Uppgraderingskit till Yari, Pike och Lyrik

Inte pike men jag fulkonverterade min gamla Revelation med en Sektor-fjäder. Det tyckte jag blev ett klart lyft. Allra gladast blev mina handleder.

H. sa:
Tänkte precis fråga om fjädercartridge till pike och så hade ni precis diskuterat det. Happy levererar!

Nån som har hunnit köra lite också? Blir det plushare och känsligare för småstök eller är det bara en tuff grej? Viktskillnad?

Vore ju fett med en coil-pike med nåt spexigt dämpcartridge också... :)

Meh, jag tänkte ju säga åt dig att det fanns fjäder till pajk!

Tog premiärturen med Luftkappe i min Pike igår. Klart nöjd. Har än så länge bara tagit ur två tokens och höjt trycket lite, enligt instruktionerna. Går helt plötsligt att hitta det där läget när gaffeln är snäll mot underarmarna utan att dyka. Lite finjusteringar återstår, men jag är klart nöjd. Väl värt det, även om det inte är lika creddigt som att sätta i skruvfjäder.

Senast ändrad:
Luthman Photography sa:
Jaha, nej så är det väl kanske. När H och jag pratade om det där i liften pratade han om negativa fjädrar också, så jag vet inte vad jag ska tro längre.

Han kanske bara ville få dig att framstå som dum på happy?

Man vill ju ha en fjäder så den inte toppar ut så hårt. Alla gafflar med stålfjäder som jag har ägt har haft det. Men den aktuella från crconception hade en sån fjäder i dämpenheten istället såg det ut som.

Negativ fjäder kan användas för att motverka Casimireffekten.

/tramskvantfysikpasta

(Fö har jag också kört en Luftkappe i min Pike ett tag nu och tycker den känns bättre än utan. Kan inte avgöra hur mycket som beror på placebo-pga-ny-pryl-effekten riktigt än dock.)

H. sa:
Man vill ju ha en fjäder så den inte toppar ut så hårt. Alla gafflar med stålfjäder som jag har ägt har haft det. Men den aktuella från crconception hade en sån fjäder i dämpenheten istället såg det ut som.
Den fjädern är dock inte en negativ fjäder i samma bemärkelse som för en luftfjäder. Bara en mer avancerad bottom (eller top) out grej.

Min fulkonverterade gaffel körde jag utan. Den klonkade lite när den nådde full längd men det påverkade inte funktionen i övrigt.

Rattnalle sa:
H. sa:
Den fjädern är dock inte en negativ fjäder i samma bemärkelse som för en luftfjäder. Bara en mer avancerad bottom (eller top) out grej.

Min fulkonverterade gaffel körde jag utan. Den klonkade lite när den nådde full längd men det påverkade inte funktionen i övrigt.

Top/bottomout löses väl med en liten gummipryl för att få ljudfritt?

Titta på Larsw länken.

Senast ändrad:
mikipedia_ sa:
Rattnalle sa:
H. sa:

Titta på Larsw länken.
Finns nog båda varianter. Sektor har(hade) en liten fjäder under returenheten som bara sitter där på gafflarna med stålfjäder.

Rattnalle sa:
mikipedia_ sa:
Rattnalle sa:
H. sa:

Titta på Larsw länken.
Finns nog båda varianter. Sektor har(hade) en liten fjäder under returenheten som bara sitter där på gafflarna med stålfjäder.

Ja jo det gör det ju. Men känns som det är vanligast på konverteringskitt med en liten gummiplupp, defenitivt billigare att tilverka iaf.

En liten fråga:
Är det inte vettigare att sälja sin Pike och köpa något vettigare för pengarna, istället för att lägga en massa pengar på att sminka upp den?

(Nya RFX 36 ser ju ganska mysig ut t.ex.)

Fast vad får du för fjädergaffel för den slant du får ut för en beggad Pike? Antagligen är det väl så att många sitter på en Pike för att den följde med när de köpte en hoj och det är ju avsevärt mycket billigare att köpa ett fjäderkit för 150 gbp istället för att sälja stjärt, själ och villa för att ha råd med en Öhlinare.

Luthman Photography sa:
Fast vad får du för fjädergaffel för den slant du får ut för en beggad Pike? Antagligen är det väl så att många sitter på en Pike för att den följde med när de köpte en hoj och det är ju avsevärt mycket billigare att köpa ett fjäderkit för 150 gbp istället för att sälja stjärt, själ och villa för att ha råd med en Öhlinare.

Jag tänker mer om man ska köpa fjäderkitt och ny dämparenhet, de pengarna tillsammans med vad du får för en beggad pike blir väl närmare 7 papp?

Då köper jag hellre en gaffel som folk verkar nöjda med, typ DVO eller MRP, eller köper en Mattoc och bränner pengarna som blir över på öl och chips.

Jag tänker som så att en begagnad Pike får man kanske 3000:- för. En DVO Dimond t.ex. kostar runt 9-10000:- ser jag efter en snabbkoll. Det är 6000-7000:- man får lägga till.
Är det värt dessa pengar? Ett Avalanchekit till Piken kostar mindre och ger säkert en väldigt trevlig gaffel.

