ska du köra för terräng, samt är det bara ram eller komplett cykel?

Dessutom undrar jag varför bara dessa två? Du kan ju lätt slänga in några till kombatanter i leken, Commencal Meta http://www.commencal.com/web/en/bicycles-en/model/meta o IBIS Mojo HD http://www.ibiscycles.com/bikes/mojo_hd_140/, för att inte snacka om Yeti, Moots eller Ellsworth...

Som en joker slänger jag även in mitt "eget" märke MountainCycle som ska släppa en helt ny serie cyklar under våren, den som borde passa in här i gänget torde bli den nya SanAndreas 2.0 http://www.mountaincycle.com/bikes/sanandreas20, den skulle du garanterat bli ensam om i de svenska skogarna...

Men smaken e ju som baken... Lycka till i valet av ram el. cykel // Larsa :D

Conan arkivarien skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har hört att det var någon som tyckte att de
> förstört geometrin på den nya 575:an.

Undrar vem det kan ha varit...

Lägre BB var inget smart drag imho, men den är fortfarande snyggare än Turnern SC:n.

Helt oinsatt och ovederhäftigt: Santa Cruzen, mycket coolare design, mer levande, organisk liksom, skulle bli ännu snyggare med lite färg, men det kanske man kan välja?

Av de två hade jag LÄTT valt five spoten. Lägre bb, flackare styrvinkel och kortare kedjestag. Tre rätt av tre möjliga.

Men jag hade valt mellan andra AM-hojar om valet varit mitt : Yeti ASR-5/575, Spesh Pitch och Banshee Spitfire.

ni har alldeles rätt om styrvinkeln. Tycker själv att min styrning blir skönare när bakdämparen tappat luften :)
Kanske Corsair Marque är bättre för mig. Vacklar.

larsaw: stökig göteborgs-terräng. Ska köpa komplett hoj. Allt är slitet på nuvarande.

Ok, du sa det själv, var du ska cykla alltså. Då ger inte lägre BB någon fördel direkt, slår lättare i alla stenar. Av de två skulle jag valt SC Blur LT, lätt.

Men annars, så tycker jag nog att Nomad och Butcher är de intressantare alternativen. Är budgeten inte begränsad, Nomad carbon.

/Leo

Nomad har för mycket slaglängd. Till och med Blur LT är grännsfall för mig. Bluren är jäkla läcker. Fast styrvinklar är inte att ignorera.

Oj vad jag velar och tvekar. Kanske Ville säljer sin Mojo :)

Mjo marran men topprören är löjligt långa på mondraker. Märket känns lite sådär.
Kanske Rockymountain Altitude skulle kunna vara något men styrvinkeln är i brantasta laget.

medium Foxy är lika lång som medium Turner, men du kanske siktade på small?
Mondraker verkar inte ens göras i small, lustigt för en spansk cykel att mara tillverkas i stora storlekar.

Jag håller med om att Turner och SC känns betydligt mer etablerade, men jag tycker Foxyn är grymt snygg!

Min Prophet i small har för övrigt 575mm överrör, apropå stora storlekar. Funkar dock bra för mina 175cm med 70mm styrtapp.

Jag skulle inte kika på vanliga Mojo om jag var du, den har för brant styrvinkel. Mojo HD om du ska ha en Ibis.

Styrvinkeln är den enskilt viktigaste faktorn, köp nu inget brant och omodernt när du ska bygga nytt.

BB-höjd beror på hur du ska köra, som Leo säger är lågt bb ingen fördel om det ska spinnas långsamt i väldigt stökig terräng, typ gbg-trixande. Däremot en fördel för snabb utförsåkning a la alperna, så beror ju på lite vad du ska ha hojen till.

Styrvinkel på 66-67.5 tycker jag du ska ha på en AM i vilket fall, annars blir den lika nervös som en XC-hoj och extrembrant när gaffeln dyker.

Obed skrev:
> Även fåfänga och ovetenskapliga svar är
> tillåtna.

Isf är ju Blur LT självskriven... Om du som jag tycker att den är snyggare. Jag valde mellan den och den ReignX som jag sen köpte men valde just Giant i det fallet då jag fick en sinnessjuk rabatt på den ramen och en Magura Wotan.

japp westman, stökig gbg-terräng men inget freerajande, möjligtvis någon alptur någongång.

Oj vad svårt allt blev nurå. En kortare (bak)dämpare till Blurren om det känns för djävligt, men då missar man säkert VPP-sweet spot om man trixar men dämparlängden.

Vill ha topprör på 57cm horisontellt. Min nuvarande är 55,1 (jättekort). Ryggen blir trött av kort rör men skonar nacken. Är dock frisk numera så 57 blir bra. 58 känns låångt, tror jag.

De sista centimetrarna kan du ju justera med styrtappen, 50-70mm är ju rimliga längder och ger dig ett spann på 20mm justering.

