Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
H. sa:Tänkte precis fråga om fjädercartridge till pike och så hade ni precis diskuterat det. Happy levererar!
Nån som har hunnit köra lite också? Blir det plushare och känsligare för småstök eller är det bara en tuff grej? Viktskillnad?
Vore ju fett med en coil-pike med nåt spexigt dämpcartridge också... :)
happymtb.fr sa:CRconception säljer inte längre coil-kitet
En stålfjäder har inget behov av en negativ. Om det nu var en sådan du undrade om.Luthman Photography sa:Det ser ju inte ut att följa med någon negativ fjäder, hur funkar det då?
Luthman Photography sa:Jaha, nej så är det väl kanske. När H och jag pratade om det där i liften pratade han om negativa fjädrar också, så jag vet inte vad jag ska tro längre.
Den fjädern är dock inte en negativ fjäder i samma bemärkelse som för en luftfjäder. Bara en mer avancerad bottom (eller top) out grej.H. sa:Man vill ju ha en fjäder så den inte toppar ut så hårt. Alla gafflar med stålfjäder som jag har ägt har haft det. Men den aktuella från crconception hade en sån fjäder i dämpenheten istället såg det ut som.
Rattnalle sa:Den fjädern är dock inte en negativ fjäder i samma bemärkelse som för en luftfjäder. Bara en mer avancerad bottom (eller top) out grej.H. sa:Man vill ju ha en fjäder så den inte toppar ut så hårt. Alla gafflar med stålfjäder som jag har ägt har haft det. Men den aktuella från crconception hade en sån fjäder i dämpenheten istället såg det ut som.
Min fulkonverterade gaffel körde jag utan. Den klonkade lite när den nådde full längd men det påverkade inte funktionen i övrigt.
Finns nog båda varianter. Sektor har(hade) en liten fjäder under returenheten som bara sitter där på gafflarna med stålfjäder.mikipedia_ sa:Rattnalle sa:Den fjädern är dock inte en negativ fjäder i samma bemärkelse som för en luftfjäder. Bara en mer avancerad bottom (eller top) out grej.H. sa:Man vill ju ha en fjäder så den inte toppar ut så hårt. Alla gafflar med stålfjäder som jag har ägt har haft det. Men den aktuella från crconception hade en sån fjäder i dämpenheten istället såg det ut som.
Min fulkonverterade gaffel körde jag utan. Den klonkade lite när den nådde full längd men det påverkade inte funktionen i övrigt.
Top/bottomout löses väl med en liten gummipryl för att få ljudfritt?
Titta på Larsw länken.
Rattnalle sa:Finns nog båda varianter. Sektor har(hade) en liten fjäder under returenheten som bara sitter där på gafflarna med stålfjäder.mikipedia_ sa:Rattnalle sa:Den fjädern är dock inte en negativ fjäder i samma bemärkelse som för en luftfjäder. Bara en mer avancerad bottom (eller top) out grej.H. sa:Man vill ju ha en fjäder så den inte toppar ut så hårt. Alla gafflar med stålfjäder som jag har ägt har haft det. Men den aktuella från crconception hade en sån fjäder i dämpenheten istället såg det ut som.
Top/bottomout löses väl med en liten gummipryl för att få ljudfritt?
Titta på Larsw länken.
Luthman Photography sa:Fast vad får du för fjädergaffel för den slant du får ut för en beggad Pike? Antagligen är det väl så att många sitter på en Pike för att den följde med när de köpte en hoj och det är ju avsevärt mycket billigare att köpa ett fjäderkit för 150 gbp istället för att sälja stjärt, själ och villa för att ha råd med en Öhlinare.
Daaanyy sa:Jag tänker som så att en begagnad Pike får man kanske 3000:- för. En DVO Dimond t.ex. kostar runt 9-10000:- ser jag efter en snabbkoll. Det är 6000-7000:- man får lägga till.
Är det värt dessa pengar? Ett Avalanchekit till Piken kostar mindre och ger säkert en väldigt trevlig gaffel.
Daaanyy sa:Jag tänker som så att en begagnad Pike får man kanske 3000:- för. En DVO Dimond t.ex. kostar runt 9-10000:- ser jag efter en snabbkoll. Det är 6000-7000:- man får lägga till.
Är det värt dessa pengar? Ett Avalanchekit till Piken kostar mindre och ger säkert en väldigt trevlig gaffel.
Luthman Photography sa:Fast ava-kit är ju inte nödvändigt. En splug kostar väl typ 1700 spänn till en Yari och säkert liknande till en Pike och fransosen verkar då nöjd med sin. Det finns ju grader i customhelvetet liksom. Men visst, säg att man lägger 1500 på en fjädur oh 1500 på en splug och att man kanske kan få 3500 för en beggad gädda, ja då har man ju 6500 kronor som man skulle kunna lägga på en annan gaffel istället.
