UST eller Slang

UST eller Slang
Skall man lita på diskussionerna här på Happy så finns inga fördelar och inga nackdelar med något av alternativen. Båda suger och är bäst.
[edit]: Jag har slang i alla mina hjul och har hört om så mycket strul för att det skall överväga allt det positiva jag hört så jag är inte speciellt intersserad av att testa UST.
Hade det positiva övervägt kanske jag skulel testat men eftersom jag tycker det funkar bra med slang så ser jag ingen anledning att krånga till en så enkel sak som ett hjul.

Senast redigerad av en moderator:
UST eller Slang
En stor fördel jag märkt är att jag kan köra med lägre däcktryck utan att få genomslagspunka. Har iofs fått punka men den lagade sig själv med hjälp av stan´s! ;)

UST eller Slang
körde med ust på dh-sm i flottsbro och fick uppleva en tömning av luft på bakdäcket vilket gjorde att det blev väldigt mjukt och förlorade därmed en massa tid
Det var bara att pumpa upp efteråt iofs men jag kommer nog att köra med slang hädanefter i dh
I xc kan det vara värt att testa med lite grövre vanliga däck och hälla i stans, har kört så ett tag och det funkar över förväntan

UST eller Slang
Jag gillar UST. Det är nytt och coolt.
Tyvärr finns det inte så många fler bra argument...

Själv kör jag med Mavic CrossMax xl med Michelin XCR Dry UST. Funkar utmärkt men är inte lättare eller billigare än slang. Har kört så i snart två år utan punka eller andra problem, hade säkert inte heller varit några problem med vanliga däck och slang av liknande typ.
Innan jag skaffade denna uppsätting körde jag med Conti Twister Super Sonic och lätta slangar, med dessa hade jag en del punkor och greppet var inte det bästa, har kört med andra däck i samma kategori och med liknande problem. Men att jämföra dessa med mina nuvarande funkar inte riktigt.

UST eller Slang
Bike (vilka annars) testade tre olika slanglösa system i nr 10/06.

renngummi.jpg ht=130

1. Tubdäck
- Dugast Mtm cotton
- Tufo XC2

2. Tubdäck för kanttrådsfälg
- Tufo C XC1

3. Tubelesskit
- DT Swiss / Eclipse
- FRM / NoTubes

Resultaten var att slanglöst är runt 20% bättre än slangdäck när det gäller vikt, acceleration, rullmotstånd och genomslagsskydd.

dÃcktest.jpg ht=725

/Anders

UST eller Slang
Och blandar man in kladdet med Stans, inte helt täta fälgkanter och annat så försvinner de där 20% ganska snabbt... Det finns säkert ett och annat som är riktigt bra eftersom många tycks gilla det men skillnaden måste vara mycket större än 20% för att det skall vara värt att testa anser jag.
Att ha ett system med slang som man VET fungerar felfritt och byta mot ett som KANSKE fungerar felfritt är inget jag skulle göra för enbart marginella förändringar.
Visst, UST funkar på bilar så det kommer säkert funka på cyklar också så småningom men jag väntar gärna tills dess. Under tiden kör jag med mina slangar och 2 bar.

UST eller Slang
PeaceDog skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag måste pumpa mina UST ofta. Vad kan jag göra
> åt det?
> Annars så trivs jag bra med dom

Köpa slang till dem? ;)

UST eller Slang
PeaceDog skrev:
> Jag måste pumpa mina UST ofta. Vad kan jag göra
> åt det?
> Annars så trivs jag bra med dom

Använd stan´s vätska!

UST eller Slang
Kör med UST och behöver pumpa däcken någon gång varannan månad. Men som många säger är det tydligen inte enkelt och ganska krångligt. ;o)

Har aldrig fått punka heller, och dom har suttit på i 1,5 år nu.

Kör med det du tycker är enklast. Jag tycker att det e enkelt utan slang, en del tycker att det e krångligt.

Senast redigerad av en moderator:
UST eller Slang
PeaceDog skrev:
> Stan's är kanske grejen. Inbillar mig bara att
> det är kladdigt.

De e de inte! öppna bara ca.10 cm av däcket å häll i Stan´s,"stäng" pumpa,rotera å skaka hjulet så att vätskan,(den e som vatten),fördelar sig. Det kan sippra ut genom porer i däcket samt mellan däck å fälg men det brukar sluta efter ett tag.....

