Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ni som kör med biltemas, använder ni vatten/diskmedel vid monteringen?
Skall skydda upp min nya Allebike
Inte jag. Men har iofs bara kört runt styrhuvudet och på gaffeln för att undvika skav av vajerhöljen. Minntänker att vidhäftningen blir lidande av vatten/diskmedel. Dock inte testat - så det kanske fungerar
Se till att det inte är för kallt. Jag uppkever att filmen blir smidigare om den är lite varmare.Tjenare.
Hittade längre upp i tråden att folk använt vatten/diskmedel.
Gick inte att ta bort mitt inlägg.
Skall prova lite på cykeln senare.
Se till att det inte är för kallt. Jag uppkever att filmen blir smidigare om den är lite varmare.
Med andra ord inte oktoberkallförrådvarm. Rumstepererad gör bra nytta.
Se till att det inte är för kallt. Jag uppkever att filmen blir smidigare om den är lite varmare.
Blåsa med hårtork på biltematejpen funkar bra för att forma runt rören. Lite diskmedel under är bra, min första tejp tog jag lite mycket diskmedel, tog en halvtimme innan jag tryckt ut allt så att det fäste ?...Japp, skall ha tejpen i rumstemp.
Cykeln står inne hemma också så detta skall nog gå vägen.
Tackar för alla tips, trevlig kväll på er alla nu.
Nej det gör du inte tokfrans.Lindar in ramen i gladpack och eltejp.Brukar gå 2 paket till en xl ram.
Jag gjorde det på min hoj nyligen. Tog vatten o yes i sprayflaska o sprayade ytan på cykeln o sen sprayade jag på plasten också. Det är skitbra att göra det då man kan justera plasten perfekt innan man trycker bort Såpan och klistret tar vid! Sjukt smidigt.
Jag var också tveksam men sen provade jag och det gick sjukt smidigt att lägga på plasten, justera den o flytta och sen när man väl pressat undan diskmedel o vatten så satt limmet som berget! Har suttit i ca 7-8mån nu, har tvättat o kört cykeln i lera o vatten osv men det har inte påverkat ngt ?Jag har aldrig vågat köra med tvål-metoden, tänker att filmen sitter lite mindre säkert, men det är säkert trams då många kör med det. Jag kör med värmepistol på låg effekt och isopropanol-rena händer plus nån slags mekhandskar för att inte göra fingeravtryck i limmet. Lätt att få bubblor men med värme är det lätt att backa en bit och göra om. Säkert ännu lättare med tvål...
Vatten + barnschampo 3-4 droppar per liter enligt RideWrap. I min erfarenhet kan man gärna spä ut lite mer om det är små bitar och öka tvålen något vid stora bitar. Lösa kanter torkas med trasa, eller låt vattnet dunsta någon timme innan det trycks på plats.Så vad är det som gäller för att göra montering enklare; Vatten och såpa, eller vatten och diskmedel, eller spelar det ingen roll? Hur mycket diskmedel/såpa, bara någon droppe till en full blomspruta eller betydligt mer?
Ska montera några crankskins för att slippa skav, alltid gjort det utan vätska under men brukar sluta med luftbubblor under…
Väcker liv i denna tråd... Är det denna gorillatape du använder?Gorilla Transparant tape. Inte det vackraste men både sitter och skyddar skitbra. Lite svår att klippa till så man sätter helst långa remsor av den och skulle den behöva trimmas sp fäster man ena kanten bara och frihands kapar med rakblad innan man fäster ner andra kanten. Tror jag gav 80:- för min rulle och den har räckt till 3 hojar nu!
Går att få dit skapligt utan såpvatten men lättare att justera om det blir fel om man kör lite såpvatten med.
Kan bli små microbubblor i klistret när man drar av tapen från rullen och oftast är en kanten på rullen lite ojämnt klippt. Men när cykeln väl används och är skitig så syns det ju inte och nytvättad så står den ju bara i ett mörkt garage där ingen ser den!! ;)
Hej.. Den har i alla fall jag använt. Lägg gärna dubbla lager. mvh borano20Väcker liv i denna tråd... Är det denna gorillatape du använder?
![]()
Reparationstejp Gorilla | Clas Ohlson
www.clasohlson.com
Japp, det är den. Sen som de säger så är den lite knepig att få bort men värmer man den lite först så brukar allt klister följa med. Det klister som blir kvar tar man relativt enkelt bort med rödsprit eller någon dekalborttagnings spray och lite gnuggande.Väcker liv i denna tråd... Är det denna gorillatape du använder?
![]()
Reparationstejp Gorilla | Clas Ohlson
www.clasohlson.com
Tack!Denna använde jag i somras i samma syfte, enkelt att ta bort den utan klisterrester![]()
Skyddsfilm, 10 x 300 cm
Transparent lackskydd som skyddar dörrkanter och insteglister mot repor. Av självhäftande TPU-film för enkel montering. UV- och väderresistent. Lätt att reng...www.biltema.se
Vet du om detta är samma skyddsfilm? Priset antyder att det inte är det men man vet ju aldrig.Denna använde jag i somras i samma syfte, enkelt att ta bort den utan klisterrester![]()
Skyddsfilm, 10 x 300 cm
Transparent lackskydd som skyddar dörrkanter och insteglister mot repor. Av självhäftande TPU-film för enkel montering. UV- och väderresistent. Lätt att reng...www.biltema.se
Använder gärna varmluftspistol också runt ramrör mm.Se till att det inte är för kallt. Jag uppkever att filmen blir smidigare om den är lite varmare.
Ja, spelar det någon roll? Efter att ha läst några trådar på temat gissar jag att PVC-tejpen 8x500 är den de flesta använder, ibland kallad ”den tunna”. Och att TPU-tejpen är ”den tjocka”, som några få refererar till.Vet du om detta är samma skyddsfilm? Priset antyder att det inte är det men man vet ju aldrig.
Visa bilaga 752113
EDIT:
Missade en liten detalj. Den billiga är PVC och den dyrare TPU. Spelar det någon roll i praktiken?