Det här med att det ska vara så flackt är jag inte helt 100 på att jag håller med om alla gånger. Jag har justerbar bb-höjd + styrvinker på min Prophet, och jag kör alltid i branta läget om jag cyklar stig, kör jag mer utförsinriktat är det flacka som gäller.

Hojen känns klart rappare i branta läget, med högre bb och 1,5 grader brantare styrvinkel (tror den landar runt 68 grader med Fox 36:an), och därmed roligare på plan eller lätt sluttande stigalternativt där det är mycket upp/ner, som det ofta är i Sverige.

Cyklar jag mer av typen "veva sig upp långsamt för lång backe för att sen bomba utför" så är flacka läget trevligare.

Mao, flackt är säkert bra för vissa, men det är bättre att köpa en cykel som passar för där man faktiskt cyklar jämfört med att köpa en för där man önskar att man cyklade.

Kortare bakdämp på blör tror jag är en dålig ide, vpp ska ju som du säger vara rätt känsligt för sagpunkt. Bättre i så fall att köpa någon av deras SP-modeller, typ Nickel eller Heckler.

marran skrev:
> Hojen känns klart rappare i branta läget, med
> högre bb och 1,5 grader brantare styrvinkel (tror
> den landar runt 68 grader med Fox 36:an), och
> därmed roligare på plan eller lätt sluttande
> stigalternativt där det är mycket upp/ner, som
> det ofta är i Sverige.
>
68 grader är dock fortfarande flackare än vad vissa hojar som föreslagits här(host, blur lt, host) har och är lite omodernt i mina ögon. Så jag hade valt bort den av geometrimässiga skäl. Längre kedjestag också, sävligt i skogen det.

> Cyklar jag mer av typen "veva sig upp långsamt
> för lång backe för att sen bomba utför" så
> är flacka läget trevligare.
>
Jag kör uteslutande flacka läget på min, men har en kortare gaffel än du så ligger lite mittemellan ditt branta och flacka läge.

> Mao, flackt är säkert bra för vissa, men det
> är bättre att köpa en cykel som passar för
> där man faktiskt cyklar jämfört med att köpa
> en för där man önskar att man cyklade.
>
Alltid sant!

> Kortare bakdämp på blör tror jag är en dålig
> ide, vpp ska ju som du säger vara rätt känsligt
> för sagpunkt. Bättre i så fall att köpa någon
> av deras SP-modeller, typ Nickel eller Heckler.

+1

Tror inte det är speciellt många gafflar som ligger i det spannet. Möjligen några med 150 mm slaglängd.

Denna tråden på mtbr.com innehåller dock en hel del A2C mått för diverse olika gafflar, oklart hur uppdaterad den är dock.

/Sebastian

santa clauz får min röst

Men för att skruva till det lite, varför inte en mythic wildcard? lite mer fr än am 5"-6"dämp, 1,5" headtube gör att man kan köra med cc angleset för att slacka ut original 68, 995pund på freeborn

Mythich wildcard har faux-bar vilket känns sådär för priset. Inte för att det spelar någon större roll men ändå. Men det där andra med styrröret är en trevlig grej. Ser ut som Mythicen är en FR-hoj vilket borde innebära att den är överbyggd för att tåla påfrestningar. Njaä.

sjodell, vilken bra länk, alla tiders.

Westman skrev:
> Styrvinkel på 66-67.5 tycker jag du ska ha på en
> AM i vilket fall, annars blir den lika nervös som
> en XC-hoj och extrembrant när gaffeln dyker.

Var kommer all denna hysteri kring flacka gaffelvinklar för AM? Bara ett exempel, SC Bullit har en gaffelvinkel på 67,5 grader med en gaffel med A-C mått på 560mm(170mm slag gissningsvis). Ska en AM, som oftast definieras som mer XC än DH, ha flackare gaffelvinkel?

Kan inte påstå att min Bullit har optimal gaffelvinkel för skogscykling trots "bara" 67,5 grader, även om den fungerar bra. Då är min Cotic Soul betydligt mer kvickstyrd och AM-duglig i skogen med en 140mm gaffel. Den är nog närmare 68-69 grader.

/Leo

AM i Göteborg?... Vänta skall jag berätta en sak för er (det kanske kommer som en chock för vissa):

Det finns inga berg (mountains) i Göteborg!

Hahahahahahohohohohohahahah!

;-)

Stalle

Inte i Hellas heller för den delen...

Wildcard är ju en FR/slopestylehoj, dvs helt överbyggd för stigåka. Då är Rune eller Spitfire vettigare.

Personligen tycker jag Spitfire ser sjukt lovande ut, med justerbar geo och allt

oj Spitfire ser riktigt seriös ut. Även om den inte har samma frächör och blingfaktor som SC Blur.
5" räcker alldeles utmärkt nu när Kung Stalle upplyste mänskligheten att bergen inte finns här i gbg. Fast jag tycker fortfarande Getryggen är precis lika hög som Skutan, de första 50 metrarna iaf.

Vem säljer Mythic?

5-spot känns väl marginellt roligare än Kona, Blur LT känns klart roligare tycker jag. Båda dyra dock.