UST eller Slang
Jag använde Notubes ventil med uttagbar kärna http://www.cyclecomponents.com/cgi-...=&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=
tillsammans med Notubes injector http://www.cyclecomponents.com/cgi-...=&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=
Då behöver man inte lätta på däcket för att fylla på resp tappa ur vätskan och det är minimalt med kladd.

Med ventilkärnan uttagen går det dessutom att chocka upp de mest besvärliga däcken (ex Big Betty) och få dem att täta.

/Anders

UST eller Slang
> Med ventilkärnan uttagen går det dessutom att
> chocka upp de mest besvärliga däcken (ex Big
> Betty) och få dem att täta.

Skulle du kunna förklara den meningen? "chocka upp"?

f

UST eller Slang
För att kunna pumpa upp ett däck utan slang krävs det att det är någorlunda tätt mellan däcket och fälgkanten, annars pyser bara luften ur hur mycket man än pumpar. Med vanliga UST-däck brukar det inte vara några problem då de har ganska styva däcksidor och det är inga problem att pumpa upp däcket med vanliga ventiler och golvpump.

Men en del icke UST-däck kan vara ganska sladdriga och trots mängder med diskmedel och hur mycket man än slår med handflatan på däcket (a la Notubes instruktionsvideo) medans man pumpar, blir det inte tätt och all luft bara pyser ut. Iom att den vanliga ventilen begränsar luftflödet spelar det ingen roll att man använder kompressor.
Med uttagbar kärna blir ventilen ordentligt mycket större och tillsammans med kompressor går det att få in rejält med luft på en gång sk chock. Då trycks hela däcket ut mot kanten samtidigt och det blir tätt.

/Anders

UST eller Slang
Jag och Tomas (signaturen Feltramp) var ute och hojade tidigare i veckan.
Jag kör med vanliga Fat Albert med slang och Tomas kör med Fat Albert UST.
Vi bytte cyklar en liten stund och vad som slog mig var att Tomas cykel var så mycket mer lättrullad. Kan det bero på avsaknaden av slang?
Nu skiljer ju sig våra cyklar ganska mycket åt för övrigt, jag kör HT och Tomas FS, men Tomas cykel väger mer än min och hans hjul väger nog ungefär lika som mina.

I testet som AJ lagt in verkar ju det som om rullmotståndet är allra minst med systemen som anväder vanliga däck + latexgegga. Man kanske skall prova. Någon som har erfarenhet av Fat Albert i kombination med Stan's, Eclipse eller liknande?

UST eller Slang
Min erfarenhet är att UST är överlägset när det gäller komfort och kontroll i stökig terräng beroende på att man kan köra med betydligt lägre däckstryck. Jag har inte haft en enda punktering i år och då har jag ändå kört åtskilliga XC tävlingar. Jag har kört Larsen TT UST, vilka jag varmt kan rekommendera, lite tunga med ack så grymma.

UST eller Slang
AJ skrev:
> Med uttagbar kärna blir ventilen ordentligt
> mycket större och tillsammans med kompressor går
> det att få in rejält med luft på en gång sk
> chock.

Iofs så kanske det fungerar lika bra med startgas + en tändare :-)

/Anders

UST eller Slang
Jag använde Big Betty Gooey Gluey fram och bak tillsammans med Mavic 819 UST fälg.

Det fungerade sådär. Vid monteringen gick däcken väldigt lätt på och redan där borde jag insett att det skulle bli problem med tätningen. Provade först med vanliga UST ventiler men det fungerade inte alls att få i någon luft, trots kompressor. Tog då och klippte ner en en gammal slang som hade löstagbar kärna i ventilen testade med den. Då poppade däcket på plats efter en del klämmande. När jag visste att det gick att få tätt mellan däck och fälg var det bara att införskaffa 2 st Notubes ventiler + en injektor från CC. Veckan (?) efter satt allt på plats.

