Vad för skyddsfilm till ram använder ni?

Ni som kör med biltemas, använder ni vatten/diskmedel vid monteringen?

Skall skydda upp min nya Allebike

Senast ändrad:
Ni som kör med biltemas, använder ni vatten/diskmedel vid monteringen?

Skall skydda upp min nya Allebike

Inte jag. Men har iofs bara kört runt styrhuvudet och på gaffeln för att undvika skav av vajerhöljen. Minntänker att vidhäftningen blir lidande av vatten/diskmedel. Dock inte testat - så det kanske fungerar

Inte jag. Men har iofs bara kört runt styrhuvudet och på gaffeln för att undvika skav av vajerhöljen. Minntänker att vidhäftningen blir lidande av vatten/diskmedel. Dock inte testat - så det kanske fungerar

Tjenare.

Hittade längre upp i tråden att folk använt vatten/diskmedel.
Gick inte att ta bort mitt inlägg.
Skall prova lite på cykeln senare.

Tjenare.

Hittade längre upp i tråden att folk använt vatten/diskmedel.
Gick inte att ta bort mitt inlägg.
Skall prova lite på cykeln senare.
Se till att det inte är för kallt. Jag uppkever att filmen blir smidigare om den är lite varmare.

Med andra ord inte oktoberkallförrådvarm. Rumstepererad gör bra nytta.

Har biltemas på överröret, var lite meckigt att applicera eftersom röret inte är i samma form hela vägen. Blev några luftbubblor kvar men de syns inte när är ute i leran. ?

Kör biltemas, den som är typ 10cm bred. Satte bara på den genom att plocka bort skyddstejpen och montera den. Ingen såpavatten eller annat. Rengjorde med alkohol innan. Ganska enkelt att få bra om man är lite noggrann. Runda hörnorna när du klipper den. Underlättar om man som jag har en ram med ganska platta ytor. Den är lite svårare att få bra om ytan är böjd och konisk. Men det går.

Jag har kört bikeshield på två hojar för länge sen men det sitter bra fortfarande och har inte blivit fult. Har bara testat det så kan inte jämföra nåt.

Se till att det inte är för kallt. Jag uppkever att filmen blir smidigare om den är lite varmare.

Med andra ord inte oktoberkallförrådvarm. Rumstepererad gör bra nytta.

Japp, skall ha tejpen i rumstemp.
Cykeln står inne hemma också så detta skall nog gå vägen.

Tackar för alla tips, trevlig kväll på er alla nu.

Japp, skall ha tejpen i rumstemp.
Cykeln står inne hemma också så detta skall nog gå vägen.

Tackar för alla tips, trevlig kväll på er alla nu.
Blåsa med hårtork på biltematejpen funkar bra för att forma runt rören. Lite diskmedel under är bra, min första tejp tog jag lite mycket diskmedel, tog en halvtimme innan jag tryckt ut allt så att det fäste ?...

Ursäkta att jag lyfter den här tråden men...jag har köpt min första mtb med kolfiberram. Om jag skiter i att sätta dit skydd på en cykel som kostar över 40 papp som ska cyklas i skogen, kommer den gå sönder på alla sätt och vis efter några turer? Någon som har erfarenhet från att använda sin mtb som den kommer från leverantör och kan dela med sig om erfarenheter kring just skyddsfilm?

Nej
Skyddsplast är för att skydda mot mindre lackskador och ett fiktivt större andrahandsvärde.

Lite enklare att tvätta cykel också.

Ja mest för lacken. Bra mot skav pga. tvätt av grusig smuts på ställen där det blir mycket sånt. Lite marginal mot klant-misstag såsom att stöta emot vassa saker. Dock kan det även ta med sig lacken om man ska ta bort det och har otur.

@etnica @qma tack för feedback. Hittade en gammal rulle Biltema-plast, så det blir nog att skydda underröret i alla fall.
Jag gjorde det på min hoj nyligen. Tog vatten o yes i sprayflaska o sprayade ytan på cykeln o sen sprayade jag på plasten också. Det är skitbra att göra det då man kan justera plasten perfekt innan man trycker bort Såpan och klistret tar vid! Sjukt smidigt.
Ett tips är att göra en mall med papper o rita ut den o prova på cykeln. Passar den mallen så har du den att skära ut plasten med. Sen sparar du det om du vill byta ut plasten vid behov

Så vad är det som gäller för att göra montering enklare; Vatten och såpa, eller vatten och diskmedel, eller spelar det ingen roll? Hur mycket diskmedel/såpa, bara någon droppe till en full blomspruta eller betydligt mer?

Ska montera några crankskins för att slippa skav, alltid gjort det utan vätska under men brukar sluta med luftbubblor under…

Jag har aldrig vågat köra med tvål-metoden, tänker att filmen sitter lite mindre säkert, men det är säkert trams då många kör med det. Jag kör med värmepistol på låg effekt och isopropanol-rena händer plus nån slags mekhandskar för att inte göra fingeravtryck i limmet. Lätt att få bubblor men med värme är det lätt att backa en bit och göra om. Säkert ännu lättare med tvål...