Mycket funktion och OK utseende för pengarna med Pitch. Kolla även Camber och FSR, händer mycket 2011 hos Specialized.

575 är fin att se på, och många bra egenskaper överlag. Fast singlepivot märks ju alltid lite om man bromsar mycket utför alperna (men inte när man trampcyklar, utan berg-bergen). Kostar också en del.

Giant har ett prisvärt och väldesignat alternativ för alla, de borde ta över världen snart.

Men jag tror inte längre att någon grad här eller centimeter där spelar så jättestor roll. Det är hela paketet som avgör. Jag varvade friskt mellan fyra teoretiskt väldigt olika stigcyklar hela förra året och skillnaden mellan cyklar är inte så stor som man kan tro, sålänge samma person har byggt ihop dem och valt delar/inställningar.

Leo skrev:
> Westman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Styrvinkel på 66-67.5 tycker jag du ska ha på
> en
> > AM i vilket fall, annars blir den lika nervös
> som
> > en XC-hoj och extrembrant när gaffeln dyker.
>
> Var kommer all denna hysteri kring flacka
> gaffelvinklar för AM? Bara ett exempel, SC Bullit
> har en gaffelvinkel på 67,5 grader med en gaffel
> med A-C mått på 560mm(170mm slag gissningsvis).
> Ska en AM, som oftast definieras som mer XC än
> DH, ha flackare gaffelvinkel?
>
> Kan inte påstå att min Bullit har optimal
> gaffelvinkel för skogscykling trots "bara" 67,5
> grader, även om den fungerar bra. Då är min
> Cotic Soul betydligt mer kvickstyrd och AM-duglig
> i skogen med en 140mm gaffel. Den är nog närmare
> 68-69 grader.
>
> /Leo

Leo:

Först och främst det här med att ha Bullit som referens, det får du sluta med. No offence, men det är 2011 nu. Bulliten är en konstruktion från när, 2001? Geometrin är föråldrad, och saker och ting har förändrats. Koncensus är numera att 67.5 är helt fel för den åkning bulliten är byggd för(den borde snarare ha 65-66), läste t ex ett test av den nya Bulliten häromåret där den sågades pga för högt bb och för brant gaffelvinkel.

Dock så är smaken som baken och du har en bra poäng. För ren skogscykling är 67.5-69 rätt fint _tycker_ jag. Men om man ska köpa AM-hoj så tänker ju i alla fall jag att man tänkt cykla AM nån gång ibland, dvs köra lite fortare utför än XC och kanske köra lite drops osv. Men det kanske är fel i det här fallet, och det är en ren skogs&stighoj som efterlyses, i så fall behöver det inte vara så flackt.

Själv hade jag valt Spitfiren.

Mythic heter Banshee överallt förutom i UK, det gör det lättare att googla :) Det finns rätt mycket bra skrivet på mtbr:s banshee-forum till exempel.

Säljs på freeborn.co.uk, vettiga priser tycker jag.

Yeti är fina annars, men jag hade fått för mig att du ville ha ngn multilänktjosan eftersom du frågade om turner och blur.

Jag har trivts bra på min Turner och testturen på en dw-spot i somras kändes hemma direkt.
Eftersom jag inte testat någon Santa Cruz skulle jag gått på erfarenhet och valt Turner.

Med det sagt verkar skillnaderna i geometri marginella så välj den snyggaste(Turnern).

/Tobias

Ska jag vara partisk så säger jag Knolly Endorphin. Om jag är tvungen att välja något annat så ligger Liteville 301, Turner 5-spot och Yeti 575 högt upp på min lista efter vad jag har läst om dem.

Ska väl tillägga att jag helst vill ha gaffeln på 130-140 i slag. Helst inte 150 och absolut inte 160 i skogen häromkring.
Nu tycker jag erik h är lite vrång som tycker Turner är som Kona :) Fast jag får hålla med om det var lite Kona-varning när Hostlinken försvann ett tag, med faux-bar.

glitch skrev:
> lite avig mot Turner efter alla sprickhistorier (som nog numera bara är just historier).

Tänker du på 2004-års storlek L av 5-Spot? De var feldesignade och byttes utan problem på garantin. Min höll förvånansvärt mycket DH-körning innan den gav upp och jag är inte direkt den lättaste och smidigaste cyklisten...

Obed du vet redan vad jag tycker, men fråga dig själv om du vill byta lager i ledpunkter eller bara pumpa i lite fett lite då och då. Jag har glömt hur det är med lager men Gloryn har abrupt påmint mig. :( 5-Spoten har jag bara fettat lite då och då sedan 2004...

Slänger in en joker:

Zesty.jpg ht=427

http://www.lapierre-bikes.co.uk/lapierre/all-mountain-bike/2011

Körde en sådan i Glentress och den var inte alls oäven. Fick lära mig lägga lite mer vikt på styret vid kurvtagning än normalt men i övrigt var jag som hemma direkt. Funkar det i Glenntress lär det funka i Blötteborg. ;)

Tillbaka
Topp