+1
En coilpike med fast-cartridge lär ju vara en sjujäkla gaffel, till en kostnad av kanske 4500 eller så. Då får man dessutom en service av gaffeln. Jag är tveksam till om det är värt merkostnaden till någon annan gaffel om man redan sitter på en pike. Men köpa nytt, ja då kan man ju lika gärna köpa nån annan gaffel på en gång om man tror sig vilja ha dessa uppgraderingar.

Daaanyy sa:
Jag tänker som så att en begagnad Pike får man kanske 3000:- för. En DVO Dimond t.ex. kostar runt 9-10000:- ser jag efter en snabbkoll. Det är 6000-7000:- man får lägga till.
Är det värt dessa pengar? Ett Avalanchekit till Piken kostar mindre och ger säkert en väldigt trevlig gaffel.

Om det ska smikas gädda, vore väl Luftknappen prio 1, därefter dämpartrim så som Novy/FastSusp (alt. hemma-shimsning) eller dämparkonvertering så som AVA/CRC erbjuder...

BTW, min shimsning med EN hårdare bricka (kostnad 59kr inkl frakt) funkar finfint för enduro-hetsande på kortare sträckor och måttligt parkåka men funkar sämre för långåk ner för röda/svarta leder, stödet i mellanregistret blir helt enkelt för bra för att mina händer och underarmar ska må bra...

Daaanyy sa:

Diamond kostar runt 7000kr hos Tüsken, nån tusing mer med boost kanske. Ett Ava-kkitt kostar väl runt 4k?

Då hade jag nog hellre sålt min pike och köpt jag en ny Diamond. Ska man sen dessutom köpa diverse fjäderkitt så börjar det ju bli värt att kika på något lite dyrare som t.ex. Öhlins kanske.

Men mest pang för pengarna är nog en Mattoc oavsett, dock finns den ju inte i diverse boostvarianter et.c.

Fast ava-kit är ju inte nödvändigt. En splug kostar väl typ 1700 spänn till en Yari och säkert liknande till en Pike och fransosen verkar då nöjd med sin. Det finns ju grader i customhelvetet liksom. Men visst, säg att man lägger 1500 på en fjädur oh 1500 på en splug och att man kanske kan få 3500 för en beggad gädda, ja då har man ju 6500 kronor som man skulle kunna lägga på en annan gaffel istället.

Men jag gillar ju inte konstiga saker så DVO och sånt går liksom bort, iaf om de inte kör öppna oljebad och är muchos enkla att serva. Får man problem med en sån om man är iväg nånstans är det ju bara att kasta den i havet och köpa en ny gaffel annars blir man stående. Har man en Pike eller nåt går det alltid att få hjälp, iaf om man är i befolkade kvarter.

Luthman Photography sa:
Fast ava-kit är ju inte nödvändigt. En splug kostar väl typ 1700 spänn till en Yari och säkert liknande till en Pike och fransosen verkar då nöjd med sin. Det finns ju grader i customhelvetet liksom. Men visst, säg att man lägger 1500 på en fjädur oh 1500 på en splug och att man kanske kan få 3500 för en beggad gädda, ja då har man ju 6500 kronor som man skulle kunna lägga på en annan gaffel istället.

Men jag gillar ju inte konstiga saker så DVO och sånt går liksom bort, iaf om de inte kör öppna oljebad och är muchos enkla att serva. Får man problem med en sån om man är iväg nånstans är det ju bara att kasta den i havet och köpa en ny gaffel annars blir man stående. Har man en Pike eller nåt går det alltid att få hjälp, iaf om man är i befolkade kvarter.

FastSus's variant fungerar lika bra och det är samma princip; Pistong med nålventil för lågfart och shims.
Novys är lite smuttare då den inte kräver att man skruvar ut justeringsratten för att kunna komma åt shimsen.

Jag kör Yari 2016 med luftkappe, FastSus kompressionsenhet och en shockwiz för att ställa in kompressionen. Just nu labbar jag med shimsen för att göra dämpningen ännu mjukare då jag vill köra med mer luft istället för dämpning. Vill ligga aningen högre i slaget.

Enda jag kan jämföra är min standard DPA pike och min trimmade yarin är bra mycket bättre på allt. Stöd i hela slaget, öppet bad, följsammare och styvare. Dock har yarin ett lätt klonk mellan övergången från kompression och retur, inget jag känner av i åkning. Kan däremot inte riktigt jämföra greppet då jag kör DHF 2,3 EXO MT på Piken och DHF 2,5 DD MG på yarin.

theBrand sa:
Men mest pang för pengarna är nog en Mattoc oavsett, dock finns den ju inte i diverse boostvarianter et.c.

Och så finns den bara till 650b. Snart lika hett som 26" när tävlingshojar ska ha 29" och entusiasthojar ska ha plats för 650b*2.8.

