USE XCR Alien Shockpost

USE XCR Alien Shockpost
Jag kör med en USE XCR, som jag köpte begagnad av en kompis. Än så länge har jag inte behövt serva den.

Innan jag började köra med XCR:en fick jag väldigt ont i ryggen under långlopp, men de problemen är som bortblåsta nu :) Stolpen har ett kort slag, är inte särskilt aktiv, och när man åker tänker man inte ens på att den är där.

Funktionsmässigt är länkagestolpar, som Thudbuster och G-shok, bättre än teleskopstolpar (som USE, RockShox). De är mer aktiva, och hjälper till att hålla bakhjulet på marken om det blir stökigt. En annan nackdel med Alien-stolpar är infästningen av sadeln, som jag upplever som svårjusterad. Fördelen med XCR är att den är väldigt lätt, 380 g, mot 500 för Thudbuster och 650 för G-shok. Dessutom ser den inte fullt lika fånig ut... :)

Om du kör i teknisk terräng och inte är rädd för lite extra vikt skulle jag rekommendera G-shok. Är du viktmedveten och vill ha förbättrad ryggkomfort under långlopp är XCR kanon :)

/Dag

Senast redigerad av en moderator:
USE XCR Alien Shockpost
tack.

Nu cyklar jag både asfalt och teräng. Och stigarna här är steniga och med massa rötter.
Blir inte thudbuster och g-shok lite "svajiga" om man cyklar längre sträckor asfalt?

Hittar ingen nätbutik som säljer g-shok! Har dock ej sökt i alla nätaffärer.

G-shok hade bättre utseende än Thudbuster!

USE XCR Alien Shockpost
Dämparstolpar rör sig en del när man trampar, men det är inget som stör mig. Kändes lite skumt i början, men jag vande mig fort. Jag kan faktiskt trampa med högre kadens med dämparstolpe än utan.

G-shok köper man lättast direkt från tillverkaren: http://www.g-shok.no

/Dag

Tillbaka
Topp