Nästa "problem" var lufttrycket. Jag gillar lågt tryck i skogen, men Betty var lite kinkiga med låga tryck. Vid 1,5 Bar så "burpade" däcken väldigt lätt när de stötte på hinder. Gjorde man ex en stoppie så var fälgsidan alldeles vit efteråt av Stansgegga.
Så jag "tvingades" köra mellan 2,0-2,5 Bar och då är ju lite av vitsen med slanglöst borta.

Det kan hända att Betty fungerar bättre tillsammans med NoTubes-kittet där "gummifälgbandet" kanske trycker på däcket och tätar ordentligt.

/Anders

UST eller Slang
plumse skrev:
> Och blandar man in kladdet med Stans, inte helt
> täta fälgkanter och annat så försvinner de
> där 20% ganska snabbt... Det finns säkert ett
> och annat som är riktigt bra eftersom många
> tycks gilla det men skillnaden måste vara mycket
> större än 20% för att det skall vara värt att
> testa anser jag.

Tycker du 20% är lite? Om UST däck har 20% mindre rullmotstånd än slangdäck borde väl typ alla tävla på UST! Borde vara en fråga om ganska många minuter på t.ex. FMT. Jag ser dock inte i det Tyska testet ovan att UST rullar 20% bättre (det kanske framgår i texten).

/Fredrik

UST eller Slang
Nu stod det ju i.o.f.s inte 20% bättre på vardera post som mättes, uta sammantaget 20% och nä, då tycker jag inte att det är tillräckligt mycket bättre för att riskera allt strul man kan läsa om.

UST eller Slang
plumse skrev:
> nä, då tycker jag inte att det är tillräckligt
> mycket bättre för att riskera allt strul man kan
> läsa om.

Kör man med UST däck (dvs godkända av Mavic) så tror jag risken för strul är ganska liten. Notera att det finns tubeless däck som inte är UST godkända. Har fyra UST hjulpar (Crossride, X3.1, 2st Xmax-SL) och har slitit ut ganska många Hutchinson (Python) och Michelindäck utan större problem med läckage. Gamla och torra däck brukar dock läcka mer en nya. Ser det dock inte som ett stort problem att pumpa däcken lite innan jag sticker ut och hojar. BTW så kom min nya hoj med slangdäck och det tog inte lång tid innan jag fick en snakebite - skall byta däck ASAP.

/F

UST eller Slang
AH! Ok, visste inte att det förekom tubeless-däck som inte var UST-kompatibla.
Nåväl, det kommer säkert en dag då UST funkar lika felfritt som för bilar och då står man väl där med ett slanglöst hjul trots allt...Men jag väntar nog ett tag till.

UST eller Slang
plumse skrev:
> AH! Ok, visste inte att det förekom
> tubeless-däck som inte var UST-kompatibla.

Nja, att säga att dom inte är kompatibla är inte riktigt sant. UST-märkningen är en slags akreditering som Mavic gör som garanterar att däcken uppfyller vissa krav. Det betyder dock inte att däck som inte är UST märkta inte passar på UST fälgar.

/F

UST eller Slang
plumse skrev:
> Nåväl, det kommer säkert en dag då UST funkar
> lika felfritt som för bilar och då står man
> väl där med ett slanglöst hjul trots allt...Men
> jag väntar nog ett tag till.

Jag vet inte om jag har haft oerhörd tur men jag tycker att UST e helt galet bra. Dom håller luften iaf i flera veckor och med lite gegga i som tar eventuella småpunkor har jag iaf inte fått en enda punka sen mars förra året då jag skaffade UST.

Däremot kanske det finns andra nackdelar, vikten är en men det är den enda jag kan hitta.. Och om man kör med Maxxisdäck behöver man inte betala överpriser som alla som kör med Schwalbe gör.

UST eller Slang
Det beror på: vikt,underlag,heldämp eller hardtail,däcktyp,tycke å smak å säkert finns det fler parametrar som styr...... Själv kör jag 1,8-3 bar,jag väger 77g å kör helcarbon hardtail....

UST eller Slang
Rullmotsåndet påverkas mer av mönster och gummiblandning än av trycket faktiskt. Punka däremot.... ujujuj. Jag gillar att köra med lågt tryck men jag gillar inte punkor. Då finns egentligen bara två spår att välja. Det ena är UST med risk att få leva med de brister vissa tycks drabbas av, eller alternativ nr 2, downhill-slangar.

Tillbaka
Topp