För öppet bad i en Pike är det väl bara Ava som gäller? Jag kör Ava SSD i min DPA och vilket jävla lyft! Gaffeln känns bottenlös utan att ens använda hela slaget. Hela tiden håller den sej högt i slaget. Gillar kunna sänka slaglängden mha DPA men coil-kittet från TF vore kul att prova. Dock tappar man ju progressiviteten men säkert märkbart minskad friktion. Men frågan är om det är värt det...

R-P sa:
Gillar kunna sänka slaglängden mha DPA men coil-kittet från TF vore kul att prova. Dock tappar man ju progressiviteten men säkert märkbart minskad friktion. Men frågan är om det är värt det...

Det går att trycka i en gammal Lyrik coil U-turn enhet i pike men dessa är lite knepiga att hitta i rätt styvhet nuförtiden. Coil u-turn funkade jättebra på den gaffel jag hade.

Det här med progressiv fjäder är väl något som kom med på köpet med luftfjädrar men inget någon skulle önska sig om de haft en väl fungerande dämpare till sin linjära fjäder i rätt styvhet och slaglängd?

2015 var det ju tokprogressivt som gällde... I med alla tokens och gummisnoddar bara och sen boom så måste allt vara linjärt! Hur ska jag veta hur jag ska ha det egentligen ?

feeblesmith sa:
R-P sa:
Gillar kunna sänka slaglängden mha DPA men coil-kittet från TF vore kul att prova. Dock tappar man ju progressiviteten men säkert märkbart minskad friktion. Men frågan är om det är värt det...

Det går att trycka i en gammal Lyrik coil U-turn enhet i pike men dessa är lite knepiga att hitta i rätt styvhet nuförtiden. Coil u-turn funkade jättebra på den gaffel jag hade.

Det här med progressiv fjäder är väl något som kom med på köpet med luftfjädrar men inget någon skulle önska sig om de haft en väl fungerande dämpare till sin linjära fjäder i rätt styvhet och slaglängd?

Alltså från förra generationens lyrik? Vilka år var det, 2010-2014? Ska man isf titta på 160mm lyrikcoil till en nya generationens pike 160mm ? Har nån gjort den här manövern å kan ge ett utlåtande?

dnleriksson sa:
2015 var det ju tokprogressivt som gällde... I med alla tokens och gummisnoddar bara och sen boom så måste allt vara linjärt! Hur ska jag veta hur jag ska ha det egentligen ?

Och på den tiden var Pike det bästa som hänt mänskligheten - nu är det plötsligt totalt junk som följer med budgetcyklar och som man illa kvickt måste byta ut eller modifiera till oigenkännlighet.

Ja, det är inte lätt det här. Jag har Pike fram och Vivid Coil bak på en Enduro med linjärt länkage. Går den cykla med öht?

Vivid'en går iaf som en dröm utför och jag har inte bestämt mig om jag gillar CCDB Inlinen bättre på stig eller inte.

dnleriksson sa:
Ja, det är inte lätt det här. Jag har Pike fram och Vivid Coil bak på en Enduro med linjärt länkage. Går den cykla med öht?

Vivid'en går iaf som en dröm utför och jag har inte bestämt mig om jag gillar CCDB Inlinen bättre på stig eller inte.
Jag vill också ha en vivid coil på min enduro. Behöver nog vända uppochner på spargrisen igen snart.

feeblesmith sa:
+1 bottningar löser man bäst med hydrauliken annars får man en hoppstylta på köpet.

TK sa:
feeblesmith sa:
+1 bottningar löser man bäst med hydrauliken annars får man en hoppstylta på köpet.

Jobba med fjäderstyvheten eller kompressionsdämpning ger liknande effekt mot bottning. Det handlar mkt om vilken känsla man vill ha, poppig eller planterad. Vorsprung förklarar det bra här:

mikipedia_ sa:
feeblesmith sa:
R-P sa:

Alltså från förra generationens lyrik? Vilka år var det, 2010-2014? Ska man isf titta på 160mm lyrikcoil till en nya generationens pike 160mm ? Har nån gjort den här manövern å kan ge ett utlåtande?

Jag har kört en del med sektor fjädrar i revelation chassin men det här med lyrikfjädrar verkar intressant. Här verkar "alla" lyrikfjädrarna finnas, https://www.hibike.de/rock-shox-feder-lyrik-170mm-p625dfc590c2031cec3b92840f19366f5
eller måste det vara u-turn fjäder?

R-P sa:
TK sa:
feeblesmith sa:

Jobba med fjäderstyvheten eller kompressionsdämpning ger liknande effekt mot bottning. Det handlar mkt om vilken känsla man vill ha, poppig eller planterad. Vorsprung förklarar det bra här:
Ja själva bottningen går ju att lösa även med fjädern men problemet är ju att returdämpningen inte matchar den starka progressiva fjädern vilket gör att den blir "poppig" eller väldigt ostabil/buckig beroende på hur man uttrycker det:)

här har ni ett test för att jämföra före och efter konvertering :)
funkar både för gaffel och bakdämperi, borde också visa om det är dags för service...

Tillbaka
Topp