Men jag gillar ju inte konstiga saker så DVO och sånt går liksom bort, iaf om de inte kör öppna oljebad och är muchos enkla att serva. Får man problem med en sån om man är iväg nånstans är det ju bara att kasta den i havet och köpa en ny gaffel annars blir man stående. Har man en Pike eller nåt går det alltid att få hjälp, iaf om man är i befolkade kvarter.
theBrand sa:Men mest pang för pengarna är nog en Mattoc oavsett, dock finns den ju inte i diverse boostvarianter et.c.
mikipedia_ sa:Nån måste ju köpa coil kitet nu! Jag vill veta om jag ska köpa?
R-P sa:Gillar kunna sänka slaglängden mha DPA men coil-kittet från TF vore kul att prova. Dock tappar man ju progressiviteten men säkert märkbart minskad friktion. Men frågan är om det är värt det...
feeblesmith sa:R-P sa:Gillar kunna sänka slaglängden mha DPA men coil-kittet från TF vore kul att prova. Dock tappar man ju progressiviteten men säkert märkbart minskad friktion. Men frågan är om det är värt det...
Det går att trycka i en gammal Lyrik coil U-turn enhet i pike men dessa är lite knepiga att hitta i rätt styvhet nuförtiden. Coil u-turn funkade jättebra på den gaffel jag hade.
Det här med progressiv fjäder är väl något som kom med på köpet med luftfjädrar men inget någon skulle önska sig om de haft en väl fungerande dämpare till sin linjära fjäder i rätt styvhet och slaglängd?
dnleriksson sa:2015 var det ju tokprogressivt som gällde... I med alla tokens och gummisnoddar bara och sen boom så måste allt vara linjärt! Hur ska jag veta hur jag ska ha det egentligen ?
Jag vill också ha en vivid coil på min enduro. Behöver nog vända uppochner på spargrisen igen snart.dnleriksson sa:Ja, det är inte lätt det här. Jag har Pike fram och Vivid Coil bak på en Enduro med linjärt länkage. Går den cykla med öht?
Vivid'en går iaf som en dröm utför och jag har inte bestämt mig om jag gillar CCDB Inlinen bättre på stig eller inte.
+1 bottningar löser man bäst med hydrauliken annars får man en hoppstylta på köpet.feeblesmith sa:Det här med progressiv fjäder är väl något som kom med på köpet med luftfjädrar men inget någon skulle önska sig om de haft en väl fungerande dämpare till sin linjära fjäder i rätt styvhet och slaglängd?
dnleriksson sa:Ja, det är inte lätt det här. Jag har Pike fram och Vivid Coil bak på en Enduro med linjärt länkage. Går den cykla med öht?
TK sa:+1 bottningar löser man bäst med hydrauliken annars får man en hoppstylta på köpet.feeblesmith sa:Det här med progressiv fjäder är väl något som kom med på köpet med luftfjädrar men inget någon skulle önska sig om de haft en väl fungerande dämpare till sin linjära fjäder i rätt styvhet och slaglängd?
mikipedia_ sa:feeblesmith sa:R-P sa:Gillar kunna sänka slaglängden mha DPA men coil-kittet från TF vore kul att prova. Dock tappar man ju progressiviteten men säkert märkbart minskad friktion. Men frågan är om det är värt det...
Det går att trycka i en gammal Lyrik coil U-turn enhet i pike men dessa är lite knepiga att hitta i rätt styvhet nuförtiden. Coil u-turn funkade jättebra på den gaffel jag hade.
Det här med progressiv fjäder är väl något som kom med på köpet med luftfjädrar men inget någon skulle önska sig om de haft en väl fungerande dämpare till sin linjära fjäder i rätt styvhet och slaglängd?
Alltså från förra generationens lyrik? Vilka år var det, 2010-2014? Ska man isf titta på 160mm lyrikcoil till en nya generationens pike 160mm ? Har nån gjort den här manövern å kan ge ett utlåtande?
R-P sa:TK sa:+1 bottningar löser man bäst med hydrauliken annars får man en hoppstylta på köpet.feeblesmith sa:Det här med progressiv fjäder är väl något som kom med på köpet med luftfjädrar men inget någon skulle önska sig om de haft en väl fungerande dämpare till sin linjära fjäder i rätt styvhet och slaglängd?
Jobba med fjäderstyvheten eller kompressionsdämpning ger liknande effekt mot bottning. Det handlar mkt om vilken känsla man vill ha, poppig eller planterad. Vorsprung förklarar det bra här:Ja själva bottningen går ju att lösa även med fjädern men problemet är ju att returdämpningen inte matchar den starka progressiva fjädern vilket gör att den blir "poppig" eller väldigt ostabil/buckig beroende på hur man uttrycker det:)
marr sa:mikipedia_ sa:Nån måste ju köpa coil kitet nu! Jag vill veta om jag ska köpa?
Bara gör't!