Tvekampen om 5 spot eller Blur LT är över. Klart.

Tacktack
Jag får la knö i lite mera tryck i däcken. Det kränger betydligt mindre med spinningcyklarna, därför är jag ovan när jag kommit ut på grönbetet.
Mysko härlig känsla med vpp-länkage eller vad det heter. Ska bli kul i skogen.

Senast redigerad av en moderator:
Första turen i skogen idag. Gjorde lite småjusteringar. Flippade styrstammen nedåt och flyttade sadeln bakåt längs railsen. Tänk vad små justeringar kan kännas så mycket.
Cykeln är helt enastående på alla sätt. Nya dämpare, perfekt länkage och genomtänkt geometri ställer gamla slitna hojen i skamvrån. Bottnade bakdämpare men inte ett uns av gungig känsla. Förra hojen kunde man känna när dämparen jobbade in och ut. Bluren jobbar mera obemärkt med Fox RP23-dämparen. 140-150 mm fjädring känns inte i gunget, den bara finns där och sväljer ojämnheter.
Att det ska vara sådan stor skillnad.

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Härligt! Blev det bättre med mer luft i däcken
> också?

Jo, hade en pyspunka. Men visst blev det stabilt sen. Men jag karvade inte nämnvärt i svängarna idag. Första rundan på asfalt gjorde inte en rättvis bild på fulldämpad cykel.

Pelle Hå skrev:
> Jag kan intyga att den är stilig i verkligheten
> också. Inte bara på bild. =)

Cykeln?!

Bakdämparen fungerar helt fantastiskt. Dämpningen känns aldrig men dämpar otroligt aktivt och effektivt. Klätteregenskapen är helt fantastisk. Jämför nu med Horst-link. Har singelpivot på DH:n, men det är nog ojämförbart. Styrvinkeln kunde gott vara en grad flackare men funkar okej. 150-gaffel fungerar alldeles utmärkt, men poplock är ändå trevlig pryl som komplement i och med att bakdämparen känns så klättervillig.
Bakdämparens två lägen spv/öppen känns inte så mycket, antagligen för att länkaget är i sig en sorts spv.
Upplever cykeln lagom hög trots fjädringsvägen. Visst bonkar jag vevarmarna i underlaget emellanåt men å andra sidan blir tyngdpunkten fin och det är lättare för stela mig att hopoa upp på sadeln, vilket kändes värre på gamla Specialized enduro 130.

Så min drömhoj uppfyller min dröm i allt med reservation på styrvinkeln som jag snart har vant mig på.

Obed skrev:
> Så min drömhoj uppfyller min dröm i allt med
> reservation på styrvinkeln som jag snart har vant
> mig på.

Är det inte 1.5" "head tube" på Blur LT? Isf kan du ju, om du har 1 1/8" styrör på gaffeln, köra med "angle set" för att flacka ut en grad eller två!

/Sebastian

Min ram har 1 1/8", men de nyaste har 1,5". Man skulle kunna ta ett styrlager som bygger på undersidan. Hope har en sådan till 1,5". Kanske finns den i 1 1/8". Men jag lider inte.

C-dale skrev:
> Här finns det styrlager som är gjorda för att
> få en flackare gaffelvinkel
> http://www.ofanaim.net/has.html De utformas efter
> längden på styrhuvudet. På korta d:o kan man
> få ut 1.5 grad. Funderar på ett till min 5 Spot
> med 150mm styrhuvud som klarar en ökning på 1
> grad.
> Står en massa om detta i denna tråden
> http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=672117
> /S

Låter högintressant Staffan. Ska vi beställa?

Det där är jag också intresserad av, har kikat lite efter lösningar för ramar med 1 1/8" men inte hittat detta innan. Tack för upplysningen Staffan, blir att lägga den länken på minnet.

/Sebastian

har storlek M på ramen med 11 cm styrrör. Jag är 171 cm, om det har någon betydelse :)
Fasen vad bra.

Kul pryl med gaffelutvinklare! Gäller att man verkligen får i specialkopparna rakt bara, omöjligt att justera i efterhand och det känns som minsta fel kan vara dåligt för lagren.

Tillbaka
Topp