Jag har aldrig vågat köra med tvål-metoden, tänker att filmen sitter lite mindre säkert, men det är säkert trams då många kör med det. Jag kör med värmepistol på låg effekt och isopropanol-rena händer plus nån slags mekhandskar för att inte göra fingeravtryck i limmet. Lätt att få bubblor men med värme är det lätt att backa en bit och göra om. Säkert ännu lättare med tvål...
Jag var också tveksam men sen provade jag och det gick sjukt smidigt att lägga på plasten, justera den o flytta och sen när man väl pressat undan diskmedel o vatten så satt limmet som berget! Har suttit i ca 7-8mån nu, har tvättat o kört cykeln i lera o vatten osv men det har inte påverkat ngt ?

Så vad är det som gäller för att göra montering enklare; Vatten och såpa, eller vatten och diskmedel, eller spelar det ingen roll? Hur mycket diskmedel/såpa, bara någon droppe till en full blomspruta eller betydligt mer?

Ska montera några crankskins för att slippa skav, alltid gjort det utan vätska under men brukar sluta med luftbubblor under…
Vatten + barnschampo 3-4 droppar per liter enligt RideWrap. I min erfarenhet kan man gärna spä ut lite mer om det är små bitar och öka tvålen något vid stora bitar. Lösa kanter torkas med trasa, eller låt vattnet dunsta någon timme innan det trycks på plats.

Tänkte tejpa på min nya hoj. Är det fortfarande biltemas plast som rekommenderas eller har det kommit någon ny superplast till bra pris?

Jag använder mig av ZÉFAL Skin Armor, köper rulle av 15 m, tycker den fäster bra och håller sig ifrån att gulna efter tid. Sen använder jag ibland även frame protection tape från 77 designz för mer skyddande effekt.

Gorilla Transparant tape. Inte det vackraste men både sitter och skyddar skitbra. Lite svår att klippa till så man sätter helst långa remsor av den och skulle den behöva trimmas sp fäster man ena kanten bara och frihands kapar med rakblad innan man fäster ner andra kanten. Tror jag gav 80:- för min rulle och den har räckt till 3 hojar nu!

Går att få dit skapligt utan såpvatten men lättare att justera om det blir fel om man kör lite såpvatten med.
Kan bli små microbubblor i klistret när man drar av tapen från rullen och oftast är en kanten på rullen lite ojämnt klippt. Men när cykeln väl används och är skitig så syns det ju inte och nytvättad så står den ju bara i ett mörkt garage där ingen ser den!! ;)

Gorilla Transparant tape. Inte det vackraste men både sitter och skyddar skitbra. Lite svår att klippa till så man sätter helst långa remsor av den och skulle den behöva trimmas sp fäster man ena kanten bara och frihands kapar med rakblad innan man fäster ner andra kanten. Tror jag gav 80:- för min rulle och den har räckt till 3 hojar nu!

Går att få dit skapligt utan såpvatten men lättare att justera om det blir fel om man kör lite såpvatten med.
Kan bli små microbubblor i klistret när man drar av tapen från rullen och oftast är en kanten på rullen lite ojämnt klippt. Men när cykeln väl används och är skitig så syns det ju inte och nytvättad så står den ju bara i ett mörkt garage där ingen ser den!! ;)
Väcker liv i denna tråd... Är det denna gorillatape du använder?

Gorilla-tejpen är typ helt omöjlig att få bort dock, värt att tänka på om man någon gång vill tejpa om eller plocka av skyddstejpen.

Jag kör med Biltemas, men tyckte inte det var jättesmidigt att applicera. Jag tror att oavsett vad man väljer behöver man ett visst mått av tålamod...

Körde den förra mtbn som var blank i lacken med biltemas dyraste skyddstejp. Men nu har jag bara matta cyklar så kör med bikeshelds självläkande tejp

Väcker liv i denna tråd... Är det denna gorillatape du använder?

Japp, det är den. Sen som de säger så är den lite knepig att få bort men värmer man den lite först så brukar allt klister följa med. Det klister som blir kvar tar man relativt enkelt bort med rödsprit eller någon dekalborttagnings spray och lite gnuggande.

Vad finns det för vettig skyddstejp om man skall skydda en ram vid t.ex. användning av ramväskor? Jag vill enkelt kunna ta av tejpen när jag inte har väskorna på längre. Så inget svindyrt alternativ för hela ramen utan något man enkelt kan sätta dit och ta av vid behov.

Typ en rulle grövre packtejp som inte lämnar några klisterrester

Förslag?

Denna använde jag i somras i samma syfte, enkelt att ta bort den utan klisterrester
Vet du om detta är samma skyddsfilm? Priset antyder att det inte är det men man vet ju aldrig.
1739458007017.webp

EDIT:
Missade en liten detalj. Den billiga är PVC och den dyrare TPU. Spelar det någon roll i praktiken?

Vet du om detta är samma skyddsfilm? Priset antyder att det inte är det men man vet ju aldrig.
Visa bilaga 752113

EDIT:
Missade en liten detalj. Den billiga är PVC och den dyrare TPU. Spelar det någon roll i praktiken?
Ja, spelar det någon roll? Efter att ha läst några trådar på temat gissar jag att PVC-tejpen 8x500 är den de flesta använder, ibland kallad ”den tunna”. Och att TPU-tejpen är ”den tjocka”, som några få refererar till.

Båda fungerar? Den ”tjocka” skyddar bättre men är svårare att applicera?

Tillbaka
Topp